2021-04-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men är du dum i huvudet? Jag jämför med alla länder och konstaterar att vi i likhet med våra grannländer tillhör de bästa.

Ja, du väljer att inte jämföra med våra grannländer som är mycket bättre. Det är ju det jag skriver.
Citera
2021-04-25, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja förutsättningen för att man skall kunna göra som Kina är säkra gränser. Det vill säga att man kräver test och karantän för att komma in i landet. Detsamma tillämpas av Australien och NZ. Eftersom de flesta länder inte vill stopp smittan så måste dessa länder skydda sig mot omvärlden.

Munskydd används i Kina som en extra säkerhetsåtgärd. Men att det skulle förekomma smitta i landet tror jag knappt. Upptäcker man ett enda fall kan man stänga ner en hel stad.
Men bär alla munskydd så är naturligtvis risken för nya utbrott minimal.

Jasså? Så bara man har en trasa runt käften så är risken för smittspridning minimal??
Lägg av nu... har du inte kommit längre efter dryga 500 dagar?? Herregud.

Kina har långt högre inresekrav än Australien och NZ. Det krävs enorma mängder tester och upp till en månad i karantän.
Ganska löjligt med andra ord. så nej... de lever definitivt inte normalt som du ljuger om. Långt därifrån.

Och rapporterar man inte smittade personer så har man naturligtvis heller ingen smitta. Ganska självklart.
Citera
2021-04-25, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
I Sverige får nästan alla äldre influencavaccinet varje år.
Kanske är det så att dessa injektioner har brutit ned immunförsvaret mot andra virus som tex Covid.
Är ju isf en förklaring till att Sverige har så höga dödstal.

Det verkar galet och horribelt att årligen ta en eller flera vaccinsprutor oavsett ålder.
Ja, utom för virusfabrikanterna och deras aktieägare då.

Influensavaccinen räddar liv.
Dödssiffrorna i våra grannländer som garanterat också vaccinerar mot säsongsinfluensa visar att influensavaccinen inte har med saken att göra.
Citera
2021-04-25, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Singapore har över 2000 pers per kvadratkilometer.
Har bara drygt 20-30 nya insjukna per dag.

Skillnaden är nog att Indien trodde man hade besegrat Covid19 och slappnade av. Resultatet ser man nu.

Finns liknande dårar i Sverige.
”-Stäng ner hela Sverige så att vi blir av med skiten nån gång. Sen kan vi öppna upp som vanligt...”. 🤦

Nä det handlar inte om att "slappna av" och annat trams. Där man HELA tiden försöker leta nån enskild anledning till varje smittofall...

Det handlar om naturens gång, en pandemis naturliga kurvor. Så Enkelt är det. Efter nedgång så kommer uppgång. Det är så smittspridning fungerar och har alltid gjort. Det vi ser i Indien är alltså 100% normalt och ofrånkomligt. Har ingenting med nått "slappna av" att göra.

Lika lite som det har med det att göra i Sverige.
Eller har vi helt plötsligt skärpt oss enormt nu denna veckan när smittan går ner och inläggningarna på IVA minskar??
Nej, såklart inte. Det har med pandemins naturliga gång att göra.
Citera
2021-04-25, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
...

Man letar hela tiden förklaring till precis allting. Patetiskt.
...

Så du är fatalist?
För den okunnige förefaller allt oförklarligt vara ödet eller slumpen eller ”gud”.
Tur att inte läkarkåren befolkas av din sort. Då hade vi fortfarande sysslat med läkörter, regndans och åderlåtning mest. Bakterier och virus hade varit okända begrepp.

Citat:
Jag vill resa fritt, jag vill hänga i baren, jag vill sluta tramsa med att bli tillsagd hela tiden så fort du närmar dig en person. Jag vill gå på restaurang efter klockan 20:00 , jag vill ha in folk på sportevenemang, jag vill kunna samlas fler än 4st runt ett bord, jag vill att bio ska öppna igen, jag vill att människor ska få tillbaka sina jobb och en herrans massa mer.

Och jag vill inte att man skall strunta i våra äldres liv.
Alla har vi olika mål och ideal.

Jag vet ju från ditt postande att du anser att människovärdet upphör vid ungefär 80 års ålder. Fast det kommer du ju garanterat justera när du själv blir så gammal. Till skillnad från dem som dog onödigt tidigt så kommer du snart att få göra allt du vill igen. Fast du kommer inte få köra i 200 km/h på motorvägen, varför protesterar du inte mot det? Du verkar ducka den frågan.
Citera
2021-04-25, 11:13
Medlem
Citat:
Nä det handlar inte om att "slappna av" och annat trams. Där man HELA tiden försöker leta nån enskild anledning till varje smittofall...

Det handlar om naturens gång, en pandemis naturliga kurvor. Så Enkelt är det. Efter nedgång så kommer uppgång. Det är så smittspridning fungerar och har alltid gjort. Det vi ser i Indien är alltså 100% normalt och ofrånkomligt. Har ingenting med nått "slappna av" att göra.

Lika lite som det har med det att göra i Sverige.
Eller har vi helt plötsligt skärpt oss enormt nu denna veckan när smittan går ner och inläggningarna på IVA minskar??
Nej, såklart inte. Det har med pandemins naturliga gång att göra.

Så alla de länder som nu fortfarande har låga dödssiffror kommer således drabbas på samma sätt som alla andra enligt dig?

Känns som du missat detta med vaccin. Utan vaccin hade det legat en hel del i vad du skriver.
Citera
2021-04-25, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ja, du väljer att inte jämföra med våra grannländer som är mycket bättre. Det är ju det jag skriver.
Men vad är det du inte fattar? Ja, våra grannländer har bättre siffror än oss och det påverkar inte min känsla av att det är skönt att tillhöra de länder som klarat pandemin bäst.

Vad är ditt problem?
Citera
2021-04-25, 11:23
Medlem
Citat:
Jasså? Så bara man har en trasa runt käften så är risken för smittspridning minimal??
Lägg av nu... har du inte kommit längre efter dryga 500 dagar?? Herregud.

Kina har långt högre inresekrav än Australien och NZ. Det krävs enorma mängder tester och upp till en månad i karantän.
Ganska löjligt med andra ord. så nej... de lever definitivt inte normalt som du ljuger om. Långt därifrån.

Och rapporterar man inte smittade personer så har man naturligtvis heller ingen smitta. Ganska självklart.

Munskydd om de används rätt har en viss skyddande effekt. Detta är ställt utom allt rimligt tvivel.

Kinas inreskrav är säkert onödigt krångliga. Det borde räcka med några dagar på ett karantänhotell och sedan test för att man skall vara säker på om en person är smittad. Dessutom kunde man i princip ta bort kravet på karantän om en person kommer från ett land som är fritt från smitta. Så har man gjort mellan Australien och NZ.

Att Kina inte skulle rapportera smittade personer verkar inte så troligt. De har ju stängt ner städer bara för att man har hittat enstaka fall. Skulle man ha smittspridning och mörka det så skulle man snart vara i samma situation som Indien om det nu inte är så att munskydden fungerar.
Citera
2021-04-25, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Värme i Indien (eller Brasilien) är inte detsamma som värme i Sverige/Norden. Fler faktorer än temperatur skapar klimatet. Jag är ingen meteorolog men att olila klimat påverkar virusspridning olika borde vara ganska klart vid detta laget.

Som t.ex. att smittspridningen (och IVA) I Sverige vänder vid nästan identiska datum i april 2021 och 2020.

Lägg till att den Sydafrikanska varianten spreds i Afrika runt jul. Den nedgång som vi har nu kanske
beror på att den Brittiska varianten följer säsongsmönstret men att det därmed också blir mera plats för de varianter som har sitt ursprung på södra halvklotet.
Citera
2021-04-25, 11:27
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag känner en 84 åring som inte alls är sugen på att dö, men vad fan...

I princip finns det ju inget som motiverar att alls rädda livet på dem som uppnått medelåldern. I FHM:s stadgar står ju att ett av målen är jämlikhet och i Sossesverige så kan man därför faktiskt addera ålder till jämlikhetstanken. Alla bör bli lika gamla så de som blir för gamla struntar vi i. Viktigt att jämna ut kurvan!

Ingen säger att man behöver var sugen på att dö.. det är naturen som idag har satt en medellivslängd för män på ca 81,3 år och 84,7 år.. inget du väljer.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsans-utveckling/resultat/halsa/medellivslangd/

Medelåldern bland dem som hade covid-19 som underliggande dödsorsak var ca 4,5 år högre än bland de som dött av övriga dödsorsaker. Flest levnadsår förlorades på grund av cancer, följt av hjärt-kärlsjukdom, och yttre orsaker till död. Covid-19 var den fjärde största orsaken till förlorade levnadsår under andra halvåret 2020. Den förväntade medellivslängden sjönk med 0,69 år för män och 0,40 år för kvinnor under 2020 jämfört med 2019,
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2021-3-7289.pdf

Restriktionerna är överdrivna.. finns ingen pandemi längre endas PLANdemi

Det är så uppenbart nu att massmedias och regeringens pressträffar börjar likan en fars varje gång de kommer med skäl till fortsatta restriktioner.
Citera
2021-04-25, 11:28
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Värme i Indien (eller Brasilien) är inte detsamma som värme i Sverige/Norden. Fler faktorer än temperatur skapar klimatet. Jag är ingen meteorolog men att olila klimat påverkar virusspridning olika borde vara ganska klart vid detta laget.

Som t.ex. att smittspridningen (och IVA) I Sverige vänder vid nästan identiska datum i april 2021 och 2020.

Ja självklart beror det på att våren att smittan vänder neråt precis som med vanliga flunsan.
Att vissa fortsätter diskutera detta är humor på hög nivå tex att en del tror att skolstängning i juni är orsaken till att smittan vänder neråt i April

Förra våren ökade vi antal tester hela tiden vilket såklart gjorde att vi hittade fler fall fast smittspridningen egentligen rasade från April.
I år är vi med bättre med testningen och kommer därför se tydligt hur smittan sjunker.

Det har redan börjat sjunka och jag tror vi kan se fram emot en sommar med väldigt låg smittspridning och detta var den sista stora smittovågen i Sverige.
Citera
2021-04-25, 11:29
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Det är väl mer ett resultat av att smittspridningen har minskat sedan ett par veckor tillbaka, något iallafall jag inte tror ha påverkats särskilt mycket av vaccineringen. Den stora massan av 15-60-åringar som driver smittan är ju knappt vaccinerade än.

Denna IVA-peak inträffade nästan identiskt med förra våren. Jag är övertygad om att det är vårens inträde som spelar roll.
Tittade på vilka som har avlidit i Region Jönköping i april. Samtliga med underliggande sjukdom(ar).

https://www.rjl.se/om-oss/pressrum/aktuell-statistik-covid-19-i-jonkopings-lan/

Märkligt att dessa riskgrupper tackar nej till fullt fungerande vaccin, som t ex Astras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in