2021-04-28, 14:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
En ding ding värld?

Det jag läst är att vaccinet eventuellt biter lite sämre, inte att det INTE biter..
Var har du läst det?

Jag är mycket intresserad.
Citera
2021-04-28, 14:48
Medlem
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/publicerat-material/foreskrifter/tillfalliga/andring-av-hslf-fs-2020-12-april-2021.pdf

För barn födda 2002 eller senare gäller dock att enstaka matcher
eller tävlingar får genomföras utomhus. Med enstaka match eller
tävling avses
1. för lagidrotter maximalt en match eller en endagstävling per lag
och vecka och att matchen eller tävlingen genomförs lokalt eller
annars med ett begränsat resande, och
2. för individuella idrotter maximalt en match eller tävling omfattande en tävlingsdag per utövare och vecka och att matchen eller
tävlingen genomförs lokalt eller annars med ett begränsat resande.1

Nu får barnen börja tävla igen... men som vanligt luddigt och svårt tolkat.
Citera
2021-04-28, 14:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag håller med inte speciellt meningsfull. Ja och det blir ju ännu galnare att påpeka att Danmark är glesbefolkat och hänvisa till Grönland.
Grönland dras väl upp bara för att visa hur meningslös ett lands befolkningstäthet är för smittspridningen, så länge folk inte håller sig jämnt utspridda över ytan. Det betyder nog mer att Grönland är en avlägsen ö än att där finns stora isiga vidder.
Citera
2021-04-28, 14:59
Medlem
Totalt har nu*14 000personer*avlidit med covid-19 i Sverige.
Citera
2021-04-28, 15:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Senaste tiden har det redovisats cirka 40 döda per dag (de dagar de redovisats).

Funderar lite kring vilka det är som dör nu. Tidigare dog ju främst 80+.
De är ju vaccinerade sedan länge. Likaså är väl nu snart alla 65+ vaccinerade.
Ändå är det skapligt fullt inom intensivvården och det dör folk.

Vika är det som blir svårt sjuka och dör nu?
Är det personer som blivit vaccinerade med Astras och blir sjuka ändå?
Eller är det yngre tillhörande Fas3 och Fas4 som hamnar på sjukhus och i värsta fall dör?
Citera
2021-04-28, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Var har du läst det?

Jag är mycket intresserad.

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-56844925

Citat:
Scientists believe existing vaccines will help control the variant when it comes to preventing severe disease.

Some variants will inevitably escape the current vaccines, according to a paper published in Nature by Prof Gupta and his fellow researchers. As a result, changes to vaccine design will be needed to make them more effective.

However, the vaccinations now available are still likely to slow down the spread of the disease.

"For most people, these vaccines can mean the difference between little to no disease and ending up in the hospital with a risk of dying," says Dr Kamil.

"Please take the first vaccine you are offered. Do not make the mistake of hesitating and waiting for an ideal vaccine."
Citera
2021-04-28, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Lugn och stilla nu.

Kolla på vilka det är som konstateras ha Covid 19 nu - dvs vilka som står för fallen.

https://covidstatistik.se/aldersfordelning#fall

Vecka 16 hade vi 38.000 fall och nästan 34.000 av dessa var för personer under 60 år (90%).

Hur stor andel av befolkningen under 60 år är vaccinerade? 5%? 10%?

Vet inte om du använder dator eller mobil. Men på mobilen syns bara 90+ 80-89 70-79 inte längre åldrar.

Man det kanske syns bättre på datorn. Hade gärna velat se
Citera
2021-04-28, 15:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Grönland dras väl upp bara för att visa hur meningslös ett lands befolkningstäthet är för smittspridningen, så länge folk inte håller sig jämnt utspridda över ytan. Det betyder nog mer att Grönland är en avlägsen ö än att där finns stora isiga vidder.

Men hel denna omöjliga diskussionen startade där.

Med att en skribent ihärdigt ville visa på att Danmark hade betydligt mindre befolkningstäthet tack vare att man räknade med Grönland.

Citat:
Ursprungligen postat av XXX
Men om vi nu ska tala om just befolkningstäthet kontra dödsfall i covid så är det fortfarande så att trots att svenskarna är tio gånger så tätbefolkade som danskarna så har det bara dött tre gånger så många svenskar.

Oavsett hur grönländare och köpenhamnskor smittar varandra.

Självklar har Grönland klarat pandemin så bra för att de är en ö, har en liten befolkning (drygt 60 000) som även bor glest samt har deras största stad enbart har 15 000 invånare.

Helt klart har vissa länder bättre förutsättningar en andra.

Jag kan inte riktigt förstå vad du vill komma. Men vi kan ta detta privat om du vill för jag tror bara att vi plågar tråden nu.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-28 kl. 15:18.
Citera
2021-04-28, 15:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Senaste tiden har det redovisats cirka 40 döda per dag (de dagar de redovisats).

Eller är det yngre tillhörande Fas3 och Fas4 som hamnar på sjukhus och i värsta fall dör?

Det verkar vara huvudsakligen gruppen män 50-59 år, och därför tycker jag att den gruppen borde få börja vaccineras nu. Det är inte klokt att unga asylsökande ska gå före!
Citera
2021-04-28, 15:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det verkar vara huvudsakligen gruppen män 50-59 år, och därför tycker jag att den gruppen borde få börja vaccineras nu. Det är inte klokt att unga asylsökande ska gå före!

Ja, det där med att ge förtur för "socialt" utsatta ställer jag mig väldigt skeptisk till. Hur gör man det urvalet? Likaså att olika riskgrupper, personer som inte har åldern inne. De har också fått låg prioritering.
Vi får hoppas att det lossnar ordentligt den närmaste tiden vad gäller hastigheten i vaccineringarna.
Citera
2021-04-28, 15:14
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Flunsan går att vaccinera emot. Det är gratis för riskgrupperna, så det finns ett mått av skylla sig själv om de inte tar sprutan. Samma gäller covid-19 NÄR ALLA HAR ERBJUDITS VACCIN, men dom som dör nu hade ju inte det. Vinterkräksjukan har forskarna inte lyckats göra ett vaccin mot. Å andra sidan går det rätt lätt att skydda sig med hjälp av god hand-, toalett- och livsmedelshygien. Det är mest i skolor och på dagis det frodas, inte bland äldre och sköra.

Detta drog du röven tror jag bestämt. Det är inte kul att jobba på äldreboende på vintern när dom fått i calicivirus och det dör X-antal gamla varje år av detta. Personal tvingas ta reda på det ganska otrevliga "resultatet" och blir väldigt ofta sjuka själva trots mask, visir och förkläden m.m
Men det står inte krigsrubriker i kvällsblaskorna om detta.
Citera
2021-04-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Så fort har det inte gått.

De har precis börjat med 65+.

Vecka 16:
90 - 17 st
80-89 - 36 st
70-79 - 48 st
60-69 - 24 st
50-59 - 7 st
0-49 - 3

Dessa grupper är som sagt färdigvaccinerade men långt från alla har fått sprutan, långt från alla har uppnått fullt skydd än, långt från alla har fått två sprutor osv och sen det sista - vaccinet ger inte ett 100% skydd.

En 98 åring på SÄBO som fått två sprutor kan fortfarande avlida av Covid 19 trots att vaccinet gav en mycket mildare sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in