Citat:
Det som blir ett problem här är att identifiera vad sanningen är.
Vilken är sanningen?
Jag är ganska övertygad om att vi ser olika "sanningar".
Vännerna såg en sanning. Lena en sanning.
I tråden har vi lite olika syn på vad "sanningen" är.
Jag ser inte samma "sanning" som du gör.
Det enda gemensamma "sanningen" som vi alla har inklusive Lena, är att hon behöver lämna. Vilket hon inte klarar av.
En sak som jag har läst ganska nyligen, är att man som vän inte ska fördöma den som behöver hjälp. Då riskerar man direkt att vägen till samtal stängs. Ingen bra idé alltså att säga att du måste lämna. Varför gör du inte det?
Minns att Lena själv sa till någon i en chatt; Säg inte att jag jag måste lämna. Det vet jag redan. Ungefär.
Lena visste, men klarade inte av det. Det var inte det hon behövde höra.
Lena hade många väldigt både kloka och bra vänner. Vänner som verkligen ville Lenas bästa.
Problemet är inte att Lena behövde höra "sanningen". Den kände Lena till.
Problemet är så komplext och så svårt att lösa, att det klarar man inte av på egen hand. Vännernas "sanningssägande" var inte lösningen. Lika lite som att kasta sanningen om alkoholisten i ansiktet om alkoholisten.
Vännerna kunde inte ensamma hjälpa Lena.
Vilken är sanningen?
Jag är ganska övertygad om att vi ser olika "sanningar".
Vännerna såg en sanning. Lena en sanning.
I tråden har vi lite olika syn på vad "sanningen" är.
Jag ser inte samma "sanning" som du gör.
Det enda gemensamma "sanningen" som vi alla har inklusive Lena, är att hon behöver lämna. Vilket hon inte klarar av.
En sak som jag har läst ganska nyligen, är att man som vän inte ska fördöma den som behöver hjälp. Då riskerar man direkt att vägen till samtal stängs. Ingen bra idé alltså att säga att du måste lämna. Varför gör du inte det?
Minns att Lena själv sa till någon i en chatt; Säg inte att jag jag måste lämna. Det vet jag redan. Ungefär.
Lena visste, men klarade inte av det. Det var inte det hon behövde höra.
Lena hade många väldigt både kloka och bra vänner. Vänner som verkligen ville Lenas bästa.
Problemet är inte att Lena behövde höra "sanningen". Den kände Lena till.
Problemet är så komplext och så svårt att lösa, att det klarar man inte av på egen hand. Vännernas "sanningssägande" var inte lösningen. Lika lite som att kasta sanningen om alkoholisten i ansiktet om alkoholisten.
Vännerna kunde inte ensamma hjälpa Lena.
Sant. Och även om LW tagit steget och lämnat Nya Hjärsta och geocahingen och flyttat till en annan del av Örebro och därmed ökat det fysiska avståndet till SD så hade han ALDRIG låtit henne vara. Även om hon blockat honom överallt.
Han hade cyklat förbi hennes hem, dykt upp vid hennes jobb, skaffat fejprofiler överallt, ringt från dolt nummer och bombat hennes mail.
Saboterat om hon hade nån ny på gång. Stått på gatan och filmat in i hennes fönster. Hon visste nog allt det.
Smokey verkar få lika ont i hjärtat som HD av att tänka på det där.
Nästan så det blir för jobbigt att ens tänka på. Skygglapparna på. Lättare att skylla allt på LW.
Något LW inte fattade var att hon aldrig skulle få upprättelse och ursäkt från SD.
Att han låt HD ta äran för LWs jobb med touren, att han stulit hennes tid med falska löften, att han pratat illa om henne framför deras vänner utan att berätta vad han själv gjort...
SD har hela tiden varit det tomma skalet.
Inte HD.