Stor kille. Har fin skridskoåkning trots sin storlek. Kanske sträcker mig alldeles för långt när jag säger att hans defensiva spel känns tillräckligt för att konkurrera med övriga på listan avseende det defensiva spelet; följer fint med sin spelare 1 mot 1, använder klubban och zonar ut spelare som kommer i full fart på ett bra sätt. God positionering. Får ut pucken in i neutral zone och kan bygga upp ett anfall fint, fin vad gäller uppspelsfasen.
Saker att jobba med: Borde helt klart använda sin fysik med till sin fördel. I offensiva zonen jagar han puck flera gånger och glömmer bort sig helt och tappar då helt sin position, i NHL blir det snabbt odd-man rushes. Farligt. Har inget imponerande skott.
Spelartyp: Hedman? OEL?
Matthew Beniers – Michigan 24 matcher – 24 poäng. Juniors: 7 matcher – 3 poäng. Spelar med Johnson i Michigan, och Power.
Han är inte rädd att forechecka, tar duellen utan att tveka och vinner puckar. Verkar ha kondition som en oxe, vinnarskalle. Bra skridskoåkning, accelererar snabbt. Fin rörelse. Tar mycket bra defensiv ansvar som center redan, bra positionering. Spelar med ett lugn, hittar öppningar till att passa yttrarna. Kan hålla i pucken vid sargspel, använder kroppen på ett bra sätt. Har bra skott.
Det som sticker ut med honom i mina ögon är hans defensiva spel, är imponerad. Han kan även föra spelet framåt på ett enkelt sätt.
Att jobba på: Ibland känns det som att han för ofta väljer att passa istället för att skjuta i ett bra läge. Jag kommer ärligt inte på något annat.
Spelartyp: En mycket bättre version av Logan Brown? Couture? Barkov?
På tal om jvla Brown, så leder Chychrun alla D med 13 mål denna säsongen, är inte det minsta bitter att man inte valde Chychrun....AHL-tränaren Mann har inte gett upp på Brown ännu.
Dylan Guenther – Oil kings, WHL 12 matcher – 24 poäng.
Duktig med puck, kan deka. Utmanar sin spelare. Snabb och mycket fin skridskoåkning. Fina vändningar med puck. Fin puckhantering och kontroll. God positionering, är farlig framför mål, ser spelet fint offensivt. Kommer från ingenstans och skapar fina lägen, snabbt handledsskott. Ser sina kedjekamrater, hittar svåra passningar. Har sett för lite av hans defensiva spel för att säga något.
Att jobba på: Fysiskt spel, kommer få ta många smällar och bli nermald om han inte jobbar på detta. Tenderar att ibland förlora offensiva dueller när han inte har mycket tid att reagera och tänka.
Kent Johnson – C Michigan.
Kommer inte säga mycket här, leading summerar det fint. Är mycket imponerad av Johnson. Borde definitivt vara mer snack kring honom. Så pass att jag ärligt talat har honom före Beniers faktiskt.
William Eklund/Cole Sillinger/Chaz Lucius/Mason Mctavish har jag kollat närmare på, men återkommer kring dessa. Annars har man också Räty, men tror inte han går topp 10 i år.
På det stora hela min ranking just nu:
1. Hughes
2. Johnson
3. Beniers
4. Power
5. Edvinsson
6. Guenther
7. (Clarke?)
8-10 .....
Lambos definitivt utanför 10. Uppdaterar topp 10 när jag skrivit om 4 ovanstående forwards.
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Kan inte mycket av årets draft, men av vad jag läst och hört av Owen och Clarke är jag inte övertygad. Får en bild av Logan Brown.
Två som är intessanta är William Eklund (fimpens son), och Kent Johnson. Johnson låter som en riktigt intressant spelartyp. Bra händer, och förmåga att växla tempo i sitt spel. Kan dra ner på tempot och dra upp tempot, det som kan ge mest besvär för motståndardefensiven.
Årets draft är också öppen, ingen riktig uttalad etta. Jag själv tittar isåfall nog mot Luke Hughes och Kent Johnsson. Därefter William, och efter det Power och Clarke.
Spelare som liknar någon med avslagen hälsena låter lite nerköp
Är med dig när du säger att du tittar på Hughes och Johnson helt klart.
Jo, men för mig är Erkka fortfarande en världspelare trots hälsenan
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Som Red Wings fan är årets draft lite meh då det allra största behovet är center-positionen och där ser det rätt tunt ut i toppen. Endast Matt Beniers skulle väl funka som center på heltid i NHL och han är vad jag sett lite väl lik Dylan Larkin. Detroit skulle behöva en #1 C med en högre offensiv uppsida.
Så det troliga är väl att laget går för en back med sitt förstaval då det är behov vänsterfattade backar.
Med Washingtons val i första rundan hade jag gärna sett Detroit välja målvakten Sebastian Cossa men med den säsongen han har så känns det som han kommer vara borta vid det valet. Möjligen att Yzerman fixar en trade där för målvakt är också något som behövs.
Valet faller nog mellan Power/Beniers. Seider och Power, vilken jvla duo det hade varit. Finns inga C i närheten av Beniers i årets draft.
På tal om målvakter blir det intressant att se var Wallstedt kommer gå.
Buffalo fortsätter att göra sig själva till åtlöje med tanke på hur lite man fick i Hall traden. Det påminner lite om när man fick ett femteval för en back som sedermera gick för ett tredjeval bara någon månad senare. Hoppas för fansen och staden att Pegulas säljer inom en snar framtid. Tyvärr kommer det inte hända då man även äger Bills.
Flyers årets flopp?
Citat:
Ursprungligen postat av brevvan
Fortsätter? Dom har ju för tusan börjat vinna igen. Att piska upp Capitals är inte att göra sig till åtlöje. Vilka spelare man har på pappret är inte viktigare än hur spelet ser ut på isen.
Buffalo har väl bara gjort framsteg sen Hall trejdades bort, jämfört med säsongens inledning. Kul att se U-P Luukkonens debut i Nhl och dessutom vinna, fast han fick släppa in några puckar p.g.a slarvigt spel av Sabres i natt.
En intressant detalj är att Arttu Ruotsalainen på 8 matcher hunnit göra 3 mål. Han tjänar 925 000 dollar per säsong medans 2-måls stjärnor som Hall/Eichel med 30+ spelade matcher kostat klubben 18 miljoner dollar för 4-mål 🤔🤭 Tror Sabres gjorde helt rätt i att trejda bort Hall😬👍
Han är mycket bra med media, de försökte verkligen tömma honom på svar i början men han neutraliserar fint alla försök.
Han har länge haft problem med vänster axel, nyligen opererat axeln men går inte in på vad för typ av operation bara att det var en "significant operation". Hintar mot att axeln påverkat honom en hel del privat och man får nog dra slutsatsen att om rehab inte går som han vill så kommer han lägga ner karriären. Pratar lite om livskvalité, livet efter hockey om 10-20 år. Att man måste vara smart och ta rätt beslut osv.
Buffalo har väl bara gjort framsteg sen Hall trejdades bort, jämfört med säsongens inledning. Kul att se U-P Luukkonens debut i Nhl och dessutom vinna, fast han fick släppa in några puckar p.g.a slarvigt spel av Sabres i natt.
En intressant detalj är att Arttu Ruotsalainen på 8 matcher hunnit göra 3 mål. Han tjänar 925 000 dollar per säsong medans 2-måls stjärnor som Hall/Eichel med 30+ spelade matcher kostat klubben 18 miljoner dollar för 4-mål 🤔🤭 Tror Sabres gjorde helt rätt i att trejda bort Hall😬👍
Självklart var det helt rätt att byta bort Hall, i mitt tycke fick man dock för lite i utbyte. Eichel är dock på en helt annan nivå och har burit klubben på sina axlar i många säsonger. Svårt att lägga någon skuld på honom även om det bara blivit två mål, dock 18 poäng på 21 matcher.
Valet faller nog mellan Power/Beniers. Seider och Power, vilken jvla duo det hade varit. Finns inga C i närheten av Beniers i årets draft.
Problemet är att laget börjat vinna och spela sig ur chansen till ett högt val såvida de inte vinner lotteriet. Power kommer gå topp 3 utan tvekan och Detroit är väl runt 7:e valet i nuläget när du räknar med Seattle.
William Eklund – Djurgården – 40 matcher – 23 poäng.
Fin skridskoåkning, bra acceleration. Spel utan puck: forecheckar hårt, är inte inte rädd att gå in och tacklas också vid sargen. Snabb vid kontring. Fin positionspel defensivt utan puck, tar defensivt ansvar. Mycket god puckkontroll och hantering. Kommer lätt förbi D om man ger honom minsta utrymme. Fint sargspel i offensiva zonen. Ser isen fint, ser vad han har sina lagkamrater och hittar fina passningsvägar. Kan utmana 1 mot 1, kan deka. Ser öppningar, läser av spelet i förväg och ser öppningar och positionerar sig på ett sådant att han skapar farliga lägen. Kan göra mål på många olika sätt. Vill lyfta fram hans spel utan puck både offensivt och defensivt.
Att jobba på: Har inget skott som direkt sticker ut. Kan ibland deka och försöka dra en spelare för mycket.
Cole Sillinger
Bra skott, ser isen fint och hittar lagkamrater med fina passningar.
Att jobba på: Vid kontringar så hänger han inte riktigt med känns det som, släpper för enkelt motståndaren vid defensivt spel. Skridskoåkning. Puckhantering i vissa lägen. Har svårt när han möter D som kör hårt avseende fysiskt spel.
Chaz Lucius – USNTDP junior(USHL). 12 matcher – 18 poäng. 183 cm – 78 kg. Verkar som att han nu är påväg till NCAA.
God positionspel utan puck offensivt. Mycket bra handledskott, farlig framför mål. Forecheckar, är inte rädd för att gå in framför mål(utan puck). Vinner flertalet tekningar, ser att han har bra tekningsprocent. Bra puckhantering, fina vändningar vid sargspel.
Att jobba på: Tydligt för mig är att han inte jobbar hemåt. Vid kontringar är han flera gånger den sista som åker in i egna zonen. Skridskoåkning, känns slö emellanåt.
Känns som att du får en center som inte tar defensivt ansvar och spelar mycket framför mål med grymt skott, går in i dueller(utan puck) för att vinna mark framför mål utan att tveka.
Mason Mctavish – EV zug(Schweiz9 13 matcher – 11 poäng. Slutspel: 4 matcher – 7 poäng. Annars spelar han i OHL. 185 cm – 89 kg.
Stor kille som är farlig framför mål, ruggigt skott. Använder sin kropp fint för att skydda pucken, svårt att ta pucken ifrån honom. Fin puckhantering. Bra på tekningar. Utan puck drar han med sig försvararen vilket öppnar för sina kedjekamrater, smart på det viset.
Forecheckar inte lika aggressivt som vissa andra på listan som center. Däremot backcheckar han till skillnad från Lucius. Han borde använda sin fysik mer till sin fördel, vissa tacklingar vid sargen ser konstiga ut och han trillar flera gånger när det är han som tacklar. Skridskoåkning kan bli bättre. Han är ingen ”playmaker” utan han är farlig framför mål, behöver någon bredvid sig som tar in pucken i offensiva zonen.
Som det ser ut nu, min ranking 1.0:
1. Hughes - LD
2. Johnson - C/W
3. Beniers - C
4. Power - LD
5. Edvinsson - LD
6. Eklund - LW
7. Guenter - RW
8. Clarke - RD
9. McTavish - C
10. Lucius? - C
Sillinger hamnar utanför topp 10. Lucius är jag osäker på, får fundera vidare på det.
Många som inte har Hughes ens topp 5, vad är det jag missar? Mackenzie har Power som 1 och Räty som 8 ser jag nu också. Många fler tror på Clarke också.
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Problemet är att laget börjat vinna och spela sig ur chansen till ett högt val såvida de inte vinner lotteriet. Power kommer gå topp 3 utan tvekan och Detroit är väl runt 7:e valet i nuläget när du räknar med Seattle.
Där ser man, annars är kanske Edvinsson ett alternativ.
Senast redigerad av J-dilla 2021-04-24 kl. 20:53.