2021-04-27, 07:03
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Lite anmärkningsvärt att det fortfarande dör fler i USA än det gör i Sverige per capita trots att dom kommit dubbelt så långt med vaccineringen än vi har gjort.

Är inte påläst men som lekman låter det ju rimligt att folkhälsan i USA överlag är betydligt sämre än Sverige så större riskgrupp. Googlade och siffrorna för övervikt tex var 73%.

30,7% BMI 25-29.9
32% BMI 30-39.9
10% BMI 40+

redigerat: https://www.diabetes.co.uk/news/2020/dec/more-than-73-of-american-adults-overweight-or-obese.html
Senast redigerad av Stryp-Enok 2021-04-27 kl. 07:09.
Citera
2021-04-27, 07:06
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Denna artikeln är gammal men den beskriver hur det gått till när beslut har fattats.

Citat:
Det är alltså regeringen, inte den enskilda myndigheten, som har det juridiska mandatet. Ändå är det Folkhälsomyndigheten som är dirigenten i krisen.

– Det är vi som håller i taktpinnen väldigt tydligt. Det har varit mycket tryck från omvärlden, att vi ska göra olika saker. Men vi har en autonom hantering av frågorna, säger generaldirektören Johan Carlson.

Regeringen fattar beslut om förordningar, inte enskilda myndigheter. Är det självklart att det är ni som kommer med förslaget?

– Det är inte så ofta vi går in och kommer med författningsförslag. Jag kan gott tänka mig att regeringen skulle kunna ta initiativ från sitt håll men så har inte varit fallet.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-gick-det-till-nar-regeringen-gav-taktpinnen-till-expertmyndigheten/

När Johan Carlson säger att "vi håller i taktpinnen" så handlar det förstås till stor grad om auktoriteten Anders Tegnell med rekord i antalet presskonferenser.
Citera
2021-04-27, 07:23
Medlem
Think-Twices avatar
Det rapas siffror höger och vänster, smitta upp och smitta ner…

Mitt bidrag till siffror, befolkning under 70år, risken att avlida i covid är 1 på 2000, exempel på perspektiv så motsvarar det i grova drag en elev i sju stycken medelstora skolor. Visst kan man förminska eller förstora attackera denna fakta, men det är inte min poäng.

Min poäng är var tog det sunda förnuftet vägen? Knappast hen tar på sig hockeyutrustning för att ta cykeln ner till Ica. Massvaccinering av världens befolkning är igång av vaccin vars kritiker skall svartmålas eller sopas under mattan. Sist jag kollade är inte världen endast svart eller vit…
Citera
2021-04-27, 07:39
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Så om det nu visar sig att det dog 15% fler så kommer du skylla på kosmos?

Ja, i någon mening skulle jag det, samtidigt som jag vore tacksam att vi inte fått någon digerdöd över oss. Historiskt har vi haft rejäla påfrestningar till och från.

15 procent överdödlighet globalt låter i mina öron mer som ett bittert år och inget jag skulle få utslag i fittan för.
Citera
2021-04-27, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
När Johan Carlson säger att "vi håller i taktpinnen" så handlar det förstås till stor grad om auktoriteten Anders Tegnell med rekord i antalet presskonferenser.

Anders Tegnell slår inget rekord i presskonferenser. I de rädda länderna längre ner i Europa häpnar de över hur lite han syns i TV. De har skräckpropaganda dygnet runt där de uppmanar befolkningen att ange sina grannar om de har mer än en person på besök.
Citera
2021-04-27, 07:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
Vore mycket bättre om det var 3 milliarder.

Jaha?
Citera
2021-04-27, 07:48
Medlem
Jaha. Vad ska man dra av slutsatsen i det här läget då? Att covid 19 är trippel muterat och vi ska stänga ner och få medborgarlön? 2.att viruset kommer dö i sommar. 3. Att vi väntar oss en 4de våg och ska 'hålla ut" lite mera bara. BARA lite till. Och sen igen, igen och igen? För övrigt så tror jag nog att regeringen inte riktigt vet vad dem gör. Kan inte förstå hur folk kan vara naiva och tro att det kommer vara öbi sommar?????
Citera
2021-04-27, 07:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det dör väl en 50-60 miljoner ett vanligt år. Kosmos är en farlig plats.

Vad vill du säga med det?
Citera
2021-04-27, 07:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej, och inte heller tror man på tomtar, troll, spöken, eller akuta klimatkatastrofer, så som ni foliehattar gör. Vad tror ni mer på? Horoskop? Ufon? Att Jesus gick på vatten?

För övrigt flög min poäng i förra inlägget givetvis rakt över huvudet på dig.

Vi prövar igen: Förnekar du förintelsen, eller tror du att det kan finnas onda konspiratörer och psykopater som kan komma till makten och orsaka stor skada i världen? Dvs är du en foliehatt? Det är ju antingen det ena eller det andra eller hur. Så vilket är det?

Det förvånar mig föga att du även är en förintelseförnekare men ta gärna den diskussionen i en annan tråd.
Citera
2021-04-27, 07:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance

Ja det tror jag med. Mins någon tillfälle i början av pandemin när prinsessans skola ville stänga för att de hade smitta där och Tegnell var tvungen att avbryta intervjun och ringa några samtal och skriva något papper så de inte kunde stänga.

Det var tydligt att Tegnell var van att driva sin vilja igenom innan han ens diskuterat situationen med några till.

Men artikeln jag länkade visade på att det var FHM som bestämmer när och vilka beslut som regeringen ska fatta och att regeringen bara gör som de bli tillsagda.

En annan sak som jag tänkt på är att de andra som jobbar på FHM aldrig kommer med egna åsikter. Men Tegnell gärna och brett ger sina. Jag tänker på att det är farligare att gå över övergångställen och att Tegnell hade förhoppningar på att Sverige skulle klara sig bättre en Norge i höstas.

Men tydligast var kanske halloween och förra påsken. Föra Påsken gick regeringen, kungen ut och sa att man inte fick resa över påsk. Men Tegnell gick ut och sa att det var OK att resa om resorna var OK. På Halloween gick regeringen, FHM och Kungen ut med att barn inte skulle gå på Bus och godis. Men Tegnell gick ut och sa att barnen skulle göra det.

Jag vet inte hur besluten fattas men det är tydligt att Tegnell själv uppfattar pandemin och strategin som en enmans show, där han är kungen.
Citera
2021-04-27, 08:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det är inte ett faktum. Däremot är det ett faktum att drygt 3 miljoner av alla människor som avlidit de senaste 13-14 månaderna en viss tid innan sin död testat positivt med icke tillförlitligt PCR-test, och/eller uppvisat något eller några av de mängder symtpom som "covid" sägs kunna ge.

Det börjar för övrigt bli löjligt att människor FORTFARANDE tjatar om att "åh x antal miljoner har dött av detta hemska mördarvirus" när 99% av de döda varit över 80 samt haft två eller fler andra dödliga sjukdomar vid dödstillfället. Viruset är alltså fruktansvärt lamt och ofarligt för så gott som alla. Endast vissa mycket sköra individer stryker med. Och nej, ett eller två undantag förändrar inte det faktumet.

Men med intensiv mediapropaganda kan man såklart lura i folk vad som helst.

Kom gärna med en källa till det fetade.
Citera
2021-04-27, 08:17
Avstängd
Intressant artikel i Expressen om vilka skillnader, enligt Norska coronakommissionen, som var gällande mellan Sveriges och Norges initiala pandemihantering. Summerar skillnaderna ganska bra tycker jag:

"Kommissionen poängterar att det finns likheter mellan länderna, så som att inget av dem har utfärdat utegångsförbud, men lyfter i rapporten fram en rad skillnader:

I Sverige hölls grundskolorna öppna, medan Norge höll stängt i 60 dagar och Danmark i 30 dagar.

I Sverige stängdes inte så kallade icke-essentiella offentliga platser, så som restauranger, butiker och parker. Tvångsåtgärder som både Norge och Danmark nyttjade.

Majoriteten av Schengenländerna, däribland Norge och Danmark, stängde sina gränser för inresande under våren 2020, medan Sverige höll öppet.

Tajmingen i när åtgärder sattes in respektive att Sverige i högre utsträckning baserade åtgärderna på frivillighet och inte förbud.

Kommissionen skriver i rapporten:

”En lärdom tycks vara att om det föreligger en risk för en allvarlig epidemi som kan utvecklas bortom kontroll, så bör åtgärderna sättas in i en tidig fas i stället för att vänta tills det finns utbredd smitta”
"

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/norge-sa-skilde-sverige-ut-sig-i-coronahanteringen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in