2021-04-22, 20:32
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boutielle
Den har jag koll på, har kört bra fuktighet hela tiden. Följde order och planterade i kruka direkt

Det är ju så svårt att veta om det är färska frön när jag inte odlat fram dem själv..
Nu är damerna i krukor, fick rensa ordentligt här hemma för att få ihop 40st
Räcker det med ett T8 rör som blev rekomenderat längre upp?

Och nästa fråga till er båda/alla andra.
Strainsen för i år är - Royal Dane IBL
Mighty Freeze x Erdbei
Nepal
Nordic Ryder auto - Freebie

Skulle jag kunna låta dem stå i krukorna utomhus, eller ni hade själva kört säkert kort och veggat dom en två veckor inomhus?
Har en fru som gärna vill ha dem härifrån ASAP
En månad för månad guide baserat på engelskt klimat bör även fungera i Sverige.

https://www.royalqueenseeds.com/blog-growing-cannabis-outdoors-in-the-uk-month-by-month-guide-n1295
Citera
2021-04-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Risktagande är en bedömning som bara du kan göra... vi vet inte din väderprognos eller hur arg fru du har

Frugan är ganska snäll ändå, det va mest förra året när jag hade ett par i full blom i trädgården det inte var populärt

Idag tex ska vi ha 3grader nattetid, behöver jag dra in alla krukorna inomhus?
Frost har vi inte haft på ett par veckor så det bör jag klara mig ifrån idag iallafall.

Har ju hellre damerna utomhus hela tiden så dem härdas, vill bara inte ta död på dem

Tackar för bra tips, både från dig och Perlite!
Citera
2021-04-22, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Dom där fröna är så färska som dom kan bli. Nordic genetics är seriösa och dom skulle inte riskera sitt rykte. Förvarar man fröna ordentligt så håller dom sig färska länge.

Det verkade seriöst, mailade också angående betalning och liknande.
Bra kundservice, och 25% extra på en order är tacksamt!

Citat:
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Fönsterkarm med minst 6h sol funkar utmärkt. Sen kan man ta ut dom några timmar om dagen så dom blir härdade.

Fönsterkarm blir svårt, lite för många krukor att smälla upp i vardagsrummet kanske.
Tror nog jag kommer slänga in dem i gäststugan (8-9grader nattetid) och plocka ut dem under dagen.
Vill ju gärna ha tåliga damer också. Som du har skrivit med vinden tex, superviktigt.
Hade en förra året jag experimenterade lite med, den fick sitta rätt länge i fönstret.
Det va nog den smalaste stammen jag sett på en planta någon gång..
Citera
2021-04-22, 21:31
Medlem
Citat:
Det verkade seriöst, mailade också angående betalning och liknande.
Bra kundservice, och 25% extra på en order är tacksamt!

Fönsterkarm blir svårt, lite för många krukor att smälla upp i vardagsrummet kanske.
Tror nog jag kommer slänga in dem i gäststugan (8-9grader nattetid) och plocka ut dem under dagen.
Vill ju gärna ha tåliga damer också. Som du har skrivit med vinden tex, superviktigt.
Hade en förra året jag experimenterade lite med, den fick sitta rätt länge i fönstret.
Det va nog den smalaste stammen jag sett på en planta någon gång..

Du får bedöma själv. Det enda jag kan hjälpa dig med är att förklara generellt. Gäststugan låter bra.

Jag förstår inte vrf du säger ”kruka”? Har du dom verkligen i krukor? Isf är det ganska mycket plats. 20-25cl plastmuggar med dränerings hål räcker i 2-3 veckor. Tillräckligt för att det ska hinna bli lite varmare. Lättare att plantera ut om du har dom i plastmuggar.
Jag har ett fönster som är ca 1.3meter brett(har mätt) med en fönsterkarm. Där har jag i detta nu runt 40 tomat och chili plantor i muggar plus ett pluggbräte med 20 cb plantor. Du kan trycka in ganska många plantor i en fönsterkarm om du gör rätt. Prova drivhus med individuella celler. Då får du en växthus effekt plus att du kan flytta på dina plantor hur enkelt som helst. Drivhus tar ingen plats och det fiffiga med drivhus är att du fyller på vatten i behållaren och så vattnas plantorna automatiskt.
Låt plantorna börja inomhus och sen ut med dom några timmar om dagen. Precis innan du ska plantera ut dom så låt dom vara ute ett par dagar i streck.

Förra året var det frost nästan hälften av maj och jag drev upp alla mina early plantor ute i minusgrader men i plastlåda. Hälften dog, några blev spinkiga men dom som överlevde var ta mej fan hur jävla tåliga som helst.
Citera
2021-04-22, 22:20
Medlem
Citat:
Du får bedöma själv. Det enda jag kan hjälpa dig med är att förklara generellt. Gäststugan låter bra.

Jag förstår inte vrf du säger ”kruka”? Har du dom verkligen i krukor?

Då blir det gäststugan tills jag åtminstone har 6-7grader på natten, tackar ödmjukast för svar!

Sticklingkrukor givetvis.

Och där är fullt då frugan älskar sina pelargoner
Citera
2021-04-23, 13:16
Medlem
Hej hörni, någon som har koll på när man ungefär kan börja direktså autos utomhus? Östergötland här så södra sverige. Borde kunna starta något tidigare med fiberduk?
Senast redigerad av Skogshuggaren401 2021-04-23 kl. 13:25.
Citera
2021-04-23, 13:57
Medlem
Citat:
Då blir det gäststugan tills jag åtminstone har 6-7grader på natten, tackar ödmjukast för svar!

Det är en bra lösning om du orkar/kan bära in de vid risk för frost. Då blir de bra härdade, får gott om ljus på dagen och har ändå skydd vid kyla. Men håll koll på vädret och ta in de om det är prognos på säg 2 plus, för lokalt kan det bli kallare. Men du behöver inte ta in de varje natt om det är 5+ grader på natten, bara onödigt arbete.

Här hade vi frost i natt och då bor jag ändå rätt långt söderut i landet...
Citera
2021-04-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuggaren401
Hej hörni, någon som har koll på när man ungefär kan börja direktså autos utomhus? Östergötland här så södra sverige. Borde kunna starta något tidigare med fiberduk?

Mitten på maj till början på juni. Stressa inte. Har du hundratals kanske tusentals frön så kan du chansa lite, annars ta det säkra före osäkra.
Citera
2021-04-23, 16:34
Medlem
Citat:
Mitten på maj till början på juni. Stressa inte. Har du hundratals kanske tusentals frön så kan du chansa lite, annars ta det säkra före osäkra.

Tack snälla!
Citera
2021-04-23, 17:02
Medlem
Jag har länge tänkt att det skulle vara jävligt roligt att testa odla i en varmbänk. Bygga en djupsäng 2,5-3m lång, 1,5 bred och ca 1 m djup. Tidningar i botten, fylla upp med obrunnen stallgödsel toppa med plantjord. Sätta elrör som bågar och odlingsväv över bågarna. Ett mikroklimat bildas och ruggiga temperaturer påverkar inte alls plantan då värmen den obrunna stallgödsel genererar underifrån och väven som skyddar. Man borde då kunna få till full blom mitt under högsommaren.

Inte någon erfaren som testat detta?

Ps. När man odlar i djupsäng kan man odla jävligt tätt. Plantorna behöver inte stå och "stampa" på varandra då det finns plats för rötterna nedåt. Funkar bra med grönsaker iaf. Borde funka även för majja.
Citera
2021-04-23, 17:21
Medlem
Va ute och slängde ut mina bäddar. Tänkte detta kommer ju gå galant, JÄVLAR. Det var tungt att bära dom där sjuka 40L säckarna.
Körde utspritt på 3 ställen. Två mindre bäddar på 80L och en lite större på 160L för att minska risken att bli upptäckt och även djur etc.

Får se hur jag sätter ut plantorna. Har ju inte fått frön ännu, och kan tänka mig att det kanske kommer någon freebie.

Nu är det så att jag kanske överdrev ganska med blåkornen på mina bäddar. Jag slängde väl på kanske 1-2 nävar på varje bädd. Det blev nog lite mycket nu när jag tänker i efterhand...

Det är ju säkert 3-4 veckor kvar tills plantorna kommer sättas i bäddarna. Räknar med att regn kommer skölja bäddarna ganska ordentligt under denna period så min fråga är, tror ni plantorna kommer brännas? Kanske ska ta med 80L extra när plantorna ska sättas och "spä" ut lite.*

Vad tror ni?
Citera
2021-04-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Va ute och slängde ut mina bäddar. Tänkte detta kommer ju gå galant, JÄVLAR. Det var tungt att bära dom där sjuka 40L säckarna.
Körde utspritt på 3 ställen. Två mindre bäddar på 80L och en lite större på 160L för att minska risken att bli upptäckt och även djur etc.

Får se hur jag sätter ut plantorna. Har ju inte fått frön ännu, och kan tänka mig att det kanske kommer någon freebie.

Nu är det så att jag kanske överdrev ganska med blåkornen på mina bäddar. Jag slängde väl på kanske 1-2 nävar på varje bädd. Det blev nog lite mycket nu när jag tänker i efterhand...

Det är ju säkert 3-4 veckor kvar tills plantorna kommer sättas i bäddarna. Räknar med att regn kommer skölja bäddarna ganska ordentligt under denna period så min fråga är, tror ni plantorna kommer brännas? Kanske ska ta med 80L extra när plantorna ska sättas och "spä" ut lite.*

Vad tror ni?

Hahahahaha det e därför jag vägrar bära ut en massa säckar jord. Har kanske 8km enkel väg till min bästa spot. Inte en chans att jag bär. Jag bär ut ett par säckar max och sen blanda ut med jord på spoten och gräver hål.
Man tror det är enkelt att bära ut jorden men det är ta mej fan ett riktigt slit jobb.

Nej det e lugnt. Gödsla inget mer. Gödsla sen bara när växterna börjat växa ordentligt. Det finns näring i jorden som plantan klarar sig på ett bra tag.

Lycka till,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in