2021-04-28, 12:31
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så om du bor i ett höghus i centrala Umeå så bor du i glesbygden? Ca hälften av Västerbottens invånare bor i de två största städerna, Umeå och Skellefteå, och jag tvivlar på att invånarna i dessa två städer uppfattar sig som glesbygdsbor.

Hur räknar du ihop till 2 miljoner svenska glesbygdsbor? De två nordligaste länen, Norr- och Västerbotten har t ex ca en halv miljon invånare tillsammans. Men många av dessa bor i städer med ca 30k-90k invånare, med höghus, hyreshusområden, stora arbetsplatser, universitet etc. De åker lokaltrafik, promenerar på gågator, shoppar i gallerior, dricker latte på espressohouse som vilken stadsbo som helst. Är det dem du kallar glesbygdsbor?

Norrland som helhet har bara ca 1,2 miljoner invånare, men långt ifrån alla är alltså "glesbygdsbor", och smittspridningen är därför inte vidare glesbygdsaktig. Så var hittar du dina 2 miljoner glesbygdsbor?
Jag håller helt med och vill lägga till följande.

SCB definierar en statistisk tätort som en ort med minst 200 invånare. Det finns ungefär 2 000 sådana orter i Sverige. 87 procent av befolkningen bor i någon av dessa. De statistiska tätorter som ligger i Norrland har i genomsnitt 926 invånare per kvadratkilometer.

Edit: Om man räknar Norrlands totala invånarantal/totala areal har Norrland en befolkningstäthet på 4,9 invånare per kvadratkilometer :)
Senast redigerad av sunessensommar 2021-04-28 kl. 12:39.
Citera
2021-04-28, 12:32
Medlem
virvelbaggs avatar
fel post
Citera
2021-04-28, 12:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Så man får inte jämföra med glesbefolkade länder menar du?

Det var inte det som diskuterades.
Citera
2021-04-28, 12:41
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Citat:
Hon som presenterade siffrorna verkade allmänt borta och sa 14000 döda i Sverige med 13000 nya fall.
Aha, jisses lär säkert göra nån gamyl ängslig i onödan
Fast så mycket i onödan var det ändå inte.
Citera
2021-04-28, 12:43
Medlem
Sunimods avatar
Någon som har pålitliga uppgifter hur de vanliga vaccinen här klarar den Indiska dubbelmutationen?

Alltså vaccin från, AZ, Pfizer och Moderna.
Citera
2021-04-28, 12:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/virus-tsunami-i-indien-frygter-spredning-til-resten-af-verden/8549423

29 fall bara i Danmark. Är ju bara en tidsfråga innan den indiska varianten är stor i Sverige också.

Enligt samma artikel kommer Indien att stoppa vaccinleveranser till bl a Europa.
Jag trodde det var självklart att det är mycket mer indiskt här eftersom jag var av uppfattningen att Danmark sekvenserar mycket mer samt rapporterar data raskare!!??
Citera
2021-04-28, 12:51
Medlem
madchances avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
JA! Jag antar. Hur ska vi då definiera vadet?

Sverige har normalt 88000 döda per år +/- 2000 (ca).

Man är ansedd som domedagsprofet om man ens skulle antyda att 5000 personer skulle dö i Corona.

Är du OK med att jag vinner om dödstalet i Sverige 2020 visar sig vara högre än 95000 personer? Då har jag ändå bjudit dig till den övre nivån av vad som är normalt.
Det är lätt taget! Ok men vadet då? 5000 sek eller mer? Hur gör vi, via pm?
Blev det något vad egentligen? 98124 dog 2020 enligt SCB.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
Citera
2021-04-28, 12:54
Medlem
madchances avatar
Citat:
Över 50% har eller haft corona i sholm idag. Sverige kommer att gå starkt ur denna hysteri
Källa?
Citera
2021-04-28, 12:59
Medlem
Jeg synes Færøerne bør medregnes også når vi snakker areal og befolkningstæthed ,muligvis også de gamle danske besiddelser Skåne,Halland og Blekinge,og hvorfor ikke også US Virgin Islands (De Dansk VestIndiske Øer) nu vi er i gang,så er alle klimazoner nærmest dækket

/s
Senast redigerad av Esrum 2021-04-28 kl. 13:01.
Citera
2021-04-28, 12:59
Medlem
madchances avatar
Citat:
Finlands isoleringstaktik kommer enbart skjuta fram dödstalen. I en andra, tredje osv våg kommer Finland bli tvunget att isolera sig igen och igen medans Sverige har byggt upp samhällsimmunitet. Så om inte förr så går Finland i konkurs när nästa våg kommer. Finns tyvärr ytterst få hjon härinne som fattar det.
När beräknar du att Finland kommer ikapp?
Citera
2021-04-28, 13:07
Bannlyst
Kommer folk fortfarande spruta i rävgiftet (vaccin) när den indiska mutationen nu kommit till Sverige?

Intelligensen på människor är skrämmande. Att folk ens vet hur man gör en eld är förvånade.

Förklara för mig vad man vinner på att vaccinera sig mot ETT COVID19 från Kina.

När det kommer nya mutationen varannan vecka. Brittiska, sydafrikanska, brasilianska,indiska osv . Bevis finns ju att Sverige är sämst i världen på att stoppa en smitta så det kommer ta 2 månader sen har 4 fall av indiska blivit 50.000 och vad ska man då med ett sketet vaccin till? förklaring!!!!
Citera
2021-04-28, 13:15
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Kommer folk fortfarande spruta i rävgiftet (vaccin) när den indiska mutationen nu kommit till Sverige?

Intelligensen på människor är skrämmande. Att folk ens vet hur man gör en eld är förvånade.

Förklara för mig vad man vinner på att vaccinera sig mot ETT COVID19 från Kina.

När det kommer nya mutationen varannan vecka. Brittiska, sydafrikanska, brasilianska,indiska osv . Bevis finns ju att Sverige är sämst i världen på att stoppa en smitta så det kommer ta 2 månader sen har 4 fall av indiska blivit 50.000 och vad ska man då med ett sketet vaccin till? förklaring!!!!
Du har ju själv hittat på grundpremissen för dit resonemang - att vaccinen skulle vara verkningslösa mot alla mutationer - så det är sannolikt omöjligt att komma med en förklaring som du skulle acceptera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in