2021-04-28, 17:19
Medlem
Nej det är inte olagligt att ljuga om att du har blivit vaccinerad..
Den enda gången det blir olagligt, det är om du använder ett förfalskat intyg.

Torsdag 11 mars på Arlanda flygplats försökte en man använda ett falskt intyg avseende covid-19. Måndag 15 mars dömde Attunda tingsrätt mannen till 14 dagars fängelse för brukande av falsk urkund.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/mars/14-dagars-fangelse-for-brukande-av-falskt-covid-19-intyg/
Citera
2021-04-28, 17:51
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ingen lag tvingar dig att visa upp intyg, men arbetsgivaren kan likväl kräva det för att du ska få utföra vissa arbetsuppgifter eller vistas med andra anställda. Du får själv fundera på konsekvenserna om du nekar.

Fast om arbetsgivarens krav blir så långtgående att personen i praktiken inte kan utföra något arbete, är det förenligt med LAS isf? Eller skulle det då innebära att personen får sitta hemma, utan arbetsuppgifter, men med full lön?

Är underlåtenhet att ta ett vaccin en tillräcklig grund för att avskeda någon?
Citera
2021-04-28, 17:56
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Fast om arbetsgivarens krav blir så långtgående att personen i praktiken inte kan utföra något arbete, är det förenligt med LAS isf? Eller skulle det då innebära att personen får sitta hemma, utan arbetsuppgifter, men med full lön?

Är underlåtenhet att ta ett vaccin en tillräcklig grund för att avskeda någon?
Det är nog inte rättsligt prövat någon gång och det beror nog väldigt mycket på vad det är för arbetsuppgifter som det gäller. Risken är väl att man hävdar arbetsbrist för en anställd som är alltför motsträvig. Arbetsbrist kan vara väldigt svårt att argumentera emot och frågan är om det är värt risken för att man är spruträdd eller principfast?
Citera
2021-04-28, 17:58
Bannlyst
Citat:
Det är nog inte rättsligt prövat någon gång och det beror nog väldigt mycket på vad det är för arbetsuppgifter som det gäller. Risken är väl att man hävdar arbetsbrist för en anställd som är alltför motsträvig. Arbetsbrist kan vara väldigt svårt att argumentera emot och frågan är om det är värt risken för att man är spruträdd eller principfast?
Om man arbetar med en dator på sitt eget kontor där man ändå inte är bland folk? Eller reser?
Citera
2021-04-28, 18:01
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grfnw10
Om man arbetar med en dator på sitt eget kontor där man ändå inte är bland folk? Eller reser?
Varför skulle arbetsgivaren bry sig om du bara jobbar hemifrån är väl frågan då...? Om du reser är du väl sannolikt bland andra och då är ju risken större.
Citera
2021-04-28, 18:52
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Bli inte alltför förvånad om Smittskyddslagen är eller blir kopplad till det, de får man hoppas annars.

Jag tror Smittskyddslagen endast är aktuell när någon har en smitta eller ingår i smittspårning.

Vaccinationer är frivilliga.
Citera
2021-04-28, 20:00
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Citat:

Varför riskera det när man bara kan komma överens med den anställda om något avgångspaket? Vad jag vet (är dock ingen jurist) så finns det inget prejudikat rörande vaccinvägran i arbetsrätt och jag skulle inte bli förvånad om något sånt ärende kommer till högsta instans.

Sedan om du frågar mig så förstår jag inte riktigt den här debatten, vaccinen skyddar främst mot att utveckla symptom, inte smitta. Man gör alltså bara sig själv en otjänst genom att inte ta vaccinet och det påverkar inte någon annan.
Citera
2021-04-28, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CuckerTarlson
Varför riskera det när man bara kan komma överens med den anställda om något avgångspaket? Vad jag vet (är dock ingen jurist) så finns det inget prejudikat rörande vaccinvägran i arbetsrätt och jag skulle inte bli förvånad om något sånt ärende kommer till högsta instans.

Sedan om du frågar mig så förstår jag inte riktigt den här debatten, vaccinen skyddar främst mot att utveckla symptom, inte smitta. Man gör alltså bara sig själv en otjänst genom att inte ta vaccinet och det påverkar inte någon annan.
På vilket sätt påverkar det mig om jag inte vaccinerar mig?
Citera
2021-04-28, 22:03
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grfnw10
På vilket sätt påverkar det mig om jag inte vaccinerar mig?
Att inte vaccinera sig ökar risken att drabbas av symptom av covid19 om man blir smittad. Sedan kan man diskutera om vaccinens biverkningar gör mer skada än nytta för yngre människor, men det är en annan debatt.
Citera
2021-04-29, 06:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CuckerTarlson
Att inte vaccinera sig ökar risken att drabbas av symptom av covid19 om man blir smittad. Sedan kan man diskutera om vaccinens biverkningar gör mer skada än nytta för yngre människor, men det är en annan debatt.
Det är väl den andra debatten som jag vill lite blygsamt peka på. Jag vill inte vaccinera mig för jag har haft Covid-19 och det påverkade mig inte alls eftersom jag inte är överviktig, har andra sjukdomar eller röker cigaretter. Därför anser jag att vaccinet är mycket farligare
Citera
2021-04-29, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Men det är väl inte olagligt att säga att man fått Fazers vaccin?
Fazers vaccin är ju bara ett av flera, och det spelar ingen roll vilket vaccin du ljuger om att du fått...

Om jag vore du skulle jag istället svara ”jag kommer inte diskutera min sjukdomshistorik med er” eller dylikt om frågan uppkommer. Men jag tror inte det är olagligt att ljuga om ”vaccinstatus”.
Citera
2021-04-29, 07:13
Medlem
Gabriel Knights avatar
Hehehe utifrån TS frågeställning ser jag en marknad med förfalskade vaccinationsintyg

Skämt å sido kanske TS kommer att kunna bluffa en kort tid kring det hela nu under övergångstiden medan vaccineringen pågår men ganska snart är charaden över och TS kommer att bli synad om denne ljugit om att ha varit vaccinerad.
Covid-19 räknas som samhällsfarlig sjukdom där det krävs ärlighet till 100% av medborgaren. Osant intygande straffar sig i längden.
Redan nu har folk som inte har vaccinerat sig blivit omplacerade och riskerat att förlora jobbet och det kommer troligen att bli ännu mer kontroller av vaccineringsintygen under nästa år. Det som TS har glömt är att alla som har vaccineras skrivs in i Vaccinationsregistret så att bluffen kommer att avslöjas förr eller senare och då TS står med rumpan bar åtalad för bla osant intygande och utan jobb för att denne har ljugit kring vaccinationen.
Citat:
Fråga: Varför registreras min vaccination i det nationella vaccinationsregistret?

Svar: Din vaccination registreras för att myndigheterna och forskare ska kunna följa arbetet med vaccinationerna. Genom informationen i registret kan de få veta hur effektivt vaccinet är och om det finns biverkningar som man inte kände till.
Det som registreras är ditt personnummer, vilken ort du är folkbokförd på, datum för vaccination, vilket vaccin som användes, vilken dos du fick och vilken vårdgivare som ansvarade för vaccinationen.
https://www.1177.se/Blekinge/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/om-vaccin-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in