Citat:
Ursprungligen postat av
Philomena
Tack och säger detsamma! Det du skriver här ovan är intressant för det ger ju sammantaget en mycket annorlunda bild än den bild som HD verkar vilja visa upp. Här är det en kvinna med stor agens, med förmåga att planera och ha strategier. Inte en däckad, knäckt och bruten person ur stånd att vara involverad i ett mord. En person som orkar ta över mycket som var LWs, inklusive vänner och manliga bekanta allt i syfte att bräda LW och "vinna" spelet, behålla fasaden och fortsätta vara drottning ihop med SD.
Jag har reagerat över mycket motsägelsefullt kring HD och som sipprat fram över tid. En av de saker jag minns att jag fann ganska talande var HDs mammas uttalande om att paret D var nära på en och samma person och att de tänkte gifta sig igen med en ny vigselförrättare. Minns inte hur det stod ordagrant men det var innebörden som jag tolkade det. I mina ögon stärker det tanken om att paret D gemensamt utnyttjade LW som praktisk stand in i några år, sedan blev LW ett hot och en konkurrent på alla plan för HD och då beslöt man lika iskallt som några ansvarslösa djurägare som beslutar sig för att avliva ett för obekvämt djur, att LW skulle dö för att de skulle kunna återgå till sin kärnfamiljsidyll som kung och drottning av burkletarHjärsta. Paret verkar ju ha empatibrist och hänsynslöshet som gemensam nämnare sett till hur de uttalat sig i FUP och den frånvaro av förmåga att kunna mentalisera både sina egna barns och LWs barns situation i mardrömmen.
En annan sak som du tar upp här, det patologiska hatet, är också mycket slående. Både du och jag har ju tidigare varit inne på detta med HDs flytt så nära LWs hem och hur HD verkar ha kopierat och försökt ta över mycket av det som varit typiskt LW. Detta är något som jag alltid upplevt väldigt osunt och som ett sjukligt beteende. Om vi skulle anta att paret D inte utnyttjat LW gemensamt utan att det varit en mer vanlig triangelsituation där HD blivit bedragen så är ju ett hat mot LW så klart förståeligt. Men även i en sådan situation då man skulle kunna känna för HD och ha medlidande så är det ändå ett väldigt udda steg att i detta hat mot mannens älskarinna börja bete sig som just som HD gör. Det som beskrivs är ju i det närmaste en form av stalking, en sadistisk lustfylld provokation och ett slags kontrollbeteende. Att HD verkar kopiera frisyr, klädval och ta över LWs expojkvänner sedan gör det ju ännu mer skumt och får en att fundera om hon varit och är sjukligt besatt av LW?
Jag är måhända biased då jag tråden igenom varit misstänksam mot HD, men de sammanställningar som du gjort av HDs faktiska handlingsförmåga och energi tycker jag borde övertyga oss alla om att hon har två sidor, varav den ena är någon hon gärna håller upp och den andra sidan... not so much.
Min teori nu är att Davidssons utnyttjade LW tills hon blev obekväm för geocaching/geotur/sex som extrafru, och då hon blev ett problem/hot (för att hon var konkurrent till HD och kanske hotade att avslöja fiffel mm) var deras sociala oförmåga på den nivån att de beslöt att det mest praktiska och önskvärda för deras fortsatta liv tillsammans var att LW skulle försvinna för gott.
Min gissning är att HD bestämde detta och att SD fick i uppgift att förverkliga detta samt låta HD vara med och slå några slag för sina fuskloggar. HD hade innan mordet antagligen SOA med sig i ryggen som påhejare av planen då hon utmålat LW som en ond förförerska och råkat glömma av att berätta att LW hade dugit som stand-in när det varit bekvämt.
Vidare spekulerar jag att anledningen till att sekten runt paret D håller tyst, snokar i tråden, hotar folk IRL och beter sig aggressivt är att de vinner på att hålla Davidssons om ryggen på grund av ekonomiska oegentligheter kopplade till Geoturen samt möjligen swingers-verksamhet i kriminalteknikern TMs regi. Mycket anseende att förlora om man slutar hålla armen om Davidssons, bättre att hålla tyst, bistå med snokande i tråden och trampa på en död människa och hennes anhöriga. Antagligen har de hittat på något sätt att göra detta moraliskt rent också inför sig själva för att döva någon slags antydan till samveten. Smutskastningen mot offret i tråden tyder ju på att det finns personer i stort behov av att befästa LW som någon som det är okej att bete sig illa mot.
Jag känner mig som kärringen mot strömmen, haha, men från att jag började läsa FUP för några månader sen har jag rynkat på näsan.
Hoppar rakt på en sak om motsägelsefullt så att jag inte glömmer det, återkommer till det du skriver sen.
H är den som tjatar på SD om USA. Till sin chef berättar hon följande:
" I samband med skilsmässan berättade Hanna att Stefan slutit sig och att hon inte längre kunde kommunicera med honom då han blivit tyst."
När de pratar om lgh:
"under tiden de pratade om det återkom Hanna vid upprepade tillfällen till att Stefan inte ville prata med henne och att han tystnat i kontakten."
Hon har således svårt att nå honom och verkar bekymrad eftersom hon tycks älta.
I månadsskiftet mars/april vet hon inte om det blir nån resa. För att HON vill åka, men han vill inte:
" Vid det samtalet visste Hanna fortfarande
inte om de faktiskt skulle åka. Hon sa, "jag kan tänka mig det, men Stefan vill inte".
Den 5 april lämnar hon in sem.ansökan och jublar "det blev en resa!"
Låter knappast som en tveksam person.
... sen drar hon igång direkt att logga LWs cacher dagen efter.
... Och förfasas till KH att hon vill lämnas i fred:
"K delges att bråket om loggning var under våren -18. K säger att Hanna blev väldigt arg av detta och pratade om att hon nu ville lämnas i fred från det som varit."
Hon
förväntar sig reaktion säger hon till JS då hon loggar.
Vilket ånyo gör att hon framstår som antingen korkad el falsk likt attityden hon har i samtal med chefen:
Hon ojar sig över hot men skrattar åt LWs reaktion på att hon ska flytta 60 meter från henne och säger "det skiter väl jag i".
Hon är både offer och har bitchig attityd samtidigt.
Hon vill vara ifred från LW men förväntar sig reaktion...
Hon byter skepnad beroende på vem hon talar med - och det blir paradoxalt.
Över till resan igen.
Han ansöker även esta sent om jag inte missminner mig och verkar knappt ha koll om det gått igenom in i det sista.
I förhör 19 maj brist hon spontant ut i gråt över att resan var tänkt att dels handla om att fira halva livet ihop och dels återförenas med SD när LW inte är med och stör:
"Eh .. nä men .. ah .. hur de blive .. vi kom inte tillbaka så nära som jag hade hoppats .. eh .. jag kände ju .. jag trodde att jag skulle ha lättare att komma över det, att dom hade haft en relation .. eh .. jag tänkte att .. får vi bara va i fred så kommer vi att kunna bygga upp nånting
Eh ... men hon gjorde sig liksom hela tiden påmind. Eh .. så .."
Det är inte ett ord om GC förrän i förhör 2019 då hon ändrar på hela storyn och är mindre emotionell.
I förhör får FhL dra ur henne svar på frågan om vem som bestämde sig först och ville åka. Hon slingrar sig som en mask och till slut kryper det fram att hon bestämde sig först.
Till sin närmsta väninna KH påstår hon det här:
" In i det sista pratade Hanna om att hon inte trodde att de skulle åka, kanske fem dagar innan resan. Ks uppfattning är att Stefan hela tiden ville åka på resan men det var Hanna som avgjorde om de skulle åka.
Hanna pratade inte om att de åkte som par utan det verkade snarare som att de kunde dela glädjen i att geocacha."
Diametralt olika påståenden.
Notera även tidsuppgiften hur länge hon är osäker på om resan blir av.
Den 8 maj krånglar han och ska inte åka med henne, tjurig som en 5 åring och ett projicerande freak sen den 6:e. Ser ut att ta ut stress på dottern, manifesteras i det yttre som helt sjuka påhopp.
Varav hon kör sitt "bollen ligger hos dig" om hur deras relation ska utvecklas, att hon förutsätter att de ska träffas och planera inför resan.
... Och drar som sagt in LWs wig hux flux, vill provokativt fuska in honom på remsan och skriver sen om hur annorlunda livet skulle kunna se ut under andra förutsättningar.
Fullt läsbart för LW.
Hon verkar inte vilja ge sken av att hon är drivande ang resan, att den betyder mer än GC och vänskap som hon vill göra gällande.
Antagligen är chefen, bortom GC och inre kretsen, ett forum hon upplever mer neutralt.
KH pratar om mycket kärlek och starka känslor mellan dem samt
"för att det skulle gå att komma tillbaka till varandra var det tvunget att det skulle ske en förändring. Det var som att Hanna och Stefan inte kommit framåt i sin relation efter att otroheten avslöjats."
Till TB sa hon inte ett ord om USA.
Min uppfattning är att hon inte vill visa väninnorna att hon är ute efter SD, vilket sammanfaller med brist på tillit och behov att dölja JS som sexpartner sen dec inför SD.
För övrigt vet HD om att SD och LW fortsatte ha kontakt, vilket hon inte heller vill diskutera och kör med att info kom först på flygplanet.
Trots att hon ställde frågan om när LW/SD hördes senast då han är på väg till förhör innan avfärd.
.. Med noll reaktion och ingen motfråga trots att hon annars ligger på som en ångestfylld iller om hans kontakter med LW.
Han raderar som sagt hej vilt. Noll fråga.
Han tycks inte fatta alls och kör med sin taktik att behöva dölja LW ända bort i augusti.
Enbart ett Toveianskt "vad de än säger så finns jag här."
Påminner mig även om remindern som K Lija förmedlade till skytten i media.
Det är bra om torpeder kniper käften..