2021-04-28, 00:39
Medlem
Tjo!

Har ganska nyligen adopterat en seniorkatt som jag misstänker har problem med tänderna (asdålig andedräkt, började för några dagar sedan rata hårdmaten). Vad har ni fått betala för tandvård för era katter? Alla veterinärhemsidor säger att det beror på vad som ska göras, men jag behöver verkligen bara en grov uppskattning. Jag är nämligen lite rädd att eventuell behandling ligger utanför min budget.

Vill inte höra några kommentarer om att jag inte borde ha katt om jag inte har råd med kostnaderna det innebär, situationen föll sig så att han skulle bli avlivad om jag inte tog hand om honom.

Tack!
Citera
2021-04-28, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobust
Vet inte om du missade halva inlägget eller om jag uttryckte mig otydligt. Men jag förklarar vidare.

Det var alltså inte så att jag aktivt letade efter ett husdjur, snarare att en bekant hade en katt som hon inte längre kunde ta hand om, varpå jag var det enda återstående alternativet för rackaren att leva några fina år till. Han är i övrigt frisk och pigg, men då marknaden är ganska begränsad för seniorkatter hade han avlivats istället för att hamna på katthem eller adopteras vidare.
Tycker man att en katt är värdelös/ingenting att ha bara för att den är gammal och "nära döden" så är man inte särskilt sympatisk. Så skit i honom.

Jag vet tyvärr inte vad det brukar kosta, men jag vet att TR/FORL är vanligt bland katter. Har du katten försäkrad (och med någon försäkring som täcker FORL, det är viktigt) så borde det inte bli så dyrt?
Citera
2021-04-28, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAsportsItsInTheG
Tycker man att en katt är värdelös/ingenting att ha bara för att den är gammal och "nära döden" så är man inte särskilt sympatisk. Så skit i honom.

Jag vet tyvärr inte vad det brukar kosta, men jag vet att TR/FORL är vanligt bland katter. Har du katten försäkrad (och med någon försäkring som täcker FORL, det är viktigt) så borde det inte bli så dyrt?

Tack!

Det skulle jag såklart ha sagt också, men iom att han är ganska nyadopterad och 10+ år verkar det dessvärre i stort sett omöjligt att försäkra honom
Citera
2021-04-28, 02:51
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Börja med en allmän hälsoundersökning där du låter en veterinär bestämma hur "nära döden" katten är och ge en uppskattning om vad som bör göras med tänderna och eventuellt annat. Det kostar 750 eller så i grundavgift.

Kissen kan ha andra hälsoproblem eller vara kärnfrisk, leva gott 10 år till.

Den äldsta katt jag har träffat var 28 år. Fin i pälsen, lagom hull, ville vara ute och försvarade sitt lilla pytterevir på 1x1 m strax utanför ytterdörren. Längre än så gick han inte. Han dammade på alla unga pigga katter som ville giva honom på moppe. Han hade dock inga tänder kvar alls.

Tandstensborttagningens kostnad varierar både beroende på vad som ska göras och mellan veterinärer. 1800 kr och uppåt får du räkna med. Välj en veterinär som ger full narkos så kissen får sova djupt och inte bara lugnande/muskelavslappnande.
Citera
2021-04-28, 07:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Veterinärbesök är sällan billiga och tänder kräver mer eller mindre sövd katt.
Jag skulle gissa på mellan 5-15000kr för att fixa tänderna. Allt beror på om det bara är tandsten eller om det även ska dras en massa tänder.
Det bästa är att ta katten till veterinären och be om ett kostnadsförslag när de väl tittat på katten.
Är katten hanterlig så en utomstående ens kan titta på tänderna utan att bli både sönderbiten och sönderriven?

Efter att du fått priset så får du ta det där ifrån och antingen låta den somna in eller betala.
Hade det varit en ung katt så hade jag sagt att du skulle försöka borsta tänderna på den gärna varje dag men kan bli knepigare med en gammal kart att börja nu.
Citera
2021-04-28, 07:54
Moderator
Briasccas avatar
Googlade på tandsten + katt och kom fram till ett djursjukhus i Göteborg tar mellan 3600-4200 pix. Gissar att det är olika priser runt om i landet men förmodligen i det häradet.

Är katten pigg i övrigt kan det vara värt pengarna, men ofta är dålig tandhälsa också tecken kroppsligt dålig hälsa. Men det ser nog veterinären samtidigt som den tar bort tandstenen.

https://www.anicura.se/vastra-djursjukhuset/priser/
Citera
2021-04-28, 08:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag dubbelkollade med sambon som jobbar inom yrket och hon sa att mellan 5-15000kr också. Allt beror ju på hur illa det är. Hon sa också att man alltid börjar med ett blodprov som kostade 900kr för att kontrollera katten innan sövning, mest en försiktighetsprocedur så inget måste.
Citera
2021-04-28, 09:06
Moderator
Maviels avatar
De stora etablerade djursjukhusen som ex Evidensia vet att ta betalt... min uppfattning är att de också är oetiska och föreslår saker som inte är rimligt/bra för djuret.

Jag har en liten privat veterinär som skött om alla mina djur under alla år. Han är mer normal i priser. Söver givetvis och ser till att djuret har det bra.

Jag har betalt mellan 3000-6000 men då har det också varit väldigt omfattande saker som gjorts i munnen på djuret. Inklusive sövning och återbesök.
Citera
2021-04-28, 09:43
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Om man inte pratar tandsten utan generellt. Djursjukhusen är dyrare, där jag bor är det dubbla priserna eller mer. Då har å andra sidan djursjukhuset bättre teknisk utrustning och mer personal närvarande, en speciell narkossköterska brukar det vara.

De enda aktuella priserna jag har är för avlivning av katt. En mindre mottagning tar 650 kr, djursjukhuset 1495 kr.

Edit: Den mindre veterinärmottagningen tar idag 2000-2500kr för tandsten, mer om tänder behöver dras. Modern utrustning, använder ultraljud.

Djursjukhuset har jag ingen aktuell uppgift på men inte under 3000 kr.

Så det kan löna sig att jämföra priser, men var vaksam på vad som ingår och vilken utrustning man har.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2021-04-28 kl. 09:54.
Citera
2021-04-28, 10:04
Medlem
RickySpanishs avatar
Först måste katten sövas, röntgas och undersökas. Det går väl på ett par tusenlappar, ring runt och fråga olika ställen.

Efter det så kan de berätta vilka åtgärder som behövs (ta bort tandsten, dra ut tänder) och vad det kommer att kosta.
Citera
2021-04-28, 10:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
TS, du kan börja med att rengöra kattens tänder. Det kan ha fastnat foderrester som ligger och blir stinkande.

Tips finns i den här tråden. (FB) Borsta tänder på katt.

Jag började alldeles för sent med mina katter tyvärr, men kompressmetoden går någorlunda bra. Man får vara försiktig och jobba snabbt.

En hälsoundersökning med allmän kontroll + kostnadsförslag gällande tänderna tycker jag du ska göra ändå.

Vad gäller maten, skippa torrfodret. Det rengör inte tänderna som många tror (inklusive vissa veterinärer) tvärtom fastnar det kladd.
Citera
2021-04-28, 10:29
Medlem
Tack för alla svar! Han var på veterinärundersökning tidigare i år och då såg hans blodvärden toppen ut! Inga problem med lever eller njurar heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in