Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-12, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
JV har aldrig påstått att de skulle vara ofelbara. De har ofta reviderat sina uppfattningar i takt att de fått ökad insikt och kunskap under resans gång i det att man fortsätter att anstränga sig att förstå Bibelns budskap i djupet. Ibland har man varigt ivriga att tolka saker och ting och ge uttryck för detta, men insett att det behövs justeringar i ljuset av ökad förståelse.

Så var det t.ex med uppfattningen om 1975. JV erkände öppet att man förhastat sig. Man hade inte lagt tillräcklig vikt på det som sägs i skriften: "Men den dagen eller stunden känner ingen, inte ens sonen, utan bara Fadern." Men skam den som ger sig, sökandet efter ett växande ljus fortsätter. Bra så...

Hur lång tid tog det innan man publicerade detta? Och bad man medlemmarna om ursäkt för fiaskot med 1975? Slutade man kräva absolut lojalitet med organisationen då?
Citera
2021-04-12, 16:02
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Hur lång tid tog det innan man publicerade detta? Och bad man medlemmarna om ursäkt för fiaskot med 1975? Slutade man kräva absolut lojalitet med organisationen då?

Jamen läste du inte artiklarna där de erkände rätt ut att nu jävlar har de siat i kaffesumpen för den sista gången, de kommer alltid mer att förutspå Harmageddon igen. De bad ju även så hemskt mycket om ursäkt och gav tillbaka alla pengar fotfolket öste över dom när de sålde allt de hade för de trodde att nu äntligen skulle de få klappa pandor och lejon på välansade golfbanor ätandes ett stort utbud av mogna, söta frukter som aldrig tar slut?
Citera
2021-04-26, 05:59
Medlem
QwertySalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpestumpen
startar en tråd, vet att det finns en tråd där man vill få fram ett provocerande tal mot jehovas vittnen, men jag undrar bara är det normalt att vittnen hjärntvättar sina barn, känner ett par som har en 3 årig dotter, som springer runt och pratar om djävulen och gud, vad som är bra och dåligt att hon hatar jul, tomtar finns inte osv hon snackar om låtar som är diaboliska och liknande grejer, föräldrarna pratar jämt och ständigt om hur hon ska passa sig att hamna i djävulens fälla, alltså det normala samhället..

Är det bara jag som tycker att detta är sjukt? borde inte barnet få leta sin egna väg? är det ren hjärntvättning eller är det normalt.

Har aldrig gillar jehovas vittnen dom vill i stort sett lura in folk i deras sekt, men som dom håller på med denna unge är ju sjukt?

Så frågan lyder; är detta normalt? vad tycker ni om Vittnen? och borde man inte finnas nåt sätt att hjälpa barnet att försöka klura ut nåt för sig själv, jag menar en 3 årig flicka, borde ju få vara ett barn och inte tänka på diabolik och vad som är dåligt samt demoner?

Jehovas vittnen är inte lika farlig som andra sekter. Men det är synd om de barn som får växa upp i den. Stackars barn som inte fattar att de är hjärntvättade.

Men Jehovas vittnen är inte direkt farlig om man säger så. Den är bara en väldigt tråkig, ointressant och begränsande kyrka som slösar bort ens tid. Man skulle kunna ersätta deras kyrkor med bostäder.
Citera
2021-04-26, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
Jehovas vittnen är inte lika farlig som andra sekter. Men det är synd om de barn som får växa upp i den. Stackars barn som inte fattar att de är hjärntvättade.

Jag tycker det är synd om barn som växer upp i en Svenssonfamilj, som blir hjärntvättade att tro på tomten och tro på att människan är ett djur bland andra djur, och den bäst anpassade överlever, får en ytlig och materialistisk världsbild, där man ska hävda sig själv och armbåga sig fram, vara snygg, framgångsrik, tjäna en massa pengar, med bland annat depression och självmord som följd för dom som inte är lika bra anpassade.

Stackars Svenssonbarn som inte fattar att de är hjärntvättade, inte ens i vuxen ålder.

Citat:
Men Jehovas vittnen är inte direkt farlig om man säger så. Den är bara en väldigt tråkig, ointressant

Tycker du ja.

Citat:
och begränsande kyrka som slösar bort ens tid.

Den är begränsande när det gäller omoraliska och brottsliga handlingar. Du har en oändlig frihet annars, större frihet än medelsvensson skulle jag säga, som är slavar under t.ex. tanken om att man lever bara en gång och snart kommer att dö och försvinna.

Citat:
Man skulle kunna ersätta deras kyrkor med bostäder.

Jehovas vittnen har inga kyrkor.
Citera
2021-04-26, 16:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jehovas vittnen har inga kyrkor.

Nu ljuger du igen.

Jehovas vittnen har flera kyrkor, de bara kallar dem inte för just "kyrkor". Alla byggnader som kallas för "Rikets sal" är definitionsmässigt en "kyrka". De kallas bara inte för det av er, men ofta av andra som vet vad termen "kyrka" betyder:
kyrka: en byggnad avsedd för kristen gudstjänst och religiösa studier.

Eller menar du att ni inte har någon särskild byggnad avsedd för kristen gudstjänst och religiösa studier?

Andra religioners byggnader för religiösa ändamål har andra termer, t.ex. synagoga, moské eller tempel. Byggnader där kristna utövar kristendom kallas för kyrkor.

Det är t.ex. helt korrekt att skriva följande:
Jehovas vittnens kyrka kallas för "Rikets sal".

Visa annars varför det skulle vara fel att kalla en "Rikets sal" för kyrka enligt den betydelse som ordböckerna ger ...

Eller menar du att ni inte är kristna?
Eller menar du att ni inte använder byggnaden som en plats för kristna religiösa studier?

Bara därför att ni inom JV inte vill kalla era byggnader för kyrkor betyder inte att det nödvändigtvis skulle vara fel av andra att göra det.
Citera
2021-04-26, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nu ljuger du igen.
...

Visa annars varför det skulle vara fel att kalla en "Rikets sal" för kyrka enligt den betydelse som ordböckerna ger ...

Så jag kanske inte ljuger ändå?
Citera
2021-04-26, 19:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så jag kanske inte ljuger ändå?

Du menar alltså att ni inte anser er vara kristna och att ni inte sysslar med religiösa kristna studier i dessa byggnader?
I så fall ljög du inte.
Citera
2021-04-26, 20:24
Medlem
Citat:
Du menar alltså att ni inte anser er vara kristna och att ni inte sysslar med religiösa kristna studier i dessa byggnader?
I så fall ljög du inte.

Om du vet att jag ljuger, varför frågar du?
Citera
2021-04-26, 20:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om du vet att jag ljuger, varför frågar du?

Jag tänkte att du kanske ville förklara att du inte är en lögnare.
Citera
2021-04-26, 20:33
Medlem
Citat:
Jag tänkte att du kanske ville förklara att du inte är en lögnare.

Om du vet att jag ljuger, så spelar det väl ingen roll vad jag säger?
Citera
2021-04-26, 22:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om du vet att jag ljuger, så spelar det väl ingen roll vad jag säger?

Jag vet att du skrev felaktigt i det du skrev.
Men jag tänkte att du som påstår att du aldrig ljuger i alla fall skulle få en chans att förklara dig.
Kanske hade du missförstått vad ordet kyrka betyder.

Men tydligen är du alltså nöjd med att framstå som lögnare, trots dina tidigare påståenden om att du aldrig ljuger.
Citera
2021-04-26, 22:30
Medlem
Citat:
Jag vet att du skrev felaktigt i det du skrev.

Och då vet du att jag ljuger?

Citat:
Men jag tänkte att du som påstår att du aldrig ljuger i alla fall skulle få en chans att förklara dig.
Kanske hade du missförstått vad ordet kyrka betyder.

Men tydligen är du alltså nöjd med att framstå som lögnare, trots dina tidigare påståenden om att du aldrig ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in