2021-04-24, 22:08
Medlem
Hej!

Utan att gå in på detaljer har jag på 10 års tid gått från ett par hundra tusen till 25 miljoner kronor genom aktiv trading och aktiehandel. Jag har varit fast anställd under tiden men motiveras inte längre av mitt arbete och planerar att säga upp mig till sommaren.

Förnärvarande ligger kapitalet på ISK. Framöver planerar jag att investera i bostad, säkra aktiefonder och samtidigt fortsätta förvalta en del av kapitalet på egen hand - dock på lägre frekvens än tidigare.

Nu till det trixiga. Av olika andledningar önskar jag fortsatt taxerad inkomst i Sverige. Utan inkomst blir man nämligen relativt låst. Jag vill inte tappa min kreditvärdighet och jag vill också fortsätta betala skatt och pension av samvetsskäl. Samtidigt vill jag inte skatta "för mycket" på redan skattade pengar.

Därför undersöker jag nu möjligheterna att betala ut lön till mig själv, samtidigt som jag förvaltar mitt kapital och låter det växa på olika håll.

Låt oss säga att jag startar ett aktiebolag (Investmentbolag?) och gör en egen insättning på 5.000.000 kr. Via det här bolaget investerar jag i låg risk och siktar på 10-15% årlig avkastning över tid. Från det här bolaget räknar jag på att kunna ta ut en lön på ca 30.000 kr i månaden, vilket kostar bolaget ca 500.000 / år inkl. avgifter. Räknat på att bolaget når avkastningsmålet borde det gå med vinst/break-even över tid. Gör jag en större förlust första åren kan jag i värsta fall skjuta in mer kapital. Betänkt att bolaget främst ska täcka min lönekostnad.

När jag sedan väljer att gå i pension i framtiden, kan jag ta ut det insatta kapitalet (5.000.000) som eget uttag, förutsatt att pengarna finns kvar i bolaget?

Är det någon som har gjort något liknande, eller kanske har ett bättre förslag?

Kortfattat så vill jag betala ut lön till mig själv, men förtillfället inte jobba mer än vad som behövs.

Tack på förhand!
Senast redigerad av TBInvest 2021-04-24 kl. 22:32.
Citera
2021-04-24, 22:13
Medlem
Du menar att du på riktigt vill betala mer skatt? Din "skuld" till våran stat är rensad redan, säkert ett tag sen. Inga samvetskval bör vara kvar. På riktigt, hoppas du kan tänka igenom lite vad du egentligen har för "skuld till samhället" innan du tänker på att göra nåt sånt här.
Citera
2021-04-24, 22:18
Medlem
Fattar inte riktigt vitsen med upplägget då skatten alltid blir högre på arbete och ftg än på t ex ISK. Dock kan du ju som sagt skapa ett ftg och anställa dig själv om du vill fortsätta vara kvar i systemet med pension osv. Du får väl räkna på vilken lön du ska ta ut så att du maximerar nyttan av att vara med i systemet, framförallt med tanke på pensionen.
Citera
2021-04-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattanLinear
Du menar att du på riktigt vill betala mer skatt? Din "skuld" till våran stat är rensad redan, säkert ett tag sen. Inga samvetskval bör vara kvar. På riktigt, hoppas du kan tänka igenom lite vad du egentligen har för "skuld till samhället" innan du tänker på att göra nåt sånt här.

Jag håller med dig till viss del, men jag behöver fortfarande inkomst för att behålla min kreditvärdighet. Utan inkomst får jag inte ta lån, utnyttja krediter osv. Skriver gärna över bilen på bolaget också, så det finns flera faktorer att ta hänsyn till.
Citera
2021-04-24, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TBInvest
Jag håller med dig till viss del, men jag behöver fortfarande inkomst för att behålla min kreditvärdighet. Utan inkomst får jag inte ta lån, utnyttja krediter osv. Skriver gärna över bilen på bolaget också, så det finns flera faktorer att ta hänsyn till.

Om du har så mycket pengar som du säger, så lär du ju aldrig behöva ta ett lån i resten av ditt liv? Eller är det bara min outbildade aphjärna som talar??
Citera
2021-04-24, 22:23
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:

Varför ta lån och kredit om du har 25 miljoner? låter ju helt idiotiskt
Citera
2021-04-24, 22:25
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Om du har så mycket pengar som du säger, så lär du ju aldrig behöva ta ett lån i resten av ditt liv? Eller är det bara min outbildade aphjärna som talar??

Med de räntorna som är på huslån bör man ju låna. Lägg till ränteavdrag på det.

Ponera att du tar ett lån på 10mkr med 1.3% kostnad. Tar du de pengarna på aktier istället kanske du teoretiskt gör en vinst på 6% då har du förlorat en halv miljon per år.
Citera
2021-04-24, 22:25
Medlem
Citat:

Bra input! Det beror på vad du har för livsstil och vart du vill bo. Jag är fortfarande relativt ung och ska snart bli pappa. Bor i en av Sveriges största städer, så att casha en bostad är ur ett privatekonomiskt perspektiv relativt dumt sett till reporäntan.
Citera
2021-04-24, 22:28
Medlem
Citat:
Bra input! Det beror på vad du har för livsstil och vart du vill bo. Jag är fortfarande relativt ung och ska snart bli pappa. Bor i en av Sveriges största städer, så att casha en bostad är ur ett privatekonomiskt perspektiv relativt dumt sett till reporäntan.

Flytta. Du kommer uppskatta en mindre ort med ålder, troligen. Dina barn skulle säkert få en bättre uppväxt på landsbygd/tätort istället för en förort/storstad. Bara en rekommendation från erfarenhet
Citera
2021-04-24, 23:06
Medlem
Citat:
Hej!

Utan att gå in på detaljer har jag på 10 års tid gått från ett par hundra tusen till 25 miljoner kronor genom aktiv trading och aktiehandel. Jag har varit fast anställd under tiden men motiveras inte längre av mitt arbete och planerar att säga upp mig till sommaren.

Förnärvarande ligger kapitalet på ISK. Framöver planerar jag att investera i bostad, säkra aktiefonder och samtidigt fortsätta förvalta en del av kapitalet på egen hand - dock på lägre frekvens än tidigare.

Nu till det trixiga. Av olika andledningar önskar jag fortsatt taxerad inkomst i Sverige. Utan inkomst blir man nämligen relativt låst. Jag vill inte tappa min kreditvärdighet och jag vill också fortsätta betala skatt och pension av samvetsskäl. Samtidigt vill jag inte skatta "för mycket" på redan skattade pengar.

Därför undersöker jag nu möjligheterna att betala ut lön till mig själv, samtidigt som jag förvaltar mitt kapital och låter det växa på olika håll.

Låt oss säga att jag startar ett aktiebolag (Investmentbolag?) och gör en egen insättning på 5.000.000 kr. Via det här bolaget investerar jag i låg risk och siktar på 10-15% årlig avkastning över tid. Från det här bolaget räknar jag på att kunna ta ut en lön på ca 30.000 kr i månaden, vilket kostar bolaget ca 500.000 / år inkl. avgifter. Räknat på att bolaget når avkastningsmålet borde det gå med vinst/break-even över tid. Gör jag en större förlust första åren kan jag i värsta fall skjuta in mer kapital. Betänkt att bolaget främst ska täcka min lönekostnad.

När jag sedan väljer att gå i pension i framtiden, kan jag ta ut det insatta kapitalet (5.000.000) som eget uttag, förutsatt att pengarna finns kvar i bolaget?

Är det någon som har gjort något liknande, eller kanske har ett bättre förslag?

Kortfattat så vill jag betala ut lön till mig själv, men förtillfället inte jobba mer än vad som behövs.

Tack på förhand!

Det är fel av dig att vilja "jobba" på det viset som du beskriver, det är absurt. Du har tänkt dig att du ska anställa dig själv och ge gratis pengar till staten för att du ska ha "kreditvärdighet" när du aldrig någonsinn kommer behöva låna pengar? Du behöver inget formellt "jobb" för att fortsätta jobba med att förvalta dina pengar.
Senast redigerad av larsjohansson 2021-04-24 kl. 23:09.
Citera
2021-04-24, 23:34
Medlem
Citat:

Du kan ju få ett banklån genom att ha inkomster från kapital istället för inkomst via tjänst.

Kan du bara visa banken att det är trygga investeringar det handlar om (och kanske också låsa en viss del av kapitalet) så kan de gå med på att låna ut. Eventuellt behöver du låta banken som lånar ut också förvalta pengarna. Dels för att förhindra att du springer med pengarna, och för att hantera risknivån.
Citera
2021-04-24, 23:59
Medlem
framtands avatar
Gör absolut inte så som du beskriver. Absolut inte.

Behöver du en inkomst så försök hitta investeringar som genererar vita inkomster. Förslagsvis fastigheter kanske? Ett litet hyreshus med 5-6 lägenheter och en stuga eller mindre hus vid någon turistort, lägger du dina 5 miljoner och lånar upp resten från banken så har du en stabil inkomst på kanske 20k till liten arbetsinsats.

Då har du 20 miljoner kvar, plockar du ut 2% per år så får du ut 30k i månaden från ditt kapital. Totalt 50 tusen i månaden, överavkastningen går tillbaka in i kapitalet och underhåll och amorteringar får såklart plats i fastigheternas budget när du inte plockar ut mer.

Ditt upplägg är extremt märkligt och genererar bara skatt till ingen som helst nytta eller logik. Lån kan du ju få genom att belåna portföljen t.ex, och 'kreditvärdigheten' är ju inte jätteviktigt om man kan casha allt man köper.
Senast redigerad av framtand 2021-04-25 kl. 00:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in