2021-04-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då läser du mig fel. Jag gillar män! Särskilt äldre män! Men inte Tegnell. Och inte Giesecke. Och det beror på vad dom har sagt och gjort och ställt tlll med, inte på deras kön eller ålder.
Jag har nyheter för dig: Anders Tegnell tar inte alla beslut ensam.

EDIT: Sedan önskar jag iofs Annika Linde tillbaka, hon var suverän, anser jag.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-04-26 kl. 14:47.
Citera
2021-04-26, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fetat i ditt inlägg av mig.

Viruset muterar hela tiden oavsett om vi vaccinerar eller inte.
Om en livskraftig variant bildas så lever den vidare.
En av dessa mutationer kan, oavsett om vi vaccinerar eller inte, bli motståndskraftig mot vaccinet (eller ett tänkt vaccin som vi inte använder).

Sedan blir det svårare tycker jag.
Hur påverkar egentligen själva vaccinationen hur de olika mutationerna utvecklas?
Givetvis dör en variant som inte kan ta sig förbi immunförsvaret ut.
Den andra varianten som kan ta sig förbi immunförsvaret lever naturligtvis vidare.

Blir det egentligen någon praktisk skillnad om vi vaccinerar eller om vi inte vaccinerar?
En av fördelarna med att vaccinera stora mängder av befolkningen är att minska reservoaren för virus. Ju mindre reservoar, ju färre mutationer.
Citera
2021-04-26, 14:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
https://www.expressen.se/ledare/vaccinera-50-plussare-fore-festande-ungdomar/

Om någon grupp har hamnat otvetydigt på efterkälken så är det 50- till 59-åringarna. De kommer alltså sist, hopbuntade med alla över 18 år. Detta trots att ålder i sig är en konstaterad riskfaktor för den som får covid-19.

Storbritannien har ungefär samma ordning som vi i fråga om de högst prioriterade, men...
Att det är så syns tydligt i statistiken över intensivvårdade patienter. I gruppen 50-59 år har hittills 1 378 personer vårdats på iva. För gruppen 40-49 år är siffran 643 personer. Mer än dubbelt så många i 50-gruppen, alltså. Och mer än tio gånger så många jämfört med 30- till 39-åringarna, Sveriges största ålderskull.

Artikeln är från 9 april, så siffrorna är högre nu.
Kommer det verkligen att bli som du beskriver det.
Det jag förstått är att man kommer att släppa tider i 10-års grupper nedåt från 50-59 och sedan vidare nedåt.
Citera
2021-04-26, 14:44
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ålder är inget problem, riskgrupp däremot, att antalet i riskgrupp ökar med ålder är en annan sak.

Räkna av de i riskgrupp från åldersgrupperna så ser Ni tydligt hur "farligt" sars cov2 är i den friska arbetsföra delen av befolkningen och nu pågår vaccination av just riskgrupperna så restriktionsbehovet har i princip upphört redan.

Detta borde Ni inte ha några problem att se om Ni har ett sunt förnuft och kan läsa...

Att målet initialt var infektionsimmunitet och hur det kunnat sett ut får Ni släppa, det är passerat nu, nu får vi gå vidare och se på hur det ser ut NU.

Det är alltid nu, nu, nu med er. Vi som har en akademisk utbildning på området eller har lite mer livserfarenhet är lite mer aktsamma. Titta hur det ser ut i Indien just nu, det rör sig om drygt 300k nya smittade per dag och kurvan går nästan spikrakt uppåt. Med nya mutationer. Myndigheterna tystar ner hur många döda det är, massbränningar av lik i storstäderna.
Citera
2021-04-26, 14:44
Medlem
madchances avatar
Citat:
Det var Tegnells och Gieseckes idé då i början, att vi endast skulle "platta till kurvan", men inte försöka stoppa spridningen helt. Numera förnekar ju Tegnell detta, han påstår att strategin hela tiden har varit att minska smittspridningen så mycket som möjligt (trots att det finns bevis på vad han sa då i början).
Det är ganska förvånansvärt hur han nu kan påstå att man gjorde allt för att trycka ner pandemin så mycket som möjligt, när han konsekvent talade för mindre långtgående beslut än andra länder om t.ex. inresor, sammankomster och anhöriga till sjuka. Samtidigt så ger han intervjuer av detta slag:

Citat:
"Anders Tegnell hyllar brittisk tanke kring flockimmunitet: ”Dit vi behöver komma”"
Citat:
"Storbritannien vill stoppa coronaviruset med hjälp av flockimmunitet.

Att en majoritet av invånarna smittas och skapar ett kollektivt skydd kan även bli aktuellt i Sverige.

– Vi kommer nog inte att få kontroll på det på något annat sätt, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."

Även om man inte hade flockimmunitet som formell strategi så fanns det de uppenbarligen tvivel om vad som gick att göra för att få någon effekt i slutändan. Då förstod man förstås inte heller att vaccinationerna skulle starta om endast 9 månader.

Citat:
Jag har lyssnat på vad britterna säger och de säger precis som vi gör i Sverige. Det är två länder som sticker ut i att vi, tycker vi i alla fall, håller en lite mer vetenskaplig linje i detta. Balansen mellan politik och vetenskap hos oss är lite annorlunda än i en del andra länder.

Vad innebär det i praktiken?

– Hela idén om att göra rätt sak vid rätt tillfälle. Vi ska göra det vi kan för att hålla nere kurvan. Vi ska inte stänga skolor och sådant förrän vi absolut måste.

– Det är ett mycket mer tilltalande tankesätt än de här våldsamma sätten som man nu försöker sätta stopp på det med (i andra länder). Det finns en uttalad risk för att de bara skapar ännu högre toppar (på spridningen). Om du sätter en damm för en flod så kan du hålla igen floden till en viss nivå men så småningom får du ett jättestort flöde under en period. Det är bättre att du låter det sakta sippra igenom.
Sippra genom alltså.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh
Citera
2021-04-26, 14:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En av fördelarna med att vaccinera stora mängder av befolkningen är att minska reservoaren för virus. Ju mindre reservoar, ju färre mutationer.
Jo, absolut! Det är ju svaret på allt.

Min fråga är djupare än så och mera åt det evolutionära hållet, men jag är inte riktigt säker på om jag riktigt förstår min fråga själv.
Mitt inlägg måste samläsas med inlägget jag svarade på.

Förenklat
Om vi har två livskraftiga virusvarianter i samhället, en som kan ta sig förbi det immunförsvar man fått efter vaccination och en som inte kan.
Påverkas då spridningen på något vis beroende på om vi vaccinerar eller inte.
Citera
2021-04-26, 14:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det var Tegnells och Gieseckes idé då i början, att vi endast skulle "platta till kurvan", men inte försöka stoppa spridningen helt. Numera förnekar ju Tegnell detta, han påstår att strategin hela tiden har varit att minska smittspridningen så mycket som möjligt (trots att det finns bevis på vad han sa då i början). Giesecke har sagt nyligen att han aldrig hade trott att vaccinet skulle komma så fort, och att lockdowns kanske är framtidens melodi om detta händer igen...

Alla fattar ju, att man inte kan stänga samhällen i fyra-fem-sex år. Men i och med att det gick så fort att ta fram vaccinet (och med de enorma resurser som sköts till, så fanns det ingen anledning att tro att vaccinet skulle ta flera år på sig), så hade man kunnat hålla samhället mycket mer stängt än idag (livsmedelsförsörjningen är dock ett exempel på en sak som man inte kan ställa in), och därmed spara en massa människoliv, samt lidande och långtidsbesvär.

Och nu när vaccinationerna pågår, finns det absolut ingen anledning att öppna upp något mer förrän de är klara - plus 14 dagar så att de sista hinner erhålla full immunitet. Snarare skulle det vara vettigt att stänga ner helt i tre veckor nu, och låta vårdpersonalen vaccinera i lugn och ro. Sedan är det vår när vi öppnar upp igen, och luftvägssmittorna börjar ge sig ändå... Till hösten blir det ingen fjärde våg, det är jag så gott som säker på. Skulle krävas en mycket muterad mutation för det. I september kan allt vara som vanligt igen, och under sommaren kan vi också göra vad vi vill så länge det är utomhus.

Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är ganska förvånansvärt hur han nu kan påstå att man gjorde allt för att trycka ner pandemin så mycket som möjligt, när han konsekvent talade för mindre långtgående beslut än andra länder om t.ex. inresor, sammankomster och anhöriga till sjuka. Samtidigt så ger han intervjuer av detta slag:

Även om man inte hade flockimmunitet som formell strategi så fanns det de uppenbarligen tvivel om vad som gick att göra för att få någon effekt i slutändan. Då förstod man förstås inte heller att vaccinationerna skulle starta om endast 9 månader.

Sippra genom alltså.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh
Giseke har ju medgivit att han hade fel i det inledande skedet.
  1. Han trodde smittspridningen skulle bli betydligt snabbare i samgället.
  2. Han trodde inte at ett vaccin skulle gå att få fram så snabbt som det gjorde.
Med det i "bagaget" så var strategin att låta smittan gå igenom samhället och skydda de äldre och svagare troligen en klok tanke.

Det är ju också därför Giseke inledningsvis sa att när detta är över kommer alla länder att ha drabbats ganska lika, men så blir det ju inte nu när vaccin tagits fram rekordsnabbt.
Citera
2021-04-26, 14:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det kan inte spridas i hemmet, om inte någon i hemmet umgås med andra utanför hemmet, och drar hem det. Det gå ju inte genom väggar.
Jaså? Allt prat om att det sprids med ventilationen då? Och tror du ingen vill ha fönster öppet eller gå ut på balkongen och säga hej till grannen ibland under en tvåårig pandemi?

Du kan inte bo i ett hermetiskt tillslutet hem, då dör du nästan omedelbart. Virus sprids med luften, och luften går in och ut genom (ventilationstrummor i) väggar och tak.

Det är svårt nog att skapa en helt steril miljö i sjukhusmiljö, därför finns det stora problem med "sjukhusbakterier". Hur har du då egentligen tänkt dig skapa en steril miljö i alla landets hem? Särskilt eftersom många måste gå till jobbet (läkare t ex), mat måste in och sopor ut, och utomhusmotion är nödvändigt för de flesta för att må bra.

I Sverige har vi inte försökt leva sterilt, sant, men det är heller inte önskvärt. Din nollvision håller inte.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-04-26 kl. 14:56.
Citera
2021-04-26, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, absolut! Det är ju svaret på allt.

Min fråga är djupare än så och mera åt det evolutionära hållet, men jag är inte riktigt säker på om jag riktigt förstår min fråga själv.
Mitt inlägg måste samläsas med inlägget jag svarade på.

Förenklat
Om vi har två livskraftiga virusvarianter i samhället, en som kan ta sig förbi det immunförsvar man fått efter vaccination och en som inte kan.
Påverkas då spridningen på något vis beroende på om vi vaccinerar eller inte.
Spontant skulle jag naturligtvis säga att den mutation som kan ta sig förbi immunförsvaret har en fördel, naturligtvis.

MEN: Man ska komma ihåg att ett virus (eller bakterie för den delen) inte kan mutera i all oändlighet! Viruset måste fortfarande kunna binda till receptorer på kroppens celler för att orsaka infektion. Det måste alltå likna det ursprungliga viruset till stor del.
Citera
2021-04-26, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Samma bilder som kom från Kina för över ett år sedan. Många sådana här filmer har aldrig nått oss. Måste finnas folk även i Sverige som har sett folk ramla ihop och köras iväg. Var väl någon programledare i TV4 som råkade ut för samma sak i direktsändning, men det sades vara av någon helt annan orsak.
Ja, den här pandemin har varit väldokumenterad från början.
Det kom ut många videoklipp och gott om information från Wuhan när den började.
Det som är underligt är att beslutfattare säger nu att vi hade ingen aning om hur farligt det var därför kunde vi inte veta vilka åtgärder som behövdes !
Hoppas att KU utfrågningarna leder till något positivt.
Citera
2021-04-26, 14:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Bullshit. Det argumentet går ingen vettig på, för även länder med kraftiga restriktioner har fått höga dödstal och stor smittspridning. Du ljuger alltså, och man kan bara undra över dina motiv.

Att ha en avvikande åsikt är inte likställt med att ljuga. Givetvis påverkar andra faktorer än kraftiga restriktioner men oavsett vilket så var Sverige initialt sena med sina restriktioner, framför allt i relation till grannländerna. I coronakommissionens delrapport framgår en del av de åtgärder som Sverige var sena med i relation till grannländerna t.ex. införande av besöksförbud på äldreboenden.
Citera
2021-04-26, 14:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är alltid nu, nu, nu med er. Vi som har en akademisk utbildning på området eller har lite mer livserfarenhet är lite mer aktsamma. Titta hur det ser ut i Indien just nu, det rör sig om drygt 300k nya smittade per dag och kurvan går nästan spikrakt uppåt. Med nya mutationer. Myndigheterna tystar ner hur många döda det är, massbränningar av lik i storstäderna.
Fast så illa är det ju inte på landsnivå i Indien, men bryter man ner det i delstater eller stora städer tror jag det är riktigt illa. Det stora antalet människor i landet gör att ett mera lokalt utbrott blir väldigt utspätt.

Någon som vet om det finns statistik på delstatsnivå för indien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in