Citat:
Ursprungligen postat av
MAKHASHANAH
Det är inte detta Merwinna yrar om. Hon tror att vi avlivar de äldre. Om så var fallet skulle andelen äldre av de döda vara högre i Sverige än i andra länder.
Hennes källa är galningar på Flashback som styr hela hennes liv.
Jag vet inte hur det ser ut i andra länder.
När skillnader i åldersfördelningen av avlidna diskuterades innan i tråden var det för att FoHM kom med påståendet att skillnaden mellan antal avlidna i de Nordiska länderna berodde på att Sverige inte lyckats skydda sina äldre äldre.
Min poäng var att om FoHM hade haft rätt då skulle ålders fördelningen mellan Sverige och övriga Nordens varit stor. Det är den inte.
I Sverige lät vi x antal äldre dö ensamma utan vård. Vi kan gissa att en del av dessa skulle ha överlevt.
Vad jag menar är att om dessa dog i onödan skulle inte det ge så stor skillnad i åldersfördelningen bland avlidna mellan oss och grannländerna som det skulle ha varit om FoHM haft rätt den gången då detta diskuterades flitigt i tråden.
Då tittade man alltså efter den enorma skillnaden mellan länderna som FoHM trodde att man skulle få se, inte en liten marginell skillnad som om den nu diskuterade grupp skulle ge.
Lika så ger vårt höga tryck på IVA en andel yngre avlidna som inte skulle ha dött om trycket inte vore så hårt. Våra grannländer har sluppit att ha så hårt tryck på IVA som vi har haft och har.
Jag menar på att dessa två faktorier kan ta ut varandra och att ditt argument egentligen inte säger något i denna fråga.