2021-04-25, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Abbadon
Tänkte köpa silver, 1kg plus ett mynt. swedbank nekade mig att göra transaktionen.
Företaget i fråga va goldsilver.be

Vad är det för fel på Swedbank? Är de helt jävla hjärndöda? Varför skulle deras kunder inte få köpa ädelmetaller?

Det var väl deras chef som var pedofil, förresten?
Citera
2021-04-25, 23:22
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vad är det för fel på Swedbank? Är de helt jävla hjärndöda? Varför skulle deras kunder inte få köpa ädelmetaller?

Swedbank är allmänt jobbiga mot privatpersoner som ringer och vill öppna sitt konto för utlandsbetalningar. Vill veta hur ofta och vart du ska föra över, vad du tänker köpa och vart du har fått pengarna ifrån. Vilket förmynderi. Och så påstod de att de bara kunde öppna för ett specifikt land i taget, ville jag handla något från Tyskland istf Belgien så måste jag ringa dem på nytt!

Som tur är finns Wise och andra liknande tjänster.
Citera
2021-04-25, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Swedbank är allmänt jobbiga mot privatpersoner som ringer och vill öppna sitt konto för utlandsbetalningar. Vill veta hur ofta och vart du ska föra över, vad du tänker köpa och vart du har fått pengarna ifrån. Vilket förmynderi. Och så påstod de att de bara kunde öppna för ett specifikt land i taget, ville jag handla något från Tyskland istf Belgien så måste jag ringa dem på nytt!

Som tur är finns Wise och andra liknande tjänster.

Det normala är att man kan betala till utlandet utan vidare. Det enda är att man måste aktivera sitt VISA-kort och motsvarande för antingen bara Sverige eller hela världen, men allt sådant gör man själv hos andra banker.
Citera
2021-04-26, 06:19
Medlem
boriss avatar
Citat:
Det normala är att man kan betala till utlandet utan vidare. Det enda är att man måste aktivera sitt VISA-kort och motsvarande för antingen bara Sverige eller hela världen, men allt sådant gör man själv hos andra banker.

Jag menade inte kortbetalning utan överföring till utländskt bankkonto. De flesta säljare av ädelmetaller tar inte kort (avgifterna blir för höga).
Citera
2021-04-26, 07:40
Medlem
Abbadons avatar
Citat:

Det var väl deras chef som var pedofil, förresten?

Jag blev riktigt förvånad, de riktigt krävde vad jag skulle använda pengarna till och tyckte det va för stor summa. jag sa då att vad är det för bank som dikterar vad jag ska göra med mina pengar till, men då sa hon att de gör de inte. Men det är just det ni gör sa jag.. Jag blev riktigt arg och vi ska byta bank nu denna veckan.

Det är sossen göran fläsk persson som styr swedbank nu, han som slösade bort miljarder av folkets pensioner och lät skattebetalarna bygga hans hus bla.
Citera
2021-04-26, 12:55
Medlem
Vad har guld för värdeökning per år i snitt?
Låt säg att vi jämför

50k engångsinvestering i en indexfond kan man förvänta sig 7-10% per år

50k engångsinvestering i guld vad ger det i snitt per år i värdeökning, ca 1-3% mestadels skydd mot inflation?
Citera
2021-04-26, 16:13
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Låt säg att vi jämför

50k engångsinvestering i guld vad ger det i snitt per år i värdeökning, ca 1-3% mestadels skydd mot inflation?

Ja visst, om man tror att vi inte kommer få en kraftig inflation trots att det just nu sprutas ut fiat i en takt som aldrig förr och aktiemarknaden befinner sig i en bubbla då kan man absolut lägga allt sitt krut i indexfonder.

Själv så garderar jag mig även med ädelmetaller i olika former (gruvor, fysiskt backade papper och fysiskt). Var och en gör ju som han vill. Better safe than sorry, så tänker jag.
Citera
2021-04-26, 18:10
Medlem
JackArrows avatar
Nu har jag beställt 150 st silvermynt, 50 av varje. 1 oz silver BRITANNIA 2021 £1, 1 oz silver KANGAROO 2021 $1 och 1 oz silver MAPLE LEAF 2021 $5.

Tack för tipsen boris! Jag känner mig redan säkrare över vad som komma skall. 🍌🦧💎🙌🚀🌚
Citera
2021-04-26, 19:17
Medlem
Citat:
Låt säg att vi jämför

Man är nog fel ute om man köper guld i spekulationssyfte. Över lång tid slår det så gott som aldrig börsen. Imho köper man guld som en värdebevarare och skydd vid eventuella finanskrascher, samt att stat och banker inte har full koll på det fysiska guld man äger.
Citera
2021-04-26, 20:33
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackArrow
Nu har jag beställt 150 st silvermynt, 50 av varje. 1 oz silver BRITANNIA 2021 £1, 1 oz silver KANGAROO 2021 $1 och 1 oz silver MAPLE LEAF 2021 $5.

Tack för tipsen boris! Jag känner mig redan säkrare över vad som komma skall. 🍌🦧💎🙌🚀🌚

Kul att du gjorde slag i saken och välkommen till silverklubben 🙂. Har också några rör Britannias och Kangaroos samt ett tiotal blandade mynt.

Nu äger vi faktiskt mer fysiskt silver än gemene man och står därmed bättre rustade inför "vad som komma skall" (må det vara hyperinflation eller zoombie-apokalyps!).

Glöm inte att fota ditt silver sen och posta stacken på WallStreetSilver så får du en klapp på huvudet av våra apbröder 🦍🦍🦍👍
Citera
2021-04-26, 20:35
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Låt säg att vi jämför

1-2 % mer än inflationen historiskt sett.

Guld är för övrigt en urdålig inflationshedge på kort sikt. (25 år) Den är helt enkelt alldeles för volatil. Den funkar dock bättre på längre sikt. (100 år)
Citera
2021-04-27, 01:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Jag menade inte kortbetalning utan överföring till utländskt bankkonto. De flesta säljare av ädelmetaller tar inte kort (avgifterna blir för höga).

Nu har jag inte fört över pengar till utländskt bankkonto sedan 2017, men sist jag gjorde det så var det ju bara att fylla i konto-nr och IBAN och vad det heter och sedan betala precis som en inrikes betalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in