2021-04-27, 08:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa

Det börjar för övrigt bli löjligt att människor FORTFARANDE tjatar om att "åh x antal miljoner har dött av detta hemska mördarvirus" när 99% av de döda varit över 80 samt haft två eller fler andra dödliga sjukdomar vid dödstillfället. Viruset är alltså fruktansvärt lamt och ofarligt för så gott som alla. Endast vissa mycket sköra individer stryker med. Och nej, ett eller två undantag förändrar inte det faktumet.

Men med intensiv mediapropaganda kan man såklart lura i folk vad som helst.

Kom gärna med en källa till det fetade.
Det kan du nog räkna med att inte få. Det är så uppenbart falskt så det är ett under att någon faktiskt klarar av att skriva det, och kanske till och med tro på det själv.

70% av de avlidna i Sverige var över 80år inte 99%.
Nu handlar det inte om Sverige men som jag förstår det är de som avlider yngre i världen en i Sverige.
https://emanuelkarlsten.se/over-90-procent-av-dodsfall-med-covid-19-i-sverige-ar-70-ar-eller-aldre/

Lika så har inte 99% även andra dödliga sjukdomar.
Är man intresserad kan man läsa här https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Inte ens 99% har även andra icke dödliga sjukdomar och den vanligaste sjukdomen som de som dör i covid har är högt blodtryck. Men högt blodtryck är väldigt vanlig, tror en tredjedel av Svenska befolkningen lider av det och högt blodtryck blir vanligare desto äldre man blir.
Citera
2021-04-27, 08:36
Medlem
Hexen666s avatar
Ni maskbärare kan göra ett enkelt experiment. Sätt på er en mask, gärna två. Sen andas ni på ett glas eller ett par glasögon. Rapportera gärna resultatet i tråden
Citera
2021-04-27, 08:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Intressant artikel i Expressen om vilka skillnader, enligt Norska coronakommissionen, som var gällande mellan Sveriges och Norges initiala pandemihantering. Summerar skillnaderna ganska bra tycker jag:

"Kommissionen poängterar att det finns likheter mellan länderna, så som att inget av dem har utfärdat utegångsförbud, men lyfter i rapporten fram en rad skillnader:

I Sverige hölls grundskolorna öppna, medan Norge höll stängt i 60 dagar och Danmark i 30 dagar.

I Sverige stängdes inte så kallade icke-essentiella offentliga platser, så som restauranger, butiker och parker. Tvångsåtgärder som både Norge och Danmark nyttjade.

Majoriteten av Schengenländerna, däribland Norge och Danmark, stängde sina gränser för inresande under våren 2020, medan Sverige höll öppet.

Tajmingen i när åtgärder sattes in respektive att Sverige i högre utsträckning baserade åtgärderna på frivillighet och inte förbud.

Kommissionen skriver i rapporten:

”En lärdom tycks vara att om det föreligger en risk för en allvarlig epidemi som kan utvecklas bortom kontroll, så bör åtgärderna sättas in i en tidig fas i stället för att vänta tills det finns utbredd smitta”
"

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/norge-sa-skilde-sverige-ut-sig-i-coronahanteringen/
Mitt fetade

Ja, hur kan man ha trott något annan. Jag upplever att detta är största skillnaden. Sverige är otroligt senfärdiga. Inte bara att införa restriktioner utan också med att ta bort dem. Många gånger har inte restriktioner lyft fören nästa våg ha börjat igen. Vilket förvärrar situationen.

Jag kan inte komma på en enda gång då det är bättre att vänta tills problemet hat vuxit sig stort innan man ta tag i det. Vatten läckor, skadedjur bekämpning, sjukdomar, ja all är bättre att ta tag i så tidigt som möjligt.

Men då vi ska leva länge med åtgärder är det ju bäst att ha samma hela tiden så att vi vanliga människor kan komma i håg dem. Helt klart måste FHM tro att vi är de trögaste folket på jorden. Vi kan ju inte ens lära oss att ta på och av ett munskydd eller uppdatera oss på vilka restriktioner som gäller.
Citera
2021-04-27, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det kan du nog räkna med att inte få. Det är så uppenbart falskt så det är ett under att någon faktiskt klarar av att skriva det, och kanske till och med tro på det själv.

70% av de avlidna i Sverige var över 80år inte 99%.
Nu handlar det inte om Sverige men som jag förstår det är de som avlider yngre i världen en i Sverige.
https://emanuelkarlsten.se/over-90-procent-av-dodsfall-med-covid-19-i-sverige-ar-70-ar-eller-aldre/

Lika så har inte 99% även andra dödliga sjukdomar.
Är man intresserad kan man läsa här https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Inte ens 99% har även andra icke dödliga sjukdomar och den vanligaste sjukdomen som de som dör i covid har är högt blodtryck. Men högt blodtryck är väldigt vanlig, tror en tredjedel av Svenska befolkningen lider av det och högt blodtryck blir vanligare desto äldre man blir.

Håller helt med dig. Finns säkerligen inget underlag på att 99 % har en annan dödlig sjukdom. Som du skriver så är högt blodtryck väldigt vanligt bland äldre men det är i sig inget som garanterar ögonblicklig död. Min mamma har exempelvis haft högt blodtryck i mer än 30 år.

Jag skulle bli ytterst förvånad om en seriös källa presenteras från skribenten
Citera
2021-04-27, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
I sak har du förstås rätt, men det är också en formalitet. Hela poängen med att ha en statsepidemiolog är ju för att ha någon som har kompetensen för att bl.a. kunna ta fram en strategi för att hantera en pandemi. En GD är väl mest en chefsroll.

Om man gör tankeexperimentet att man byter ut Tegnell eller Carlsson, vad skulle göra störst skillnad med avseende på Sveriges strategi? Jag är ganska säker på att Tegnell är den som gör störst skillnad.

Statsepidemiologen har inga andra mandat än att vara en mellanchef inom området smittskydd, underställd GD. Skulle du byta ut nuvarande GD mot en som inte har bakgrund kring infektionssjukdomar så skulle det sannolikt vara en formalitet. Nu är det så att Johan Carlson också är docent i infektionssjukdomar. Så någon "formalitet" kring GD-besluten lär det inte vara i dagsläget.
Citera
2021-04-27, 08:43
Medlem
Citat:
Mitt fetade

Ja, hur kan man ha trott något annan. Jag upplever att detta är största skillnaden. Sverige är otroligt senfärdiga. Inte bara att införa restriktioner utan också med att ta bort dem. Många gånger har inte restriktioner lyft fören nästa våg ha börjat igen. Vilket förvärrar situationen.

Jag kan inte komma på en enda gång då det är bättre att vänta tills problemet hat vuxit sig stort innan man ta tag i det. Vatten läckor, skadedjur bekämpning, sjukdomar, ja all är bättre att ta tag i så tidigt som möjligt.

Men då vi ska leva länge med åtgärder är det ju bäst att ha samma hela tiden så att vi vanliga människor kan komma i håg dem. Helt klart måste FHM tro att vi är de trögaste folket på jorden. Vi kan ju inte ens lära oss att ta på och av ett munskydd eller uppdatera oss på vilka restriktioner som gäller.

Precis. Det är såklart inte hela förklaringen men den övervägande delen av skillnader i dödstal borde vara att Norge agerade proaktivt och Sverige reaktivt. Många alternativa teorier framfördes dock under gårdagen och de skribenterna i tråden lär inte hålla med Coronakommissionens rapport.
Citera
2021-04-27, 08:46
Medlem
Citat:
Mitt fetade

Detta förklaras ju av att Sverige hade en helt annan strategi som gick ut på att låta smittan spridas utanför riskgrupperna så att vi skulle uppnå flockmmunitet innan de andra länderna.
Restriktioner skulle ju bara göra att det drog ut på tiden.
Medans andra länder gjorde vad de kunde för att stoppa smittan och rädda liv så gjorde Sverige nästan tvärt om. Restriktionerna kom när sjukvården började nå kapacitetstaket, för att platta till lurvan.
Citera
2021-04-27, 08:50
Avslutad
Citat:
Mitt fetade

Nej, det är verkligen inte bara svenskar som inte kan lära sig ta av och på ett munskydd korrekt eller uppdatera sig på vilka restriktioner som gäller.
Citera
2021-04-27, 08:54
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Anders Tegnell slår inget rekord i presskonferenser. I de rädda länderna längre ner i Europa häpnar de över hur lite han syns i TV. De har skräckpropaganda dygnet runt där de uppmanar befolkningen att ange sina grannar om de har mer än en person på besök.
Han har definitivt svenskt rekord.
Citera
2021-04-27, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ni maskbärare kan göra ett enkelt experiment. Sätt på er en mask, gärna två. Sen andas ni på ett glas eller ett par glasögon. Rapportera gärna resultatet i tråden
Vad är syftet med detta experiment? Naturligtvis blir det imma på glaset.
Det finns vattenånga i utandningsluften, när den träffar det kalla glaset kondenseras den till droppar. Det är alltså inte så att vi andas ut droppar. Vattnet är i gasform när det kommer ut ur munnen. Självklart måste ett andningsskydd släppa igenom gas annars hade man ju kvävts. Men viruspartiklar är någon miljon gånger stärre än en vattenmolekyl.
Citera
2021-04-27, 08:57
Medlem
Citat:
Intressant artikel i Expressen om vilka skillnader, enligt Norska coronakommissionen, som var gällande mellan Sveriges och Norges initiala pandemihantering. Summerar skillnaderna ganska bra tycker jag:

"Kommissionen poängterar att det finns likheter mellan länderna, så som att inget av dem har utfärdat utegångsförbud, men lyfter i rapporten fram en rad skillnader:

I Sverige hölls grundskolorna öppna, medan Norge höll stängt i 60 dagar och Danmark i 30 dagar.

I Sverige stängdes inte så kallade icke-essentiella offentliga platser, så som restauranger, butiker och parker. Tvångsåtgärder som både Norge och Danmark nyttjade.

Majoriteten av Schengenländerna, däribland Norge och Danmark, stängde sina gränser för inresande under våren 2020, medan Sverige höll öppet.

Tajmingen i när åtgärder sattes in respektive att Sverige i högre utsträckning baserade åtgärderna på frivillighet och inte förbud.

Kommissionen skriver i rapporten:

”En lärdom tycks vara att om det föreligger en risk för en allvarlig epidemi som kan utvecklas bortom kontroll, så bör åtgärderna sättas in i en tidig fas i stället för att vänta tills det finns utbredd smitta”
"

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/norge-sa-skilde-sverige-ut-sig-i-coronahanteringen/

Vidare står det också.

Citat:
I Norge, liksom i Sverige, så var flera av de döda i covid-19 hemmahörande på äldreboenden. Även här finns betydande skillnader mellan länderna vad gäller dödstal.
– En skillnad som vi lagt märke är vilken kompetensnivå man har, där Sverige ligger jämförelsevis lågt. Sedan ska man ha i åtanke att det är komplext och vi har inte bedömt orsakssambandet här, säger Stenar Kvinnslund.

Sverige är ett u-land här - äldreboenden används istället som integrationsmotor för invandrare. Att det blev en en dubbelfilig motorväg av smittkedjor mellan äldreboenden och miljonprogrammets invånare i Sverige står klart. Sverige det enda land i Norden som inte har medborgarprov och språkkrav för att bli medborgare och integreras i samhället. Det är resultatet av Alliansens politik.

https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/2020/06/20113.pdf

220 % överdödlighet bland nyanlända, jämfört med -1% (medelålders) eller 19% (äldre) hos svenskar.
Citera
2021-04-27, 08:57
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ja det tror jag med. Mins någon tillfälle i början av pandemin när prinsessans skola ville stänga för att de hade smitta där och Tegnell var tvungen att avbryta intervjun och ringa några samtal och skriva något papper så de inte kunde stänga.

Det var tydligt att Tegnell var van att driva sin vilja igenom innan han ens diskuterat situationen med några till.

Men artikeln jag länkade visade på att det var FHM som bestämmer när och vilka beslut som regeringen ska fatta och att regeringen bara gör som de bli tillsagda.

En annan sak som jag tänkt på är att de andra som jobbar på FHM aldrig kommer med egna åsikter. Men Tegnell gärna och brett ger sina. Jag tänker på att det är farligare att gå över övergångställen och att Tegnell hade förhoppningar på att Sverige skulle klara sig bättre en Norge i höstas.

Men tydligast var kanske halloween och förra påsken. Föra Påsken gick regeringen, kungen ut och sa att man inte fick resa över påsk. Men Tegnell gick ut och sa att det var OK att resa om resorna var OK. På Halloween gick regeringen, FHM och Kungen ut med att barn inte skulle gå på Bus och godis. Men Tegnell gick ut och sa att barnen skulle göra det.

Jag vet inte hur besluten fattas men det är tydligt att Tegnell själv uppfattar pandemin och strategin som en enmans show, där han är kungen.
Jo han är verkligen en "loose cannon".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in