Citat:
Ursprungligen postat av
madchance
När Johan Carlson säger att "vi håller i taktpinnen" så handlar det förstås till stor grad om auktoriteten Anders Tegnell med rekord i antalet presskonferenser.
Ja det tror jag med. Mins någon tillfälle i början av pandemin när prinsessans skola ville stänga för att de hade smitta där och Tegnell var tvungen att avbryta intervjun och ringa några samtal och skriva något papper så de inte kunde stänga.
Det var tydligt att Tegnell var van att driva sin vilja igenom innan han ens diskuterat situationen med några till.
Men artikeln jag länkade visade på att det var FHM som bestämmer när och vilka beslut som regeringen ska fatta och att regeringen bara gör som de bli tillsagda.
En annan sak som jag tänkt på är att de andra som jobbar på FHM aldrig kommer med egna åsikter. Men Tegnell gärna och brett ger sina. Jag tänker på att det är farligare att gå över övergångställen och att Tegnell hade förhoppningar på att Sverige skulle klara sig bättre en Norge i höstas.
Men tydligast var kanske halloween och förra påsken. Föra Påsken gick regeringen, kungen ut och sa att man inte fick resa över påsk. Men Tegnell gick ut och sa att det var OK att resa om resorna var OK. På Halloween gick regeringen, FHM och Kungen ut med att barn inte skulle gå på Bus och godis. Men Tegnell gick ut och sa att barnen skulle göra det.
Jag vet inte hur besluten fattas men det är tydligt att Tegnell själv uppfattar pandemin och strategin som en enmans show, där han är kungen.