Citat:
Det har jag redan beskrivit. Du får läsa mitt inlägg igen om du missade det.
Citat:
Allt det där handlar bara om hur du vill att det ska vara, tyvärr stämmer det inte alls in med verkligheten. För hundra år sedan ansåg nästan alla att en kvinna hade lägre värdighet om hon sålde ut sin sexualitet till omgivningen. Inte idag, idag är det bara en mycket liten minoritet som anser det, åtminstone i västvärlden. Tvärtom är den typen av kvinnor de allra mest populära, de som alla killar vill bli ihop med, under skoltiden såsom i vuxenlivet, det kan du väl ändå inte ha missat? Alltså var detta att föredra pryda kvinnor bara ett kulturellt fenomen som inte hade någonting med evolutionära instinkter att göra, ett så bräckligt kulturellt fenomen att det dog ut.
Det stämmer inte. Även i västvärlden ser vi det som en fördel om kvinnor har sexuell integritet, även om vi är mer toleranta om de inte har det. Få män vill att deras fru eller partner har legat med massvis av andra män. Medan den detaljen är av betydligt lägre betydelse för kvinnor.
Sen finns det skillnader mellan kulturer. Det bevisar att det också påverkas av omgivningen och kulturen.
Ditt resonemang bygger i grunden på att du inte tror människan och vår kultur är en produkt av evolutionen, utan att vår kultur bara uppstått ur ett vakuum. Givetvis är vi och våra synsätt till stor del formade av evolutionen, precis som vår sexualitet. Att förneka det är ungefär lika begåvat som att tro på Eva och Adam.
Citat:
Om man inte har något annat än sin sexualitet att sälja ut för att få uppmärksamhet? Varför då inte göra det? Alla människor söker uppmärksamhet, med hjälp av de medel de har tillgängliga.
För att det är långt ifrån säkert om man faktiskt mår bra av det. Jag tror vi som individer förstår ganska lite om hur vårt sexuella beteende påverkar vår mentala hälsa.
Som sagt, det som ger temporära dopaminkickar är ofta inte det som ger långsiktig välmående, ofta är det tvärtom om man börjar missbruka det.
Om man har dålig självkänsla är det lite som en quickfix att börja sälja ut sin sexualitet för uppmärksamhet. Jag tror inte det löser någonting, utan jag tror man måste arbeta med självförbättring mer på djupet.
När kvinnor är vuxna så är de själva ansvariga för sina beslut och dess konsekvenser. De är absolut fria att bjuda på sin sexualitet, jag har inga problem med det. Men jag tycker att 15-åringar inte är tillräckligt vuxna för att klara den bedömningen, och som förälder har man ett ansvar att sätta gränser inom det sexuella beteendet precis som inom andra potentiellt gränsöverskridande beteenden.
Citat:
Jag känner många kvinnor som ofta visar upp sig mycket lättklädda, och jag känner många kvinnor som aldrig gör det. Det finns vissa i båda grupperna som verkar må dåligt, men jag kan inte se någon överrepresentation åt något håll. De allra flesta som visar upp sig verkar trivas alldeles utmärkt med det.
Självsäkra tänkande kvinnor känner inte att det är ett dugg fel att vara sexuellt frisläppta. De inser att det finns absolut inget fel med det. Denna röst som säger att de är billiga dyker bara upp hos dem som är rädda för vad andra ska tycka, men som sagt, få tycker numera att det är ett billigt eller ovärdigt beteende.
Självsäkra tänkande kvinnor känner inte att det är ett dugg fel att vara sexuellt frisläppta. De inser att det finns absolut inget fel med det. Denna röst som säger att de är billiga dyker bara upp hos dem som är rädda för vad andra ska tycka, men som sagt, få tycker numera att det är ett billigt eller ovärdigt beteende.
Det är inte min erfarenhet.
Citat:
Inte ett enda av dina argument håller. Det är uppenbart att det enda du egentligen är ute efter är ett patriarkalt samhälle där kvinnan tillhör sin man, eller sin framtida man, och ska tvingas till återhållsamhet så att han aldrig ska behöva känna sig svartsjuk eller oroa sig för rivaler.
Nej. Jag har som sagt inga problem med att vuxna kvinnor tar ett vuxet beslut och bjuder på sin sexualitet, jag uppskattar det själv när det är i rätt kontext. Jag har själv legat med många kvinnor genom åren, och det är inget jag tackat nej till. På så sätt har ju jag personligen gynnats av kvinnors sexuella frigörelse.
Det jag argumenterar för är att unga kvinnor bör vara försiktiga med sin sexualitet, helt enkelt eftersom de ofta inte förstår hur deras sexuella beteende påverkar deras självbild och mentala hälsa. Det tycker jag är en ganska moderat och balanserad ståndpunkt.
Samt att sex inte har i skolan att göra.