Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Du har rätt i att man i teorin hade kunnat isolera Norrland tillsammans med Norge och Finland, men det har varken norrlänningarna, norrmännen eller finländarna någon glädje av, annat än i gränsområdena.
Ingen av oss kan ju egentligen föra talan för Norrland. Men jag minns hur mycket Norge och speciellt Finland beklagade att de stängde gränserna till Sverige. Speciellt mot Norrland då många pendlar över där. Hur gärna de ville hålla den öppen och hur gärna de som bodde där ville hålla den öppen. Lika så höjdes röster för att sätta Stockholm i karantän, när smittan nästan enbart fanns där. Och hur folket i landsbygden inte ville ha de resande til sig förutom de som tjänade pengar på Stockholmarna. Inte ens Syd Sverige ville ju ha Stockholmarna på besök. Jag har aldrig sett så många storstadsbor ute i skogen och vid sjöarna som detta året. I sommars var våra finaste sjöar fulla med stats folk. Kanske istället för att åka utomlands invaderade man glesbygden i allfall i början sommaren när de inte fick flyga utomlands. För min del var det ok att de bade och njöt av vårt vackra land. Men skidresandet och överhuvud taget resandet under vinterhalvåret är bara så onödigt.
Jag tror att Sverige har en stor fördel med att ha en sån stor del av landet glesbefolkat, men man tar inte vara på den möjligheten. Det är faktiskt som om man inte räknar med Norrland och halva Svealand. Som om landet enbart är resten och att det bara är den biten som är aktuell, kanske bara för att det är de som nästan bara märks i statistiken.
Men den glesbyggda delen av Sverige innefattar ungefär 2 miljoner personer och landet tillhör även dem.
Det skulle ju också vara en fördel för norrlänningarna om de knappt haft någon smitta.