2021-04-28, 11:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vist men Danmarks landsbygd är tätbefolkat.

När det gäller Norrland så skull ju det inkludera att de blir mindre inlåsta. Hade man skyddat Norrland hade smittan knappt funnits där och man hade kunnat smittspåra och hållit det under kontroll, det tror jag i all fall. Då hade också gränsen till Norge och Finland varit öppet. Jag tror att folket i Norrland värdigsäter de gränserna mer en att få ha gränsen till södra Sverige öppet. Men Värmland och Dalarna borde också få hänga med.
De flesta norrlänningar bor i de större städerna längs kusten och passerar sällan gränsen till Finland (många har nog aldrig varit till Haparanda) eller Norge.

Vad skulle en Sundsvallsbo ha för glädje av en öppen gräns till Finland då gränsstaden Haparanda ligger 65 mil norrut? Hur ofta tror du de känner ett trängande behov av att ta bilen till Trondheim 45 mil västerut? Jag förstår inte riktigt hur du tänker.

Du måste fokusera på vår folk faktiskt bor och hur de rör sig. Tror du inte att de hellre åker 38 mil söderut till Stockholm?
Citera
2021-04-28, 11:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tycks ju inte vara några konstigheter med den indiska varianten så varför så jävla rädd?

Rädsla är vad som får många att ens kliva upp ur sängen på morgonen...

Samtidigt i den danska artikeln.

Finns inget som tyder på att mutationen är farligare än andra. Vi har inga uppskattningar om att den är mer smittsam och vaccinen tros vara effektiva även mot den indiska mutationen.

Inga bevis för det ena eller det andra. Men världen (åtminstone media, som sedan tas som fakta av Flashback) går i panic-mode för minsta lilla numera.
Citera
2021-04-28, 11:43
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Vist men Danmarks landsbygd är tätbefolkat.

När det gäller Norrland så skull ju det inkludera att de blir mindre inlåsta. Hade man skyddat Norrland hade smittan knappt funnits där och man hade kunnat smittspåra och hållit det under kontroll, det tror jag i all fall. Då hade också gränsen till Norge och Finland varit öppet. Jag tror att folket i Norrland värdigsäter de gränserna mer en att få ha gränsen till södra Sverige öppet. Men Värmland och Dalarna borde också få hänga med.
Det här måste vara den mest hjärndöda diskussionen hittills. Det smittar knappast genom väggarna eller mer om husen står närmare varandra. Det handlar framförallt om var man möts och arbetsplatser. Servicen på landsbygden är noll och så även arbetsplatserna. Man möts på köpcenter och arbetsplatser som finns i tätorter. Sen smittar man sina närmaste. Det är tydligt at det inte finns något samband med hur mycket skog(där det bor noll människor) man har utanför sina tätorter. Finns inget samband mellan tätbefolkade regioner i Sverige och antal smittade t. ex.
Citera
2021-04-28, 11:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det här måste vara den mest hjärndöda diskussionen hittills. Det smittar knappast genom väggarna eller mer om husen står närmare varandra. Det handlar framförallt om var man möts och arbetsplatser. Servicen på landsbygden är noll och så även arbetsplatserna. Man möts på köpcenter och arbetsplatser som finns i tätorter. Sen smittar man sina närmaste. Det är tydligt at det inte finns något samband med hur mycket skog(där det bor noll människor) man har utanför sina tätorter. Finns inget samband mellan tätbefolkade regioner i Sverige och antal smittade t. ex.
Det är klart att smittan sprids sämre när folket bor utspritt.

Dels så finns det knappt någon kollektivtrafik i glesbygden. Folk kör på gott och ont egen bil. Det finns inga biografer inga bubbar och mataffärerna är ofta små och lokala. Samhällena är mindre liksom städerna som finns bland vårat mer glesare befolkade halva. Folket lever annorlunda, reser inte iväg på loven, folket är fattigare på helgen sticker de ut och fiskar i stället för att dra på puben. Många bor ensamma.

Det är ju inte av en händelse smittan först kom till Stockholm och det i vissa skogsregioner smittan inte spridit sig för en nu. Det tar längre tid och är svåre för viruset att finna fram i glesbygdens.

Eller menar du att smittan sprids lika lätt i Värmland som i Stockholm?

Och vet du vad, det bor folk i skogarna i Sverige. Även glesbygden är befolkad.

Edit. Skogsfolk tenderar att inte ha lika mycket jobb som stats folk. Många hushåll har enbart en arbetande vuxen, en del inte ens det.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-28 kl. 12:11.
Citera
2021-04-28, 11:55
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Finns inget som tyder på att mutationen är farligare än andra. Vi har inga uppskattningar om att den är mer smittsam och vaccinen tros vara effektiva även mot den indiska mutationen.

Inga bevis för det ena eller det andra. Men världen (åtminstone media, som sedan tas som fakta av Flashback) går i panic-mode för minsta lilla numera.
De vill inte att pandemin ska närma sig slutet, då måste de skaffa sig en ny hobby.
Citera
2021-04-28, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Dagens vettigaste =)
Citera
2021-04-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Förvånar mig inte, Sverige verkar samla på mutationer. Över 30 grader i Indien så viruset gillar sommar.

jo men var någon som skrev att de inte var så väldigt... media hype! så vi får se... det blir spännande, jag hoppas på att det muterar så pass mycket så de blir harmlöst
Citera
2021-04-28, 12:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Kom med data som motbevisar siffrorna ovan istället.

Gör en google-sökning..
Citera
2021-04-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Gör en google-sökning..

Jag har visat dig siffrorna. Jag har presenterat dem, det är du som ska komma med motargument, inte jag.
Citera
2021-04-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det blir ganska missvisande eftersom Grönland har ett stort mått av självstyre, ligger på en annan kontinent och är världens mest glesbebyggda land.

Så man får inte jämföra med glesbefolkade länder menar du?
Citera
2021-04-28, 12:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag tror att Sverige har en stor fördel med att ha en sån stor del av landet glesbefolkat, men man tar inte vara på den möjligheten. Det är faktiskt som om man inte räknar med Norrland och halva Svealand. Som om landet enbart är resten och att det bara är den biten som är aktuell, kanske bara för att det är de som nästan bara märks i statistiken.

Men den glesbyggda delen av Sverige innefattar ungefär 2 miljoner personer och landet tillhör även dem.

Det skulle ju också vara en fördel för norrlänningarna om de knappt haft någon smitta.
Så om du bor i ett höghus i centrala Umeå så bor du i glesbygden? Ca hälften av Västerbottens invånare bor i de två största städerna, Umeå och Skellefteå, och jag tvivlar på att invånarna i dessa två städer uppfattar sig som glesbygdsbor.

Hur räknar du ihop till 2 miljoner svenska glesbygdsbor? De två nordligaste länen, Norr- och Västerbotten har t ex ca en halv miljon invånare tillsammans. Men många av dessa bor i städer med ca 30k-90k invånare, med höghus, hyreshusområden, stora arbetsplatser, universitet etc. De åker lokaltrafik, promenerar på gågator, shoppar i gallerior, dricker latte på espressohouse som vilken stadsbo som helst. Är det dem du kallar glesbygdsbor?

Norrland som helhet har bara ca 1,2 miljoner invånare, men långt ifrån alla är alltså "glesbygdsbor", och smittspridningen är därför inte vidare glesbygdsaktig. Så var hittar du dina 2 miljoner glesbygdsbor?
Citera
2021-04-28, 12:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag kan diskutera med dig, men det är knappt att jag vill Svara dig, jag får känslan att du bara vill bråka.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så om du bor i ett höghus i centrala Umeå så bor du i glesbygden? Ca hälften av Västerbottens invånare bor i de två största städerna, Umeå och Skellefteå, och jag tvivlar på att invånarna i dessa två städer uppfattar sig som glesbygdsbor.

Hur räknar du ihop till 2 miljoner svenska glesbygdsbor?
Det gör jag ju inte och har aldrig skrivit så heller.
Jag skrev att 2 miljoner personer bor i våran mer glesbefolkade del av Sverige.

Citat:
Det är faktiskt som om man inte räknar med Norrland och halva Svealand. Som om landet enbart är resten och att det bara är den biten som är aktuell, kanske bara för att det är de som nästan bara märks i statistiken.

Men den glesbyggda delen av Sverige innefattar ungefär 2 miljoner personer och landet tillhör även dem.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De två nordligaste länen, Norr- och Västerbotten har t ex ca en halv miljon invånare tillsammans. Men många av dessa bor i städer med ca 30k-90k invånare, med höghus, hyreshusområden, stora arbetsplatser, universitet etc. De åker lokaltrafik, promenerar på gågator, shoppar i gallerior, dricker latte på espressohouse som vilken stadsbo som helst. Är det dem du kallar glesbygdsbor?

Norrland som helhet har bara ca 1,2 miljoner invånare, men långt ifrån alla är alltså "glesbygdsbor", och smittspridningen är därför inte vidare glesbygdsaktig. Så var hittar du dina 2 miljoner glesbygdsbor?

Om igen jag har aldrig hävdat det du skriver.

Edit, Jag får ju hoppas att du bara missförstod mig. Men Jag och aw har tidigare haft diskussioner om befolkningstäthet. aw delar upp Sverige i två halvor en tätbefolkad och en icke tätbefolkad. Jag skrev så för att jag tänkte att han förstår vad jag menade när jag skrev om ena halvan, ena delen. Jag förtydligade det ju också och skrev om Norrland och halva Svealand. Den mer glest befolkade delen av Sverige.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-28 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in