2021-04-24, 22:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför tittar du inte bara i diagrammet jag sammanställde. Jag gick igenom månad för månad. Andelen som är under 50 år har varit relativt stabil. Den lägre medelåldern beror i så fall på att en högre andel 50-åringar än 70/80-åringar lagts in nu. Det har jag inte undersökt.
Du har ju inte heller med April. Har du kollat upp den månaden med? Det är en ganska stor skillnad på medelåldern sedan vecka 6 jämfört med sommaren til innan vecka 6. Tittar man på covidstatestik, kan man se med blotta ögat att medelåldern sjunkit de senaste tre veckorna i all fall, dom liknar mer situationen första vågen.
Citera
2021-04-24, 22:53
Medlem
Angående diskussionen som har förts i tråden, om huruvida corona-restriktionerna kan rättfärdigas - bl.a. med stöd av jämförelser med de ingrepp i den personliga friheten som trafiksystemet innebär.

Till er som stödjer restriktionerna, anser ni i grund och botten att restriktioner ger en betydande inskränkning i grundläggande fri- och rättigheter (men som alltså ändå uppvägs av den nytta ni ser att de gör i Sverige och i andra länder)?

Vissa verkar nästan omhulda corona-restriktionerna på ett sätt som ger intrycket att de inte anser att sådana restriktioner innebär en skada för samhällslivet överhuvudtaget.

Själv tycker jag restriktionerna inte är proportionerliga, vid en jämförelse med andra möjliga åtgärder, och känner både oro och förargelse över att de finns. Inte desto mindre accepterar jag dem och följer dem fullt ut, och tycker rentav att vi borde ha följt grannländernas exempel (i vart fall förra våren).

Men, ytterst avskyr jag alltså restriktionerna och hoppas att de snarast ska kunna upphävas för att vägen tillbaka mot normalitet ska påbörjas. Det är inte helt tydligt hur de starkaste restriktionsförespråkarna resonerar på den punkten.
Citera
2021-04-24, 23:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du har ju inte heller med April. Har du kollat upp den månaden med? Det är en ganska stor skillnad på medelåldern sedan vecka 6 jämfört med sommaren til innan vecka 6. Tittar man på covidstatestik, kan man se med blotta ögat att medelåldern sjunkit de senaste tre veckorna i all fall, dom liknar mer situationen första vågen.

April är med, diagrammet är "felvänt" så april 21 är längst till vänster.

Du måste ha jävligt skarp syn för jag ser inte direkt någon större skillnad i fördelningen i staplarna på covidstatistik.

Edit: i takt med att smittspridningen och därmed IVA behovet sjunker samtidigt som fler och fler äldre vaccineras kommer andel unga och medelåldern sjunka. Det är självklart och inte pga någon mördarmutation.
Senast redigerad av Beaver14 2021-04-24 kl. 23:04.
Citera
2021-04-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag tror man måste dela ner det på regioner, Indien är ju som en världsdel befolkningsmässigt. Jag har inte själv närstuderat det men det är väl rimligt att anta att vissa regioner är hårt drabbade? Med tanke på hur brant kurvan pekar uppåt för landet som helhet så gissar jag att det nog inte är så trevligt på en del platsers sjukvårdskliniker:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cases_ per_million&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~IND
Jag tror inte Indien har möjlighet att själva stoppa sin exponentiella smittspridning. För eller senare kommer skiten hit. Landet behöver hjälp med vaccinering, syrgas och masker. Man behöver fältsjukhus och militär.
Citera
2021-04-24, 23:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2021-04-24/tegnell-och-den-svenska-covidlinjen-far-upprattelse-i-johan

Tegnell verkar få upprättelse.

Artikeln är låst.

Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det är han förtjänt! Den mannen har nog varit stoppkloss mot drakoniska lockdowns och totalitarism. Vi är skyldiga honom mycket!

Märkligt resonemang. Du ger Anders Tegnell beröm för att han hanterade problemet utan nerstängningar. Men det var Anders Tegnell själv som skapade problemet till att börja med, genom att medvetet låta smittbärare flöda in i landet i stor mängd. Du ger alltså Anders Tegnell beröm för hans hantering av problemet som han själv skapade.
Citera
2021-04-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Angående diskussionen som har förts i tråden, om huruvida corona-restriktionerna kan rättfärdigas - bl.a. med stöd av jämförelser med de ingrepp i den personliga friheten som trafiksystemet innebär.

Till er som stödjer restriktionerna, anser ni i grund och botten att restriktioner ger en betydande inskränkning i grundläggande fri- och rättigheter (men som alltså ändå uppvägs av den nytta ni ser att de gör i Sverige och i andra länder)?

Vissa verkar nästan omhulda corona-restriktionerna på ett sätt som ger intrycket att de inte anser att sådana restriktioner innebär en skada för samhällslivet överhuvudtaget.

Själv tycker jag restriktionerna inte är proportionerliga, vid en jämförelse med andra möjliga åtgärder, och känner både oro och förargelse över att de finns. Inte desto mindre accepterar jag dem och följer dem fullt ut, och tycker rentav att vi borde ha följt grannländernas exempel (i vart fall förra våren).

Men, ytterst avskyr jag alltså restriktionerna och hoppas att de snarast ska kunna upphävas för att vägen tillbaka mot normalitet ska påbörjas. Det är inte helt tydligt hur de starkaste restriktionsförespråkarna resonerar på den punkten.

Jag stödjer och följer de råd och restriktioner som finns men jag tycker att en del av dem är felriktade och till synes verkningslösa på smittspridningen.

Jag hoppas precis som dig att vi ska slippa dem illa kvickt men jag tror det i alla fall nu är för tidigt tyvärr.

Visst kan vi fimpa dem nu direkt men effekten på framförallt sjukvården skulle vara för stor.

Jag tror att folk måste bli bättre på att följa de mest grundläggande råden innan vi ser en ljusning (vaccin och sommaren kommer självklart spela in också). Typ inte samlas för många i privata sammanhang inomhus samt att bli bättre på arbetsplatser. Jag tror även skolan är en stor bov i smittspridningen just nu. Skolan är en svår fråga och jag har ingen vettig lösning på det. Annat än kanske munskydd på ungarna och dela upp klasserna i typ varannan-vecka på plats. Jag säger inte att man ska göra så, bara en tanke så hata inte på mig ni som anser att munskydd är skit.

Hur menar du att vi skulle gjort som våra grannar förra våren? Jag har inte någon koll på hur de gjorde. Jag antog att de stängde ner och det måste väl vara den grövsta inskränkningen?

Som sagt, jag hoppas läget tillåter att vi kan öppna upp helt snart igen tills dess hoppas jag folk använder sunt förnuft och inte utsätter andra för smittrisk i onödan.
Citera
2021-04-24, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Artikeln är låst.

Märkligt resonemang. Du ger Anders Tegnell beröm för att han hanterade problemet utan nerstängningar. Men det var Anders Tegnell själv som skapade problemet till att börja med, genom att medvetet låta smittbärare flöda in i landet i stor mängd. Du ger alltså Anders Tegnell beröm för hans hantering av problemet som han själv skapade.

Nej, problemet skapades i Kina. Återigen faktafel av dig. Det är inte Tegnell som vare sig fört in smitta eller låtit detta ske. Det är ursprunget till denna pandemi - Kina.
Citera
2021-04-24, 23:23
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cases_ per_million&Metric=Confirmed+deaths&Interval=Cumul ative&Relative+to+Population=false&Align+outbreaks =false&country=~OWID_WRL
Tack för att du illustrerade mitt påstående och visar hur få det är av oss 8 miljarder som dött. Skicka ett mess när vi närmar oss en promille!
Citera
2021-04-24, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Jag stödjer och följer de råd och restriktioner som finns men jag tycker att en del av dem är felriktade och till synes verkningslösa på smittspridningen.

Jag hoppas precis som dig att vi ska slippa dem illa kvickt men jag tror det i alla fall nu är för tidigt tyvärr.

Visst kan vi fimpa dem nu direkt men effekten på framförallt sjukvården skulle vara för stor.

Jag tror att folk måste bli bättre på att följa de mest grundläggande råden innan vi ser en ljusning (vaccin och sommaren kommer självklart spela in också). Typ inte samlas för många i privata sammanhang inomhus samt att bli bättre på arbetsplatser. Jag tror även skolan är en stor bov i smittspridningen just nu. Skolan är en svår fråga och jag har ingen vettig lösning på det. Annat än kanske munskydd på ungarna och dela upp klasserna i typ varannan-vecka på plats. Jag säger inte att man ska göra så, bara en tanke så hata inte på mig ni som anser att munskydd är skit.

Hur menar du att vi skulle gjort som våra grannar förra våren? Jag har inte någon koll på hur de gjorde. Jag antog att de stängde ner och det måste väl vara den grövsta inskränkningen?

Som sagt, jag hoppas läget tillåter att vi kan öppna upp helt snart igen tills dess hoppas jag folk använder sunt förnuft och inte utsätter andra för smittrisk i onödan.

Allt det du pratar om har vi sysslat med i ca 500 dagar nu. Det kommer varken bli bättre eller sämre. Ingen orkar följa det här tramset längre. Varken näringsidkare eller privatpersoner. 1/3-del av alla kontroller som görs på restauranger/butiker i Göteborg får anmärkningar. De blir fler och fler.

Ingen orkar bry sig längre.

Det är dax att ta bort tramset som ändå inte fyller någon funktion. Nu när de äldsta är vaccinerade.

Jag tror inte ett dyft på att smittspridningen blir högre bara för att du tar en matbit efter klockan 20:30 eller en öl klockan 22:00.

Det enda vi ska ha kvar är enorma folkmassor på arenorna. Börja med 25% och se vad som händer där. Om inget händer så öka snabbt upp till 50% kapacitet. Om inget händer så lyfter vi allt.
Citera
2021-04-24, 23:28
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, exakt så. Har lyft den problematiken vid några tillfällen men utan någon nämnvärd respons. Jag är inte övertygad om att det i nuläget är det klokast valet att vaccinera hela den vuxna befolkningen.
Man får många olika typer av antikroppar när man blir vaccinerad så några fungerar säkert ändå tror jag. Det är nog bäst att hålla huvudet kallt och följa siffrorna om man vill veta sanningen, för det är så mycket pengar och politik i pandemin nu...
Citera
2021-04-24, 23:30
Avslutad
Citat:
Hehe... försöka duger.
Nä, det är väl ingen som mår dåligt över att andra får leva. Det är ju motsatsen som gör att en del av oss ogillar Sveriges startläge i pandemin. Att onödigt många dog. Fast du vet ju det redan, det är därför du jämförde med länder som sedermera "kommit ikapp" och inte tvärt om.
Men är du dum i huvudet? Jag jämför med alla länder och konstaterar att vi i likhet med våra grannländer tillhör de bästa.
Citera
2021-04-24, 23:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
April är med, diagrammet är "felvänt" så april 21 är längst till vänster.

Du måste ha jävligt skarp syn för jag ser inte direkt någon större skillnad i fördelningen i staplarna på covidstatistik.

Edit: i takt med att smittspridningen och därmed IVA behovet sjunker samtidigt som fler och fler äldre vaccineras kommer andel unga och medelåldern sjunka. Det är självklart och inte pga någon mördarmutation.
jaha, oj, nu ser jag det. Tittade helt klart för hastigt när jag såg på ditt diagram. Men medelåldern har ju sjunkit ganska så mycket också.

Om du tittar på de tre senaste veckorna och tänker att du delar staplarna i mitten. Så blir delningen i toppen av de i 60-åren. Medans det i höstas blir i den nedre delen. Men medelåldern på IVA har ju sjunkit med tre år nu jämfört med i höstas så det är inte jätte konstigt att det är synligt med blotta ögat.

Hade varit intressant att veta i vilka åldrar denna skillnad är i. Men det är lätt att göra iakttagelser. T.ex. vecka 14 vårdades det 20st 30-åringar på IVA ingen annan vecka under hela pandemin har det vårdas så många 30-åringar.

Vaccinationen borde ju spela roll. Denna vecka försvann nästan alla 80-åringar från IVA t.ex. Men konstigt nog avled det fortfarande 80-åringar. Så vaccinationen skyddar de kanske mot alvarlig sjukdom men inte död?

Medelåldern på de avlidna måste också ha sjunkit, det ser man speciellt på de senaste tre veckorna.

Ja det är helt klart svårt att säga något. De som vårdas är yngre de som dör är yngre men vad betyder det, jag tror på en kombination, vaccination och mutationen, ev. lite plats brist också.

Edit Det dör mer 60-åringar en 90-åringar nu för tiden, så såg det inte ut innan, säkert p.g.a. vaccinationen.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-24 kl. 23:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in