• 1
  • 2
2021-04-27, 18:01
Medlem
Går det?
Oavsett vad motståndaren gör så ska man hitta sätt att vinna.

Eller är det som att ovasett om jag flyttar "höger eller vänster", så kan motståndaren vinna på flera olika sätt?
Citera
2021-04-27, 18:10
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Går det?

Eller är det som att ovasett om jag flyttar "höger eller vänster", så kan motståndaren vinna på flera olika sätt?

Det beror på var du befinner dig i partiet.
Vid starten har du alltid en chans att vinna, även om den får anses som smått teoretisk om du spelar mot en väldigt mycket skickligare motståndare.
Sedan kommer du kanske till en punkt där du rent teoretiskt skulle kunna vinna, om din motståndare skulle få ett totalt hjärnsläpp genom ett antal drag.
Här ger en van schackspelare upp om man ligger under, för utgången är given.
Slutligen har du den situationen då du inte på något som helst sätt kan vinna.
Extremen: Du har bara kungen kvar...
Citera
2021-04-27, 18:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Går det?

Näe, man kan sätta sig i skiten. Sedan finns patt.
Citera
2021-04-27, 18:19
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Går det?

Nej, det finns två spelare. Båda kan inte ha en möjlighet att vinna oavsett vad motståndaren gör.
Citera
2021-04-27, 18:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Nej, det finns två spelare. Båda kan inte ha en möjlighet att vinna oavsett vad motståndaren gör.
Där tror jag du tänker fel. Möjligheten att vinna finns även om man är två som spelar.

Däremot tror jag det finns situationer där man inte kan vinna. Men fan vet, om motståndaren kör iväg helt galet.
Citera
2021-04-27, 18:24
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Där tror jag du tänker fel. Möjligheten att vinna finns även om man är två som spelar.

Däremot tror jag det finns situationer där man inte kan vinna. Men fan vet, om motståndaren kör iväg helt galet.
Nej, jag tror inte att jag tänker fel. I varje schacksituation existerar det för minst en spelare ingen strategi som leder till vinst oavsett vad motspelaren gör.
Citera
2021-04-27, 18:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej, jag tror inte att jag tänker fel. I varje schacksituation existerar det för minst en spelare ingen strategi som leder till vinst oavsett vad motspelaren gör.
Du menar att man inte kan hamna i en situation där det är kört?
Citera
2021-04-27, 18:33
Medlem
Borasare1980s avatar
Den som orkar tänka flest drag framåt vinner väl alltid om bägge startat på lika villkor. Antar jag? Jag brukar inte spela schack ofta.
Citera
2021-04-27, 18:35
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du menar att man inte kan hamna i en situation där det är kört?
Nej, det kan man naturligtvis. Däremot kan det kan inte vara kört för båda spelarna samtidigt. Men frågan i TS var om det alltid går att vinna i schack, d.v.s. att "[o]avsett vad motståndaren gör så ska man hitta sätt att vinna." Det är en möjlighet som högst en spelare har i varje schacksituation. Alltså saknar minst en spelare den möjligheten, så svaret är nej.
Citera
2021-04-27, 18:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej, det kan man naturligtvis. Däremot kan det kan inte vara kört för båda spelarna samtidigt. Men frågan i TS var om det alltid går att vinna i schack, d.v.s. att "[o]avsett vad motståndaren gör så ska man hitta sätt att vinna." Det är en möjlighet som högst en spelare har i varje schacksituation. Alltså saknar minst en spelare den möjligheten, så svaret är nej.
*s*.

Så kan man såklart tolka frågan.
Citera
2021-04-27, 18:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Det där kan du gärna får bevisa för situationen "spelet ska just börja".
Citera
2021-04-27, 18:55
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det där kan du gärna får bevisa för situationen "spelet ska just börja".
Om spelare ett har en strategi som garanterar vinst oavsett vad spelare två gör så förlorar spelare två definitionsmässigt om spelare ett följer den strategin. Alltså kan inte spelare två också ha en strategi som garanterar vinst oavsett vad spelare ett gör. Köper du det eller vill du ha ett mer formellt bevis?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in