[quote=trickydick|75670141]
Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Starship känns imo som en lastbil .. inte en månlandare. Allt jox med bellyflop, SN15 nu på plats för diverse tester .. men var är månlandaren?
Jag är nog efter. Men SLS var väl för att lyfta tunga saker till orbit. Starship med boosterskrället kan nog göra det. Men vem ska landa? Allt vi läst om starship och bellyflop är från 10km .. den har inte sköldar Crew Dragon?
Det är SLS som skall sända upp Orionfarkosten till Lunar Gateway. Därifrån skall Elon Musks Starship enligt de senaste planerna föra ned en besättning till månen. Det blir inte vanliga Starship, inga belly flops utan detta är Lunar Starship
Så både SLS och Starship är engagerade, Starship blir månlandaren. Jag har inte läst hela tråden, kanske någon har skrivit detta redan? Jeff Bezos är idag mycket sur för att inte Blue Origin fick kontraktet, men han får skylla sig själv. Dom har sölat för mycket med New Shephard och New Glenn är inte ens konstruerad. Han hade ett förslag om en månlandare utvecklad av Blue Origin men när allt gå så sakta kunde inte NASA vänta, utan uppdraget går till SpaceX. Den svaga länken i månplanerna kan vara SLS, men jag hoppas inte det. Alla behövs!