2021-04-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Bankerna är lite på hugget nu. Så var försiktig. Har hört att dom skickar ut förfrågningar var pengarna kommer ifrån, även för kontantuttag. Då gäller det att ha underlag på allt.
Är dom inte nöjd med svaret så stänger dom alla konton och BankID inom två veckor och det kan bli problem att skaffa nytt.

Antar att du syftar på svenska banker då? Har inte tänkt beblanda min Svenska bank överhuvudtaget med detta, använder just nu Revolut och det jag kanske kommer överväga att använda utöver det är Bitsafe och TransferWise.

Skulle jag föra över regelbundet till mitt Svenska konto nu så kommer det garanterat att bli marked som suspicious eller något, då under dem senaste 4 åren har det kanske gjorts totalt 10 överföringar till det, skulle bli märkligt då om det skickades massa hela tiden.
2021-04-29, 16:53
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edicor429
Antar att du syftar på svenska banker då? Har inte tänkt beblanda min Svenska bank överhuvudtaget med detta, använder just nu Revolut och det jag kanske kommer överväga att använda utöver det är Bitsafe och TransferWise.

Skulle jag föra över regelbundet till mitt Svenska konto nu så kommer det garanterat att bli marked som suspicious eller något, då under dem senaste 4 åren har det kanske gjorts totalt 10 överföringar till det, skulle bli märkligt då om det skickades massa hela tiden.
Det är dom Svenska bankerna som kollar.
Behöver inte vara stora belopp heller. Utlandsbetalningar och kontantuttag gör att folk blir ifrågasatt per omgående.
Riktigt jobbigt om man skulle bli av med BankID och kontot. Personligen har jag ingen lust att springa runt som en luffare med bunten i fickan, och jaga kassor som tar kontanter.
2021-04-29, 17:33
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonandEgg
Jag använder inte fake men det är antagligen säkrast. Antagligen kan man det då eftersom att många verkar göra det.

Varför skulle det inte vara säkert att ladda upp sitt ID till ett företag du jobbar för? Menar du att jobba hemifrån företaget inte går att lita på?
2021-04-29, 17:41
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Varför skulle det inte vara säkert att ladda upp sitt ID till ett företag du jobbar för? Menar du att jobba hemifrån företaget inte går att lita på?
Jag har mitt eget id och är inte ett dugg nervös.
Har jobbat snart 1år. Sköt reglerna bara.
2021-04-29, 17:41
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Är väl bäst att låta bli och ha bank i utlandet där det är sämre koll bara. För nån småsumma ibland bara om du vill få in lite.

Vet inte vad skatteverket skulle säga. Alltså man ska ju skatta även om man bor utomlands och tjänar pengar men samtidigt skriver dom på sin sida att man som regel inte behöver det om man bott utomlands mer än 2 år.

Aldrig kollat närmare på det och vad krav som skulle ställas.
Senast redigerad av Bbobi 2021-04-29 kl. 17:45.
2021-04-29, 18:15
Medlem
Citat:
Det är dom Svenska bankerna som kollar.
Behöver inte vara stora belopp heller. Utlandsbetalningar och kontantuttag gör att folk blir ifrågasatt per omgående.
Riktigt jobbigt om man skulle bli av med BankID och kontot. Personligen har jag ingen lust att springa runt som en luffare med bunten i fickan, och jaga kassor som tar kontanter.

Ja precis, men det ska inte vara någon fara då, om jag gör kontant uttag eller betalar saker med mitt Revolut endast och inte använder mitt svenska så kan dom ju inget göra misstänker jag? Är fett noob på detta
2021-04-29, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Är väl bäst att låta bli och ha bank i utlandet där det är sämre koll bara. För nån småsumma ibland bara om du vill få in lite.

Vet inte vad skatteverket skulle säga. Alltså man ska ju skatta även om man bor utomlands och tjänar pengar men samtidigt skriver dom på sin sida att man som regel inte behöver det om man bott utomlands mer än 2 år.

Aldrig kollat närmare på det och vad krav som skulle ställas.

Det där är ingenting dom följer, känner så många svenskar som flyttade utomlands till samma land som mig som inte skrev ut sig och skattade bara i utlandet, även dom som skrev ut sig. Så när man tänker efter verkar dom ju inte ha så bra koll.
2021-04-29, 18:25
Bannlyst
Ni nojar alldeles för mycket, Skatteverket har fullt upp kan jag säga, med mycket större skattefusk. Knatte som fuskar tio eller hundratusentals från olika konton och märkliga jobb och skit har dom inte tid med.
2021-04-29, 18:38
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ja precis, men det ska inte vara någon fara då, om jag gör kontant uttag eller betalar saker med mitt Revolut endast och inte använder mitt svenska så kan dom ju inget göra misstänker jag? Är fett noob på detta
Ingen fara alls. Dom småsummorna som vi tjänar är inte värda att granskas.
Dessutom måste nog Skatteverket ha mycket på fötterna innan dom ska in i en bank i utlandet och gräva. Skillnad hade varit om det dundrade in 200k i veckan. Rekommenderar dock att inte betala några hyror eller försäkringar från dom här pengarna.
2021-04-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ingen fara alls. Dom småsummorna som vi tjänar är inte värda att granskas.
Dessutom måste nog Skatteverket ha mycket på fötterna innan dom ska in i en bank i utlandet och gräva. Skillnad hade varit om det dundrade in 200k i veckan. Rekommenderar dock att inte betala några hyror eller försäkringar från dom här pengarna.

Bor hemma just nu så det är ingen fara med hyran, kan egentligen bara skicka allt till mina föräldrar om jag behöver köpa någonting större

Nästa gång jag flyttar så drar jag utomlands igen istället, fuck Sverige
Senast redigerad av Edicor429 2021-04-29 kl. 18:52.
2021-04-29, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonandEgg
Ni nojar alldeles för mycket, Skatteverket har fullt upp kan jag säga, med mycket större skattefusk. Knatte som fuskar tio eller hundratusentals från olika konton och märkliga jobb och skit har dom inte tid med.

Fullt medveten om att jag nojar jävligt mycket, vill ju inte ha problem med maffian Skatteverket
2021-04-29, 18:46
Medlem
någon annan som erfarat seg kö senaste 2-3 dagarna? Oavsett vilka timmar det har varit, går jävligt segt mellan meddelanden mest hela tiden, får max 4-5 efter varandra innan något avbrott

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in