2021-04-25, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
Det sjukaste är ju att Elias tyckte det var så dålig stil och orättvist att dom andra ville dela upp lösgodiset lika mellan alla...

Varför får inte jag äta mer godis än alla andra jag är ju såååå bäst på telefonförsäljning!
Ja det fattade jag inte. Han sa att det var osolidariskt eller nåt. Vet han ens vad det betyder? Jätteunderligt.
2021-04-25, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adonis.
Wtf, är du en jävla sosse eller? Den som presterar mest ska ha mest. Så är det bara.

Lågpresterande förtjänar inte samma mängd mat, varför ska starka försörja de svaga liksom?

Elias vet hur samhället fungerar. Han är en fett skön snubbe & strateg med rätt fucking inställning. That's for sure!

Tova-Sophia är likadan. Business woman ut i fingertopparna. Vet vad som gäller liksom.

Elias & Tova-Sophia for Win! 💗
Aha så då är du ju för Wrenklers idé och håller med honom! Välkommen ombord Wrenklers fanclub!
2021-04-25, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traptin
Aha så då är du ju för Wrenklers idé och håller med honom! Välkommen ombord Wrenklers fanclub!
Ha ha, precis vad jag tänkte med 😅 Men tror inte den gode Adonis är insatt eller har kollat avsnitten så mycket. Mest här för att stödja Tova, kanske känner henne och hon har fått skit på detta forumet och därför bett honom backa upp.
2021-04-25, 03:15
Medlem
Angående örådet
Senast redigerad av Heymid 2021-04-25 kl. 03:19.
2021-04-25, 03:19
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
Det sjukaste är ju att Elias tyckte det var så dålig stil och orättvist att dom andra ville dela upp lösgodiset lika mellan alla...

Varför får inte jag äta mer godis än alla andra jag är ju såååå bäst på telefonförsäljning!

Citat:
Ursprungligen postat av Traptin
Ja det fattade jag inte. Han sa att det var osolidariskt eller nåt. Vet han ens vad det betyder? Jätteunderligt.
Javisst, han är ju helt tokkokko den där sliskige Elias. Det var ju en gemensam vinst å så ville han att den med snabbaste grävskopehänder och störst käft skulle få kasta sig över godsakerna. Solidaritet är för Elias när alla "förstår" att han har "rättmätiga behov" att ta för sig och alla andra ska se till å låta honom få dessa uppfyllda, då är resten solidariska med Elias
Söndagens Robinson med öråd följer under spoilern
Senast redigerad av kubun 2021-04-25 kl. 03:23.
2021-04-25, 03:26
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClay
Trodde de flesta eldstål var gjord av auermetall (blandning av järn och cerium). Skit samma. De klarar inte att ligga i elden i alla fall.

Moderna tändstål är uteslutande gjorda av magnesium(legeringar). Jag tror du tänker på såna eldstål man hade fram till andra halvan av 1800-talet (innan tändstickorna tog över), de var gjorda av stål med hög kolhalt. På stenåldern gjorde man dock eld med järndisulfid - som även går under namnet "kattguld".
2021-04-25, 03:30
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Angående örådet
Ja mer öråd
2021-04-25, 03:35
Medlem
Angående dagens öråd
2021-04-25, 03:36
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Moderna tändstål är uteslutande gjorda av magnesium(legeringar). Jag tror du tänker på såna eldstål man hade fram till andra halvan av 1800-talet (innan tändstickorna tog över), de var gjorda av stål med hög kolhalt. På stenåldern gjorde man dock eld med järndisulfid - som även går under namnet "kattguld".
Hm....kattguld? Som barn vet jag att vi barn och de vuxna kallade det så, de svarta stenar (var väl färgen på dem om jag nu minns rätt) som blänkte som små stjärnor eller prickar i guld på dessa stenar bland alla andra stenar vid strandkanterna. Användes dessa verkligen till å göra upp eld med. Jag trodde det var flinta som användes.

EDIT: jo så är det (också?)
Flinta är också användbart om man vill tända en eld: Då man slår eldstål mot flintan kommer det gnistor, och om man "fångar" dessa med till exempel fnöske kan man relativt lätt starta en eld.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flinta

Flinta är en bergart som till stor del består av kiseldioxid (SiO2) och har ett relativt glaslikt utseende.
Senast redigerad av kubun 2021-04-25 kl. 03:45.
2021-04-25, 03:49
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Hm....kattguld? Som barn vet jag att vi barn och de vuxna kallade det så, de svarta stenar (var väl färgen på dem om jag nu minns rätt) som blänkte som små stjärnor eller prickar i guld på dessa stenar bland alla andra stenar vid strandkanterna. Användes dessa verkligen till å göra upp eld med. Jag trodde det var flinta som användes.

Man slog kattguldet mot flintan om jag förstått det rätt. Själv är jag bara utbildad på eldborr och modernt tändstål.

Det var betydligt bökigare/svårare förr i tiden, gnistan från de elddon som då användes var liten och inte så superhet som dagens, så de var även tvungna att ha fnöske till hands för att få till elden. Nuförtiden kan vilken mupp som helst göra upp eld med dagens tändstål.
2021-04-25, 03:53
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Man slog kattguldet mot flintan om jag förstått det rätt. Själv är jag bara utbildad på eldborr och modernt tändstål.

Det var betydligt bökigare/svårare förr i tiden, gnistan från de elddon som då användes var liten och inte så superhet som dagens, så de var även tvungna att ha fnöske till hands för att få till elden. Nuförtiden kan vilken mupp som helst göra upp eld med dagens tändstål.
Senast redigerad av kubun 2021-04-25 kl. 04:00.
2021-04-25, 03:59
Medlem
Oddballs avatar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in