Citat:
Ursprungligen postat av
peterZiipen
Sker alltid mycket mer instruktioner, regissering och planering bakom varje scen än vad man tror:
När det exempelvis är tävling ser det ut för oss tittare som att de tävlande går längs med stranden, ställer sig i grupper framför Anders, får instruktioner, och sen startar tävlingen.
I verkligheten har lagen varit på plats under en mycket längre tid - deltagarna har genomgått läkarundersökningar, gjort tester och liknande. Sedan har produktionen även gått igenom banan steg för steg med lagen, inte Anders. Så när Anders går igenom banan, så vet redan alla deltagare steg. Bara för TV:n.
Detsamma gäller Ö-råden. Deltagarna är alltid där mycket längre tid än man tror. Det sover t.ex. alltid över på ö-råds ön (väldigt spartanskt), då det är fara att åka båt när det är mörkt. Har för mig att den som blivit utröstad sover enskilt. (Lite stelt annars)
Allt ovan gäller för när Robinson vart på Fiji, men gissar på att principen är densamma när programmet även utspelar sig i Sverige.
Det är rätt stora tillställningar vid sådana där tv-inspelningar. Läste någonstans att det var 150 personer i produktionen som bodde på Cape East i Haparanda. Bara logistiken måste ju vara ett hästjobb. Det är både material och folk som ska skeppas fram och tillbaka mellan fastlandet och öarna hela tiden.
Stränderna som dom bott vid tror jag mig ha hittat på Eniro maps som är bättre än Google. Halsön Kallskär längst ned i öster finns en strand, den andra på Seskar-furö på östra sidan. Skymningslandet ligger ju nästan på fastlandet. På södra sidan av själva Seskarö finns den stranden. Finns bara en sådan strand bland alla öar.
Sedan så finns ormskäret en bra bit nordväst om Seskarö. En tunn sandslinga där Anders går och spelar in lite välkomsttal i början av varje avsnitt.
Var den nya stranden för sammanslagningen och örådet håller till har jag inte hittat.