Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
Stämmer verkligen detta? Är tämligen så säker på att kvalmatchen mot England hösten 98 var Freddie’s första landskamp, men det börjar ju att bli några veckor sedan.
https://www2.svenskfotboll.se/landsl...t&fmid=1569758
Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
Vart har jag hävdat att jag underskattar svenska spelare med internationell klass? klart att jag inte gör det. Däremot så hade b.f. datumet passerat de flesta av våra nyckelspelare från VM 94 vid kvalen till EM 96 o VM 98, Sverige var tvungna att få fram en ny generation och bygga ett nytt landslag. Dåtgör så var det ingen skräll att vi missade EM/VM.
Du har till stor del rätt men inte helt. Dahlin och Thern väl de nyckelspelare som hade passerat bäst före datum och Brolin var inte längre att tillgå. 98 var dock Ljungberg tillgänglig och Zetterberg kunde ersätta Therns passningskvaliteer plus att ett antal spelare hade utvecklats. Defensivt var Sveriges material faktiskt något bättre 98 än 94 vilket vi visade under em kvalet 00. Patrik Andersson hade utvecklats till en världsback. Schwarz ,Roland Nilsson och Björklund var något bättre 98. Att Sverige misslyckades med kvalen 96/98 var framförallt en en fråga om minskad måleffektivitetet framåt vilket även påverkade moralen defensivt. Moral och bättre anfallspel kom med Ljungbergs intåg och om Kenneth Andersson som alltid höjde sig i mästerskap lyckats hitta formen hade Sverige nog haft chans på medalj även 98.
Skulle tippa på följande förmodade startelva....
Thomas Ravelli (MV)
Roland Nilsson - Patrik Andersson Joachim Björklund -Pontus Kåmark
Fredrik Ljungberg -Pär Zetterberg -Stefan Schwarz -Jonas Thern (K)
Martin Dahlin -Kennet Andersson
Svenssson borde dock bytt ut Dahlin mot Henke Larsson eller Jörgen Pettersson. Allra helst hade även Thern och Ravelli rykt men det känns inte särsklit troligt.