• 1
  • 2
2021-04-25, 13:52
Medlem
Håller på att förfina inomhus och gör i skrivande stund dom bruna innerdörrarna till antikvit. Men, när jag ska försöka få till det bra med själva målarfärgen så syns det tydligt vart man målat.. ska jag köra en större roller eller använda en annan taktik? Målar nu i ”områden” uppifrån och ner.

Och när det kommer till dörren in till badrummet, måste jag ha någon särskild färg till den? I dagsläget har jag kört målartvätt, grundfärg och målarfärg.
Citera
2021-04-25, 15:20
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Målar du dörren hängande på plats eller lyfter du ner den och målar en sida i taget?
Det senare brukar underlätta för oss som inte är målare till yrket.
Citera
2021-04-25, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Målar du dörren hängande på plats eller lyfter du ner den och målar en sida i taget?
Det senare brukar underlätta för oss som inte är målare till yrket.

Körde den ena sidan liggande men har hängt på plats nu, men tycker inte att det verkar spela någon roll.
Citera
2021-04-25, 18:45
Medlem
Kräks på det här. Spelar ingen roll hur man jobbar med rollern så blir det som tydliga banor där man dragit den. Kan inte tänka mig att det blir bättre med en pensel heller för den delen. Vad gör jag fel?
Citera
2021-04-25, 19:07
Medlem
ponykalles avatar
Du kanske gör samma misstag som jag gjorde för några år sen,köpte väggfärg som jag försökte måla dörrarna med.Det går inte,köpte vad de kallar snickerifärg.Problemet löst!Sen ska du ha en Mohairroller
för bästa yta.Har samma färg på badrumsdörren som resten av dörrarna,har hållt i 4 år hittills.
Senast redigerad av ponykalle 2021-04-25 kl. 19:10.
Citera
2021-04-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
Du kanske gör samma misstag som jag gjorde för några år sen,köpte väggfärg som jag försökte måla dörrarna med.Det går inte,köpte vad de kallar snickerifärg.Problemet löst!Sen ska du ha en Mohairroller
för bästa yta.Har samma färg på badrumsdörren som resten av dörrarna,har hållt i 4 år hittills.

Jag har en lackfärg från Beckers. Kan mycket möjligt vara rollern, men tycker att färgen täcker bra i övrigt och allt det, däremot löper färgen som löparbanor över dörren (spelar ingen roll hur jag jobbar med rollern).
Citera
2021-04-25, 19:24
Medlem
funktioners avatar
Försökte också måla om mina innerdörrar med snickerifärg och rätt roller och allt. Gick åt skogen, såg för jävligt ut. Så jag gav upp och köpte nya dörrar istället.
Citera
2021-04-25, 20:50
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Kräks på det här. Spelar ingen roll hur man jobbar med rollern så blir det som tydliga banor där man dragit den. Kan inte tänka mig att det blir bättre med en pensel heller för den delen. Vad gör jag fel?
Vattenbaserad snickerifärg suger.

Det är ett helvete att måla dörrar snyggt men jag provade Teknos snickeri/fönsterfärg, helblank. Den var klart bäst.

Mycket teknik, inga torrmålade områden och en bra lackpensel. Den är lika viktig som färgen.
Citera
2021-04-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Vattenbaserad snickerifärg suger.

Det är ett helvete att måla dörrar snyggt men jag provade Teknos snickeri/fönsterfärg, helblank. Den var klart bäst.

Mycket teknik, inga torrmålade områden och en bra lackpensel. Den är lika viktig som färgen.

Har använt denna färg!
Citera
2021-04-25, 21:35
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Har använt denna färg!
Exakt. "Torkar snabbt" är problemet.
Modern lackfärg torkar snabbt, hinner inte flyta ut och då lämnar man spår.
Sorry, men ditt arbete kommer inte bli bra hur du än gör.
Jag har varit i exakt samma situation.
Citera
2021-04-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Exakt. "Torkar snabbt" är problemet.
Modern lackfärg torkar snabbt, hinner inte flyta ut och då lämnar man spår.
Sorry, men ditt arbete kommer inte bli bra hur du än gör.
Jag har varit i exakt samma situation.

Så vad ska jag köpa?
Citera
2021-04-25, 22:26
Medlem
Citat:
Så vad ska jag köpa?

Rolla ytan med filtroller efterstryk sedan med lätt hand med en bred lackpensel först vågrätt sedan lodrätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in