2021-04-22, 16:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag la in denna texten för ett par dagar sedan i en annan covid-tråd

Vad är dina synpunkter på detta ?

"Själv går mina tankar mot att jag vill ha ett konventionellt framställt vaccin (Astra Zenecas och det ryska vaccinet). Jag är mindre sugen på att ta ett av de vaccinen som är byggda på mRNA-tekniken av den enkla anledningen att vi inte har en aning om de långsiktiga effekterna. För de äldre som inte ska reproducera sig spelar det ingen roll, men för oss andra...

Coronavaccinet är det allra första som är baserat på den nya mRNA-teknologin (exempelvis modernas vaccin).

Oavsett så är den personliga integriteten viktig. Om någon inte vill ha ett visst vaccin så får man respektera det och se till att man inför besöket har en möjlighet att tacka nej till en viss leverantör. Det blir en krångligare logistik, men å andra sidan vet personalen att de som kommer dit inte vänder i dörren.

Mig veterligen är det inte olagligt att vara antivaxxer heller. Jag kan tycka vad jag vill, men det ställningstagandet om vaccination ska göras av den enskilde. Samhällets uppgift är att tillhandahålla, inte att tvinga någon.

Nu börjar länder med vaccinpass och allt möjligt "frivilligt tvångsmedel". Du är fri att tacka nej till vaccin, men då får du inte resa utanför landets gränser, inte gå på konserter, kanske inte ens få besöka restauranger. Vi får se vart det bär hän. Bara googla på "gröna pass" eller "vaccinpass"."

mRNA;s eventulla farlighet för det genetiska arvet, ja man undrar? Tror du att kvinnor som fått det vaccinet plötsligt evolutionerna bakåt och barnen bli en Lucy, med hårig kropp och liten hjärna?
Citera
2021-04-22, 18:12
Medlem
Citerar Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

"Vetenskapsradion frågar: En del vaccinerade blir smittade och sjuka i covid-19. Följs det upp?
....
Det är väntat, att det finns en andel som får infektion trots att man är vaccinerad. Det är en liten andel jämfört med den stora andel som inte får infektion efter vaccination, svarar Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten."

Vad menar de?! Det var inte länge sedan vaccinationerna började! Säg att 1 av 1000 vaccinerade har fått infektion, men hur många skulle hunnit få infektionen om de inte hade vaccinerats? Det kan inte vara många, när man tänker på den korta tiden som citeringen avser, alltså tiden från vaccinationen tills nu.
Citera
2021-04-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Citerar Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

"Vetenskapsradion frågar: En del vaccinerade blir smittade och sjuka i covid-19. Följs det upp?
....
Det är väntat, att det finns en andel som får infektion trots att man är vaccinerad. Det är en liten andel jämfört med den stora andel som inte får infektion efter vaccination, svarar Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten."

Vad menar de?! Det var inte länge sedan vaccinationerna började! Säg att 1 av 1000 vaccinerade har fått infektion, men hur många skulle hunnit få infektionen om de inte hade vaccinerats? Det kan inte vara många, när man tänker på den korta tiden som citeringen avser, alltså tiden från vaccinationen tills nu.

De menar att man skiter högaktningsfullt i verkligheten och att ta reda på hur det verkligen ligger till.
Citera
2021-04-24, 19:02
Medlem
Jofs avatar
Tror du också som en del att coronavaccinering kommer vi att behöva ta var eller vartannat år i framtiden?
Citera
2021-04-25, 01:09
Medlem
Torpedo1936s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Du nämner sjukdomar som cancer, hjärtinfarkt, diabetes och infektioner. Sjukvårdsindustrin (inkl. läkare, sjuksköterskor och läkemedelsbolag) skulle kunna strejka för att få till förbud mot eller begränsningar av tillgången till ohälsosamma produkter som tex socker, som anses orsaka de nämnda sjukdomarna. Och strejka för att tillåta tvångsvård för människor med ohälsosam livsstil. De strejkar ju ibland för att få högre lön, och det borde ligga i deras intresse att även strejka för att få till mer hälsofrämjande lagar, om de nu vill att människor ska vara friska. Och de flesta människor har respekt för sjukvårdspersonal, så folket kommer troligen lyssna på dem och hålla med dem i deras kamp.

Men sjukvårdsindustrin har inte strejkat för sådana lagar, utan människor tvingas istället se på när deras anhöriga förstör sina kroppar och till slut dör, eftersom det är en rättighet människor har i Sverige att göra sig själv sjuk. Och enda gångerna sjukvården tar ifrån människor den rätten, det är inom psykiatrin, där de tvingas i en massa av läkemedelsbolagens mediciner. Detta trots att det som dessa människor behöver mest, det är vila och avgiftning. Det ger inte så mycket pengar till läkemedelsbolagen och läkare, men det hjälper människor och gör dem friskare.

Nej. Sjukvårdspersonal får inte strejka för att ändra lagar om folks beteende. Ingen yrkesgrupp får göra det. En sådan strejk skulle vara extremt olaglig i såväl Sverige som i andra länder. Strejkverktyget kan bara användas när fackliga organisationer och arbetsgivare inte kommer överens om avtalen.

Dessutom är strejkrätten reglerad så att den inte utförs samhällsfarligt.

Men vill du diskutera mer om hur det borde vara istället för hur det är, tycker jag att du ska ta det i en lämpligare tråd eller starta en ny. Detta hör inte hemma i denna tråd.
Senast redigerad av Torpedo1936 2021-04-25 kl. 01:19.
Citera
2021-04-25, 03:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedo1936
Nej. Sjukvårdspersonal får inte strejka för att ändra lagar om folks beteende. Ingen yrkesgrupp får göra det. En sådan strejk skulle vara extremt olaglig i såväl Sverige som i andra länder. Strejkverktyget kan bara användas när fackliga organisationer och arbetsgivare inte kommer överens om avtalen.

Dessutom är strejkrätten reglerad så att den inte utförs samhällsfarligt.

Men vill du diskutera mer om hur det borde vara istället för hur det är, tycker jag att du ska ta det i en lämpligare tråd eller starta en ny. Detta hör inte hemma i denna tråd.

Strejk kan utföras på många olika sätt, i olika länder och olika tider. Ett sätt att strejka är att säga upp sig, eller hota om det, som dessa läkare gjorde för högre lön:

https://www.vardfokus.se/lon/lakare-kravde-6-000-mer-under-hot-om-uppsagning/

Läkare och andra i sjukvårdsindustrin i världen skulle kunna göra det för att förbättra människors hälsa.

Dessutom svarade jag på en frågeställning från TS om hatet mot läkemedelsbolagen.
Jag kanske startar en ny tråd om detta. Men du kan också låta bli att svara mig i den här tråden, så att den får handla om det som du vill att den ska handla om.
Citera
2021-04-25, 11:41
Medlem
Torpedo1936s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Strejk kan utföras på många olika sätt, i olika länder och olika tider. Ett sätt att strejka är att säga upp sig, eller hota om det, som dessa läkare gjorde för högre lön:

https://www.vardfokus.se/lon/lakare-kravde-6-000-mer-under-hot-om-uppsagning/

Läkare och andra i sjukvårdsindustrin i världen skulle kunna göra det för att förbättra människors hälsa.

Dessutom svarade jag på en frågeställning från TS om hatet mot läkemedelsbolagen.
Jag kanske startar en ny tråd om detta. Men du kan också låta bli att svara mig i den här tråden, så att den får handla om det som du vill att den ska handla om.
Ja, alla, inklusive du själv, kan säga upp sig för att protestera och förändra världen i vilken fråga som helst. Men märkligt nog är det alltid så mycket lättare att kräva att andra ska offra sig och riskera levebröd mm för en bättre värld.

Jag tror att du nog inser skillnaden mellan strejk och uppsägning. Men om fler än bara sjukvårdspersonal säger upp sig påverkar det samhället ännu mer. Så varför kan inte du och dina kollegor statuera exempel och bli de första som säger upp sig för denna fråga? Om några följer efter, kanske fler senare...... och ännu fler....... Så varför bara uppmana andra? Gå först och visa att någon vågar. Eller säg upp er för någon annan viktig fråga.

Men det är ju bra att du inser att det är bättre att ta den här diskussionen i en annan tråd. Varken strejkrätt eller hat mot läkemedelsbolagen hör hemma i denna tråd.
Senast redigerad av Torpedo1936 2021-04-25 kl. 11:54.
Citera
2021-04-25, 15:00
Medlem
Cannibalizations avatar
Vilka är dina tankar kring så kallad långtidscovid?

Tror du att vaccinerna skulle kunna motverka risken för att utveckla långtidscovid?
Citera
2021-04-25, 19:15
Medlem
Hej igen!
Jag undrar kring det faktum att man bedömer risken för kontaktsmitta som väldigt liten, dvs någon rör vid ett föremål och någon annan smittas av att röra vid det senare. Hur stor roll spelar då handhygienen som man trycker så hårt på? Särskilt med tanke på att man tryckt på det redan från första början, medan munskyddsrekomendationen kommit först på senare tid i Sverige. Tveksamheten kring munskydd låg ju i att man kunde peta i det med händerna. Men om tal är större orsak till smittspridning borde ju munskydd väga tyngre än handhygien? Eller tänker jag fel?

Sedan undrar jag hur du ser på dessa artiklar:
https://www.lakemedelsvarlden.se/nas...r-antikroppar/
https://ilk.uu.se/farmaceutiska-faku...ntentId=928984
Ur den andra länken:
Citat:
Vi har i studien mätt både antikroppar och T-cellsminne på samtliga 1 884 studiedeltagare. Förutom att vi ser att 40 procent av hela gruppen nu har haft genomgången covid-19, ser vi också att mindre än två procent av de som inte har antikroppar har tecken på ett SARS-CoV-2 specifikt T-cellsminne, vilket talar för att antikroppar mot spike-proteinet speglar den generella immuniteten, säger Sebastian Havervall, biträdande överläkare vid Danderyds sjukhus och doktorand vid projektet vid Karolinska Institutet.

Det där blir extra intressant för mig som fick negativt på antikroppstestet. Betyder det att det är mindre än två procents chans att jag har T-celler? Eller kan det vara så att man i den studien har andra metoder att hitta antikroppar som jag kan ha men inte hittats? Jag gjorde både snabbtest och test i armvecket på vårdcentral. Båda negativa.

Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Tack själv för att du ger återkoppling. Ibland anstränger jag mig och ger långa svar och får noll respons. Då vet jag inte ens om personen läst svaret, så jag uppskattar din feedback.
Det ska du ha en eloge för. Du har ett imponerande tålamod. Det här är en mycket bra tråd i ett delforum där minst åtta av tio trådar är rent nonsens. Nästan ironiskt att det här delforumet ingår i Medicin och Hälsa och inte Konspirationer och Alternativa Teorier.
Citera
2021-04-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag la in denna texten för ett par dagar sedan i en annan covid-tråd

Vad är dina synpunkter på detta ?

"Själv går mina tankar mot att jag vill ha ett konventionellt framställt vaccin (Astra Zenecas och det ryska vaccinet). Jag är mindre sugen på att ta ett av de vaccinen som är byggda på mRNA-tekniken av den enkla anledningen att vi inte har en aning om de långsiktiga effekterna. För de äldre som inte ska reproducera sig spelar det ingen roll, men för oss andra...

Coronavaccinet är det allra första som är baserat på den nya mRNA-teknologin (exempelvis modernas vaccin).

Oavsett så är den personliga integriteten viktig. Om någon inte vill ha ett visst vaccin så får man respektera det och se till att man inför besöket har en möjlighet att tacka nej till en viss leverantör. Det blir en krångligare logistik, men å andra sidan vet personalen att de som kommer dit inte vänder i dörren.

Mig veterligen är det inte olagligt att vara antivaxxer heller. Jag kan tycka vad jag vill, men det ställningstagandet om vaccination ska göras av den enskilde. Samhällets uppgift är att tillhandahålla, inte att tvinga någon.

Nu börjar länder med vaccinpass och allt möjligt "frivilligt tvångsmedel". Du är fri att tacka nej till vaccin, men då får du inte resa utanför landets gränser, inte gå på konserter, kanske inte ens få besöka restauranger. Vi får se vart det bär hän. Bara googla på "gröna pass" eller "vaccinpass"."

Hej,

Som jag tidigare nämnt flera gånger så tror jag att rädsla för vaccin till stor del bygger på okunskap.

AZNs och Sputnik V är inte konventionellt framställda utan bygger också på nyutvecklad teknik. De är s k vektor-vaccin som jag skrivit om tidigare i tråden. Innan dessa vaccin så har mig veterligen bara ett läkemedel innan godkänts med denna teknik och det är ett ebolavaccin. Dock har det pågått forskning kring detta under många år vilket möjliggjorde att AZN och Sputnik V m fl kunnat tas fram på kort tid.

Jag tror att de allra flesta inte förstår vilken enorm logistik som krävs för att snabbt massvaccinera flera miljoner invånare. Det är så många saker som måste koordineras. Allt från leverans av tillverkare som ska förvaras och distribueras till hela landet och alla olika vaccinationsställen. Samtidigt som andra material (kanyler, sprutor mm) också måste levereras. Vaccinationsställena måste planera och ha personal och utrymmen för att genomföra vaccinationerna samt kunna handlägga ev ovanliga komplikationer (ex anafylaktisk reaktion). Bokningssystem som måste fungera samt många andra faktorer.

Var nyligen i kontakt med en DSK på en VC som vaccinerar. Hon var oerhört frustrerad eftersom deras direktiv ändrades hela tiden. De vet inte ens när leveranserna säkert kommer.

I den bästa av världar kan alla bli vaccinerade med det vaccin som den enskilda personen vill, men det går inte praktiskt logistiskt. Nu är det viktigt att komma ihåg att vi i Sverige ur global synvinkel lever i en av de bästa världarna eftersom vi tidigt har fått flera olika vaccin att välja på. De flesta länder kommer nog inte ha det så.

Vi lever i ett fritt land så du får givetvis tycka vad du vill.
Det som många verkar glömma är att i ett samhälle har man både rättigheter och skyldigheter. I en pandemi som orsakar så stor samhällsskada behöver vi alla hjälpas åt.
Citera
2021-04-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv

....

Hej,

Jag har tidigare i tråden informerat om detta. Läs gärna det.
Citera
2021-04-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tror du också som en del att coronavaccinering kommer vi att behöva ta var eller vartannat år i framtiden?

Hej Jof,

Det kommer bero på två saker.

1. Hur länge immuniteten efter en infektion/vaccination varar. Vi vet inte detta ännu, men efter en infektion verkar immuniteten för majoriteten vara minst ett år, troligen längre. Det är rimligt att anta att det även gäller för vaccination. T-cellsimmunitet som är en viktig del har ju för släktingen SARS-CoV-1 kunnat påvisas i 17 år.

2. Hur mutationsvarianter kommer att utvecklas och spridas. Om världen lyckas vaccinera större delen av jordens befolkning så minskar ju virusets chans att mutera.

Jag hoppas och tror inte att hela befolkningen kommer behöva vaccineras varje år. Om större delen av befolkningen är vaccinerade kommer det ändå finnas en viss grundimmunitet. Detta är vad jag tror, men det förutsätter att världen lyckas vaccinera så många personer som möjligt inom en begränsad period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in