2021-04-27, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1vargen
vet inte vad som har diskuteras i tråden.

En advokat sa flera vettiga grejer om denna incident

https://www.youtube.com/watch?v=BH5mnJe3XJw (Advokatsnack)

Bra video, tack!

Hade önskat att han diskuterat förtal också.
Citera
2021-04-27, 09:12
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Tycker du att det är ett problem att kvinnor får ångra sig och säga nej? Och att du inte får fortsätta den sexuella aktiviteten efter hon sagt nej?

Ja det är ett juridiskt problem. och allmänt. Då det inbjuder till tidigare hänvisade scenario.
Citera
2021-04-27, 09:46
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma88
Inte för att flytta över något ansvar/skuld på tjejen men varför sitter man grensle över någon på det där sättet om man vill snacka allvar? Det var lite konstigt, tycker jag.

Men aja, han beter sig ändå som en jävla gris.
Ja ett väldigt konstigt sätt att prata allvar med någon på. Speciellt på fyllan då man inte är vid sina sinnenas fulla bruk. Men det ursäktar ändå inte Tobys beteende.
Citera
2021-04-27, 11:48
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Att gå ut i media och anklaga någon öppet för grovt brott ÄR FÖRTAL. Ingen bryr sig om din åsikt.

Tror du seriöst Toby kommer bli fälld för att han ryckt lite i hennes BH efter att hon valt att sitta kvar grensle över honom? Svårt att svara på frågan?

Två kvinnor berättade för media vad som hänt i ett tv-program där allt filmades. Ett program som Toby frivilligt deltagit i. Det är inte förtal. Och jag förstår inte riktigt varför du ställer den frågan om och om igen? Det är ovanligt att någon blir fälld när det kommer till sexualbrott.
Citera
2021-04-27, 12:04
Avslutad
Riktigt svårt att förstå tjejer när det gäller såna här fall. Jag kommer ihåg en tjej som jag låg med. Hon pratade mycket om hur hon nästan blev våldtagen och tagen i halsen av en c-kändis. Under sexet vill hon att jag skulle ta en ordentlig tag i hennes hals. Hon ville också att jag skulle smeka henne hårt så som hon förklarade hände i hennes ”våldtäkt”.
Citera
2021-04-27, 15:23
Medlem
Kan inte äcklet stämma produktionen för icke tydliga uppsatta regler? Med alkohol med i bilden (varje dag om jag förstått det rätt så kan han skylla på det?).

Punkt 2 PH har väl idags läget normaliserat denna typ av beteende eller ännu bättre det förväntas detta av både manliga/kvinnliga deltagare för de ger fler tv-tittare.

Punkt 3 varför har produktionen inte valt att anmäla förens nu? De betyder de ej såg något fel i det direkt och valde ändå att klippa och sända det.

Oavsett vad så tror jag han är Sverige äckel idag
Citera
2021-04-27, 16:05
Medlem
Citat:
Två kvinnor berättade för media vad som hänt i ett tv-program där allt filmades. Ett program som Toby frivilligt deltagit i. Det är inte förtal. Och jag förstår inte riktigt varför du ställer den frågan om och om igen? Det är ovanligt att någon blir fälld när det kommer till sexualbrott.

Aftonbladet kallar det "övergrepp". Man kan förklara en situation utan att använda det laddade ordet.

Det är förtal att anklaga honom för "övergrepp". Man kan inte gå ut och anklaga någon för "övergrepp" helt öppet eftersom det är ett grovt brott. Förtal har INGET med sanningen att göra. Han har inte skrivit på ett avtal när han är med i PH att det är "okej att bli anklagad för övergrepp". Vad är det du inte fattar?

Varför kan du inte bara svara på frågan? Om han inte blir fälld så är han oskyldig. Det finns hundra kameror där inne, varför skulle han inte fällas om han är skyldig menar du?
Senast redigerad av david-taxi 2021-04-27 kl. 16:07.
Citera
2021-04-27, 17:11
Medlem
siisters avatar
Citat:
Aftonbladet kallar det "övergrepp". Man kan förklara en situation utan att använda det laddade ordet.

Det är förtal att anklaga honom för "övergrepp". Man kan inte gå ut och anklaga någon för "övergrepp" helt öppet eftersom det är ett grovt brott. Förtal har INGET med sanningen att göra. Han har inte skrivit på ett avtal när han är med i PH att det är "okej att bli anklagad för övergrepp". Vad är det du inte fattar?

Varför kan du inte bara svara på frågan? Om han inte blir fälld så är han oskyldig. Det finns hundra kameror där inne, varför skulle han inte fällas om han är skyldig menar du?

När det kommer till förtal så görs en helhetsbedömning och att bedöma sanningshalten i ett påstående kan vara en del av den helhetsbedömningen. Jag svarar inte eftersom jag inte tycker dina frågor är särskilt intressanta. Som jag redan förklarat är det ovanligt att någon blir dömd för ett sexualbrott och bara för att någon varken åttalas eller fälls innebär det inte att personen är oskyldig.
Citera
2021-04-27, 21:52
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Sverige har väldigt sjuka lagar vad gäller förtal. Förtal regleras i (5 kap 1 § Brottsbalken).

Inte ens om en person är dömd för ett brott anses det allt som oftast vara försvarligt att hänga ut denne.

Läste på Wikipedia att i Tyskland tas mer hänsyn till om det man beskyller någon annan för är sant eller inte.
I Sverige står avsikten i fokus, alltså kan spridandet av en sann uppgift i syfte att skada vara straffbar.
Citera
2021-04-28, 11:45
Medlem
Citat:
När det kommer till förtal så görs en helhetsbedömning och att bedöma sanningshalten i ett påstående kan vara en del av den helhetsbedömningen. Jag svarar inte eftersom jag inte tycker dina frågor är särskilt intressanta. Som jag redan förklarat är det ovanligt att någon blir dömd för ett sexualbrott och bara för att någon varken åttalas eller fälls innebär det inte att personen är oskyldig.

Nej, förtal har inget med sanningshalten att göra. Ditt påstående är helt felaktigt. Man dömer inte förtal utifrån sanningshalten i ett påstående.

Anledningen till att folk inte blir dömda är för att det oftast inte finns bevis. Det är oftast bara två personer som är närvarande när brottet sker. Här finns all bevis man kan få. Hur skulle man kunna ha mer bevis än allt videomaterial som PH har? Så om han inte blir dömd i detta fall är han med störta sannolikhet oskyldig.

Att han är en "vidrig person" är inget som rätten kommer bry sig om. Och så ska det inte vara heller. Då skulle det vara olagligt att vara otrogen, och det är det inte.
Citera
2021-04-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Sverige har väldigt sjuka lagar vad gäller förtal. Förtal regleras i (5 kap 1 § Brottsbalken).

Inte ens om en person är dömd för ett brott anses det allt som oftast vara försvarligt att hänga ut denne.

Läste på Wikipedia att i Tyskland tas mer hänsyn till om det man beskyller någon annan för är sant eller inte.
I Sverige står avsikten i fokus, alltså kan spridandet av en sann uppgift i syfte att skada vara straffbar.

Vad är det som är sjukt med det?

Vi ska inte ha ett samhälle där man blir straffad flera gånger. Att bli uthängd räknas som ett straff i sig, därför det är olagligt i Sverige. Det är domstolen som ska döma en person, inte vanliga människor. Blir man dömd i rättegång har man redan fått sitt straff. Om man inte är nöjd med straffskalan får man ändra lagen istället. Inte ta lagen i egna händer.

Självklart ska det vara straffbart med förtal oavsett brott. Det gäller även detta fall med Toby. Oavsett vad man tycker om människan.
Citera
2021-04-28, 12:13
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Vad är det som är sjukt med det?

Vi ska inte ha ett samhälle där man blir straffad flera gånger. Att bli uthängd räknas som ett straff i sig, därför det är olagligt i Sverige. Det är domstolen som ska döma en person, inte vanliga människor. Blir man dömd i rättegång har man redan fått sitt straff. Om man inte är nöjd med straffskalan får man ändra lagen istället. Inte ta lagen i egna händer.

Självklart ska det vara straffbart med förtal oavsett brott. Det gäller även detta fall med Toby. Oavsett vad man tycker om människan.

Enligt dig ska det vara olagligt att skriva på sin Facebook att någon, vilken dömd person som helst, är en brottsling. Det tycker inte jag.

Däremot när någon inte är dömd, som Toby, så är det en annan femma. Då tycker jag det är förtal.

Jag tror du håller med mig, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in