Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Är det så? Arbetar du på äldreboende nu? På min tid - mer än 20 år sedan - hade vi aldrig detta, vad jag kan minnas. (Fast jag minns en salmonellaepidemi av Guds Nåde...)
Förresten: hur kunde det komma sig att de inte hade någon skyddsutrustning på boendena i början av coronan, om personalen använder detta även i vanliga fall, fast mot calici?
Jag kan säga att jag sett detta på väldigt nära håll och att min bättre hälft förr i världen har gjort en heroisk insats som jag själv inte skulle göra för 200 000 i månaden
Det kan bli så illa så dom avlider tyvärr då det är en stor påfrestning för dom riktigt gamla.
Detta tycker jag har glömt bort lite att dödligheten ökar rejält varje vinter på SÄBO och det beror faktiskt till stor del på smittsamma sjukdomar.
Influensa, calici och norovirus, smittsam lunginflamation, till och med vanliga förkylningar tar död på dom gamla och det beror naturligtvis på att vi inte prioriterar att skydda dom mot smitta.
Detta har inte varit ett problem utan man accepterar det faktum att gamla människor dör.
Besöksförbud hela vinterhalvåret och full skyddsmundering på all personal skulle spara många liv men vill vi ha det så och framför allt vill dom gamla ha det så?
Vi ska alla dö en dag och ganska ofta blir det av en smittsam sjukdom.