2021-04-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Svara på detta.. 950.000 smittade 2.2 miljoner vaccinerade
Ca 1/3 av svenska folket har någon form av immunitet. Ändå har vi 35 tusen nya fall I veckan? Vi har mer fall nu än innan vaccinet kom. Förklaring?

Lugn och stilla nu.

Kolla på vilka det är som konstateras ha Covid 19 nu - dvs vilka som står för fallen.

https://covidstatistik.se/aldersfordelning#fall

Vecka 16 hade vi 38.000 fall och nästan 34.000 av dessa var för personer under 60 år (90%).

Hur stor andel av befolkningen under 60 år är vaccinerade? 5%? 10%?
Citera
2021-04-28, 14:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det kinesiska vaccinet verkar väldigt ineffektivt jämfört med mrna-vaccinen. 4% effekt efter första sprutan och 50% efter andra om jag minns rätt - vilket många länder i Sydamerika nu fått erfara. De tog villigt emot det kinesiska vaccinet och betalar nu notan för detta.

Traditionella vaccin har misslyckats mot vanlig corona i decennier trots att man försökt. Den nya tekniken med mrna-vacciner är bättre, du får en långt högre nivå av antikroppar.

Ja, fast nu är vi där med indianblodet igen. Det är inte säkert att de KAN utveckla immunitet mot våra coronavirus. Det verkar inte bättre, eftersom även genomsmittade städer har drabbats hårt igen och igen. Och då hjälper det ju inte om de får dem i sig i vaccinform heller.

Varför är det så, när den gamla tekniken alltid har funkat på allt annat?
Citera
2021-04-28, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, om man har respekt för människoliv, och det handlar om en ny, smittsam och oberäknelig sjukdom, utan varken vaccin eller bot.

Ska vi göra samma sak 2-3 gånger om året då vinterkräksjuka florerar i samhället eller när influensan kommer 1-2 gånger om året?
Citera
2021-04-28, 14:21
Medlem
Citat:
Det ÄR en nedgång nu, även i dödstalen. Bra! (Sedan är naturligtvis 32 avlidna på ett dygn alldeles förfärligt - i andra länder stänger de ner en hel provins vid ETT dödsfall - men för svenska förhållanden, som de har blivit nu under Tegnell, så är det bra.)

Fler döda per capita i Norge idag, men ändå öppnar dom upp!
Jävla galningar!
Citera
2021-04-28, 14:23
Medlem
Citat:
Stod i tidningen för några dagar sen att den inte biter på den indiska. Men som ljuger kanske som vanligt

En ding ding värld?

Det jag läst är att vaccinet eventuellt biter lite sämre, inte att det INTE biter..
Citera
2021-04-28, 14:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast då är man ju tillbaka på att dividera befolkning med yta vilket inte är särskilt meningsfullt. Frågan är om just norrlandskusten ska betraktas som glesbefolkad med tanke på de städer och kommunikationer som finns där. Det skiljer även rätt mycket i klimat mellan kustremsan och inlandet, flera odlingszoner t ex.
Jag håller med inte speciellt meningsfull. Ja och det blir ju ännu galnare att påpeka att Danmark är glesbefolkat och hänvisa till Grönland.
Citera
2021-04-28, 14:35
Medlem
Citat:
Stod i tidningen för några dagar sen att den inte biter på den indiska. Men som ljuger kanske som vanligt

Vilken tidning? Har du en länk?
Citera
2021-04-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ja, fast nu är vi där med indianblodet igen. Det är inte säkert att de KAN utveckla immunitet mot våra coronavirus. Det verkar inte bättre, eftersom även genomsmittade städer har drabbats hårt igen och igen. Och då hjälper det ju inte om de får dem i sig i vaccinform heller.

Varför är det så, när den gamla tekniken alltid har funkat på allt annat?

Är inte så insatt i vaccinerna på den nivån för att vara ärlig men efter vad jag läst så verkar ju mrna-vaccinerna mer effektiva och dessutom kan de uppdateras snabbt mot nya varianter.

Astras vaccin kan man bara ta ett par gånger tror jag, sedan blir man immun mot själva vektorviruset. Dvs immun mot vaccinet.
Citera
2021-04-28, 14:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ska vi göra samma sak 2-3 gånger om året då vinterkräksjuka florerar i samhället eller när influensan kommer 1-2 gånger om året?

Flunsan går att vaccinera emot. Det är gratis för riskgrupperna, så det finns ett mått av skylla sig själv om de inte tar sprutan. Samma gäller covid-19 NÄR ALLA HAR ERBJUDITS VACCIN, men dom som dör nu hade ju inte det. Vinterkräksjukan har forskarna inte lyckats göra ett vaccin mot. Å andra sidan går det rätt lätt att skydda sig med hjälp av god hand-, toalett- och livsmedelshygien. Det är mest i skolor och på dagis det frodas, inte bland äldre och sköra.
Citera
2021-04-28, 14:37
Medlem
Citat:
Ja, om man har respekt för människoliv, och det handlar om en ny, smittsam och oberäknelig sjukdom, utan varken vaccin eller bot.

Hur menar du då? Att barn och unga, som inte blivit vaccinerade, står för smittspridningen - utan att själva behöver läggas in på sjukhus? Tja. Det kan ju inte vara för alltid. Förr eller senare har alla haft det, och vid nästa smittillfälle får de det ännu mildare. Eller inte alls. Huvudsaken är att alla som vill blir ordentligt vaccinerade nu de närmaste veckorna. Sedan är det mer på egen risk. Men så länge som det inte fanns något vaccin (eller botemedel) så anser jag att det hade varit Statens ansvar att skydda oss från smittan.

Jag tycker man hör från smittskyddshåll i nästan alla länder att man ska ha låg smittspridning OCH dippande press på sjukvården för att man ska våga öppna upp. Men då återstår ju frågan vad som händer vid hög smittspridning men där sjukvården inte påverkas. Tillåter man då viruset bränna igenom de icke-vaccinerade (eller i de fall där vaccinet inte hjälper mot ett svårt sjukdomsförlopp), likt man gör vid influensan?
Jag är väldigt intresserad av detta då det belyser det extrema hyckleri som råder kring svåra sjukdomsfall,död och Covid.
Citera
2021-04-28, 14:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Är inte så insatt i vaccinerna på den nivån för att vara ärlig men efter vad jag läst så verkar ju mrna-vaccinerna mer effektiva och dessutom kan de uppdateras snabbt mot nya varianter.

Astras vaccin kan man bara ta ett par gånger tror jag, sedan blir man immun mot själva vektorviruset. Dvs immun mot vaccinet.

Astras vaccin är inte samma typ som Sinovac. Sinovac är riktiga covid-19-virus, som man SKA bli immun mot - det är syftet med vaccinet. Astra är ett vektorvaccin, som använder några virus som bara går på chimpanser i naturen som vektorer, har jag för mig.
Citera
2021-04-28, 14:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag tycker man hör från smittskyddshåll i nästan alla länder att man ska ha låg smittspridning OCH dippande press på sjukvården för att man ska våga öppna upp. Men då återstår ju frågan vad som händer vid hög smittspridning men där sjukvården inte påverkas. Tillåter man då viruset bränna igenom de icke-vaccinerade (eller i de fall där vaccinet inte hjälper mot ett svårt sjukdomsförlopp), likt man gör vid influensan?
Jag är väldigt intresserad av detta då det belyser det extrema hyckleri som råder kring svåra sjukdomsfall,död och Covid.

Du får fråga Tegnell! Som jag ser det, är pandemin över när alla har ERBJUDITS vaccin. Sedan är det skylla-sig-själv om man inte vill ta det. Detta förutsatt att det inte kommer någon hemsk mutation förstås, som gör så att vi måste börja om från början igen.

Små utbrott kommer det nog att bli här och var i landet, i några år framöver. Bland antivaccers, på asylboenden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in