Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
April är med, diagrammet är "felvänt" så april 21 är längst till vänster.
Du måste ha jävligt skarp syn för jag ser inte direkt någon större skillnad i fördelningen i staplarna på covidstatistik.
Edit: i takt med att smittspridningen och därmed IVA behovet sjunker samtidigt som fler och fler äldre vaccineras kommer andel unga och medelåldern sjunka. Det är självklart och inte pga någon mördarmutation.
jaha, oj, nu ser jag det. Tittade helt klart för hastigt när jag såg på ditt diagram. Men medelåldern har ju sjunkit ganska så mycket också.
Om du tittar på de tre senaste veckorna och tänker att du delar staplarna i mitten. Så blir delningen i toppen av de i 60-åren. Medans det i höstas blir i den nedre delen. Men medelåldern på IVA har ju sjunkit med tre år nu jämfört med i höstas så det är inte jätte konstigt att det är synligt med blotta ögat.
Hade varit intressant att veta i vilka åldrar denna skillnad är i. Men det är lätt att göra iakttagelser. T.ex. vecka 14 vårdades det 20st 30-åringar på IVA ingen annan vecka under hela pandemin har det vårdas så många 30-åringar.
Vaccinationen borde ju spela roll. Denna vecka försvann nästan alla 80-åringar från IVA t.ex. Men konstigt nog avled det fortfarande 80-åringar. Så vaccinationen skyddar de kanske mot alvarlig sjukdom men inte död?
Medelåldern på de avlidna måste också ha sjunkit, det ser man speciellt på de senaste tre veckorna.
Ja det är helt klart svårt att säga något. De som vårdas är yngre de som dör är yngre men vad betyder det, jag tror på en kombination, vaccination och mutationen, ev. lite plats brist också.
Edit Det dör mer 60-åringar en 90-åringar nu för tiden, så såg det inte ut innan, säkert p.g.a. vaccinationen.