2021-04-27, 23:14
Medlem
FiveDayss avatar
Vad tror användarna i denna tråd? Om schack kommer att lösas, kommer det att lösas m.h.a. ett vattentätt bevis, eller med uttömmande sökning med dator ā la fyrfärgssatsen?

Hur som helst får man onekligen ett svårt problem i och med att det finns bönder som försvårar det för de som vill räkna med symmetrier.
Citera
2021-04-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Ja, det finns väldigt många kombinationer. En kombination skulle kunna vara att den ena spelaren flyttar en bonde ett steg framåt hela tiden medans den andra spelaren bara flyttar sin springare fram och tillbaka till samma rutor. På det sättet kan man nog få fram flertalet tusen kombinationer (orkar inte räkna på det just nu). Men eftersom öppningar i schack är väldigt studerat i många år så tror jag knappast att bonde häst bonde häst bonde häst kombinationer eller andra obskyra drag är en del av ett perfekt parti. Men eftersom det perfekta partiet inte är löst så är det ju dock inte omöjligt att det skulle vara något sånt flummigt. Men vem vet?

En lägre gräns på antalet schackspel som är möjliga är 10^120 (https://en.wikipedia.org/wiki/Shannon_number) vilket kan jämföras med antalet atomer i universum som är 10^80. Det vill säga, om varenda atom i hela universum skulle vara en dator som kan räkna ut ett schackspel i sekunden, så skulle det ändå ta mer än 300000000000000000000000 miljarder år att räkna ut alla möjliga schackspel.
Citera
2021-04-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Går det?
Oavsett vad motståndaren gör så ska man hitta sätt att vinna.

Eller är det som att ovasett om jag flyttar "höger eller vänster", så kan motståndaren vinna på flera olika sätt?
Detta är ett olöst problem. Schack är inte löst, och kommer förbli olöst under våran livstid. Det kräver att gå igenom 10^143 brädkombinationer.
Citera
2021-04-27, 23:22
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Reglerna har ändrats en del sedan schacket uppfanns ja. Men jag tror inte det finns något bra regelverk från 500-talet i sanskrit eller när och var det nu uppfanns. Man får väl gå efter dagens regelverk.

Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Inte schack så som vi har reglerna idag. Känns rimligt att förhålla sig till dagens regler när man säger schack, om du menar tusentals gamla regler och vill diskutera din så får du spela det närmare.

Det spelas massor av schack även idag utan 50-regeln iofs. Inte mästerskap, men schack har så många varianter att jag tycker att det måste räknas som schack även utan den regeln.

Citat:
Du har för övrigt fel i att 50dragsregeln gör att en av spelarna alltid kan tvinga fram oavgjort. Googlade du ens vad den regeln är för något?

Det påstod jag inte.
Citera
2021-04-27, 23:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knosken
Någon timme senare:

Det är helt olika saker, så vad är din poäng?
Citera
2021-04-27, 23:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Du citerar mig två gånger i det inlägget, men i inget av de inläggen påstår jag att det finns en strategi som garanterar vinst för någon av spelarna. Jag har klippt in de två citerade inläggen i spoilern nedan. Var god feta det du refererar till.

Det är samma resonemang som du påstår att du håller med om, förutom att jag utelämnar den tautologiska sanningen att ingen spelare kan garantera vinst i en situation där ingen spelare kan garantera vinst, och att det bara finns tre "möjliga" scenarier: Ett där ingen spelare kan garantera vinst, ett där exakt en spelare kan garantera vinst och ett där båda spelarna kan garantera vinst. Jag visar att det sista scenariet är logiskt omöjligt, och nej, det rör sig inte om något cirkelresonemang.

Det är bra att du håller med om det jag säger och t.o.m. tycker att det är en självklarhet, men det är oklart varför du då fortsätter citera mig.

Att det alltid finns en spelare som kan garantera vinst är mycket riktigt en annan femma, liksom i princip alla påståenden som jag skulle kunna ha gjort men inte gjorde.

Jag har nog missförstått vad du ville ha sagt då.
Citera
2021-04-27, 23:39
Medlem
Är det per definition i turbaserade spel så att någon av spelarna kan tvinga fram ett visst utfall?
Citera
2021-04-27, 23:40
Medlem
Ja, det finns en dokumentär om ämnet på Youtube med Stockfish-motorn där jag vill minnas att man hävdade att det finns ett perfekt parti att spela som vit. Men i princip omöjligt för en människa att komma ihåg eller räkna ut exakta dragen då det är så många olika scenarion.
Citera
2021-04-27, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Ja, det finns en dokumentär om ämnet på Youtube med Stockfish-motorn där jag vill minnas att man hävdade att det finns ett perfekt parti att spela som vit.
Spelet är löst för vissa sena konfigurationer där det är få pjäser kvar.
Citera
2021-04-27, 23:46
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Frågan som jag tolkade den är spännande. Kan man någonsin hamna i en situation där man kan vinna, oavsett? Förutsatt att medpartnern spelar urkasst.
Om du bara har kungen kvar och motspelaren har fler pjäser kvar kan du inte vinna oavsett hur du förflyttar kungen. Om motståndaren är en riktig sopa kan det som bäst bli oavgjort för stackaren som bara har kungen kvar.
Senast redigerad av Moment22x22 2021-04-27 kl. 23:51.
Citera
2021-04-28, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är helt olika saker, så vad är din poäng?

Att han skrev att det för minst en spelare finns INGEN strategi som leder till garanterad vinst, men du läste det som att det FINNS en strategi som leder till garanterad vinst. Varpå er diskussion blev hysteriskt märkligt då övriga inte heller förstått att du läst fel (eller inte låtsades om det)
Citera
2021-04-28, 00:17
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Den som orkar tänka flest drag framåt vinner väl alltid om bägge startat på lika villkor. Antar jag? Jag brukar inte spela schack ofta.

Det beror lite på var i partiet du befinner dig. I början sker öppningen och de första dragen ofta utifrån vad som är optimalt utifrån teorin. Ofta har dessa drag pluggats in. Middle game och end game är där de duktiga verkligen kan visa vad de går för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in