2021-04-27, 21:05
Medlem
trickydicks avatar
Är inte SLS rätt obsolet nu när Starship och Space X vunnit upphandlingen?

Om Starship lyckas landa på månen på rutin, vad skall man då med SLS till?
Citera
2021-04-27, 21:39
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Är inte SLS rätt obsolet nu när Starship och Space X vunnit upphandlingen?

Om Starship lyckas landa på månen på rutin, vad skall man då med SLS till?
Starship känns imo som en lastbil .. inte en månlandare. Allt jox med bellyflop, SN15 nu på plats för diverse tester .. men var är månlandaren?

Jag är nog efter. Men SLS var väl för att lyfta tunga saker till orbit. Starship med boosterskrället kan nog göra det. Men vem ska landa? Allt vi läst om starship och bellyflop är från 10km .. den har inte sköldar för reentry ännu ( men vi tog upp det tidigare ). Så var är månlandaren? Från endera systemet?
Citera
2021-04-27, 21:44
Medlem
trickydicks avatar
[quote=iptrix|75670045]Starship känns imo som en lastbil .. inte en månlandare. Allt jox med bellyflop, SN15 nu på plats för diverse tester .. men var är månlandaren?

Jag är nog efter. Men SLS var väl för att lyfta tunga saker till orbit. Starship med boosterskrället kan nog göra det. Men vem ska landa? Allt vi läst om starship och bellyflop är från 10km .. den har inte sköldar Crew Dragon?
Citera
2021-04-27, 21:46
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
space Dragon?

Ditt meddelande var svårt virusdrabbat. Space Dragon - den som just tog sig till ISS? Det är ingen månlandare. Så meddelandet måste varit sabbat bortom vad jag kan tolka..
Citera
2021-04-27, 21:56
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ditt meddelande var svårt virusdrabbat. Space Dragon - den som just tog sig till ISS? Det är ingen månlandare. Så meddelandet måste varit sabbat bortom vad jag kan tolka..

Tänkte att man kanske dockar med den, Eftersom Gateway inte tycks bi av så kanske man få bege sig till ISS och därifrån kan man docka med Crew Dragon.
Citera
2021-04-27, 22:05
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Tänkte att man kanske dockar med den, Eftersom Gateway inte tycks bi av så kanske man få bege sig till ISS och därifrån kan man docka med Crew Dragon.
Dockar med vad? Dragon må vara där Collins befann sig när hans polare landade med apollo 11, men längre går den inte
Citera
2021-04-27, 22:14
Medlem
[quote=trickydick|75670141]
Citat:
Starship känns imo som en lastbil .. inte en månlandare. Allt jox med bellyflop, SN15 nu på plats för diverse tester .. men var är månlandaren?

Jag är nog efter. Men SLS var väl för att lyfta tunga saker till orbit. Starship med boosterskrället kan nog göra det. Men vem ska landa? Allt vi läst om starship och bellyflop är från 10km .. den har inte sköldar Crew Dragon?

Det är SLS som skall sända upp Orionfarkosten till Lunar Gateway. Därifrån skall Elon Musks Starship enligt de senaste planerna föra ned en besättning till månen. Det blir inte vanliga Starship, inga belly flops utan detta är Lunar Starship

Så både SLS och Starship är engagerade, Starship blir månlandaren. Jag har inte läst hela tråden, kanske någon har skrivit detta redan? Jeff Bezos är idag mycket sur för att inte Blue Origin fick kontraktet, men han får skylla sig själv. Dom har sölat för mycket med New Shephard och New Glenn är inte ens konstruerad. Han hade ett förslag om en månlandare utvecklad av Blue Origin men när allt gå så sakta kunde inte NASA vänta, utan uppdraget går till SpaceX. Den svaga länken i månplanerna kan vara SLS, men jag hoppas inte det. Alla behövs!
Citera
2021-04-27, 22:18
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är SLS som skall sända upp Orionfarkosten till Lunar Gateway. Därifrån skall Elon Musks Starship enligt de senaste planerna föra ned en besättning till månen. Det blir inte vanliga Starship, inga belly flops utan detta är Lunar Starship

Så både SLS och Starship är engagerade
Uh, vad?

Så varför bygger SpaceX förmågan att dra upp så mycket last till rymden att SLS ser ut som en moppe? Betalar amerikaner för 2 parallella system med samma förmåga här? Fast återigen - SpaceX har inte en månlandare - så vitt jag vet, men det är inte mycket tydligen.

Vems landare är det som ska göra "last mile"?
Citera
2021-04-27, 22:20
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dom har sölat för mycket med New Shephard och New Glenn är inte ens konstruerad
New Shepard har gjort perfekta landningar, starship äter damm varje gång.

Däremot vet jag inte vad new glenn är - månlandaren?
Citera
2021-04-27, 22:26
Medlem
Citat:
New Shepard har gjort perfekta landningar, starship äter damm varje gång.

Däremot vet jag inte vad new glenn är - månlandaren?

New Glenn är deras nya obyggda raket, motsvarighet till starship.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/New_Glenn

New shepard skall jämföras med Falcon 9 som har gjort åtskilligt mer under samma tid. Sen förstår jag inte varför new shepard vid landning hoovrar över plattan medan Falcon 9 booster bara landar rakt ner på krysset och stannar där.
Citera
2021-04-27, 22:30
Medlem
Citat:
Uh, vad?

Så varför bygger SpaceX förmågan att dra upp så mycket last till rymden att SLS ser ut som en moppe? Betalar amerikaner för 2 parallella system med samma förmåga här? Fast återigen - SpaceX har inte en månlandare - så vitt jag vet, men det är inte mycket tydligen.

Vems landare är det som ska göra "last mile"?

Den Starship som SpaceX (Elon Musk) utvecklar just nu gör han från bolagets egna medel. SpaceX går ju skitbra just nu med Falcon9, skjuter upp Crew Dragon och skjuter upp massor med Starlink. Så skattebetalarna bidrar just nu inte alls till Starship. Men eftersom NASA hastigt beslutade att Lunar Starship får uppdraget att föra besättningen till månens yta så blir det NASA som betalar denna utveckling och skattebetalarna naturligtvis. Men först måste NASA lägga en rymdstation runt månen om jag inte helt har blandat ihop kålrötterna, jag har blivit lite gammal. Men OK det blir så att SLS skjuter upp Orionfarkosterna till Lunar Gateway. Hur Lunar Gateway sänds ut är jag inte helt säker på. Det kan göras av SLS och SpaceX Falcon Heavy, men troligen inte det sista. Lunar Gateway sänds förmodligen upp i delar och fogas samman. Ja det blir SpaceX med Lunar Starship som från Lunar Gateway gör månlandningen med en besättning. Men SpaceX får själva sända upp Lunar Starship för att docka med Lunar Gateway, annars faller ju hela skiten. Och när besättningen skall tillbaka antar jag att dom skall föras till Lunar Gateway. Så här får jag ihop det men jag skall läsa på bättre efter att ha rensat hjärnan i nästa vecka. SLS kommer att transportera Orionfarkosten till Lunar Gateway, det är helt säkert.
Citera
2021-04-27, 22:31
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
New shepard skall jämföras med Falcon 9 som har gjort åtskilligt mer under samma tid. Sen förstår jag inte varför new shepard vid landning hoovrar över plattan medan Falcon 9 booster bara landar rakt ner på krysset och stannar där.

Jag förstår. Falcon 9 har en bra rate på landningar, men inte 100. Kanske gällande landningen valde man en mer konservativ metod hos Blue Origin? Det sparar ju energi att bara landa pang bom rakt av.

I slutändan handlar det ju bara om kilo->orbit. Att det åker folk gäller väl bara på uppresan ännu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in