2021-04-27, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
14000. Detta alltså utan lockdown och relativ öppenhet över ett år in i pandemin. Gick som det gick med prognosen på 90000 döda svenskar första maj 2020.

Vems prognos om 90000 döda?

Det är väl snarast Tegnells prognos som har varit helt åt skogen. Man skulle låta viruset spridas för att snabbt uppnå flockimmunitet, men nu efter ett år är Sverige fortfarande bland de värst drabbade. Nu börjar andra länder öppna upp men vi sitter fortfarande kvar med restriktioner ett tag till eftersom sjukvården är vid kapacitetstaket.

Ur smittskyddssynpunkt är detta ett totalt misslyckande med många onödiga dödsfall.

Sedan finns det ju uppenbarligen en del som struntar i det och tycker det var viktigare att vi under några månader kunde gå ut och ta en bira när andra inte kunde det.
Citera
2021-04-27, 14:24
Medlem
madchances avatar
Citat:
14000. Detta alltså utan lockdown och relativ öppenhet över ett år in i pandemin. Gick som det gick med prognosen på 90000 döda svenskar första maj 2020.
Var det någon som prickade rätt?

Nu skall man förstås inte ropa hej för tidigt men förhoppningsvis slipper vi se 15000.
Citera
2021-04-27, 14:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du får gärna visa statistik för det.

Jag önskar livet?

Jag var en av de som kallades alarmist för 1 år sedan för att jag inte förlitade på Tegnell och faktiskt påpekade att han hade fel när han hade fel. Det krävs inte ett geni för det.

Tyvärr är det så jävla många får här i Sverige att ni kan bli rövknullade av samma person och sedan säga tack för det.

Det är på grund av sådana som ni som vi ens är i den här sitsen.
Värst i Norden och bland de värsta i hela världen... Och då är vi inte ens ett U-land.

Jag är så otroligt less på det. Försöker dock hitta NÅGONTING positivt med det. Kanske har vi en fördel med att så många nu har en naturlig immunitet mot viruset, ifall det skulle mutera ännu mer, så att de vacciner som används (som bygger på enbart ett protein) blir overksamma? Vi hade dock kunnat köpa in Sinovac, som ger samma breda immunitet fast på konstgjord väg. Så det var inte alls nödvändigt att smitta ner befolkningen för det. Men OM... så hoppas jag att vi har en fördel där.
Citera
2021-04-27, 14:27
Medlem
Citat:
Hur går siffrorna åt rätt håll när vi har rekordhög spridning?

Tacka för vaccinet, annars hade vi väl legat på 400 döda per dag nu.
Du kan ju inte mena allvar men låt gå. Ponera att vi i Sverige hade flest trafikdödsfall per capita i världen med bred marginal.Om 100 personer dör årligen i trafiken år ett, året därefter 90, för att året därefter gå ner till 80, så är utveckligen alltså inte positiv då antalet trafikolyckor fortfarande är högst i världen? Jag försöker förstå din logik här. Förklara snälla.
Citera
2021-04-27, 14:29
Medlem
Madagascars avatar
Fan! Nya fall i Stockholm ökar i förhållande till förra veckan!!
Citera
2021-04-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det kommer bara bli svårare och svårare för dig att hävda att dödligheten ständigt gått ner på IVA.
Din länk är i från den tiden då man trodde att dödligheten gick ner enbart för att man blev bättre på att vårda. Men så ökade den igen och man insåg att man hade tagit fel.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Men om man hellre vill se på kurvor kan man ju titta på denna som jag har länkat till dig tidigare. Kanske du är redo att ta till dig detta nu.
https://www.svt.se/datajournalistik/dodsfallen-pa-iva/

Ständigt gått ner har jag absolut inte sagt. Som allt annat i denna pandemin har det gått upp och ner.
Det är en långt lägre dödlighet på IVA idag än det var förra våren.

vilket även dina egna siffror visar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fan! Nya fall i Stockholm ökar i förhållande till förra veckan!!
Har du några siffror? Förra tisdagen rapporterade extremt få fall. En annan sak att betänka är att man nu kan göra de populära hemtesterna (som körs ut) även på helgerna.
Senast redigerad av karlkula12 2021-04-27 kl. 14:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Dessutom såg man effektivt till att smitta alla taxichaffisar i Stockholm när sportlovsresenärerna kom hem och sedan smittade dessa sina passagerare samt sina fruar som ofta jobbar inom olika serviceyrken.

Ja, ett par hundra tusen inkommande sportlovsresenärer från olika delar av världen (det kom ju inte mkt smitta från just Alperna), många av dessa hade inte ens symptom. Blev en perfekt storm.

På samma sätt som Kina som tillät människor att resa till och från Kina i början av pandemin i samband med det kinesiska nyåret där i januari-20

Båda ovanstående händelser var ju lite "missflyt" utifrån ett spridnings- och beredskapsperspektiv
Citera
2021-04-27, 14:32
Medlem
Citat:
Du får gärna visa statistik för det.

Jag önskar livet?

Jag var en av de som kallades alarmist för 1 år sedan för att jag inte förlitade på Tegnell och faktiskt påpekade att han hade fel när han hade fel. Det krävs inte ett geni för det.

Tyvärr är det så jävla många får här i Sverige att ni kan bli rövknullade av samma person och sedan säga tack för det.

Det är på grund av sådana som ni som vi ens är i den här sitsen.
Värst i Norden och bland de värsta i hela världen... Och då är vi inte ens ett U-land.

Hehe.

Du är så kåt på att jämföra oss med små lilleputtländer i utkanten av Europa för att i nästa andetag säga något i stil med "Sverige ligger sämst till i Europa nu om man räknar bort länder under 5 miljoner innevånare!!!!".
Citera
2021-04-27, 14:33
Medlem
Citat:
Du kan ju inte mena allvar men låt gå. Ponera att vi i Sverige hade flest trafikdödsfall per capita i världen med bred marginal.Om 100 personer dör årligen i trafiken år ett, året därefter 90, för att året därefter gå ner till 80, så är utveckligen alltså inte positiv då antalet trafikolyckor fortfarande är högst i världen? Jag försöker förstå din logik här. Förklara snälla.

Om det inte skulle gå ner nu så vore det ju väldigt märkligt, med tanke på att vi hade ungefär lika stor spridning vid den här tiden förra året då det började gå ner. Nu har vi ju dessutom 1 miljon som har varit sjuka och 2 miljoner vaccinerade. Skulle det inte minska nu så måste det bero på att vi har mer smittsamma mutationer.
Citera
2021-04-27, 14:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Så fort munskyddet blir fuktigt av utandningsluften så går aerosolen igenom och då även virus. Tar kanske 20-30 minuter, snabbare om man flåsar. Men det mesta går ut på sidorna. Det behöver inte vara droppar för att bära virus, aerosol räcker, och det andas du ut utan att skrika. Prova andas på glas får du se.
Nu är det ju inte en aerosolsmitta vi har att göra med utan en droppsmitta.

Man behöver inte byta munskydd pga. fukt så ofta som du påstår.
Jag är nästan helt säker på att operationspersonal inte byter sina munskydd tre gånger i timmen, men om du kan visa att så är fallet så ger jag mig på den punkten.
Citera
2021-04-27, 14:37
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Intressant att CEPIs vaccinkandidater i slutändan ej var framgångsrika. Vad bevisar detta då?

Så om du går ner till vårdcentralen och får en vaccinspruta i din spinkiga lilla överarm, så är det alltså inte ett vaccin som Bill Gates var med och finansierade.

Seronja,
Du om någon borde ha lärt dig av lögnerna som regering spred under 90 talet på Balkan.

Ingen normalt funtad person kunde tro att den egna armén skulle vända sig mot den egna civilbefolkningen med bomber och granater (Vukovar, Sarajevo, osv osv) .... och vi ska inte gå in på avrättningen av >12åriga pojkar med ren arkebusering ( Srebrenica)

Ingen normal person kunde föreställa sig att kriget skulle komma till deras dörr... trots att de såg eländet utspela sig på TV i grannstaden.

Fråga: vad sa politikerna då? Allt är lögn och ingen kommer röra er...

Ibland är det omöjligt att se verkligheten för vad den är eftersom den är så overklig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in