2021-04-24, 21:27
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det var dåren Giesecke, Tegnells stora idol och mentor, som var säker på att flockimmunitet skulle uppnås redan i maj - förra året [/url]
Han har sagt så mycket dumt så jag trodde nästan öronen skulle ramla av i höstas. Och inte bara om flockimmuniteten utan också bl.a. hur lång tid det skulle ta att få fram vaccin. Inga nyanser och inte påläst om forskningsfronten eller statistiken. Men han "kan" ju det där.. tror han förmodligen själv.
Senast redigerad av madchance 2021-04-24 kl. 21:30.
Citera
2021-04-24, 21:34
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det som enligt Giesecke och Co skulle vara en vanlig influensa virus som folk kommer att vänja sig vid med tiden tar tusentals liv i Indian.
Tur att man inte gick på det.

https://www.bbc.com/news/world-asia-56870410

Man dör med ”vanliga” influensor. Stora skillnaderna mot dem är bl a att vi ofta ”ligger före” och kan vaccinera brett i riskgrupperna mot de ”vanliga” säsongsinfluensorna, samt att många genom åren fått antikroppar som ger visst eller helt skydd. I Sverige varierar väl antalet som dör med ”vanlig” influensa mellan 1 500 - 3 000/år.
Citera
2021-04-24, 21:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Funkar något av de vacciner som erbjuds nu på denna brasilianska variant?

Den brasilianska varianten är i vart fall i nuläge inte särskilt konkurrenskraftig, så det är inte den som är problemet.

Det är den brittiska och där biter vaccinet.
Citera
2021-04-24, 21:51
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Fin poesi men livet kan inte levas av den som inte överlever.

Du vet om att medelåldern på de avlidna med C19 är mellan 81 och 83 år beroende på källa?
Citera
2021-04-24, 22:03
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den brasilianska varianten är i vart fall i nuläge inte särskilt konkurrenskraftig, så det är inte den som är problemet.

Det är den brittiska och där biter vaccinet.
Vi får väl se hur konkurrenskraftig den blir utan konkurrens antar jag.
Citera
2021-04-24, 22:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det som enligt Giesecke och Co skulle vara en vanlig influensa virus som folk kommer att vänja sig vid med tiden tar tusentals liv i Indian.
Tur att man inte gick på det.

https://www.bbc.com/news/world-asia-56870410

Dom döda lider dock inte.. Det gör däremot alla "hemvändarna" som utblottade traskar längs vägarna, hem till dom byarna dom en gång kom ifrån. Riktigt jävla illa är det för dom.
Citera
2021-04-24, 22:22
Medlem
Citat:
Du är helt ute o cyklar när du försöker måla upp att samhället inte gör något vad gäller andra faror och sjukdomar. Förmodligen för att du inte fattat att åtgärder kan se olika ut och ibland knappt märks för att vi själva internaliserat dem i vår vardag.

Men jag har ju gett dig ett exempel där samhället gör massor både i att inskränka friheter och i att använda skattemedel, trafiken.

Så utifrån överdödlighetsresonemanget, skall alla trafikrestriktioner avskaffas?

Japp, vi kommer få leva med detta virus länge. Observera att du själv skrev leva. Du tänker dig ett kortare liv om det skulle blossa upp något liknande när du blir äldre? I helvete heller: fan vad du kommer böla den dagen. Precis samma beteende i ny kostym, jag jag jag handlar det om för dig.

Livet ska levas. Inte överlevas. Vilket 99,9% av de äldre håller med om.

De förkortar gärna sitt liv med några månader för att träffa barnbarnen. Detta är inte värdigt vare sig de äldre eller nån annan.

Nej, vi gör ingenting mot nått annat. Då hade vi förbjudit cigaretter för 50 år sedan.

Man kan inte tramsa vidare med detta vansinne som ändå inte betyder något.
Jag är glad att 10 000-tals människor vädrade sitt missnöje i UK idag med vansinnet som pågår.
Citera
2021-04-24, 22:22
Medlem
Fler länder verkar ha stoppat flyg från Indien. Hur är det med Sverige? Eller så hoppar vi sist på trenden som vanligt...
Citera
2021-04-24, 22:24
Medlem
Citat:
Jag har ju sagt att du hyllar vårt beslutsfattande din lilla smygsosse.

Nej det är inte slump, men det kan vara otroligt svårt att ta reda på orsaken.
Om du tänker efter lite inser du att det är så eller hur.
Det är aldrig en slump att A smittar B, men det verkar som det för att sambandet oftast är dolt.

Jo, det är en stor slumpfaktor i detta. Sluta tro på att allt hela tiden beror på någonting. Det är trams.

Ena sekunden hävdar s.k experter att det är pga sportlov som smittan går upp.
För att i nästa sekund hävda att det är pga sportlovet som smittan går ner.

Man letar hela tiden förklaring till precis allting. Patetiskt.

Vissa lov går smittan upp. Andra lov gick smittan ner. Det har alltså inte med lov att göra överhuvudtaget utan det är en pandemis naturliga variation vi ser. Ingenting annat.
Citera
2021-04-24, 22:26
Medlem
Citat:
Vad är det för närvarande som du absolut inte får göra men bara måste göra?

Det kan ju vara legitimit, mest intresserad av vad en del är så upprörda över.
Jag känner mig obetydligt ofriare än i vanliga fall. De saker som restriktionerna lett till är inte sådant som jag känner är de mest begränsande faktorerna i mitt liv. Det är helt andra saker faktiskt.

Jag vill resa fritt, jag vill hänga i baren, jag vill sluta tramsa med att bli tillsagd hela tiden så fort du närmar dig en person. Jag vill gå på restaurang efter klockan 20:00 , jag vill ha in folk på sportevenemang, jag vill kunna samlas fler än 4st runt ett bord, jag vill att bio ska öppna igen, jag vill att människor ska få tillbaka sina jobb och en herrans massa mer.
Citera
2021-04-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du vet om att medelåldern på de avlidna med C19 är mellan 81 och 83 år beroende på källa?

Så är det och om man ska tittar på överdödligheten under 2020 i Sverige så skulle ungefär hälften av dem som dog i covid-19 dö ändå under året.

Vi pratar alltså om några månader kortare liv här för multisjuka människor i stora delar.
Citera
2021-04-24, 22:34
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Vi får väl se hur konkurrenskraftig den blir utan konkurrens antar jag.

Jaa, exakt så. Har lyft den problematiken vid några tillfällen men utan någon nämnvärd respons. Jag är inte övertygad om att det i nuläget är det klokast valet att vaccinera hela den vuxna befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in