2021-04-24, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det som blir ett problem här är att identifiera vad sanningen är.

Vilken är sanningen?

Jag är ganska övertygad om att vi ser olika "sanningar".

Vännerna såg en sanning. Lena en sanning.
I tråden har vi lite olika syn på vad "sanningen" är.

Jag ser inte samma "sanning" som du gör.

Det enda gemensamma "sanningen" som vi alla har inklusive Lena, är att hon behöver lämna. Vilket hon inte klarar av.

En sak som jag har läst ganska nyligen, är att man som vän inte ska fördöma den som behöver hjälp. Då riskerar man direkt att vägen till samtal stängs. Ingen bra idé alltså att säga att du måste lämna. Varför gör du inte det?

Minns att Lena själv sa till någon i en chatt; Säg inte att jag jag måste lämna. Det vet jag redan. Ungefär.

Lena visste, men klarade inte av det. Det var inte det hon behövde höra.

Lena hade många väldigt både kloka och bra vänner. Vänner som verkligen ville Lenas bästa.

Problemet är inte att Lena behövde höra "sanningen". Den kände Lena till.

Problemet är så komplext och så svårt att lösa, att det klarar man inte av på egen hand. Vännernas "sanningssägande" var inte lösningen. Lika lite som att kasta sanningen om alkoholisten i ansiktet om alkoholisten.

Vännerna kunde inte ensamma hjälpa Lena.

Sant. Och även om LW tagit steget och lämnat Nya Hjärsta och geocahingen och flyttat till en annan del av Örebro och därmed ökat det fysiska avståndet till SD så hade han ALDRIG låtit henne vara. Även om hon blockat honom överallt.

Han hade cyklat förbi hennes hem, dykt upp vid hennes jobb, skaffat fejprofiler överallt, ringt från dolt nummer och bombat hennes mail.

Saboterat om hon hade nån ny på gång. Stått på gatan och filmat in i hennes fönster. Hon visste nog allt det.

Smokey verkar få lika ont i hjärtat som HD av att tänka på det där.
Nästan så det blir för jobbigt att ens tänka på. Skygglapparna på. Lättare att skylla allt på LW.

Något LW inte fattade var att hon aldrig skulle få upprättelse och ursäkt från SD.

Att han låt HD ta äran för LWs jobb med touren, att han stulit hennes tid med falska löften, att han pratat illa om henne framför deras vänner utan att berätta vad han själv gjort...

SD har hela tiden varit det tomma skalet.
Inte HD.
Citera
2021-04-24, 21:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
JG beskriver sin varma relation till HD. 💕

Kan man ana en liten stolthet att fått det stora förtroendet efter hennes föräldrar?
Fast.... hon har ju även påstått att paret LH och BP var allra först att få veta.

"Jerry berättar att han var den tredje personen, efter Hannas föräldrar, som fick veta om relationen."
" Han fick reda på det av Hanna Davidsson i mars -17 som berättade att hon kommit på dem."

"När Jerry fick veta detta så tog han totalt avstånd från Lena."

" För honom var det viktigt att inte såra Hanna genom att fortsätta umgås med Lena, vilket istället sårade Lena."

"Jerry ville inte att det skulle kännas obehaglig för Hanna."

(..) han tyckte väldigt mycket om henne och relationen var varm."

I och med otroheten blev relationen mellan Jerry och Hanna mycket starkare."
"De började chatta och träffas som goda vänner."

" Jerry har valt att ta ställning för Hanna och han ville att Stefan och Hanna skulle fortsätta vara ett par."

" Jerry minns inte vad de sa utöver att de pratade om Lena och hur otrygg Hanna kände sig."
Jag tror att han odlade vänskapen med HD bara för att ställa sig in hos SD.
Han visste att SD ville ha tillbaka HD.
Det var för SD som JG har de riktigt varma känslorna.
Citera
2021-04-24, 21:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tror jag däremot inte.

Jag tror nämligen det är HD som står för showen, att hon medvetet drar JG närmare så att LW utesluts ordentligt.

Sen växlar hon mellan offerrollen och kryddar med att spy galla över LW som läskig, psykiskt sjuk.
... och chihuahua hakar på och förfasas.

Voff.
Citera
2021-04-24, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
En vän som vågar säga sanningen och låta någon ta konsekvenser för sina handlingar är en riktig vän. Om LW tagit till sig vad JG sa till henne så kanske hon kunnat känna verklig ånger och bett om förlåtelse, ändrat beteende.
Men istället lyssnade hon på sina fega "vänner" som höll med henne i hennes försvarstal att allt var SDs fel och att hon inte hade någon skuld eller ansvar för vad de gjort. Att hon inte behövde ändra beteende eftersom hon inte gjort något fel.

Ett beslut måste komma inifrån, vara väl förankrat innan kvinnan gör slag i saken, men hon måste känna att hon har ryggen fri. Finns mycket hon måste ta hänsyn till. Inte minst hot. Att då bombardera henne med sk goda råd huvudskakningar och suckar lägger bara ytterligare sten på börda. Hon behöver inte höra vad hon borde göra enligt andra, det hon behöver är riktiga vänner som bär henne i stormen fram till eget beslut och action..
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-24 kl. 22:00.
Citera
2021-04-24, 21:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Jag är lite inne på samma tankar som du här.
Kanske inte från samma perspektiv.
Och kanske att det inte är den enda anledningen.
Men en verkligt stor anledning.

Jag tror inte att JG är "kär " i SD eller att JG och SD har något intimt sinsemellan.
Däremot ror jag att banden mellan JG och SD (exakt den vägen och inte inte den andra vägen) är så starka att JG vurmar för SD.

SD har JG under stor kontroll. Nästan lika stark kontroll som Lena och HD.
SOA och BA.

Och att därför är det viktiga för JG är att SD återfår HD. Det är dessutom det som båda parter, SD och HD vill, att komma tillbaka till varandra.
Citera
2021-04-24, 22:29
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
JG till NW:

"Och du har rätt. Jag vände ryggen till en vän, som satt sin tillit I mig. Ett riktigt dåligt val av mig. Finns Ingen ursäkt. Något som Jag får stå för. Och jag accepterar din dom. Du har rätt."

Noa:
Citat:
jag är djupt troende och
mamma var pastor så jag
säger det här med
djupaste mening. du
brinner I helvetet för vems
sida du valde när hon
behövde dig som mest.

JG:
Citat:
Menade Inte alls att be om
din förlåtelse Noa, Inte alls.
Det är trollgtvls fel val av
uttryck.
Anade inte att det skulle bli så har

Jag förstår att NW var upprörd men han har inte mandat att döma JG eller någon annan.

JG:
Citat:
Det som var så bra mellan oss var att hon visste att jag var vän.
Och därför är det hemsk att Jag vände henne ryggen.
Men jag orkade inte vara emellan.
Men som du skrev, gjort är gjort.
Jag brukar inte bli rädd för det mesta, men Noas slut besked skrämde mig. Faktislkt.
Lenas begravning. hur ens tråkigt att det är att gå på begravning, hade jag tänkt gä på. Men nu känns det verkligen inte rätt
Citera
2021-04-24, 22:42
Medlem
Citat:
Noa:

JG:

Jag förstår att NW var upprörd men han har inte mandat att döma JG eller någon annan.

JG:
Tror du just slog ditt eget rekord i dumhet. Mandat? Vad talar du om? Mandat?

Du har sprutat etter över LW, en mördad människa, sen dag ett. Om nån har rätt att döma JG är det just N*a. JG vände ryggen mot N*as mor. JG svek. Vad har LW gjort dig som gör att du hatar henne så mycket? Skrämmande vad folk kan kräka ur sig anonymt bakom en skärm. 🤮
Citera
2021-04-24, 22:43
Medlem
Citat:
Noa:

JG:

JG:

Mandat, ja där fick du till det smokey. Precis alla levande varelser har mandat till att önska att JG må brinna i helvetet, vilken han kommer att göra också, och jag hoppas han tar med sej chefsskökan HD och skinkryttarkompisen SD på vägen ner till skärselden.
Citera
2021-04-24, 22:44
Medlem
Citat:

Väldigt vad JG är en öm punkt för dig, hur väl känner du honom?
Du kanske inte inser det, men lika lite som du kan lyckas med att försvara Sd med att skylla allt på LW, lika lite kan någon försvara JG.
Alla kan läsa hur JG betett sig, alla kan se vilket as han är och inget du kan säga i efterhand kan tvätta hans svarta buk.
Citera
2021-04-24, 23:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Noa:

JG:

JG:

Du har ingen empati med ett barn vars mamma har blivit mördad?

Glöm inte vad JG kallade hans mamma.
Och att JG var med och lämnade Lena ute i kylan, ensam medan de andra slöt sig samman.
Hur tror du att det känns för ett barn vars mamma sitter på toa ensam och gråter, som säger att det är ingenting?

Jag kan bara referera till min egna barn som lider när föräldrarna har det svårt, oavsett det handlar om hälsa eller annat, lider med sina föräldrar.

N*oa har alla mandat att döma JG som kallat hans mamma hemska tillmälen och som vänt henne ryggen när hon behövde det som mest. Särskilt som att hans mamma sedan blev mördad!

Det är ju något som är ofattbart, för vem som helst! Men för ett barn som förlorar sin mor på det mest meningslösa och mest BRUTALA sätt!

Enligt mig så har JG stått bakom en mördare och även om det har handlat om att JG blivit manipulerad eller whatever, så är det för N*oa ett fruktansvärt, fruktansvärt svek.

För ett barn är en kränkning mot din mamma mycket värre än något annat.
Det måste väl även du förstå?
Senast redigerad av notknapparen 2021-04-24 kl. 23:20.
Citera
2021-04-24, 23:22
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Sant. Och även om LW tagit steget och lämnat Nya Hjärsta och geocahingen och flyttat till en annan del av Örebro och därmed ökat det fysiska avståndet till SD så hade han ALDRIG låtit henne vara. Även om hon blockat honom överallt.

Han hade cyklat förbi hennes hem, dykt upp vid hennes jobb, skaffat fejprofiler överallt, ringt från dolt nummer och bombat hennes mail.

Saboterat om hon hade nån ny på gång. Stått på gatan och filmat in i hennes fönster. Hon visste nog allt det.

Smokey verkar få lika ont i hjärtat som HD av att tänka på det där.
Nästan så det blir för jobbigt att ens tänka på. Skygglapparna på. Lättare att skylla allt på LW.

Något LW inte fattade var att hon aldrig skulle få upprättelse och ursäkt från SD.

Att han låt HD ta äran för LWs jobb med touren, att han stulit hennes tid med falska löften, att han pratat illa om henne framför deras vänner utan att berätta vad han själv gjort...

SD har hela tiden varit det tomma skalet.
Inte HD.

100% sant.
SD har endast haft två kvinnor i sitt liv och detta parallellt under väldigt många år, HD och LW.

Dessa har han i ren besatthet gjort sitt yttersta för att kontrollera.

Sjävklart(!) hade han aldrig i livet lämnat LW ifred med anledning av en så simpel sak som avstånd. Det är ett stalkerwierdo vi snackar om här, ett ologiskt psykopatstalkerwierdo som bokstavligt talat kontrollerade ihjäl LW.

HD har han "bara" kontrollerat sönder, hon lär vid det här laget ha massiva kognitiva skador till följd av den ofrånkomliga stressen som uppstår i samvaro med psykopatwierdon.
Citera
2021-04-24, 23:44
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Jag har inte dömt någon till att brinna i helvetet. Jag har inte heller det mandatet och det är jag glad för. Men jag förväntar mig inte att du och de andra hedningarna i tråden ska förstå det.

"...har inte heller det mandatet..." Menar du seriöst att du tror på det helvete som det står om i sagoböckerna, stället där sagofiguren djävulen härskar?

SD har tydligen mandat att döma folk att leva (och dö) i hans eget privata -men högst verkliga helvete. Något de flesta normalt nog förfasas över och som några få onormalt nog stöttar fullt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in