2021-04-28, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Rapport från region Skånes smittskydd.

” Dosintervall 9–12 veckor
Det finns en tydlig tendens till bättre skyddseffekt om ett längre dosintervall tillämpas, och detta förklarar sannolikt en del av skillnaderna i uppmätt effekt. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att intervallet mellan första och andra dosen skall vara 9 - 12 veckor. God skyddseffekt ses från tre veckor efter första dosen, och man har inte observerat något allvarligt fall som krävt sjukhusvård under den tiden. Skyddet efter första dosen kvarstår åtminstone upp till 12 veckor.
Nya studier visar på god effekt även hos äldre
Nyligen publicerades data från tre stora uppföljningsstudier av vaccinationer mot covid- 19 i Storbritannien där man studerat effekten efter första dosen vaccin mot covidsjukdom som krävde sjukhusvård. För båda de vacciner som använts där (Comirnaty och Covid- 19 vaccine Astra Zeneca) påvisades en skyddseffekt på 85–90 % även upp i åldrar över 80 år. Preliminära resultat från en ny stor studie från USA visar på en skyddseffekt runt 80 % mot sjukdom även hos äldre.”

Goda siffror och efter en dos om jag läser rätt.

Jag undrar varför region Skånes studie visar på 42% skydd från 1 dos (efter 2 veckor), det skiljer sig ju rätt rejält från 85-90%.
https://sverigesradio.se/artikel/en-dos-pfizer-ger-42-procents-skydd-dos-tva-ger-86-procent

Detta gäller Pfizers vaccin.

Kanske läser jag något fel? Hur kan resultaten diffa så rejält?
Citera
2021-04-28, 22:23
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm

Jag undrar varför region Skånes studie visar på 42% skydd från 1 dos (efter 2 veckor), det skiljer sig ju rätt rejält från 85-90%.
https://sverigesradio.se/artikel/en-dos-pfizer-ger-42-procents-skydd-dos-tva-ger-86-procent

Svårt att svara på när SR väljer att utelämna länk till studien.
Citera
2021-04-28, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa

Såklart. Konstigt av dem. Antar att studien inte är klar/granskad eller liknande. Vi får väl se om det dyker upp något nytt om detta.

Skåningarna kanske blivit smittade innan effekten kommit igång och testat sig lagom till 14e dagen.
Citera
2021-04-28, 22:38
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:

fp
Citera
2021-04-28, 22:39
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

När det gäller Pfizer behövs mer än två veckor för att nå de nivåerna är min tolkning. Det som jag lyfte var främst Astra. Och gällande Astra trodde man i början skyddseffekten var runt 60%. Men nu visar studier att den är runt 85-90 om man inte tar dos 1 och 2 lika tätt som man sa tidigare. Samt att man i princip får detta skydd efter 3 veckor .. så glädjande helt klart ..
Citera
2021-04-28, 22:40
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Ja, det är ett jävla ofog av media att utelämna länk till studien dom refererar till. Förstår inte hur en sådan sak så ofta kan utelämnas av media som ska vara seriös.

Men siffrorna är inte så konstiga vid en andra anblick.
Citat:
Det som forskarna i Skåne studerat är risken för personer mellan 18 och 64 år att infekteras av viruset efter vaccinering, oavsett hur allvarliga symptomen blir.
~40 procent efter första dosen och ~85 procent efter andra är väldigt goda siffror när det gäller infektioner.

Dessa ~95 procent man läst om tidigare gäller insjuknande, med symptom. Dessa siffror rör istället infektion. Dessutom föreligger andra dominanta varianter än de som dominerade i USA för perioden för fas 3-studien, som var Pfizers fas 3-underlag om jag minns rätt.

Ligger i linje med
https://www.theguardian.com/uk-news/2021/apr/28/single-dose-of-covid-vaccine-can-nearly-halve-transmission-of-virus-study-finds

Citat:

The study found that people given a single dose of either the Pfizer/BioNTech or Oxford/AstraZeneca vaccines – and who became infected at least three weeks later – were between 38% and 49% less likely to pass the virus on to people living in their homes, compared with those who were unvaccinated.

Protection was seen from about 14 days after vaccination, with similar levels regardless of a person’s age. Other studies have already shown that both vaccines are highly effective at stopping people getting sick and ending up in hospital.

The Guardian presenterar inte heller någon länk till varifrån de hämtat detta, som verkar vara en pre print, än så länge. Seriösa journalister borde förstå vikten av källhänvisning. Men det ligger iaf i linje med vad som publicerats på området.
Senast redigerad av MrArtur 2021-04-28 kl. 22:53.
Citera
2021-04-28, 22:46
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Bevisen för att lockdowns gör betydligt mer skada än nytta fortsätter att hagla in.

https://torontosun.com/opinion/columnists/furey-new-canadian-study-breaks-down-ineffectiveness-and-harms-of-lockdowns/wcm/b394053d-ce1d-424f-9e63-879730bb4fef/amp/?__twitter_impression=true
det är inget bevis mot att lockdown inte är bra, det enda sättet att bevisa det är att göra en kontrollstudie där man låter länderna hålla öppet vid exakt samma förutsättnignar istället för att stänga ner, med andra ord så vet man inte hur spridningen sätt ut om länderna istället hade hållit öppet, sen kan man ju ha teorier om de ena eller det anda, med det är såklart inte något bevis. I wuhan funkade lockdown garanterat alldeles utmärkt,
Citera
2021-04-28, 23:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker att det är mycket intressant att man fortfarande tuggar om det där med flockimmunitet som om vore något dåligt att räkna med i samband med mål och strategi.

Flockimmunitet i sig är inte någonting dåligt. Men vägen dit kan skapa mycket elände.

Citat:
Inledningsvis var utgångspunkten att det kommer att ta lång tid innan vaccin finns på plats, kanske flera år, i det läget var det absolut rätt att anta någon form av strategi baserad på flockimmunitet på naturlig väg då alternativet var att köra total nedstängning och isolering av landet tills smittan är utrotad på hela jordklotet. Där är vi inte ens idag.

Ifall isoleringen är framgångsrik, så behöver man inte göra någon nerstängning.

Citat:
Att inte kunna utrota smittan snabbt och enkelt betyder att den kommer att cirkulera i landet och i världen tills tillräckligt många är immuna efter genomgången smitta, på sikt med vaccin. Risken finns att smittan blir okontrollerbar och då havererar samhället.

För att minska risken för en havererad sjukvård, panik, kaos och anarki är det i ett sådant läge givetvis viktigt att tala i termer av flockimmunitet och hur den på bästa sätt givet läget kan uppnås och gynna oss.

Jag tycker att samhället till stor del har havererat, som en följd av jakten på immunitet genom infektion.

Citat:
Skilj på att medvetet ha viljan att så många som möjligt skall smittas så fort som möjligt, och insikten att smittan kommer att cirkulera och riskera att bli okontrollerbar till den grad att sjukvården brakar ihop totalt, och att målet är att spridningen hålls på en nivå som sjukvården klarar av att hantera tills spridningen upphör naturligt eller med hjälp av ett vaccin när det kommer.

Ifall man låter stora mängder smittbärare forsa in i landet, utan något försök till kontroll, så har man gjort ett medvetet val att få in viruset i landet. Folkhälsomyndigheten visste mycket väl vad som pågick i Italien, och trots det fick återvändande skidturister kliva rakt in i svenska samhället. Folkhälsomyndigheten hade bestämmt att viruset skulle in i Sverige, och fort skulle det gå.

Citat:
Hade svenska myndigheter haft viljan att smitta och döda så många som möjligt så fort som möjligt hade vi inte haft restriktioner, råd och rekommendationer.

Folkhälsomyndighetens plan gick ut på att snabbt få in stora mängder smittbärare, och snabbt få igång smittspridningen. Därefter skulle åtgärder införas för att dämpa smittspridningen. Det fungerade inte. Smittspridningen skenade, men Folkhälsomyndigheten förblev likgiltig. Åtgärderna som genomfördes var för sena och för klena.

Citat:
Därmed inte sagt att det inte finns delar i den svenska hanteringen av smittan som är förtjänt av kritik. Bland annat att varken regering eller myndigheter är tydliga med hur de har tänkt kring flockimmunitet och dessutom förnekar att det har varit en faktor man räknat med.

Strategin har misslyckats, från början till slut.
Citera
2021-04-28, 23:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Eftersom smittan har störtdykit redan två gånger tidigare, 1:a Juli förra året, och mitten av Januari detta året, helt utan vaccinets hjälp, så kommer jag absolut inte att ge vaccinet någon cred när smittan avtar helt naturligt ännu en gång.

Och eftersom Sverige har haft helt normala dödstal hela detta året så kommer vaccinet inte göra varken till eller från.

Normala dödstal hela detta året? Menar du från slutet av april förra året till nu? I så fall får du gärna visa på statistik som visar på att dödligheten har varit normal. Eller menar du kalenderår, från årskiftet och framåt? Men då kan du inte säga "hela året" eftersom hela året inte har gått ännu.

Ditt inlägg förefaller märkligt.

Citat:
Dom som tar sprutan är bara nyttiga idioter som göder läkemedelsindustrin.

Helt jävla otroligt att folk köper allt snack om smittspridning. Som om det vore ett mått man ska bry sig om?

Vilket mått anser du att man ska bry sig om istället?

Citat:
Om du testar folk för klamydia eller förkylning lika mycket som du testar för covid så kommer du få en lika hög spik.

Du är ju rent fanatisk.
Citera
2021-04-28, 23:26
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Normala dödstal hela detta året? Menar du från slutet av april förra året till nu? I så fall får du gärna visa på statistik som visar på att dödligheten har varit normal. Eller menar du kalenderår, från årskiftet och framåt? Men då kan du inte säga "hela året" eftersom hela året inte har gått ännu.

Både och. Det är bara att kolla upp hur många som har dött. Det ligger inom spannet för naturliga variationer.

Citat:

Hur många fler friska människor som dör jämfört med andra år.

Citat:
Du är ju rent fanatisk.

Jag förstår att det är svårt för herr sektmedlem nr 347347 att ta in vad Hexen666 säger här, men det gör inte honom till fanatisk, utan det gör DIG till fanatisk. Skulle man testa varenda människa i världen för klamydia eller förkylning skulle antal "fall" av dessa sjukdomar skjuta i höjden i statistiken.
Citera
2021-04-28, 23:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför ökar det i Indien? För att man testar mer...

https://ourworldindata.org/grapher/daily-tests-per-thousand-people-smoothed-7-day?tab=chart&country=~IND
För att det gick så bra tidigare!

Både ledarna och folket blev övermodiga och tillät/deltog i högtider och valmöten med mycket fplk.

Än så länge är det inte så många smittade per capita, men vården är överbelastad, sängar, sytgas, personal, mm, mm. är det brist på redan.
Citera
2021-04-29, 00:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Citat:
Både och. Det är bara att kolla upp hur många som har dött. Det ligger inom spannet för naturliga variationer.

Jag går in på Euromomo och tittar på Sveriges dödlighet. På diagrammet visas en skuggad zon, som anger spannet för normala variationer. En bit ovanför den skuggade zonen finns en röd streckad linje som visar på avsevärd överdödlighet. Under året som har varit fram tills nu, har kurvan i 2 omgångar gått ovanför den röda linjen.

Har Euromomo fel? Eller har du och "Hexen666" hällt ur er strunt?

Citat:
Citat:
Hur många fler friska människor som dör jämfört med andra år.

Anser du att det bara är friska människor som räknas? I så fall förstår jag att du struntar i offren för Covid-19, eftersom dom uppenbarligen var sjuka.

Citat:
Du är ju rent fanatisk.
Citat:
Jag förstår att det är svårt för herr sektmedlem nr 347347 att ta in vad Hexen666 säger här, men det gör inte honom till fanatisk, utan det gör DIG till fanatisk. Skulle man testa varenda människa i världen för klamydia eller förkylning skulle antal "fall" av dessa sjukdomar skjuta i höjden i statistiken.

Min uppfattning att "Hexen666" är fanatisk baseras på fler inlägg än bara inlägget som jag svarade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in