2021-04-25, 10:12
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Och du menar att dessa diskuterar ifall loggan är olämplig då den även symboliserar det manliga könet och någon på södermalm kan bli kränkt? Jag skulle vilja ha en studiedag hos dig.

Lilla du. Jag förstår om du ser saken från ditt lilla perspektiv där ute på industrigolvet. Välkommen till 2020-talet där miljö- och genusperspektivet styr över ekonomin.
Citera
2021-04-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Är du en liten snöflinga? Sätt gärna valfri logotyp, från ett valritt företag, där en kvinnlig genussymbol används och förklara hur den klingar irrelevant i samtiden!

Åtvidabergs FF är ett mycket etablerat manligt fotbollslag (bland annat svenska mästare med Ralf Edström i laget). Deras logga blir helt obegriplig om man inte förstår dess bakgrund.

Sedan får du stå för att du tycker en symbol för manlighet är irrelevant för ett företag som var pionjärer inom trafiksäkerhet och hållbarhetsfrågor.

Du verkar ha en märklig bild av vad manlighet är i så fall.
Citera
2021-04-25, 10:16
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Det är ingen som dömer Volvos historiska val. Det Jonna gjorde var att ifrågasätta valet i en samtid. Helt rimligt.

Tycker du ska lugna ned dig lite grann.

Så man skall ta bort en inarbetad logga som är värt en hel del för vad? Vad är det för positivt som skall hända tänker du som skall övertrumfa den kostnaden?

Helt orimligt. "Go woke, go broke".

Baizuo!
Citera
2021-04-25, 10:16
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Volvo är ett internationellt storföretag som behöver lyssna in till miljörörelser och jämställdhetsdebatten.
Och hur är manssymbolen ett problem i dessa kontexter? Vad har miljörörelser med manssymboler att göra?
Citera
2021-04-25, 10:17
Medlem
Citat:
Lilla du. Jag förstår om du ser saken från ditt lilla perspektiv där ute på industrigolvet. Välkommen till 2020-talet där miljö- och genusperspektivet styr över ekonomin.
Älskar att diskutera med folk som tror sig ha någon som helst insyn, väntar ju på att du ska förklara hur du upplevt att det går till baserat på din insyn i storföretagen... Jag råkar faktiskt vara verksam i just detta område, på ett "storföretag", men du har faktiskt fått mig att bli nyfiken på din upplevelse.
Citera
2021-04-25, 10:19
Medlem
Citat:
Ja visst. Det finns representanter i ledningsgruppen från så väl mångfaldsperspektivet, hållbarhetsperspektivet, jämställdhetsperspektivet som från försäljnings- och marknadsperspektivet.

Sedan PG:s dagar och tidigare än så har Volvos kärnvärden varit Kvalitet, Säkerhet, Miljö

Volvo uppfann trepunktsbältet, såg till att motorn inte åkte in i kupen och krossade benen... samt införde Lambdasonden till sina katalysatorbilar.

De var först i Sverige med livscykelanalyser (och i princip i världen) och man byggde en turbinbaserad hybridbil före Toyota Prius.

Du har en konstig bild av vad det är att vara man. Hur är det ställt med självkänslan? Har du internaliserat vulgofeminismens hatpropaganda som din självbild?
Citera
2021-04-25, 10:21
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Så man skall ta bort en inarbetad logga som är värt en hel del för vad? Vad är det för positivt som skall hända tänker du som skall övertrumfa den kostnaden?

Helt orimligt. "Go woke, go broke".

Baizuo!
Jag kan tala för mig själv, om Volvo byter logotyp så bryr jag mig inte det minsta, men om Volvo byter logotyp som en del i att försöka blidka psykosfeministerna så kommer jag aldrig någonsin köpa en enda volvogrej och göra mitt bästa för att skada varumärken genom att göra ett skämt av företaget som förhoppningsvis är så roligt att det får spridning.
Citera
2021-04-25, 10:28
Medlem
TiksgulFs avatar
Citat:
Miljö och genusperspektivet aaaaahhhhhhhahahahahahaha. Du pratar kommunal verksamhet hör jag, inte företag som skapar värde på riktigt.
Citera
2021-04-25, 10:29
Medlem
Impertinents avatar
Citat:

Jag tror inte vänsterfolk som du har en aning om hur ekonomi fungerar. Det är snarare så att konsumenter äcklas av PK- floskler. I ett större perspektiv är genus och annat västerländskt flum ingen storsäljare om man vill göra affärer med kineserna. De ser ner på och föraktar baizuos som du.
Citera
2021-04-25, 10:37
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nej de har formellt inte bytt namn. Men jag kan förstå diskussionen eftersom även tjejer och kvinnor har verksamhet i klubben. Är du kille? Skulle du vilja spela, eller din son spela i ett lag som hette Brommaflickorna?

Ett flicklag hade aldrig tagit in pojkar.
Citera
2021-04-25, 10:40
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Volvos stamkunder ... haha. Tror du Volvo tar hänsyn till gamla svenska lättkränkta män med sossecontainers? Du är för rolig. Stamkunder ...

Så du menar att Volvo inte har några stamkunder. Hmm, intressant....

Enligt denna länk så utgör Kina tillsammans med USA den starkaste marknaden. Detta är förmodligen också den marknad som har störst tillväxtpotential. Hur pass viktigt är genusperspektiv för kinesiska kunder? Är genusfrågor någon som debatteras mycket i Kina?

https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/276308/volvo-cars-reports-strongest-second-half-sales-in-company-history-on-pandemic-recovery

För att återkoppla till ett annat inlägg du skrev som jag kommenterade. Du skrev något som att Sima var fullt kapabel att ta hand om sina kritiker här inne i tråden (jag tror det var riktat mot debattören Helge Palmcrants). Menar du det rent bokstavligt och handgripligt? Att hon behärskar typ karate och kan få ut vilka personerna är bakom användarnamnen? Detta är ju mycket allvarligt i så fall. Jag vill inte riskera bli misshandlad för några kommentarer i denna tråden. Eller menade du mer bildligt att hon kommer täppa till truten på hennes belackare med en vass krönika riktat mot dem?
Senast redigerad av DeValera 2021-04-25 kl. 10:44.
Citera
2021-04-25, 10:44
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Ett flicklag hade aldrig tagit in pojkar.

Jag känner inte till så många renodlade tjejlag, det enda som jag vet är handbollsklubben KvIK

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvinnliga_IK_Sport

Jag vet inte om det är av ideologiska skäl, eller om det inte finns killar som vill spela i ett lag som heter Kvinnliga IK sport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in