2021-04-27, 10:37
Medlem
Ganonitos avatar
Kommer Ludvigs blodshämndsröst räknas med ifall det skulle bli omröstning vid ett oavgjort läge i örådet?
2021-04-27, 11:03
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Kommer Ludvigs blodshämndsröst räknas med ifall det skulle bli omröstning vid ett oavgjort läge i örådet?
Är nog så för varför skulle den annars ha delats ut om den inte skulle ha någon betydelse? Kan man tycka, men jag låter ändå osagt vara bäst...märkligt hur som att han inte tvättade bort märket av Elias hand utan lät det istället slitas bort.
2021-04-27, 11:21
Medlem
JohnClays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Moderna tändstål är uteslutande gjorda av magnesium(legeringar). Jag tror du tänker på såna eldstål man hade fram till andra halvan av 1800-talet (innan tändstickorna tog över), de var gjorda av stål med hög kolhalt. På stenåldern gjorde man dock eld med järndisulfid - som även går under namnet "kattguld".

Öh

Nej

Visserligen med lite magnesium men.

https://www.overlevnadsbutiken.se/produkter/nodkok-och-koksredskap/eldstal/eldstal/

Citat:
Moderna eldstål är tillverkade av ferrocerium, en legering som vanligen består av järn, cerium, magnesium, neodym, praseodym, och lantan i olika proportioner. När man skrapar med något hårt material längs eldstålet bildas gnistor med mycket hög temperatur, som kan användas för att starta en eld.

järn och cerium = ferrocerium på engelska. Auermetall på svenska. Antar att vi tagit över den engelska beteckningen numera. Den är bättre så. Nån borde uppdatera wikipedia.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Auermetall
2021-04-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Verkar vara kinesiologitejp, används av bl.a idrottare, för att lindra skador eller värk.

Ok, tack o lov.

Men vilka jävla pk mesar de flesta är, man skäms ju.
2021-04-27, 11:28
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Är nog så för varför skulle den annars ha delats ut om den inte skulle ha någon betydelse? Kan man tycka, men jag låter ändå osagt vara bäst...märkligt hur som att han inte tvättade bort märket av Elias hand utan lät det istället slitas bort.

Skulle det vara så, och det blir oavgjort även vid omröstningen. Vad händer då? Tävling i att göra upp eld som i Survivor? Diskussion bland gruppen om vem som ska lämna? Stendragning?
2021-04-27, 11:34
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Skulle det vara så, och det blir oavgjort även vid omröstningen. Vad händer då? Tävling i att göra upp eld som i Survivor? Diskussion bland gruppen om vem som ska lämna? Stendragning?
Anders sa vid ett öråd att det isf skulle bli omröstning - lika även då ja då vet jag ej - en tävling låter som en sannolik följd o avgörande
2021-04-27, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Ok, tack o lov.

Men vilka jävla pk mesar de flesta är, man skäms ju.

Vore kul att se dig i programmet 😁
2021-04-27, 11:51
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Anders sa vid ett öråd att det isf skulle bli omröstning - lika även då ja då vet jag ej - en tävling låter som en sannolik följd o avgörande

De brukar ha en statisk tävling som avgörande moment. Tror den dykt upp en eller två gånger de senaste säsongerna:

https://youtu.be/xt-UOaIiWs4?t=54

Krutgumman Pia slår ut kampsportaren Hassan - en klassiker.
2021-04-27, 12:09
Bannlyst
Har Transan och Elias nuppat?
2021-04-27, 12:54
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
De brukar ha en statisk tävling som avgörande moment. Tror den dykt upp en eller två gånger de senaste säsongerna:

https://youtu.be/xt-UOaIiWs4?t=54

Krutgumman Pia slår ut kampsportaren Hassan - en klassiker.
Ja den var kul. Kul också å se ansiktsförändringen på tjejen som i höst ska vara bachelorettetös hos TV4 nämligen Julia Franzén. Förändring i fejan inte bara av svart hand utan under hela tävlingen....hm...stackars(?) den lycklige(?) som får henne i höst!

Beträffande de statiska tävlingarna som kvinnor förvånande nog så ofta vinner mot männen så beror det säkert på att männen tar i alldeles för mycket och ödslar då energi helt i onödan så de till slut drabbas av kramp. I sådana tävlingar måste kraften för uppgiften vara välavpassad så man bara tar i precis så mycket som det krävs och absolut inget mer.
2021-04-27, 13:30
Medlem
MrBubss avatar
Citat:

Senast redigerad av MrBubs 2021-04-27 kl. 13:46.
2021-04-27, 13:33
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Säkerligen Bakom kulisserna avsnittet, men kan även vara från Klas Beyer ö-dagbok. Rekommenderas varmt för den som tycker om Robinson. En hel del intressant behind the scenes info därifrån. Finns som ljudbok på bl a Storytel.

Finns ett otrooooooligt konstigt kapitel som gjort mig sömnlös x-antal nätter.
Aldrig lyckats komma på vad Klas snackar om här. Det här stycket är från den senare hälften av hans Robinson-vistelse, när det bara är 7 deltagare kvar:

"Ett rop hörs. Det är en person från produktionen som ropar, delvis till mig, men även till alla jungeltaktiker ute i skogen. Vi skall samlas. Något skall berättas. Och hennes min vittnar om att nyheten är allt annat än vacker. 7 deltagare. 9 från produktionen och 2 högt uppsatta i produktionen. Allvaret är totalt. Produktionen berättar, och vi lyssnar. Vissa börjar gråta andra blir förbannade. Själv vet jag inte hur jag ska reagera, kanske på grund av chocken. Förutom att det rubbar hela vår existens här på ön, så kanske det mest frustrerande är att jag inte får skriva om det. För om jag gör det, bryter jag mot kontraktet. Det där jävla kontraktet. Jag kollar mot Linn, hon är förbannad. Orden flyger ur munnen på henne. Rösten brister men hon försöker förtvivlat fortsätta, det är nästan omöjligt att höra vad hon säger. Men det viktiga är inte orden, utan känslan. Vi kan inte längre lita på produktionen. vi kan inte längre lita på nån. Jag springer ner till stranden. Bort från allt. När jag inte orkar springa längre slänger jag mig ner i sanden. jag är liten och betydelse lös. Jag tar tag i mina ben och pressar mina knäskålar mot mitt bröst. Det surrar i bröstet. Ögonen svämmar över. Kroppen skakar av alla sammanstrycka känslor. Nu har även själen brustit. Inte finns det en enda jävel man kan lita på".

Var inte det om när Carl Hamilton ställde till skandal och blev hemskickad eller om han bröt sin vistelse i Robinson? Han deltog i varje fall i samma Robinson som Karl Beyer vann - år 2019.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/0nVBjG/carl-hamilton-lamnade-robinson--kande-sig-hotad

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in