2021-04-28, 00:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad skulle alternativet ha varit?

Stänga alla skolor från pandemins början ända tills barn kan vaccineras?

Finns det någon bortre gräns för hur länge skolorna kan vara stängda?

Japp. alternativet hade varit att stänga skolorna. Det finns säkert en bortre gräns men vi hade vart i ett bättre läge. Om vi hade gjort det hade Sverige innehaft tronen, tillsammans med stängda gränser. As simple as that. Skolorna är nog en av Sveriges största arbetsplatser.

Ja det finns en gräns, en månad hade räckt i inledningsskedet.
Citera
2021-04-28, 00:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men diskuterar vi inte covid?

Vad har detta med covid att göra? Ta den diskussionen i en annan tråd. `

Grönlands smittspridning och Danmark Smittspridning påverkar inte varandra.
Om Sverige helt plötsligt gjorde anspråk på Arktis skulle inte det förändra ett dugg den rådande covid situationen i Sverige.

Danmark är mer tätbefolkat en Sverige på de visen som påverkar pandemin.
Men om vi nu ska tala om just befolkningstäthet kontra dödsfall i covid så är det fortfarande så att trots att svenskarna är tio gånger så tätbefolkade som danskarna så har det bara dött tre gånger så många svenskar.

Oavsett hur grönländare och köpenhamnskor smittar varandra.
Citera
2021-04-28, 01:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men om vi nu ska tala om just befolkningstäthet kontra dödsfall i covid så är det fortfarande så att trots att svenskarna är tio gånger så tätbefolkade som danskarna så har det bara dött tre gånger så många svenskar.
Jaha, så diskussionen var enbart för att kunna försköna Sveriges siffror.

Så trots att Grönland ligger i en annan världsdel och har egen strategi egen statistik, eget styre och egen regering samt har gränsen stängd till Danmark så ska de räknas i hopp för då ser det inte lika illa ut för Sverige. Javisst, snacka om att leta under varje sten för att hitta ursäkter.

Vet du vad det här är jag inte intresserad av.
Citera
2021-04-28, 01:12
Medlem
Citat:
Hur snabbt borde det gå då tycker du?
I den här takten så är ju kanske alla färdig vaccinerade nästa år.
Citera
2021-04-28, 01:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Så trots att Grönland ligger i en annan världsdel och har egen strategi egen statistik, eget styre och egen regering samt har gränsen stängd till Danmark så ska de räknas i hopp för då ser det inte lika illa ut för Sverige. Javisst, snacka om att leta under varje sten för att hitta ursäkter.

Spela roll om det är Grönland eller Lappland. Det bor ändå så lite folk i stora glesbefolkade områden att det inte spelar någon större roll för smittspridningen. Alltså är det meningslöst att bara titta på ett lands genomsnittliga befolkningstäthet. För det är naturligtvis områdena där de flesta bor som betyder nåt ur smittspridningssynpunkt. Egentligen ganska självklart när man tänker efter.

Tänk på Kanada som exempel. Superstort, men de flesta bor i en remsa nära gränsen till USA. Vad spelar de stora vidderna i norr för roll i smittspridningen tror du? Just ingen alls.

Tror du situationen i Sverige varit så annorlunda om Sverige bara bestått av den södra halvan av landet?
Citera
2021-04-28, 01:13
Avslutad
Citat:

Då kanske du med flera ska sluta hänvisa till att Sverige har så höga dödstal sett till befolkningstäthet i hopp om att det ska se sämre ut för Sverige då.

Fakta är att svenska medborgare lever tio gånger så tätt som danska och har tre gånger så många döda. Oavsett allt det du räknar upp.
Citera
2021-04-28, 01:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
I den här takten så är ju kanske alla färdig vaccinerade nästa år.
Hur snabbt tycker du att det borde gå då?
Citera
2021-04-28, 01:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Spela roll om det är Grönland eller Lappland. Det bor ändå så lite folk i stora glesbefolkade områden att det inte spelar någon större roll för smittspridningen. Alltså är det meningslöst att bara titta på ett lands genomsnittliga befolkningstäthet. För det är naturligtvis områdena där de flesta bor som betyder nåt ur smittspridningssynpunkt. Egentligen ganska självklart när man tänker efter.

Tänk på Kanada som exempel. Superstort, men de flesta bor i en remsa nära gränsen till USA. Vad spelar de stora vidderna i norr för roll i smittspridningen tror du? Just ingen alls.

Tror du situationen i Sverige varit så annorlunda om Sverige bara bestått av den södra halvan av landet?

Citat:
Då kanske du med flera ska sluta hänvisa till att Sverige har så höga dödstal sett till befolkningstäthet i hopp om att det ska se sämre ut för Sverige då.

Fakta är att svenska medborgare lever tio gånger så tätt som danska och har tre gånger så många döda. Oavsett allt det du räknar upp.
Nu tar ni ju helt av.
Så jag ska sluta hänvisa till att Sverige har så höga dödstal sett till befolkningstäthet, hur fan ska jag kunna sluta med det när jag inte ens har börjat.

Nu lägger ni åsikter i min mun som jag inte utryckt. Man brukar nämna antal avlidna i förhållande till befolkningsmängd inte befolkningstäthet.

Edit Med det sagt tror jag säkert att befolkningstätheten är ett stort problem när det gäller covid och Indien t.ex.
Citera
2021-04-28, 01:31
Avslutad
Citat:
Nu tar ni ju helt av.
Så jag ska sluta hänvisa till att Sverige har så höga dödstal sett till befolkningstäthet, hur fan ska jag kunna sluta med det när jag inte ens har börjat.

Nu lägger ni åsikter i min mun som jag inte utryckt. Man brukar nämna antal avlidna i förhållande till befolkningsmängd inte befolkningstäthet.

Edit Med det sagt tror jag säkert att befolkningstätheten är ett stort problem när det gäller covid och Indien t.ex.
Det var i alla fall i den diskussionen du skrev att Danmark var mest tätbefolkat.
Citera
2021-04-28, 01:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

Grönland är ett land som framförallt har en liten befolkning och också är glest befolkat. Ett sådant land har stora möjligheter att relativt lätt bekämpa smittan. De kan klara sig enbart på att testa och att hålla koll vid gränsen. Du kan inte likställa det med ett landskap som är en del av ett större land där befolkningen kan resa fritt fram och tillbaka och som utöver det har dubbelt så många invånare.

Island likt Grönland har så mycket lättare en andra länder.

Grönland har 31 fall och noll avlidna. Kan inte det har en liten smula med att de är en glest befolkad önation med få invånare?

Och ja, För den Norra delen av Sverige tror jag att det spelat stor roll. Hade Norra delen stängt gränsen till södra och testat massa så kanske den delen klarat sig utan nästan några dödsfall.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-28 kl. 01:56.
Citera
2021-04-28, 02:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen

Fast jag tror att dom flesta här håller med mig och det är nog bara du och en avstängd akademiker som inte förstår sambandet mellan antal inlagda och antal smittade trots att den syns tydligt så fort vi fick en någorlunda testkapacitet.
Efter vårens nästintill obefintliga testning så följs dom åt och inläggningarna ökar och minskar med någon veckas fördröjning.

I Mars/April 2020 när smittan var som högst så testade vi ca 25-35 000 i veckan och hittade naturligtvis bara en bråkdel. Nu testar vi 330 00 i veckan och får en betydligt bättre bild såklart.

Men som sagt det har börjat sjunka igen (smitta, IVA, inlagda) nästan exakt samma tid som förra året och nu får du förklara hur skolan har lyckats med detta

Du har heller alldrig riktigt kunnat förklara varför totalt antal sjukhusinlagda halverades från April till mitten på juni samtidigt som smittan ÖKADE (enligt dig).

Du gör bort dig!

Gud vad fånig du är. Du är inte förmögen att analysera ens de mest fundamentala samband. Det har tydligen helt gått dig förbi att antalet sjukhusinlagda ökat stadigt sedan ett par månader tillbaka samtidigt som antalet inrapporterade döda varit betydligt lägre än när det var som värst både i första och andra vågen. Förklaringen ligger bland annat i att de allra äldsta och sköraste nu är vaccinerade sedan ett par månader tillbaka.
Du blandar ihop antalet smittade med antalet döda. Du bortser helt också från såväl inkubationstider och smittkedjor. Du tror dig finna "bevis" för att skolan inte är drivande då antalet döda och smittade inte ökar samma dag som skolan öppnar/stänger.

Du har däremot aldrig svarat på följande:

1) Varför mer än halverades antalet döda från 1 juni till 1 juli förra året och därefter parkerade där stabilt under hela sommarlovet + 1 månad.
2) Varför började antalet smittade och döda att öka cirka en månad efter skolan öppnade efter sommarlovet förra året?
3) Varför fick vi en andra våg? Enligt Tegnell och flera andra skulle vi ju inte få någon andra våg, då vi hade flockimmunitet i Sverige.
4) Enligt Tegnell och den samlade begåvningsreserven skulle ju andra länder som Danmark, Norge och Finland hinna ikapp Sveriges siffror. Varför blev det aldrig så?
5) Varför föll smittan under jullovet/årsskiftet 2020/2021? Varför sammanföll tredje vågen med start cirka en månad efter att skolan öppnade?

Till sist når vi en punkt då smittan faller. Det är självklart, för det kommer inte finnas tillräckligt många som är mottagliga. Det vaccineras nu hundratusentals varje vecka och de som blir smittade bygger upp immunitet i alla fall ett tag. Återstår att se om denna punkt nåddes för några dagar sedan, eller om vi bara ser ett hack i kurvan. Den stora minskningen lär vi dock inte se förrän till sommaren precis som förra året. I år lär det bli än tydligare.
Dels så får vi sommarlov precis som förra året, men vaccineringarna i fas 4 inleds inte förrän i mitten av maj. Det tar cirka en månad innan full immunitet nås och helt färdiga med fas 4 kommer vi inte bli förrän en bra bit in i sommaren. Förhoppningsvis blir läget inför hösten betydligt mer gynnsamt i år.

Finns dock en del hot. Det ena är mutationerna och det andra frågetecknet är hur länge immuniteten bland vaccinerade egentligen varar. Ingen tycks emellertid tro på evig immunitet. Frågan är om den varar ens ett år.
Citera
2021-04-28, 03:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Men diskuterar vi inte covid?

Vad har detta med covid att göra? Ta den diskussionen i en annan tråd. `

Grönlands smittspridning och Danmark Smittspridning påverkar inte varandra.
Om Sverige helt plötsligt gjorde anspråk på Arktis skulle inte det förändra ett dugg den rådande covid situationen i Sverige.

Danmark är mer tätbefolkat en Sverige på de visen som påverkar pandemin.

Sverige och Danmark har samma urbaniseringsgrad, 88,2 % av befolkningen bor i städer.
https://www.globalis.se/Statistik/befolkning-i-staeder

Danska städer är generellt mindre än Svenska städer.
Möjligen är resandet mellan olika städer i Danmark större än i Sverige eftersom de ligger närmare varandra.

På vilket vis menar du att Danmark är mera tätbefolkat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in