2021-04-28, 15:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Så fort har det inte gått.

De har precis börjat med 65+.

Vecka 16:
90 - 17 st
80-89 - 36 st
70-79 - 48 st
60-69 - 24 st
50-59 - 7 st
0-49 - 3

Dessa grupper är som sagt färdigvaccinerade men långt från alla har fått sprutan, långt från alla har uppnått fullt skydd än, långt från alla har fått två sprutor osv och sen det sista - vaccinet ger inte ett 100% skydd.

En 98 åring på SÄBO som fått två sprutor kan fortfarande avlida av Covid 19 trots att vaccinet gav en mycket mildare sjukdom.

Vad säger din tabell?
Citera
2021-04-28, 15:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Detta drog du röven tror jag bestämt. Det är inte kul att jobba på äldreboende på vintern när dom fått i calicivirus och det dör X-antal gamla varje år av detta. Personal tvingas ta reda på det ganska otrevliga "resultatet" och blir väldigt ofta sjuka själva trots mask, visir och förkläden m.m
Men det står inte krigsrubriker i kvällsblaskorna om detta.

Är det så? Arbetar du på äldreboende nu? På min tid - mer än 20 år sedan - hade vi aldrig detta, vad jag kan minnas. (Fast jag minns en salmonellaepidemi av Guds Nåde...)

Förresten: hur kunde det komma sig att de inte hade någon skyddsutrustning på boendena i början av coronan, om personalen använder detta även i vanliga fall, fast mot calici?
Citera
2021-04-28, 15:34
Medlem
Många regioner säger att pandemin är värre nu än den tidigare varit. Samtidigt så vaccineras allt fler varje dag. Hur kan denna mattematiken gå ihop? Om det nu handlar om mutationer av viruset ser jag ingen nytta av att ta vaccinet, dels för min egen skull och dels för andras skull. Det mest rättvisa är att man öppnar upp allt och de som är rädda stannar hemma. Det är den enda strategin som ännu inte testas. Denna kollektiva bestraffningen har gått för långt.
Citera
2021-04-28, 15:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Många regioner säger att pandemin är värre nu än den tidigare varit. Samtidigt så vaccineras allt fler varje dag. Hur kan denna mattematiken gå ihop? Om det nu handlar om mutationer av viruset ser jag ingen nytta av att ta vaccinet, dels för min egen skull och dels för andras skull. Det mest rättvisa är att man öppnar upp allt och de som är rädda stannar hemma. Det är den enda strategin som ännu inte testas. Denna kollektiva bestraffningen har gått för långt.
Flera regioner drabbas hårdare nu än vad de har gjort tidigare.
Inget underligt med det.
Citera
2021-04-28, 15:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Jag tror det har att göra med att de som vaccinerats, (gamla och sjuka) inte är de som sprider eller driver smittan. De som sprider smittan är barn, ungdomar och yngre vuxna. De är inte vaccinerade, utan ingår i fas4, i alla fall delvis. Om man bestämmer sig för att vaccinera alla över 10 år.

Mutationerna kan förstås också spela in, men osäkert på hur pass bra olika vacciner sätter stopp där.
Citera
2021-04-28, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad säger din tabell?

Antal döda i respektive åldersgrupp för vecka 16.
Citera
2021-04-28, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det verkar vara huvudsakligen gruppen män 50-59 år, och därför tycker jag att den gruppen borde få börja vaccineras nu. Det är inte klokt att unga asylsökande ska gå före!

Du bara fortsätter att haspla ur dig felaktigheter trots att det finns siffror i direkt anslutning.

Varför tar du inte reda på saker innan du famlar efter tangenterna?

Döda vecka 16 - 135 st

90 - 17 st
80-89 - 36 st
70-79 - 48 st
60-69 - 24 st
50-59 - 7 st
0-49 - 3

7 stycken av 135 avlidna var alltså personer mellan 50-59 år.
Citera
2021-04-28, 15:48
Medlem
Citat:

Nej du. Det var inte många rätt där inte. Den nuvarande vågen är mildare än innan tack vare vaccinen. Men det är fortfarande stora problem och mycket ond bråd död. Det krävs fortsatt tuffa tag. Denna ”kollektiva bestraffning” har bara börjat.

Nästa steg blir att röka ut er pestråttor som vägrar vaccinet ordentligt. Idag beslutas det i EU om ett Grönt Pass för oss som följer vetenskapen och tagit vårt vaccin.

För er andra. Den lilla klicken av foliehattar, plattjordare och blåhåriga med näsringar väntar jobbiga tider. Ni kommer inte kunna lämna Sverige, äta inomhus på restaurang, gå på konsert/fotboll och förhoppningsvis kommer ni inte ens kunna få ett jobb där ni kommer i kontakt med andra människor. Helst tycker jag att ni borde tvingas bära en gul keps med en liten röd propeller på hjässan så att man kan känna igen er på avstånd, eller varför inte rent av en clownnäsa. Men en QR-kod får vi väl vara nöjda med än så länge.
Citera
2021-04-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ingen av oss kan ju egentligen föra talan för Norrland. Men jag minns hur mycket Norge och speciellt Finland beklagade att de stängde gränserna till Sverige. Speciellt mot Norrland då många pendlar över där. Hur gärna de ville hålla den öppen och hur gärna de som bodde där ville hålla den öppen. Lika så höjdes röster för att sätta Stockholm i karantän, när smittan nästan enbart fanns där. Och hur folket i landsbygden inte ville ha de resande til sig förutom de som tjänade pengar på Stockholmarna. Inte ens Syd Sverige ville ju ha Stockholmarna på besök. Jag har aldrig sett så många storstadsbor ute i skogen och vid sjöarna som detta året. I sommars var våra finaste sjöar fulla med stats folk. Kanske istället för att åka utomlands invaderade man glesbygden i allfall i början sommaren när de inte fick flyga utomlands. För min del var det ok att de bade och njöt av vårt vackra land. Men skidresandet och överhuvud taget resandet under vinterhalvåret är bara så onödigt.

Jag tror att Sverige har en stor fördel med att ha en sån stor del av landet glesbefolkat, men man tar inte vara på den möjligheten. Det är faktiskt som om man inte räknar med Norrland och halva Svealand. Som om landet enbart är resten och att det bara är den biten som är aktuell, kanske bara för att det är de som nästan bara märks i statistiken.

Men den glesbyggda delen av Sverige innefattar ungefär 2 miljoner personer och landet tillhör även dem.

Det skulle ju också vara en fördel för norrlänningarna om de knappt haft någon smitta.
Jag tror inte du har reflekterat över hur lång tid det tar att åka till Oslo eller Helsingfors, nästan oavsett var du befinner dig i Sverige.

Att stockholmare skulle åka runt och hosta på oskyldiga glesbygdsbor är bara inbillning. Det här viruset sprids uteslutande genom att de som bor på landsbygden gör sina vanliga ärenden och besök på annan ort, och då "hämtar hem" smittan.
Citera
2021-04-28, 16:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Detta drog du röven tror jag bestämt. Det är inte kul att jobba på äldreboende på vintern när dom fått i calicivirus och det dör X-antal gamla varje år av detta. Personal tvingas ta reda på det ganska otrevliga "resultatet" och blir väldigt ofta sjuka själva trots mask, visir och förkläden m.m
Men det står inte krigsrubriker i kvällsblaskorna om detta.

Draget ur en fiskhjärna. 18-19 åringar är där viuset sprids mest just nu, sedan kommer 17-18. Bland 80+ förekommer knapp spridning längre. Redovisades i går på FoHM pressträffen.
Citera
2021-04-28, 16:40
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Det går ihop väldigt väl. Smittspridningen är oerhört stor bland barn i skolan 15-19 år, men de blir lindrig sjuka knappt någon dör. 20-59 de blir smittade ofta. Många blir sjuka en och annan dör.
65+ Låg smittspridning men det som smittas blir lättare svårt sjuka många dör.

Med din metod kommer de unga att smitta alla andra och de andra dör. Var i min affär i dag den tid skolan intill har rast. De stormar in i affären och krälar runt godishyllorna alltid i grupp. Ska de gamla inte få handla mat utan risk för smittas och dö?
Citera
2021-04-28, 16:47
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är det så? Arbetar du på äldreboende nu? På min tid - mer än 20 år sedan - hade vi aldrig detta, vad jag kan minnas. (Fast jag minns en salmonellaepidemi av Guds Nåde...)

Förresten: hur kunde det komma sig att de inte hade någon skyddsutrustning på boendena i början av coronan, om personalen använder detta även i vanliga fall, fast mot calici?

Jag kan säga att jag sett detta på väldigt nära håll och att min bättre hälft förr i världen har gjort en heroisk insats som jag själv inte skulle göra för 200 000 i månaden

Det kan bli så illa så dom avlider tyvärr då det är en stor påfrestning för dom riktigt gamla.

Detta tycker jag har glömt bort lite att dödligheten ökar rejält varje vinter på SÄBO och det beror faktiskt till stor del på smittsamma sjukdomar.
Influensa, calici och norovirus, smittsam lunginflamation, till och med vanliga förkylningar tar död på dom gamla och det beror naturligtvis på att vi inte prioriterar att skydda dom mot smitta.
Detta har inte varit ett problem utan man accepterar det faktum att gamla människor dör.

Besöksförbud hela vinterhalvåret och full skyddsmundering på all personal skulle spara många liv men vill vi ha det så och framför allt vill dom gamla ha det så?

Vi ska alla dö en dag och ganska ofta blir det av en smittsam sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in