2021-04-24, 21:58
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Hrm you know a few things det stämmer nog ganska bra.
Du har visst missat helt vad JB är och vad tvisten gäller?
Formkraven finns när det gäller alla avtal gällande fast egendom och strikta är dom också.
Här har du och kom inte tillbaka innan du lärt dig vad JB är.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994

Vid köp av fast egendom. Inte vid hävning av avtal.

Något som tydligt framgår av lagtexten.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2021-04-24 kl. 22:01.
2021-04-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Du har kanske glömt att du länkat och skrivit i tråden flera gånger om Marcus Oscarssons numera försvunna inlägg? För att friska upp ditt minne: Det handlade om att Oscarsson tog råmaterial från TV4s intervju med Esbjörn och klippte ihop vissa utvalda delar till ett eget, hårdvinklat bloggliknande inslag som han la ut på sin personliga Facebooksida.

Han tvingades dock som bekant pudla: TV4-redaktionen krävde att han raderade sina tokinlägg, utifrån rådande etiska regelverk, och troligen också i anständighetens och neutralitetens namn. Vilket skedde. Ebba Busch verkar dock redo att klamra sig fast i den sortens kloak. I kampen om åldringens hus är alla medel tillåtna för henne, i samma anda som när hon la ut det egna, numera raderade Facebook-inlägget, det för vilket hon nu riskerar åtal för grovt förtal med upp till två års fängelse i straffskalan.

Det är ett mysterium för mig hur en person med så fruktansvärt dåligt omdöme lyckats göra raketkarriär inom politiken, som ju är en förtroendebransch! Per T Ohlson på Sydsvenskan skrev en onödigt hard-hitting, men samtidigt målande och sann, analys av den obekväma sits som KD försatt sig i under hennes ledning:
”Kristdemokraterna, med rötterna i moralpanik, tältmötestokerier och abortmotstånd, har under Ebba Busch lyckats skingra den nimbus av social anständighet som Alf Svensson skänkte partiet och som periodvis lockade rekordmånga väljare genom hans pärleport."
Hade du något belägg för ditt påstående om Oscarsson och Tv4 eller är det något du har fantiserat ihop på egen hand? Är Per T Ohlson någon expert på lagstiftningen rörande förtal? Jag har aldrig hört namnet tidigare.

Jag vet hur personer gör karriär i politiska partier, det sker genom att medlemmarna röstar på en i ordförandeval och liknande. Jag har förstått att Ebba Busch har gått segrande ur ett antal personstrider, det finns nog en hel del bitterfittor i dikena efter hennes framfart. Det tror jag.
2021-04-24, 22:51
Medlem
Citat:
Bra att du bifogar hela polisförhöret. Där kan man också läsa att Esbjörn säger att han inte lagt ut huset till försäljning och att det var Ebba Busch som anlitade en kompis på Sjönära för att ta fram kontraktet. Kanske inte så konstigt att det inte fanns några paragrafer till Esbjörns fördel, och att det, kanske medvetet?, förts in oklarheter i kontraktet angående handpenningen? Så att det inte skulle gå att återföra den till Busch, ett problem som Esbjörn också nämner i förhöret. I köpekontraktets paragraf 18 står det nämligen att Sjönära skulle hantera handpenningen åt Ebba och överföra den till Esbjörns konto: "Särskilt uppdragsavtal om deposition av handpenningen på fastighetsmäklarens klientmedelskonto ska träffas med anledning av i detta avtal intaget villkor."

En av flera motstridigheter som påpekats av Fullblitz här:

Det är inte bara att ”återföra” handpenningen och tro att avtalet är brutet...

Där är noll oklarheter om kontraktet ingen av sidorna har åberopat några oklarheter och ingen av sidorna har kallat Dietz som vittne.

Det är standard att handpenningen betalas till mäklarens klientmedelkonto och inte direkt till säljaren. Har gått till så varje gång jag köpt lägenhet/hus.

Och ja där är alltid ett separat avtal gällande deposition av handpenningen hos mäklaren.

Har du någon gång sånt eller köpt en fastighet?
2021-04-24, 23:17
Medlem
Enydrions avatar
Vad jag minns av kontrakter (hittar det inte nu) så står det ju Esb kontonummer som mottagare av handpenningen, men det finns en paragraf om klientmedelkonto, jag tolkar den som att om man har lust att betala för den tjänsten så kan sjönära bistå med detta. (antagligen en standardfras som de har i kontrakter från början ifall den önskas användas)
2021-04-25, 01:36
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
För att friska upp ditt minne: Det handlade om att Oscarsson tog råmaterial från TV4s intervju med Esbjörn och klippte ihop vissa utvalda delar till ett eget, hårdvinklat bloggliknande inslag som han la ut på sin personliga Facebooksida.

Han tvingades dock som bekant pudla: TV4-redaktionen krävde att han raderade sina tokinlägg, utifrån rådande etiska regelverk, och troligen också i anständighetens och neutralitetens namn. Vilket skedde. Ebba Busch verkar dock redo att klamra sig fast i den sortens kloak. I kampen om åldringens hus är alla medel tillåtna för henne, i samma anda som när hon la ut det egna, numera raderade Facebook-inlägget, det för vilket hon nu riskerar åtal för grovt förtal med upp till två års fängelse i straffskalan.

Oscarsson sände ut bortklippta kommentarer från Esbjörn, som TV4:s nyhetsredaktion hade klippt bort från sitt nyhetsinslag som sändes ut 3 dagar tidigare. TV4 nyheterna hade helt enkelt redigerat bort vital information i sitt nyhetsinslag, som genom Oscarssons agerande påvisade att nyheterna hade vinklat sitt reportage mycket grovt. I princip hela Sverige har fattat galoppen utom du som anser att Oscarsson gjorde kloak-tv när det var nyhetsredaktionen som stod för den bedriften. Att Oscarsson pudlade var för att ägaren Bonnier ringde upp producenten efter inslaget.

Du skjuter alltså på budbäraren och försvarar lögnaren i ärendet, så det är du som luktar kloak....
2021-04-25, 01:51
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hade du något belägg för ditt påstående om Oscarsson och Tv4 eller är det något du har fantiserat ihop på egen hand? Är Per T Ohlson någon expert på lagstiftningen rörande förtal? Jag har aldrig hört namnet tidigare.
https://sverigesradio.se/artikel/marcus-oscarsson-publicerade-nyhetsredaktionens-ramaterial-pa-facebook
Det bråkas internt mellan TV4:s nyhetsredaktion och /.../ Marcus Oscarsson, efter att Oscarsson spridit råmaterial från en intervju med Esbjörn Bolin. /.../ Marcus Oscarsson ska ha tagit ej publicerade citat från intervjun och skrivit om dessa i ett inlägg på sin egen Facebook-sida, ett inlägg som TV4 nu tvingat honom att radera.
Här är ett av trådinläggen som skrevs när raderingen var aktuell:

Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Marcus Oscarsson har fått pudla och tagit bort båda två tidigare inlägg, och nu lagt ut en neutral utan hans snedvridna ord, och påståenden om svar och saker som inte är.

Det är ju klart att man kan klippa och klistra in svar som man vill, men att klippa så man inte får se hela helheten, riktigt fult gjort mot Esbjörns och hans anhöriga runt honom. Esbjörn är tydlig med att han inte vill sälja.

Sätter följande i en spoiler för din fråga om Per T Ohlssons expertis är definitivt OT.
2021-04-25, 05:25
Medlem
Citat:
https://sverigesradio.se/artikel/marcus-oscarsson-publicerade-nyhetsredaktionens-ramaterial-pa-facebook
Det bråkas internt mellan TV4:s nyhetsredaktion och /.../ Marcus Oscarsson, efter att Oscarsson spridit råmaterial från en intervju med Esbjörn Bolin. /.../ Marcus Oscarsson ska ha tagit ej publicerade citat från intervjun och skrivit om dessa i ett inlägg på sin egen Facebook-sida, ett inlägg som TV4 nu tvingat honom att radera.
Här är ett av trådinläggen som skrevs när raderingen var aktuell:

Sätter följande i en spoiler för din fråga om Per T Ohlssons expertis är definitivt OT.
Marcus Oscarsson fick alltså kritik för att han spred råmaterial från någon annans intervju. Ditt bombastiska svammel om etiska regelverk, anständighet och neutralitet är bara egna påhitt för att försöka få det att framstå som något helt annat.

Dina källor är alltså sandro på Flashback och en ledare i liberala Sydsvenskan från en politisk journalist, som enligt dig måste vara väl bevandrad i förtalslagstiftning.

Jag stannar där, finns ingen anledning att förödmjuka dig ytterligare.
2021-04-25, 07:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, här har vi då de fyra senaste aktbilagorna.

Det är ingen dålig fullmakt Esbjörn gett sina nya stab av advokater. Sätter alla de igång att jobba med detta, då kommer det kosta Esbjörn rejält, och om Esbjörn har otur, då accepterar de en förlikning, eller om han har än mer otur, så nekar de kategoriskt förlikningar. Anmärkningsvärt, men man kan förmoda att Esbjörn inte förstått vad han skrivit på ...

Aktbil 67, Ansökan om anstånd .pdf
https://docdro.id/B38aHFY

Aktbil 68, Rättegångsfullmakt m följebrev .pdf
https://docdro.id/rzxXoX6

Aktbil 69, Yttrande från käranden .pdf
https://docdro.id/Yn7goqh

Aktbil 70, Underrättelse e-postat till Es .pdf
https://docdro.id/1n9R1Pe

Katrins formuleringar om att undvika onödiga kostnader i Aktbil 69, är nog ett sätt att motarbeta ytterligare fördröjning och förhalning i ärendet. Det är inte alltid så att "förlorande" parten måste betala "vinnarens" rättegångskostnader. Om vinnande part genom försumlig processföring (förhalning) förorsakat onödiga kostnader, så kan vinnaren dömas att betala rättegångskostnader.
Senast redigerad av vonEisen 2021-04-25 kl. 07:32.
2021-04-25, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Oscarsson sände ut bortklippta kommentarer från Esbjörn, som TV4:s nyhetsredaktion hade klippt bort från sitt nyhetsinslag som sändes ut 3 dagar tidigare. TV4 nyheterna hade helt enkelt redigerat bort vital information i sitt nyhetsinslag, som genom Oscarssons agerande påvisade att nyheterna hade vinklat sitt reportage mycket grovt. I princip hela Sverige har fattat galoppen utom du som anser att Oscarsson gjorde kloak-tv när det var nyhetsredaktionen som stod för den bedriften. Att Oscarsson pudlade var för att ägaren Bonnier ringde upp producenten efter inslaget.

Du skjuter alltså på budbäraren och försvarar lögnaren i ärendet, så det är du som luktar kloak....

På vilket sätt hade de vinklat sitt reportage mycket grovt? Någon som hann ta del av Oscarssons inlägg innan det försvann som kan förklara?

Hann tyvärr inte själv att göra det men vore intressant att veta. Inte minst eftersom någon av versionerna tydligen ska användas som bevismaterial i en kommande rättegång.
2021-04-25, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Vid köp av fast egendom. Inte vid hävning av avtal.

Något som tydligt framgår av lagtexten.
Vilka andra avtal - utom köp av fast egendom - menar du att Esbjörn och Ebba ingått?

Vad gäller polisförhöret med Esbjörn så är det extremt rörigt. En anledning till det skulle kunna var att han faktist inte har en aning om vad som faktist pågår. Det är inte han som gjort anmälan - utan får ett samtal från polisen om att han är kallad till förhör. Någon ger honom en historia som han ska berätta i förhöret - men han är inte helt bekväm med det och resultatet blir mest svammel. Det känns inte som det är Esbjörns historia som kommer fram utan någon annans.
Senast redigerad av martinator 2021-04-25 kl. 08:08.
2021-04-25, 08:10
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
På vilket sätt hade de vinklat sitt reportage mycket grovt? Någon som hann ta del av Oscarssons inlägg innan det försvann som kan förklara?

Hann tyvärr inte själv att göra det men vore intressant att veta. Inte minst eftersom någon av versionerna tydligen ska användas som bevismaterial i en kommande rättegång.

Jag såg det och den uppfattningen jag fick var att efter "redigeringen" var en del av dom saker som talade mot Esb borta.
Och en "snällare"Esb påvisades i stället.
Han var mycket bitter och klar i sin inställning i första intervjun.
I den andra var det mer av en vimsig och oklar man.
Jag reagerde direkt andra gången jag tittade och tänkte det finns visst två versioner av intervjun, nu vet jag varför.
Den första fanns inte mer.
2021-04-25, 08:19
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
På vilket sätt hade de vinklat sitt reportage mycket grovt? Någon som hann ta del av Oscarssons inlägg innan det försvann som kan förklara?........
Esbjörn "talar ut" i TV4 nyheterna 2021-02-25. 2:23min inslag:
https://www.tv4.se/artikel/2wc3XqvsdbbyUx35xkzWZH/esbjoern-81-talar-ut-om-husstriden-med-ebba-busch-hon-vill-inte-foersta

Marcus Oscarsson, med de bortklippa delarna från samma inslag. 2021-02-27. 2:37min:
https://www.tv4.se/artikel/3v7X0UpdipGQ6k15RD3Nni/marcus-daerfoer-aendrade-sig-esbjoern-om-affaeren-med-ebba-busch

Detta inslag ska användas i rätten.
fiatigerlilja ljuger alltså arslet av sig i sitt inlägg, det är tvärtom.
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Vad jag minns av kontrakter (hittar det inte nu) så står det ju Esb kontonummer som mottagare av handpenningen, men det finns en paragraf om klientmedelkonto, jag tolkar den som att om man har lust att betala för den tjänsten så kan sjönära bistå med detta. (antagligen en standardfras som de har i kontrakter från början ifall den önskas användas)

Du minns helt rätt - Esbjörns Swedbankkonto anges (där jag spårade det kontot till EsB:s äventyr med maggan från den 2:a kursgården 10 år tillbaka). Paragrafen om klientmedelskonto var alltså en extratjänst som bara nämndes i kontraktet.

Men det är intressant och se hur personer som läst in sig på ärendet går in efter någon månad och ljuger ihop en annan vinkel bara för att förstöra tråden, TV4-grejen var i månadsskiftet feb/mars, hen hoppades väl på att Bonnier hade hunnit radera efter 4 veckor.
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
..........Vad gäller polisförhöret med Esbjörn så är det extremt rörigt. En anledning till det skulle kunna var att han faktist inte har en aning om vad som faktist pågår. Det är inte han som gjort anmälan - utan får ett samtal från polisen om att han är kallad till förhör. Någon ger honom en historia som han ska berätta i förhöret - men han är inte helt bekväm med det och resultatet blir mest svammel. Det känns inte som det är Esbjörns historia som kommer fram utan någon annans.
Polisförhöret skedde över telefon pga corona-epedemin, han kan alltså ha suttit på kursgården och blivit "sufflerad" av någon "bisittare" i ärendet. Det var antingen Majkgård eller Binninge som tog foton och Binninge polisanmälde trädfällningen såsom Esb:s "ombud", vilket inte verkar ha kommunicerats till Esb från dag 1 utan kom som en överraskning när telefonen ringde.....
Senast redigerad av vittne-x 2021-04-25 kl. 08:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in