Citat:
Ursprungligen postat av
Tufsankatt
Problemet här är att HD redan vid polishuset "visste" att det var LW. Enl sms till älskaren... därefter tog HD/SOA en omväg på väg till sommarstugan.
Återkommer till ditt inlägg igen.
Det är ju verkligen ett problem att HD ringer till JS och berättar att Lena är hittad strax efter förhöret.
Förhöret pågår 13:28- 14:49.
Det pågår från sid 1- 40.
På sid 39, dvs
väldigt sent i förhöret, det är i det närmaste slut; säger biträdande förhörsledare A*nna M*orin: "
BF: Jag avviker. Ja. " Det är förhörsledare EE som är kvar i rummet.
Några meningar senare:
"
Ljudupptagning pausas - ljudupptagning återupptas.
F: Ah vi vart avbrutna där kort .. ".
Då skulle klockan kunna vara runt 14:45- 14:47 ?, beroende på hur lång tid bandupptagningen pausades.
Vad som hände där på slutet, det vet vi inte. Men förhörsledare EE har vittnat om att hon inget har sagt till HD, att det är självklart för henne att inte avslöja något sådant.
Det enda som finns i transkriptionen som skulle kunna ha varit något som visar på att AM har fått info är vid sid 12: "
BF och F pratar med varandra (ohörbart).", vilket borde vara alltför tidigt i förhöret. De verkar inte heller viska om man nu ska tolka det hela.
Förmodligen har AM fått info om att Lena kan ha hittats via sms, vilket inte har skrivits ut i transkriptionen (inget pling vad jag kan se).
Avspärrning nedåt vägen kan alltså ha funnits när HD och hennes pappa åker förbi, men att HD ska ha fått info från förhöret syns otroligt.
Förhöret är slut
14:49.
Kroppen hittad och larm 14:33
Ambulans är redan på plats när polisen kommer dit
Beordrad till platsen, tyst framkörning 14:37
Beordring av väl tilltagen avspärrning 14:39
Rejäl avspärrning 14:42
Bitr förhörsledare AM avviker från förhöret ca 14:45, 14:46?
Förhöret är slut 14:49.
Info i tråden 15:41
MEDIA AFTONBALDET BÖRJAR NÄRMA SIG 16:01
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Som jag förstår det, var ambulansen först på plats:
A145/11
"
Åtgärder som första polis på plats
Jag tjänstgjorde vid aktuellt tillfälle som yttre befäl och befann mig i närområdet då jag som
fösta polis beordrades till platsen. Informationen som gick ut över polisradion var att någon
allmänhet anträffat en livlös kropp på platsen.
Då jag endast några få minuter senare anlände till platsen fanns redan ambulans på platsen.[...] "
HR s.197,202
Larmet kom
14:33
Polis
Biträda ambulans
Livlös kropp
14:37 Tyst framkörning
14:38 Påbörjat uppdrag
14:41 29-3900 HAR HITTAT EN KROPP, KAN VARA SAKNADE LENA,
LIGGER RÄTT I TID
14:42 REJÄL AVSPÄRRNING
Det hade varit aktivitet i området den dagen redan innan. Polisen var redan där, avspärrningar var också redan gjorda, dock i annan del av området. Man pratade om fynd.
Media var där.
"
På lördagsförmiddagen hittade polisen ett föremål i området efter tips från allmänheten – och har spärrat av platsen."
//
"
Och på lördagsförmiddagen, vid 11:30-tiden, var polisen återigen på plats i närområdet kring Lena Wesströms radhus i Hjärsta, Örebro.
Detta efter att en person från allmänheten ringt in om att hen anträffat ett föremål i skogen.
– Vi har anträffat ett föremål i skogen som vi är intresserade av. Vi tror eventuellt att det har med försvinnandet att göra, säger Johan Wallenius, vakthavande befäl.
Vad får er att tro det?
– Fyndets dignitet.[...]"
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/foremal-hittat-i-sokandet-efter-lena-wesstrom-45/
Med tanke på polisens närvaro i området efter försvinnandet, andra avspärrningar, så kunde knappast polisavspärrningar göra att man med bestämdhet kunde säga att det var Lena man hittat.
Däremot borde en ambulans signalera att något ovanligt hänt. Särskilt om man var i närheten planket på Byalagssidan och såg polisen anlända och spärra av.
Det borde man då minnas, att ja, ambulansen var där och polisen spärrade av.