Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
Jag kan börja med en förklaring som jag hörde av en kusin när vi vår barn. Om den stämmer eller inte vet jag inte då jag kan absolut ingenting om fysik men det jag kan säga är att den är lätt att förstå och "makes real sense".
Han sa såhär ungefär: låt oss säga att vi har en bil som kör 100 km/h och vi vill åka 10 mil då kommer det ta en timme. Om vår bil kan dock köra 200 km/h då kommer vi behöva en halvtimme bara. Lyckas vi skapa en bil som kör 400 km/h då kommer vi behöva en kvart. 800 km/h 7.5 minuter. 1600 km/h 3.75 minuter. Osv. Ganska snart kommer vi till en punkt där vi kan åka 10 mil på i princip noll tid (kommer iofs aldrig vara noll men ni förstår) och då blir plats och tid i princip samma sak.
Förstår ni förklaringen? Är den rätt? Stämmer det att det är ungefär så relativitetsteorin går till? Finns det tydligare förklaringar (som alla kan förstå)?
Sanningen är att det tyvärr inte finns det någon lätt förklaring egentligen.
----
Men för att försöka svara på din topic ändå:
Två bokstäver, A och B, åker ifrån varandras motsatta håll. A åker i ljusets hastighet, medan B åker i 100 km/h.
För B ser allt helt normalt ut, klockan tickar på som vanligt, inga konstigheter där. För A däremot har allt förvrängts och tid och rum har slutat att ticka, och börjat flytit samman. För A ser det ut som att B börjat stå stilla och stannat upp, medan för B har A redan försvunnit ur synvinkeln. Tiden är helt irrelevant för A och för B är det fortfarande relevant.
----
Försökte men det går bara inte att göra det superenkelt.