2021-04-28, 09:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja Sareks nationalpark ska förstås tas stor hänsyn till när vi snackar förutsättningar för viruset att sprida sig hos den svenska befolkningen.

Sarek utgör en ringa del av Norrland men min poäng är snarare att Norrland är en del av Sveriges landsyta på ett sätt som Grönland inte är. Sedan är det såklart mer intressant att titta på smittspridningen i statdsregionerna.
Citera
2021-04-28, 09:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
För Norrlands del tror jag att det hade det varit bättre att stänga gränsen till övriga Sverige och i stället haft den öppen mot Norge och Finland.

Det bor ändå drygt en miljon personer i Norrland. De hade kanske klarat att trycka till baka all smitta när den uppdagades och mer eller mindre sluppit pandemin.

Kanske man även kunnat ta med halva Svealand.

Det hade varit en intressant strategi faktiskt. Jag har för mig att vissa regioner i Spanien gjort på ett likartat sätt och därigenom klarat sig bättre än övriga Spanien.
Citera
2021-04-28, 09:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu är du ute och cyklar. Danmark har inte alls bara tätbefolkade områden. Enligt EUROSTAT så bor många fler danskar än svenskar på landsbygden. 33.3% av danskarna mot 19.8% av svenskarna. Virus handlar inte om yta, utan om människor.

Man hade inte alls kunnat skydda glesbygden med enkla medel. Ska vi låsa in norrlänningarna och kasta nyckeln? Norrlänningarna är bara 10 procent av befolkningen, och de kan väl få bestämma själva om de vill resa utanför sin region. För det är åt det hållet resan går.
Vist men Danmarks landsbygd är tätbefolkat.

När det gäller Norrland så skull ju det inkludera att de blir mindre inlåsta. Hade man skyddat Norrland hade smittan knappt funnits där och man hade kunnat smittspåra och hållit det under kontroll, det tror jag i all fall. Då hade också gränsen till Norge och Finland varit öppet. Jag tror att folket i Norrland värdigsäter de gränserna mer en att få ha gränsen till södra Sverige öppet. Men Värmland och Dalarna borde också få hänga med.
Citera
2021-04-28, 09:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Och ja, För den Norra delen av Sverige tror jag att det spelat stor roll. Hade Norra delen stängt gränsen till södra och testat massa så kanske den delen klarat sig utan nästan några dödsfall.
Och hur skulle det gå till att stänga gränsen till södra och mellersta Sverige? Hur hade du tänkt göra med alla långtradare som oavbrutet dundrar upp och ner längs E4an? Fraktfartygen från långtbortifrån som anlöper hamnarna? Godsvagnarna som swishar genom de djupa skogarna under sommarljusa nätter? Total belägring av Norrland och låta folk leva på blåbär i några år bara för att kanske lyckas hejda smittan som säkert letar sig dit i muterad form så småningom i alla fall? Du är inte realistisk. Hade det varit värt det tror du? Tror du?
Senast redigerad av outoftheblue 2021-04-28 kl. 09:57.
Citera
2021-04-28, 10:00
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vaccination fas 3.
''Personer som har svårt att följa råden för att skydda sig och andra mot Covid-19''.
Vilka är det då ?
Jag tycker halva Sveriges befolkning ingår i så fall i den gruppen.
Det var väl den formuleringen som var annorlunda inledningsvis men som omformulerades efter "ramaskri"? Det är helt enkelt boskapen i utsatta områden som går före då de inte tar till sig rekommendationerna. Så vi som sköter oss och bidrar till BNP får snällt vänta....
Citera
2021-04-28, 10:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur fan får du det till det du påstår att de sagt?

Sjukvårdsdirektören Mats Bojestig säger något i den vägen.

"... då är det mycket som tyder på att vi faktiskt kan besegra den här sjukdomen."

Men innan detta har han lagt in en rad av "om" och "men".

https://sverigesradio.se/artikel/beskedet-da-finns-hopp-om-ett-midsommarfirande?fbclid=IwAR2PKbhoPLPMvyTI_GyR0Mvo 1EiWXeuoKeZpipczDbdU FRUHYDs45vwaC0s

Citera
2021-04-28, 10:24
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja Sareks nationalpark ska förstås tas stor hänsyn till när vi snackar förutsättningar för viruset att sprida sig hos den svenska befolkningen.
Det är verkligen otroligt märkligt att folk inte förstår vad befolkningstäthet egentligen säger (och inte säger). Jag syftar naturligtvis inte på dig eftersom jag vet att du är ironisk.

Jag har tidigare länkat den här studien: https://arxiv.org/pdf/2005.01167.pdf

I Example 3.1 förklaras problemet med befolkningstäthet som mått på ett mycket pedagogiskt vis, efterföljt av en figur som även den illustrerar det hela på ett tydligt sätt.

Eftersom folk som inte förstår detta tenderar att vara lika lata som tröga har jag klippt ut exemplet och figuren i en bild som finns på den här länken:

https://i.imgur.com/tPHA2Fy.png

Och för att vara fullkomligt övertydlig: Länderna A, B och C i figuren har alltså exakt samma befolkningstäthet, exakt samma areal och exakt samma invånarantal. Varje ruta motsvarar en kvadratkilometer. Om rutan är vit bor det ingen i den rutan. Ju rödare rutan är, desto fler bor det i den rutan.
Citera
2021-04-28, 10:31
Medlem
Citat:
Vist men Danmarks landsbygd är tätbefolkat.

När det gäller Norrland så skull ju det inkludera att de blir mindre inlåsta. Hade man skyddat Norrland hade smittan knappt funnits där och man hade kunnat smittspåra och hållit det under kontroll, det tror jag i all fall. Då hade också gränsen till Norge och Finland varit öppet. Jag tror att folket i Norrland värdigsäter de gränserna mer en att få ha gränsen till södra Sverige öppet. Men Värmland och Dalarna borde också få hänga med.
Du har rätt i att man i teorin hade kunnat isolera Norrland tillsammans med Norge och Finland, men det har varken norrlänningarna, norrmännen eller finländarna någon glädje av, annat än i gränsområdena.
Citera
2021-04-28, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Nej IMBILDEN har rätt.

Statistik förra året
https://assets.bwbx.io/images/users/iqjWHBFdfxIU/i0jqgsXapC2Q/v0/-1x-1.png

Antalet döda toppade väldigt tydligt i mitten av april 2020, det betyder att smittspridningen toppade i månadsskiftet mars/april. Under mars och april testades bara folk som behövde sjukhusvård samt vårdpersonal, det fanns inga testkits och ingen labbkapacitet att tillgå. Testkapaciteten ökades sedan successivt därav de stigande kurvorna. Men dödstalen i slutet av juni var 75% lägre än i mitten av april, och i slutet av juli 90% lägre vilket borde betyda att antalet nysmittade gått samma väg.
Citera
2021-04-28, 11:05
Moderator
Chantres avatar
Citat:
'Til og med den 24. april i år er der fundet 29 tilfælde af B.1.617 i Danmark. Det drejer sig om 20 personer med Indien som tilhørsland, 5 fra Iran og 1 fra Litauen. De sidste 3 tilfælde er set blandt danske statsborgere. Det vurderes, at der er tale om i alt om fire smittekæder. Tre af disse kæder med en rejserelation. Ingen af de bekræftede tilfælde er indlagte eller døde,' skriver SSI.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/virus-tsunami-i-indien-frygter-spredning-til-resten-af-verden/8549423

29 fall bara i Danmark. Är ju bara en tidsfråga innan den indiska varianten är stor i Sverige också.

Enligt samma artikel kommer Indien att stoppa vaccinleveranser till bl a Europa.
Citera
2021-04-28, 11:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du har rätt i att man i teorin hade kunnat isolera Norrland tillsammans med Norge och Finland, men det har varken norrlänningarna, norrmännen eller finländarna någon glädje av, annat än i gränsområdena.
Ingen av oss kan ju egentligen föra talan för Norrland. Men jag minns hur mycket Norge och speciellt Finland beklagade att de stängde gränserna till Sverige. Speciellt mot Norrland då många pendlar över där. Hur gärna de ville hålla den öppen och hur gärna de som bodde där ville hålla den öppen. Lika så höjdes röster för att sätta Stockholm i karantän, när smittan nästan enbart fanns där. Och hur folket i landsbygden inte ville ha de resande til sig förutom de som tjänade pengar på Stockholmarna. Inte ens Syd Sverige ville ju ha Stockholmarna på besök. Jag har aldrig sett så många storstadsbor ute i skogen och vid sjöarna som detta året. I sommars var våra finaste sjöar fulla med stats folk. Kanske istället för att åka utomlands invaderade man glesbygden i allfall i början sommaren när de inte fick flyga utomlands. För min del var det ok att de bade och njöt av vårt vackra land. Men skidresandet och överhuvud taget resandet under vinterhalvåret är bara så onödigt.

Jag tror att Sverige har en stor fördel med att ha en sån stor del av landet glesbefolkat, men man tar inte vara på den möjligheten. Det är faktiskt som om man inte räknar med Norrland och halva Svealand. Som om landet enbart är resten och att det bara är den biten som är aktuell, kanske bara för att det är de som nästan bara märks i statistiken.

Men den glesbyggda delen av Sverige innefattar ungefär 2 miljoner personer och landet tillhör även dem.

Det skulle ju också vara en fördel för norrlänningarna om de knappt haft någon smitta.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-28 kl. 11:27.
Citera
2021-04-28, 11:22
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/virus-tsunami-i-indien-frygter-spredning-til-resten-af-verden/8549423

29 fall bara i Danmark. Är ju bara en tidsfråga innan den indiska varianten är stor i Sverige också.

Enligt samma artikel kommer Indien att stoppa vaccinleveranser till bl a Europa.

Tycks ju inte vara några konstigheter med den indiska varianten så varför så jävla rädd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in