2021-04-25, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kehin
Nä, en bult är en bult, en skruv är en skruv och en mutter är en mutter (ord är viktiga och betyder något, om du inte tror mig, fråga någon som tankat fel ). Vissa bilar har pinnbultar som sitter i navet, dessa pinnbultar lever ett hårdare liv vid hjulbyte än bultar och värre blir det ju större/tyngre hjul som ska träs på.
Mycket klokt skrivet.
Rätt ska vara rätt!!!!
Hjul som är infästa med skruvar är mycket besvärligare att montera än dem som har pinnskruvar!
Till en Mercedes Geländewagen, som har hjulskruvar, med 35"-däck tillverkade jag ett eget verktyg för att underlätta hanteringen av de tunga hjulen.
En lång 1/4"hylsa 10 mm nyckelvidd(Kamasa) svetsades samman med en kapad hjulskruv(från en Mercedes Hemglassbil på skroten).
1/4"-hylsans nyckelhål utnyttjades så att verktyget lätt kunde skruvas ut efter hjulmontering/-demontering, med ett litet "T"-handtag.
Kanske inte lätt som en plätt att träda det tunga hjulet på specialverktyget, men annars var det nära nog omöjlig att hålla hjulet och skruva in hjulskruvarna.

Till avdelningen för onödigt vetande så har Volvo XC90 och MB Geländewagen samma skruvgänga.
Citera
2021-04-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Lustigt nog var min SAABs verktyg av högsta klass och jag använde alltid den vid hjulbyte!
Jämfört med vad som följde med Mercedes förr så är SAAB-verktygen inte mycket att hänga i julgranen!!!
Citera
2021-04-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
lossa med mutterknack, dra åt med momentnyckel. oavsett bilmärke. känner man sina prylar kan man som jag dra åt lite med mutterdragaren och sen dra det sista med momentnyckeln.
Klokt råd - så gör jag!
Citera
2021-04-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRubixCube
Det är tyvärr så jäkla dålig kvalle på hattarna så det är oundvikligt att behålla dom på för evigt. Du får kliva ner en storlek i hylsa, på en volvo blir det 18's hylsa ist för 19. Men oavsett märke går det galant med en storlek mindre på hylsan, men just volvos var hemskt vanligt där jag jobbade så därav min gissning.
Mycket vanligt även på JEEPar att att "kromhatten" fastnar i 19mm/3/4"-hylsan så att man får ta en 18mm-hylsa.
Hur många har en 18mm-hylsa med?(förutom jag med dålig erfarenhet)
Kromhatten brukar bli så deformerad att den inte kan återanvändas - till alla gummigubbars glädje - NOT!
Citera
2021-04-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Inte i praktiken för dem som har erfarenhet!
Om det inte är så att BMW har så katastrofalt mycket sämre kvalitet på materialet i naven!!!!
Gummigubbar håller ju med!!!
Och dom om några har väl erfarenhet av hjulbyten?????

Det är tyvärr allt för vanligt att även erfaret folk kan dra helt felaktiga slutsatser, åskan får rätt ofta höra t ex bilmekaniker vara bergsäkra på en sak för de har pysslat med det i 30 år, ändå har de dragit helt fel slutsatser… Har flera konkreta exempel på det.
Citera
2021-04-25, 11:28
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kehin
Nä, en bult är en bult, en skruv är en skruv och en mutter är en mutter (ord är viktiga och betyder något, om du inte tror mig, fråga någon som tankat fel ). Vissa bilar har pinnbultar som sitter i navet, dessa pinnbultar lever ett hårdare liv vid hjulbyte än bultar och värre blir det ju större/tyngre hjul som ska träs på.
Jag har aldrig sett en bil med pinnbultar som hjulen ska träs på. Pinnskruvar finns det dock på en del.
Om du nu nödvändigtvis ska leka aspie...
Citera
2021-04-25, 11:29
Medlem
CompressorVanes avatar
Subaru har haft stora problem med sina pinnbultar som går av.
Skitdålig kvalité.
När man beställt nya av återförsäljarna så säger dem,
-Oj! -Men såå ovanligt!? 🙄

Har extra pinnar och muttrar i verkstaden till bara dem.
Samma sak varje vår/höst.

Volvo med sina värdelösa muttrar med plåtskal de hade förut.
Kräver dragskaft och INGET våld.

Toyota CHR mfl, känn på deras muttrar med centrerings tapp och jämför.
Citera
2021-04-25, 11:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Mycket klokt skrivet.
Rätt ska vara rätt!!!!
Hjul som är infästa med skruvar är mycket besvärligare att montera än dem som har pinnskruvar!
Till en Mercedes Geländewagen, som har hjulskruvar, med 35"-däck tillverkade jag ett eget verktyg för att underlätta hanteringen av de tunga hjulen.
En lång 1/4"hylsa 10 mm nyckelvidd(Kamasa) svetsades samman med en kapad hjulskruv(från en Mercedes Hemglassbil på skroten).
1/4"-hylsans nyckelhål utnyttjades så att verktyget lätt kunde skruvas ut efter hjulmontering/-demontering, med ett litet "T"-handtag.
Kanske inte lätt som en plätt att träda det tunga hjulet på specialverktyget, men annars var det nära nog omöjlig att hålla hjulet och skruva in hjulskruvarna.

Till avdelningen för onödigt vetande så har Volvo XC90 och MB Geländewagen samma skruvgänga.

Du menar att du först hänger hjulet på pinnskruvarna.
Men har inte alla bilar som har hjulskruv en fläns att hänga hjulet på innan man sätter dit skruven?
Jag har det i allafall.

https://www.bildelaronline24.se/ridex/8055815
Citera
2021-04-25, 11:40
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glesbygdslover
Har bytt till sommardäck på kanske ett 10tal BMWs den här veckan. Inga problem alls att knacka in muttern hela vägen, sedan efterdra med moment med 140Nm.

Många riktiga mutterdragare drar med 1300-1800 Nm Då drar man lätt sönder aluminiumfälgar.
Har en dragare från biltema som drar 1340Nm (134kg cirka) Så dragare som har lite kraft skall man aldrig dra med.

De går bra att "snurra" muttern med tills den börjar dra. Därefter är det bäst med en momentnyckel.
Citera
2021-04-25, 11:44
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jag har aldrig sett en bil med pinnbultar som hjulen ska träs på. Pinnskruvar finns det dock på en del.
Om du nu nödvändigtvis ska leka aspie...

Det heter nog pinnbultar och de sitter med Splines och har en vulst ytterst som stoppar så att den inte kan dras igenom navet. Sitter på nav och trummor på massor av bilar.

Mest bara Franska bilar som har lösa bultar och gängor i naven, några asiatiska men de börjar försvinna verkar det som.
Citera
2021-04-25, 11:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Scorpio ½" köpt hos Verktygsboden på rekommendation på flera bil-/motorsaiter.
1.220 Nm vid 6 bar(har i nödfall kört på kompressorns oreglerade uttag på tanken = 10 bar).
Liten och lätt i kompositmaterial.
Kompis som driver egen allbilsverkstad erkände, efter prov, att den t o m slår Ingersoll Rand - mutterdagarnas Honda/Rolls Royce.
Kompressorn lämnar närmare 400 minutliter vid 6 bar mottryck.
Mutterdragaren naturligtvis ställbar för olika åtdragningsmoment!
B t w så har jag även en 3/4"-maskin(som jag köpte i oförstånd) och en ½" spärrnyckel(som är näst intill värdelös).
Scorpion slår 3/4"-maskinen med hästlängder.

Vad har du själv för mutterdragare?

Nu redovisar jag fakta!!!!!
Har ALDRIG dragit av någon hjulskruv eller pinnskruv för hjulmutter!!!!!
Gängpaj ENDAST på BMW - som har fingänga på skruvarna.
Även hänt tidigare, förutom de tre gängorna som nyligen pajade(= följde med skruvarna ut från navet).

Jag har en batteridriven rackare som jag köpte för ungefär 2500:- förra året. Den ska greja 600 Nm. Räcker för att lossa hjulmuttrar med.

Hoppas du inte drar åt hjulskruvar med mutterpicka. Det är ju bara hål i huvudet.
Citera
2021-04-25, 11:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Inte i praktiken för dem som har erfarenhet!
Om det inte är så att BMW har så katastrofalt mycket sämre kvalitet på materialet i naven!!!!
Gummigubbar håller ju med!!!
Och dom om några har väl erfarenhet av hjulbyten?????

Tyvärr så är praktiken så att fingänga har bättre hållbarhet. Dina gängor måste varit skadade sen innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in