2021-04-19, 11:13
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du skyller allt som går åt fel håll på corona restriktionerna. Ja då gör man det enkelt för sig. Hur många fler hade dött utan restriktioner. Hur många fler skulle dö utan vaccinationer. Fundera lite över det också. 10 000 eller 20 000 eller hade panik uppstått och 50 000 hade dött i upplopp?

Kan folk här inne någon gång ha en normal debatt? Allt eller inget med ilskna kommentarer om att antingen ska allt bommas igen eller att alltihopa är påhittat.

Läste du ens vad jag skrev?
- Men du handen på hjärtat om vi ska vara realister så är det klart att nedstängningar och restriktioner inte är bra för folkhälsan i stort även om dom flesta förstår att dom behövs

Var skrev jag att restriktioner inte behövs? Var skrev jag att vi inte ska vaccinera?

MEN vi måste kunna se att vi har fått stora negativa konsekvenser med våra försök att bromsa pandemin precis som vi måste förstå att helt utan restriktioner hade dödstalen varit betydligt högre.

Jag skyller inte på någonting men du kan inte köra huvudet i sanden och inte inse att dom saker jag uppmärksammade HAR med restriktionerna att göra och det kan vara bra för många här inne som skriker efter MER MER MER att förstå att det finns stora negativa effekter.

Gemensamt för dessa brott mot barn, ungdomar och kvinnor är att dom till största del sker i hemmet där vi tvingas att tillbringa allt mer tid.
Citera
2021-04-19, 11:20
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Samma andel äldre har dött i Norden..
Detta är inget nytt, men väldigt konstigt med tanke på att tråden skriker om att Sverige har avrättat de äldre.
Man måste fråga sig vad i helvete grannarna sysslat med isf..

Att vi har fler döda äldre i antal än grannarna har helt enkelt med strategin (icke-strategi) att göra. Vi har haft en större smittspridning i samhället därav fler dödsfall.

Norge har säkert haft råd att göra allt de kan för sina gamla sjuka. I Sverige struntade man i spridningen på äldreboenden fanns ingen skyddsutrustning. Personalen jobbade fast de var sjuka. På norska sjukhus jobbar svenska syrror de betalar dubbelt så bra Inom hemvården samma utbildade nordisk arbetskraft. Vi anlitar somalier som gått en snabbkurs i svenska. Kvalitetsskillnaden är enorm och kan sannolik förklara en mycket stor del av skillnaden i dödsfall.
Även volymen i Sverige blev väldigt mycket större i vårt land på grund av tafatta hanteringen med svaga rekommendationer som gör som man vill med. Otydliga besked, förvirring är en annan besk eftersmak.

Nu är Sverige i kapp i allt väsentligt med våren 2020 var en skandal.
Citera
2021-04-19, 11:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är du som är dum, inte landet som är läskigt.

Har du någon aning om varför våra grannländer har samma andel äldre döda som Sverige? Kör de också avlivningsvätska eller har vi bara jävligt friska gamlingar i Sverige så de behöver sprutas ihjäl?

Citat:
När ni tjatade om avlivning i våras var det hur tydligt som helst då både Sverige och Norge presenterade antal avlidna på äldreboenden. Du var med i tråden redan då men du var även då alldeles för dum för att ta till dig statistik som inte bekräftade din tes.

Det är inte försvarbart för mig att ägna tid åt att ta fram ny statistik som du ändå kommer ignorera, precis som du gjorde förra våren. Du var en förnekare då och du är en förnekare nu.

När denna diskussionen var i våras/somras handlade den om helt andra proportioner.

FoHM ville förklara Sveriges stora antal avlidna i förhållande till våra grannländer men att de lyckats skydda sina äldre äldre bättre och att det inte berodde på att vi skulle ha en större smittspridning.

Då skulle de haft lika många yngre avlidna som vi men betydligt färre äldre. Så ser det inte ut. Om det är en skillnad i åldersgrupperna är den marginell.

Vi lät x antal äldre dö. Hur många vet jag inte. Men det är självklart en mindre del av alla avlidna.

Glöm inte heller att andel avlidna på IVA ökar till nästan dubbelt när trycket där ökar och at de är yngre som dör och ligger där.

Våra grannländer har aldrig haft så stort tryck på deras IVA som vi.
Citera
2021-04-19, 11:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Är du 65+ och vägrat Astra och krävt att få något annat på studs? Eller blivit förbannad på att du inte fått reda på när du bokar vilket vaccin som är planerat? I så fall är du det..
/.../

Det är inte biverkningarna som är det största problemet med Astras vaccin. Det är den obevisade effektiviteten på dom varianter som kan vara dominerande om bara någon månad.

Vilket är en jävla skillnad, för den som önskar ett skydd.
Citera
2021-04-19, 11:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Varför tror det du?
Det finns kapacitet att omfördela och i viss mån aktivera.

Citat:
Finns gott om plats i tex Skåne, så det tror jag verkligen inte..
Varför skulle det vara så?
Jag ska medge att jag hade fel.

Det är 416 covid-patienter på IVA nu.
Citera
2021-04-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
När denna diskussionen var i våras/somras handlade den om helt andra proportioner.

FoHM ville förklara Sveriges stora antal avlidna i förhållande till våra grannländer men att de lyckats skydda sina äldre äldre bättre och att det inte berodde på att vi skulle ha en större smittspridning.

Då skulle de haft lika många yngre avlidna som vi men betydligt färre äldre. Så ser det inte ut. Om det är en skillnad i åldersgrupperna är den marginell.

Vi lät x antal äldre dö. Hur många vet jag inte. Men det är självklart en mindre del av alla avlidna.

Glöm inte heller att andel avlidna på IVA ökar till nästan dubbelt när trycket där ökar och at de är yngre som dör och ligger där.

Våra grannländer har aldrig haft så stort tryck på deras IVA som vi.

Det är inte detta Merwinna yrar om. Hon tror att vi avlivar de äldre. Om så var fallet skulle andelen äldre av de döda vara högre i Sverige än i andra länder.

Hennes källa är galningar på Flashback som styr hela hennes liv.
Citera
2021-04-19, 11:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är inte detta Merwinna yrar om. Hon tror att vi avlivar de äldre. Om så var fallet skulle andelen äldre av de döda vara högre i Sverige än i andra länder.

Det hände ju våren 2020, eller förnekar du det?
Citera
2021-04-19, 12:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Jag vet inte hur det ser ut i andra länder.

När skillnader i åldersfördelningen av avlidna diskuterades innan i tråden var det för att FoHM kom med påståendet att skillnaden mellan antal avlidna i de Nordiska länderna berodde på att Sverige inte lyckats skydda sina äldre äldre.

Min poäng var att om FoHM hade haft rätt då skulle ålders fördelningen mellan Sverige och övriga Nordens varit stor. Det är den inte.

I Sverige lät vi x antal äldre dö ensamma utan vård. Vi kan gissa att en del av dessa skulle ha överlevt.

Vad jag menar är att om dessa dog i onödan skulle inte det ge så stor skillnad i åldersfördelningen bland avlidna mellan oss och grannländerna som det skulle ha varit om FoHM haft rätt den gången då detta diskuterades flitigt i tråden.

Då tittade man alltså efter den enorma skillnaden mellan länderna som FoHM trodde att man skulle få se, inte en liten marginell skillnad som om den nu diskuterade grupp skulle ge.

Lika så ger vårt höga tryck på IVA en andel yngre avlidna som inte skulle ha dött om trycket inte vore så hårt. Våra grannländer har sluppit att ha så hårt tryck på IVA som vi har haft och har.

Jag menar på att dessa två faktorier kan ta ut varandra och att ditt argument egentligen inte säger något i denna fråga.
Citera
2021-04-19, 12:13
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Det är väl fullt i vissa regioner. Ökningen verkar gå i trappsteg, stå stilla ett tag för att öka snabbt med 15-20.

Antagligen handlar det om att man öppnar nya avdelningar vartefter. Det går säkert att komma upp i 600-700 IVA om det behövs. Men kvaliteten på vården sjunker när det inte finns tillräckligt med skolad personal som kan övervaka alla platser effektivt. När nån kraschar på IVA brukar det behövas tre-fyra personer samtidigt som tar hand om det. Händer det på många ställen samtidigt så finns det inte personal för alla.
Citera
2021-04-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

110 lediga IVA-platser kvar, första halvan av Maj kan det vara fullt om det fortsätter att skena såhär.
Citera
2021-04-19, 12:21
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
"Dubbelmutationen"

Blev folk inte tillräckligt rädda av ordet "mutation" så de var tvungna att lägga till "dubbel" innan?

Jadu, man kan inte klaga på underhållningen i alla fall. Vilket skämt.

HAHA du får skylla på viruset som muterat "in" 2 förändringar i spikeproteinet. Inte på "folk" som rapporterar om dubbelmutanten. Man kunde ju kalla den 2förändringarispikeproteinetmutanten, skulle det vara bättre för dig?

Citat:
Virologist Shahid Jameel explained that a "double mutation in key areas of the virus's spike protein may increase these risks and allow the virus to escape the immune system".

The spike protein is the part of the virus that it uses to penetrate human cells.

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-56507988
Citera
2021-04-19, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det hände ju våren 2020, eller förnekar du det?
Menar du på fullaste allvar att vi har avlivat äldre eller har jag gjort en misstolkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in