2021-04-25, 09:50
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Håller med, en fotbollsförening har behövt vika sig pga något PK-feministisk fokus på ickeproblem. Pinsamt.

Det handlar om flickorna som spelar i klubben.
Citera
2021-04-25, 09:50
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det är problematiskt med ett sådant namn, ingen snack om den saken. Tjejer och kvinnor kanske inte känner sig välkomna i en klubb som heter pojkar om de är känsliga för sådant. Men klubben har formellt inte bytt namn, antagligen vill de slå vakt om klubbens historia, men kommer använda sig av BP i kommunikativt syfte.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ikvall-kan-brommapojkarna-fa-nytt-namn
Storm i ett vattenglas, det är bara ett gäng grälsjuka tjejer som vill bråka bara för att som gnäller på att det finns ett brommapojkarna, den extremt uppenbara lösningen är att starta Brommaflickorna och låta BP fortsätta finnas. Men det är inte dessa intresserade av, det går ut på att tjafsa och bråka, klubbnamnet är i princip helt ovidkommande och ingen är faktiskt kränkt på riktigt.

Hade jag varit ägare av Brommapojkarna så hade jag trampat till rejält på tårna och utökat namnet till "Brommapojkarna Som Utklassade Svenska Damlandslaget" bara för att, kanske ändrat logotyp till en bild på Caroline Seger som gråter.
Citera
2021-04-25, 09:51
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Rimligheten av det är väl helt och hållet upp till betraktaren och min egna åsikt är att jag tycker det är viktigt att se likheter med många typer av förnyelser. Jämförelsen med svastikan är extrem, men lika fullt en jämförelse. Jag kan nämna andra problemord och symboler som har behövts revideras; n-ordet, n-bollen, Pippi, Tintin, etc
För vem är manssymbolen ett problem och varför är den ett problem?
Citera
2021-04-25, 09:52
Medlem
Citat:
Hennes okunnighet om loggans bakgrund är inte relevant här. Ser du inte det?

Hon satte den i en nutidskontext ... det innebär att hon värderade den utifrån vad som är relevant idag.

Nej, det ser jag inte då hela tråden handlar om det.

Man skall inte döma och tolka historien efter nutid.

Och att man inte skall kunna använda manssymbolen i offentliga sammanhang då det på mystiskt vis skulle leda till kvinnovåld... den tråden har hon ju inte utvecklat.

Hon tycker bara diffust att symbolen inte alls skall användas.

Men används symbolen i ett industriellt sammanhang, som Volvo gör, så betyder den fortfarande järn för en massa nutida människor. Många är ingenjörer, jobbar i industrin, och för oss betyder den ju stål.

Svenskt stål biter.

Hennes inlägg är ju som att få Nigera att kalla sitt flygbolag annat än Nigair, för att det låter som nigger när man uttalar det.

Man kan inte bara köra över en kontext, sätta sin egen där, och moralisera över andra. Man måste ta hänsyn till hur andra uppfattar ordet.

Det där är en vanlig sjuka hos vänstern. En härskarteknik där man helt kör över andra, fultolkar och förvränger.

Kolonialmakterna körde samma taktik varän de kom. Använde sitt eget symbolspråk och kontext för att tolka den värld de kom till och givetsvis var urinvånarna syndare, förtappade och långt från Gud..

Det finns många ingenjörer i detta land. Ni genusfanatiker och identitetspolitiker skall inte få ta vårt stolta arv ifrån oss! Stål, skog och gruvor sätter fortfarande er mat på bordet så ni borde veta hut!

Visa för fan lite respekt nu!
Citera
2021-04-25, 09:52
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Det kan så vara. Men jag undrar om kvinnor rent generellt har retat sig på Volvo för den symbolen?

Nu är ägarna till Volvo kinesiska och jag tror att i Kina är man inte så finkänslig för sådant som vi är tex i Sverige.

Det är klart att om försäljningen skulle sjunka till följd av symbolen så kan förstås ett logobyte vara aktuellt, men jag är högst tveksam annars. Volvosymbolen är väl inarbetad och jag tror att Volvos stamkunder vill ha den kvar.

Stamkunder ... så man bör ta hänsyn till gamla Nazister i jämförelsen med svastikan? Eller de Tourettes-liknande gaphalsarna som vill beställa en n-boll på fiket?
Citera
2021-04-25, 09:53
Medlem
Citat:
Nej de har formellt inte bytt namn. Men jag kan förstå diskussionen eftersom även tjejer och kvinnor har verksamhet i klubben. Är du kille? Skulle du vilja spela, eller din son spela i ett lag som hette Brommaflickorna?
Jag har liksom inget agg mot kvinnokönet. Om föreningen startats av en grupp kvinnor som valde namnet hade jag absolut respekterat det... Menar du att det finns en koppling till att man skulle känna sig feminin/gay eller liknande om man som kille är med i en förening med sånt namn? Det är som att inte kunna klä sig i tex Filippa K kläder som man och begära ett namnbyte till Filip K.
Citera
2021-04-25, 09:54
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Det vore nåt om någon som dig har någon som helst insyn i Volvo... Utveckla gärna hur din insyn ser ut, sitter det en grupp feministiska mellanchefer i ett konferensrum och diskuterar detta tror du?

Hur tror du egentligen att ett management ser ut i storföretag idag? Det är inte en fet gubbe bakom ett sort skrivbord om det var det du trodde ...
Citera
2021-04-25, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP

Den leder till våld mot kvinnor enligt Jonna.
Citera
2021-04-25, 09:55
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP

Volvo är ett internationellt storföretag som behöver lyssna in till miljörörelser och jämställdhetsdebatten.
Citera
2021-04-25, 09:56
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Stamkunder ... så man bör ta hänsyn till gamla Nazister i jämförelsen med svastikan? Eller de Tourettes-liknande gaphalsarna som vill beställa en n-boll på fiket?

Om du vill jämföra med symbolik i största allmänhet varför återkommer du likväl till nazism och rasism? Enligt ditt resonemang ovan skulle du lika gärna nämnt symboler som associeras med något gott.
Citera
2021-04-25, 09:57
Medlem
Citat:
Hur tror du egentligen att ett management ser ut i storföretag idag? Det är inte en fet gubbe bakom ett sort skrivbord om det var det du trodde ...
Men berätta hur det går till då, jag efterfrågar ju info av dig som har insyn i dessa storföretag.
Citera
2021-04-25, 09:59
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, det ser jag inte då hela tråden handlar om det.

Man skall inte döma och tolka historien efter nutid.

Och att man inte skall kunna använda manssymbolen i offentliga sammanhang då det på mystiskt vis skulle leda till kvinnovåld... den tråden har hon ju inte utvecklat.

Hon tycker bara diffust att symbolen inte alls skall användas.

Men används symbolen i ett industriellt sammanhang, som Volvo gör, så betyder den fortfarande järn för en massa nutida människor. Många är ingenjörer, jobbar i industrin, och för oss betyder den ju stål.

Svenskt stål biter.

Hennes inlägg är ju som att få Nigera att kalla sitt flygbolag annat än Nigair, för att det låter som nigger när man uttalar det.

Man kan inte bara köra över en kontext, sätta sin egen där, och moralisera över andra. Man måste ta hänsyn till hur andra uppfattar ordet.

Det där är en vanlig sjuka hos vänstern. En härskarteknik där man helt kör över andra, fultolkar och förvränger.

Kolonialmakterna körde samma taktik varän de kom. Använde sitt eget symbolspråk och kontext för att tolka den värld de kom till och givetsvis var urinvånarna syndare, förtappade och långt från Gud..

Det finns många ingenjörer i detta land. Ni genusfanatiker och identitetspolitiker skall inte få ta vårt stolta arv ifrån oss! Stål, skog och gruvor sätter fortfarande er mat på bordet så ni borde veta hut!

Visa för fan lite respekt nu!

Det är ingen som dömer Volvos historiska val. Det Jonna gjorde var att ifrågasätta valet i en samtid. Helt rimligt.

Tycker du ska lugna ned dig lite grann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in