2021-04-26, 16:58
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att den är gedigen och noggrann bevisas väl lika gärna av åtalet lades ned. Tror du det är slarvutredningen varje gång ett åtal inte väcks?

Ja, när någon blir häktad på sannolika skäl och det inte leder till åtal så är det något som gått jävligt snett.
Citera
2021-04-26, 17:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Ja, när någon blir häktad på sannolika skäl och det inte leder till åtal så är det något som gått jävligt snett.
Nej, det betyder snarare att åklagaren under häktningen fått utrymme att bedriva förundersökningen utan störning.
Citera
2021-04-26, 17:09
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Nej, det betyder snarare att åklagaren under häktningen fått utrymme att bedriva förundersökningen utan störning.

Vad pratar du om? Din idiot.

Har du ens satt dig in i det aktuella fallet? Det är solklart att utredningen var usel eftersom en häktning på sannolika skäl aldrig någonsin varit befogad.

All info skulle redan åklagare m.fl. grävt fram innan häktningen, så kunde utredningen blivit nedlagd redan då. Eftersom det handlar om en falskeligen anmäld våldtäkt av ett psykfall. De hade nästan 3 månader på sig att reda ut det, innan häktningen.

Dvs. kraftigt underkänt för åklagare och alla inblandade. De har skämt ut sig - lite som du gjort genom alla år här på flashback.
Citera
2021-04-26, 17:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vad pratar du om? Din idiot.

Har du ens satt dig in i det aktuella fallet? Det är solklart att utredningen var usel eftersom en häktning på sannolika skäl aldrig någonsin varit befogad.

All info skulle redan åklagare m.fl. grävt fram innan häktningen, så kunde utredningen blivit nedlagd redan då. Eftersom det handlar om en falskeligen anmäld våldtäkt av ett psykfall. De hade nästan 3 månader på sig att reda ut det, innan häktningen.

Dvs. kraftigt underkänt för åklagare och alla inblandade. De har skämt ut sig - lite som du gjort genom alla år här på flashback.
Med hänsyn till vad du skriver är du inte bara dåligt insatt i vad som hänt. Du har uppenbarligen ingen aning alls. Läste du någonsin mer än nån enstaka rubrik?

Gällande ditt omdöme om mig så .... kika lite på ditt eget registreringsdatum och fundera på i vilken korg din åsikt hamnar.
Citera
2021-04-26, 17:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det GL fått är väl det "gängse" belopp man får när man sitter häktad & sen blir frisläppt. Han borde väl kunna stämma staten ändå?
Såvitt jag läst så lämnades miljonkravet in som en stämning till tingsrätten, medan skadestånd för häktning normalt regleras av justitiekanslern.
Det kan ju vara så att TR överlämnat kravet till JK för bedömning, annars pågår det ju en parallell process i TR.
Citera
2021-04-26, 18:17
Medlem
Citat:
Såvitt jag läst så lämnades miljonkravet in som en stämning till tingsrätten, medan skadestånd för häktning normalt regleras av justitiekanslern.
Det kan ju vara så att TR överlämnat kravet till JK för bedömning, annars pågår det ju en parallell process i TR.
Snälla läs på!

Uppdaterad idag 15:30 Publicerad idag 13:49, svt.se
”Statens svar var det väntade. 18 000 kronor är standardersättningen. En miljon kronor begärde jag för att det skulle bli rättegång, för så mycket skulle staten aldrig medge.”, kommenterar Göran Lambertz beslutet i ett sms till SVT.

Ärendet kommer att drivas vidare som ett tvistemål.

”Nu blir det en rättegång om några av de fel som jag menar begicks”, skriver Lambertz.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/goran-lambertz-far-18-000-kronor-fran-staten
Citera
2021-04-26, 18:18
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Med hänsyn till vad du skriver är du inte bara dåligt insatt i vad som hänt. Du har uppenbarligen ingen aning alls. Läste du någonsin mer än nån enstaka rubrik?

Gällande ditt omdöme om mig så .... kika lite på ditt eget registreringsdatum och fundera på i vilken korg din åsikt hamnar.

Så vad har jag fel i?
Citera
2021-04-26, 18:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Snälla läs på!

Uppdaterad idag 15:30 Publicerad idag 13:49, svt.se
”Statens svar var det väntade. 18 000 kronor är standardersättningen. En miljon kronor begärde jag för att det skulle bli rättegång, för så mycket skulle staten aldrig medge.”, kommenterar Göran Lambertz beslutet i ett sms till SVT.

Ärendet kommer att drivas vidare som ett tvistemål.

”Nu blir det en rättegång om några av de fel som jag menar begicks”, skriver Lambertz.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/goran-lambertz-far-18-000-kronor-fran-staten
Vad är det jag skall läsa på?
Det drivs vidare som ett tvistemål, precis som jag antog mao.

Har du svårt för att hålla god ton när du besvarar inlägg?
Citera
2021-04-26, 18:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så vad har jag fel i?
I princip i allt du skrivit.
Citera
2021-04-26, 18:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Och hur i all sin där menar du att en ohäktad GL skulle ha kunnat interfera med åklagarens koll av EAs elektroniska kommunikation då övergreppet påstods ha ägt rum? Särskilt som en icke anhållen GL inte ens visste att en förundersökning mot honom pågick.
Citera
2021-04-26, 18:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och hur i all sin där menar du att en ohäktad GL skulle ha kunnat interfera med åklagarens koll av EAs elektroniska kommunikation då övergreppet påstods ha ägt rum? Särskilt som en icke anhållen GL inte ens visste att en förundersökning mot honom pågick.
Han häktas i samband med att han plockas in på förhör och får veta hur anklagelserna mot honom ser ut.

Är det verkligen någon som helst svårighet att föreställa sig hur en person med GL makt och kontakter inom rättsväsendet kan tänkas påverka en utredning?
Citera
2021-04-26, 18:43
Medlem
swimmingpools avatar
Jag trodde man bara kunde få skadestånd om det går att bevisa att man är oskyldig. Men han räknas ju som oskyldig när han inte anses skyldig.
https://www.expressen.se/nyheter/goran-lambertz-far-18-000-i-skadestand--kravde-en-miljon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in