Citat:
Ursprungligen postat av
siister
När det kommer till förtal så görs en helhetsbedömning och att bedöma sanningshalten i ett påstående kan vara en del av den helhetsbedömningen. Jag svarar inte eftersom jag inte tycker dina frågor är särskilt intressanta. Som jag redan förklarat är det ovanligt att någon blir dömd för ett sexualbrott och bara för att någon varken åttalas eller fälls innebär det inte att personen är oskyldig.
Nej, förtal har inget med sanningshalten att göra. Ditt påstående är helt felaktigt. Man dömer inte förtal utifrån sanningshalten i ett påstående.
Anledningen till att folk inte blir dömda är för att det oftast inte finns bevis. Det är oftast bara två personer som är närvarande när brottet sker. Här finns all bevis man kan få. Hur skulle man kunna ha mer bevis än allt videomaterial som PH har? Så om han inte blir dömd i detta fall är han med störta sannolikhet oskyldig.
Att han är en "vidrig person" är inget som rätten kommer bry sig om. Och så ska det inte vara heller. Då skulle det vara olagligt att vara otrogen, och det är det inte.