2021-04-24, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det är inte en slump att vi valt en friare och öppnare väg än en del andra länder i Europa. Detta har varit bra.

Nej, jag tycker ingenting om FHM mer än att det varit otroligt bra att de stått emot tramset om en tygtrasa runt käften som inte fungerat någonstans. Där är det tummen upp som gäller.

Både regeringen och FHM gör nu totalt fel som inte öppnar samhället eller har en plan för detta.
Då detta vansinne inte kan fortsätta.

Ytterst är det ju ett regeringsbeslut så det är snarare kritik mot regeringen än mot FHM.

Annars konstaterar jag bara att Sverige klarat detta riktigt, riktigt bra så långt. Både vad gäller döda och ekonomi.

Det var du som tog upp detta med slump.
Var det en slump att Sverige tidigt fick en hög smittspridning och dödlighet?
Citera
2021-04-24, 15:55
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Min beskrivning handlade inte om krematorieugnar utan om att även en liten ökning i ett stort flöde kan skapa svåra situationer trots att det procentuellt ser lite ut.

Ett jordskred i en liten kulle, även om det är totalt, ställer ofta till mindre skada än om en liten promille av en helt bergssida släpper och rasar. Fattar du grejen?

Så att som du göra tvärsäkra uttalanden om den exakta situationen i Indien enbart med utgångspunkt i procentförhållanden visar att du inte tänkt igenom det hela ordentligt.

Stå för vad skriver!
Du skrev att smittan skenar och dödsfallen är så många så krematorieungnarna smälter när sanningen är att dom än så länge bara har en tiondel dödsfall om dagen mot vad stora delar av världen har har upplevt.

Jävligt larvigt att inte ta med i beräkningen att ca en femtedel av hela jordens befolkning bor där.

I Indien bor det 1390 miljoner.
I Europa bor det 746 miljoner.
I Europa ligger vi just nu på ca 3500 döda om dagen med hälften så många invånare och då är ändå läget betydligt bättre än det har varit här.
Citera
2021-04-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Stå för vad skriver!
Du skrev att smittan skenar och dödsfallen är så många så krematorieungnarna smälter när sanningen är att dom än så länge bara har en tiondel dödsfall om dagen mot vad stora delar av världen har har upplevt.

Jävligt larvigt att inte ta med i beräkningen att ca en femtedel av hela jordens befolkning bor där.

I Indien bor det 1390 miljoner.
I Europa bor det 746 miljoner.
I Europa ligger vi just nu på ca 3500 döda om dagen med hälften så många invånare och då är ändå läget betydligt bättre än det har varit här.

Nu får du nog titta tillbaka i tråden. Det var någon annan som skrev om krematorier.
Jag skrev att man inte kan dra den direkta slutsatsen att något är betydelselöst för att det är en procentuellt liten del i förhållande till normalt. Allt beror på sammanhanget och vad marginaleffekter leder till.

Det som illustrerades av den som skrev om krematorier var att det var extremt hög belastning på grund av många döda på en del håll i Indien. Antagligen helt korrekt minus smältande krematorier. Du kan inte räkna ut att det är fel med dina matematiska metoder, du måste veta hur det fungerar på de platser som avses för att veta det.
Citera
2021-04-24, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Har du ett bättre förslag?
Laos smittskyddsläkare tror jag kan vara nåt.
Citera
2021-04-24, 16:02
Avslutad
Citat:
Du ser inte att din mening är en aning inkonsekvent?
Du jämför ju inte med Norden i den.
Precis det jag skrev att den som ville må bra brukar välja att göra.
Ja det är väl skönt att tillhöra länderna med få döda? Inte fan mår jag dåligt över att grannländerna har ÄNNU färre döda än vi.
Citera
2021-04-24, 16:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Laos smittskyddsläkare tror jag kan vara nåt.

Bra. Jag vet att du har nämnt Laos tidigare, men jag känner inte till situationen i Laos. Däremot vet jag att vissa andra länder i östra Asien har varit mycket framgångsrika i att bekämpa viruset, så det kan vara klokt att inhämta kompetens därifrån.

Ska vi fråga smittskyddsläkarna i Laos huruvida någon av dom känner för att komma till Sverige, för att hjälpa till att bygga upp vårt smittskydd?
Citera
2021-04-24, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Bra. Jag vet att du har nämnt Laos tidigare, men jag känner inte till situationen i Laos. Däremot vet jag att vissa andra länder i östra Asien har varit mycket framgångsrika i att bekämpa viruset, så det kan vara klokt att inhämta kompetens därifrån.

Ska vi fråga smittskyddsläkarna i Laos huruvida någon av dom känner för att komma till Sverige, för att hjälpa till att bygga upp vårt smittskydd?
Ja han vet ju hur man hade förhindrat tre miljoner döda som de andra klåparna inte kan.
Citera
2021-04-24, 16:13
Medlem
Citat:
Köpenhamn är rätt likt Stockholm även om de drog i immigrantbromsen tidigare. Men det råder ingen brist på immigrerade i Köpenhamn direkt.
Danmark totalt sett är mer likt Belgien än Sverige, men visst liknar en del svenska områden dito i Frankrike och Belgien.

Så det spår du är inne på är intressant, det kan finnas en immigrationsrelaterad orsak. Därför hade det varit av ännu större vikt att Sverige tidigt, d.v.s. redan när första rapporterna började trilla in, stoppat och kontrollerat alla inresande, och stoppat i karantän.

Geografiskt sett är ju Sverige helt klart i samma gynnsamma situation som Norge och Finland och det är relevant i sammanhanget.

Ja det är verkligen intressant. Antalet mörkhyade är väl en sak. Integrationen en annan. I Sverige har vi ju pararell-samhällen med egna lagar och seder. Likväl, jag är av övertygelsen av att exempelvis Norge och Finland spelade "över" sina kort förra våren och hade kunnat ha mer öppet än dem hade under en period. Jag tror att norrmännen och finnarna hade klarat sig alldeles utmärkt genom att vädja till allmänheten likt vi gjorde i Sverige. Men det kommer vi nog aldrig få veta.
FHM baserade sin strategi på ett homogent land, eller åtminstone en nation där integrationen fungerar, och där folk faktiskt lyssnar på rekommendationerna. Och där i ligger också en del av min kritik kring Sveriges hantering av pandemin. Man borde fatta att Sverige anno 2020 är mer spretigt än så.
Citera
2021-04-24, 16:24
Medlem
Citat:
Du visar med all önskvärd tydlighet att du inte begriper smittspridningens tidsaspekter och vad exponetiell tillväxt betyder i sammanhanget. Eller hur snabbt man utbildar sjukvårdspersonal.

Vi har haft över 1 år på oss att bygga ut IVA vården. Ingenting har hänt. Absolut ingenting.

Nu går smittan ner och då ska vi öppna. Punkt slut.
Citera
2021-04-24, 16:32
Medlem
Citat:
Denna blev lite hängande i luften, argumentet är vanligt förekommande både på Flashback och annorstädes. Vi tar och tittar lite närmare på detta nu:

Överdödlighetsargumentet är intressant. Jag har själv mest hänvisat till det för att påvisa att något alls inträffade i förra våren. Det finns ju de som menar att allt är ett påhitt, men överdödligheten i april förra året var ju rätt prominent så där fungerar överdödligheten som en indikator på att något avvek från det normala.

Men att som du, ha den totala överdödligheten som generell måttstock för huruvida åtgärder alls är påkallade kräver lite mer av analys. Vad blir konsekvensen av tankefiguren?

Finns det egentligen särskilt många områden alls där överdödlighet totalt sett motiverar åtgärder? Med ditt resonemang blir väl t.ex. åtgärder för att stärka trafiksäkerheten, som bevisligen kostar stora summor skattepengar, överflödiga? Struntsiffror jämfört med covid19 som ju också, enligt dig är en struntsiffra. Oerhört många andra åtgärder blir svåra att motivera med hänvisningar till totala överdödlighetskurvor.

Hur blir det med badvakter i simhallar, eller vaccin mot mässlingen, ambulanser, brandkår… listan blir lång. Allt skall bort?

Det är inte helt lätt att ringa in och namnge det tankefel som du och många andra begår här men det är helt klart så att användandet av överdödlighet som argument mot åtgärder från det allmänna leder till den oavvisliga slutsatsen att det mesta skall avskaffas.

Så om du vill vara intellektuellt hederlig så kan du nu med utgångspunkt från överdödlighetsargumentet räkna upp vilka andra samhällsåtgärder syftande till att rädda liv men som kostar pengar från det allmänna eller på annat sätt belastar samhället som du vill avskaffa.

Eller så gör vi det enkelt för dig, listan blir kort, vilka motsvarande åtgärder som faktiskt går att motivera utifrån total överdödighet vill du behålla?

Intressant att du tar upp trafiken.

För friska personer under 50 år är just trafiken farligare än Covid-19. Både vad gäller dödlighet men framförallt svårt skadade.

Ska vi då implementera covid-rädslan även på trafiken och förbjuda den?? Kanske ska vi hålla 100m avstånd i trafiken? Kanske förbjuda trafik efter klockan 20:30? Kanske täcka grillen med nått sorts mjukt tyg som agerar dämpare vid krock?

Det finns ingen anledning för friska människor under 50 år att inte kunna leva som vanligt. Det är inte den här gruppen som dör och det är inte den här gruppen som belastar sjukvården. Medianåldern på IVA är exempelvis dryga 60 år.

Är man i riskgrupp ska man hålla sig borta om man anser att det är ett liv att leva. De övriga ska såklart kunna leva som vanligt.

Och varför fullvaccinerade (snart 1 milj människor) inte tillåts leva normalt är en stor gåta.
Det är ju hela anledningen till att man vaccineras.
Citera
2021-04-24, 16:37
Medlem
Citat:
Det var du som tog upp detta med slump.
Var det en slump att Sverige tidigt fick en hög smittspridning och dödlighet?

Ja, det var definitivt en slump. Hade det inte varit sportlovsvecka hade det sett annorlunda ut. En ren slump att pandemin föll sig så.

Men det gällde där och då. I det stora hela såhär 500dgr senare så spelar det varken till eller ifrån. Vi hade slutat ungefär på samma plats ändå.

En ENORM övertro på restriktioner. Min fullständiga övertygelse (och jag är helt säker på att FHM håller med om du tar ett snack under bordet) är att pandemin har sin stilla gång oavsett vad. Vi kan nagga lite i kanten javisst. Men i det stora hela följer den sina naturliga kurvor.

För som du ser så går det upp och ner hela tiden. I alla länder. Oaktat vilka restriktioner man har.

Eller har vi helt plötsligt gjort nått nytt nu igen nu när kurvan letar sig nedåt? Nä...just det.

Är det en slump att Gävleborg har högst dödstal i Sverige medans Värmland och Västerbotten har lägst?? ja det är det.
De har gjort exakt likadana saker men med totalt olika utfall... som så många andra länder och regioner.
Citera
2021-04-24, 16:40
Medlem
I mars 2021 blir Dr. Robert Redfield, den före detta chefen för CDC, intervjuad av Dr. Sanjay Gupta från CNN. Redfield’s teori är att Coronaviruset har läckt ut från laboratorioet i Wuhan och att det började spridas redan i september 2019. Redfield menar att det inte är ovanligt att andningspatogenenr såsom Coronaviruset infekterar den personal som jobbar med viruset.

https://jmm.nu/corona_biovapen_redfield_wuhan_/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in