2021-04-29, 17:52
Medlem
Mondhers avatar
Jag kan börja med en förklaring som jag hörde av en kusin när vi vår barn. Om den stämmer eller inte vet jag inte då jag kan absolut ingenting om fysik men det jag kan säga är att den är lätt att förstå och "makes real sense".

Han sa såhär ungefär: låt oss säga att vi har en bil som kör 100 km/h och vi vill åka 10 mil då kommer det ta en timme. Om vår bil kan dock köra 200 km/h då kommer vi behöva en halvtimme bara. Lyckas vi skapa en bil som kör 400 km/h då kommer vi behöva en kvart. 800 km/h 7.5 minuter. 1600 km/h 3.75 minuter. Osv. Ganska snart kommer vi till en punkt där vi kan åka 10 mil på i princip noll tid (kommer iofs aldrig vara noll men ni förstår) och då blir plats och tid i princip samma sak.

Förstår ni förklaringen? Är den rätt? Stämmer det att det är ungefär så relativitetsteorin går till? Finns det tydligare förklaringar (som alla kan förstå)?
Citera
2021-04-29, 18:05
Medlem
Det där har ingenting med relativitetsteori att göra.
Rum och tid är INTE "samma sak" i relativitetsteorin!
Kärnan i relativitetsteorin är hur rum och tid kan transformeras in i varandra vid byte av inertialsystem, att det som den ena uppfattar som tid inte är det samma för en annan.

Din påstådda förklaring förklarar inget och träffar utanför tavlan av allt vad relativitetsteori äheter.
Senast redigerad av brevvan 2021-04-29 kl. 18:09.
Citera
2021-04-29, 18:12
Medlem
Stenballes avatar
Jag kan inte förstå hur ditt exempel skulle ha något som helst att göra med vare sig den allmänna eller den speciella relativitetsteorin.
Föreslår att du använder lämplig sökmotor för att hitta exempel och enkla förklaringar.
Citera
2021-04-29, 18:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Hahaha. Nej det där säger verkligen inte något alls om "relativitetsteorin". Det är bara vanlig matematik.

Inte enkelt att förklara Einsteins två relativitetsteorier på några få meningar här. En bra start på en enkel förklaring kan vara:
https://www.astronomiskungdom.se/2015/12/23/relativitetsteorin/#:~:text=Den%20speciella%20relativitetsteorin%3A%2 0var%20den,vakuum%20s%C3%A5%20skulle%20tiden%20sta nna.
Citera
2021-04-29, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Jag kan börja med en förklaring som jag hörde av en kusin när vi vår barn. Om den stämmer eller inte vet jag inte då jag kan absolut ingenting om fysik men det jag kan säga är att den är lätt att förstå och "makes real sense".

Han sa såhär ungefär: låt oss säga att vi har en bil som kör 100 km/h och vi vill åka 10 mil då kommer det ta en timme. Om vår bil kan dock köra 200 km/h då kommer vi behöva en halvtimme bara. Lyckas vi skapa en bil som kör 400 km/h då kommer vi behöva en kvart. 800 km/h 7.5 minuter. 1600 km/h 3.75 minuter. Osv. Ganska snart kommer vi till en punkt där vi kan åka 10 mil på i princip noll tid (kommer iofs aldrig vara noll men ni förstår) och då blir plats och tid i princip samma sak.

Förstår ni förklaringen? Är den rätt? Stämmer det att det är ungefär så relativitetsteorin går till? Finns det tydligare förklaringar (som alla kan förstå)?
Jag instämmer med resten. Det var den dummaste och mest osammanhängande förklaringen jag har hört.

I det absolut mest basic fallet, så står en person på ett tåg som åker i 10km/h. Personen kastar en boll i färdriktingen. Enligt honom kommer bollen röra sig 10km/h. Utanför tåget står en annan person. Ur hans perspektiv rör sig bollen 20km/h eftersom bollen har en hastighet och tåget också har en hastighet.

Det här är väl Gallileisk relativitet. När Einstein kommer in, så börjar man röra sig nära ljusets hastighet och eftersom ljusets hastighet är konstant, så börjar massa konstiga saker hända.
Citera
2021-04-29, 18:45
Medlem
Mondhers avatar
Är ni dumma eller? Jag sa ju att jag inte kan någonting om fysik och var extremt tydlig med det. Mitt exempel kan dock även småbarn förstå. Se än undrade om det var det som var relativitetsteori. Om det inte är det så ge gärna förklaringar som är enkla som mitt.
Citera
2021-04-29, 19:52
Medlem
Ett tips är att börja med att kolla lite videos på Youtube, exempelvis:

Time Dilation - Einstein's Theory Of Relativity Explained!
https://www.youtube.com/watch?v=yuD34tEpRFw

Albert Einstein's Theory of Relativity
https://www.youtube.com/watch?v=ev9zrt__lec

Physics Videos by Eugene Khutoryansky
https://www.youtube.com/channel/UCJ0yBou72Lz9fqeMXh9mkog
Citera
2021-04-29, 20:38
Medlem
nerdnerds avatar
Ett försök:

För både den speciella och den allmänna relativitetsteorin gäller att:
1. Alla naturlagar är likadana relativt alla observatörer i fritt fall.
2. Lokalt är ljusets hastighet konstant, oberoende av källans hastighet och detektorns hastighet.

Med fritt fall menas här att observatören inte påverkas av någon yttre kraft. SR gäller inte gravitation. Det ovanstående ger då sånt som att tidens fart påverkas av hastigheten, och så förstås E=mc². Det ger även att rum och tid är förenade till en 4D rumtid.

GR (den allmänna) gäller även gravitation, där fritt fall nu avser precis just fritt fall, som t ex i ISS satellitbana runt jorden. Och då visar det sig att gravitation är samma som rumtidens krökning. Den förutsäger sånt som svarta hål och Big Bang, och att tiden även påverkas gravitation.

----
Det ovanstående är korrekt, men är det för långt? Eller kanske det missar något? Är den tydlig?
Citera
2021-04-29, 20:49
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:

Sanningen är att det tyvärr inte finns det någon lätt förklaring egentligen.

----

Men för att försöka svara på din topic ändå:
Två bokstäver, A och B, åker ifrån varandras motsatta håll. A åker i ljusets hastighet, medan B åker i 100 km/h.
För B ser allt helt normalt ut, klockan tickar på som vanligt, inga konstigheter där. För A däremot har allt förvrängts och tid och rum har slutat att ticka, och börjat flytit samman. För A ser det ut som att B börjat stå stilla och stannat upp, medan för B har A redan försvunnit ur synvinkeln. Tiden är helt irrelevant för A och för B är det fortfarande relevant.

----

Försökte men det går bara inte att göra det superenkelt.
Citera
2021-04-29, 21:45
Medlem
Mondhers avatar
Ok tack för era nya försök men det är helt enkelt för svårt för mig verkar det som. Ni använder begrepp som ni utgår från att alla kan men så är det tyvärr inte. Ljusets hastighet, energi, massa och massa annat som inte är tydligt. Jag har för mig att det var Einstein själv (jag kan ha fel) som sa något i stilen med att om man inte kan förklara sin idé till ett fem årigt barn så förstår man själv inte det.

Mitt exempel var t.ex supertrevligt. Vi kan åka 10 mil på en millisekund om vi bara ser till att vi har något som klarar en så hög hastighet.
Citera
2021-04-29, 22:05
Medlem
Citat:
Är ni dumma eller? Jag sa ju att jag inte kan någonting om fysik och var extremt tydlig med det. Mitt exempel kan dock även småbarn förstå. Se än undrade om det var det som var relativitetsteori. Om det inte är det så ge gärna förklaringar som är enkla som mitt.

Nu är det ju ingen som har angripit dig personligen, utan ditt exempel.

Jag vill inte tävla i fysik och fick lite avsmak att bidra till tråden överhuvudtaget med anledning av rubriken. Folk svarar oavsett, de behöver inte försöka "mjölkas"..

Men jag ska ge mitt bidrag och det kommer nu;

I relativitetsteorin så sätter man ihop rummet och tiden till ett större rum, som vi kallar rumtiden. Alla föremål existerar och färdas i denna rumtiden. Ett person som vi uppfattar som helt stillastående färdas i rumtiden eftersom han åldras, och därmed färdas i tiden (som är en av riktningarna i rumtiden).

Den gyllene regeln är nu att allt och alla färdas med exakt samma hastighet i rumtiden. Denna hastigheten är ljusets hastighet.

Om man står helt stilla i det som vi, i vardagligt tal, kallar för rummet så färdas du med all din hastighet i tidsriktningen,d.v.s. tiden går fort.
Men, desto snabbare du färdas i en rumslig-riktning desto lägre måste din hastighet i tiden vara...
En foton, dvs en ljuspartikel, färdas med ljusetshastighet i rummet och står därför helt stilla i tiden eftersom den inte har "någon hastighet kvar" att färdas i tidsled med.

Denna förklaringen är så klart en förenkling eftersom vårt sätt att mäta avstånd i rumtiden på är lite ointuitivt. Men jag tycker den fyller sitt syfte och förklarar principen utan att göra allt för stor skada.
Senast redigerad av brevvan 2021-04-29 kl. 22:16.
Citera
2021-04-29, 23:01
Medlem
Citat:
Ok tack för era nya försök men det är helt enkelt för svårt för mig verkar det som. Ni använder begrepp som ni utgår från att alla kan men så är det tyvärr inte. Ljusets hastighet, energi, massa och massa annat som inte är tydligt. Jag har för mig att det var Einstein själv (jag kan ha fel) som sa något i stilen med att om man inte kan förklara sin idé till ett fem årigt barn så förstår man själv inte det.

Mitt exempel var t.ex supertrevligt. Vi kan åka 10 mil på en millisekund om vi bara ser till att vi har något som klarar en så hög hastighet.

Jag kan göra ett lite förenklat försök. Det går liksom inte att göra på bara någon mening men ska försöka hålla det någorlunda kort. Vill tillägga att jag är ingen expert på området så om det är något viktigt jag glömt eller har fel om så får det gärna påpekas.

Einsteins speciella och allmänna relativitetsteori skiljer sig från varandra. Den speciella har en någorlunda "enkel" matematik medans den allmänna är betydligt mer komplicerad.

Den speciella relativitetsteorin: Här visar Einstein att tiden för någon som är i rörelse går långsammare jämfört med någon som är stilla. Detta blir knappt märkbart i låga hastigheter och därför märker vi inte av det i vardagliga livet men i hastigheter som närmar sig ljusets blir det tydligt. Även längd och avstånd ändrar på sig, ungefär som att själva rummet transformeras vid höga hastigheter. Rum och tid är sammanlänkade och kallas därför för "rumtiden". Den här teorin gäller för konstanta hastigheter utan acceleration.

Den allmänna relativitetsteorin: Här utvecklar Einstein den speciella relativitetsteorin att även innefatta accelererande rörelser. Denna teori visar bland annat att rumtiden kröks av föremål med massa. Detta blir först märkbart vid riktigt massiva föremål som planeter. Så planeten jorden böjer/kröker både rummet och tiden och det resulterar i att tiden går långsammare för en person i närheten av föremål med mycket massa (planeter, svarta hål etc) jämfört med någon som inte är det. Det är den teori vi har som beskriver gravitationen på bästa sätt. Annars är ju Isaac Newton känd för sin gravitationsteori men Einsteins är mer omfattande och komplett än Newtons.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in