2021-04-22, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Nej nej! Inte 48h till i vatten. Dom kommer ruttna. Lägg i fuktigt hushållspapper som får ligga i en lufttät matlåda, snusdosa eller liknade. Låt dom ligga där i 24h och sen ner i jorden.

Eller lägg ner dom redan nu i jorden. Vattna jorden ordentligt och lägg ner dom i jorden.

Mvh,

Bugar och bockar maestro, löser direkt.
Måste ordna belysning också..
Vågar väl inte ha dem ute nu när det är 0-2 grader nattetid?
Citera
2021-04-22, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boutielle
Goddag damer & herrar.
Nu ligger dem små prickarna i papper och väntar på att få hamna i kruka!
Vädret har varit riktigt bra i Zon 1 den senaste veckan, så jag tänkte att det var dags. Några av fröerna har öppnats, men dem får ligga Max 48h till.
Självklart slog vädret om till ruggigt och blåsigt utan sol idag, så jag började fundera på om man skulle köra dem under lampa en vecka eller två för att förbereda dem lite innan dem kommer ut i verkligheten köp denna jag kör med den https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhusbelysning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424058/

Bra idé?
Och vad kan ni rekommendera för lampa?

Inget för proffsigt och dyrt då det antagligen kommer slängas när dem har fått komma ut, tänkte mig ett par hundralappar.

(Lycka till nu, säsongen kryper på oss)
köp denna lampa https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhusbelysning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424058/
Citera
2021-04-22, 15:02
Medlem
Citat:
Bugar och bockar maestro, löser direkt.
Måste ordna belysning också..
Vågar väl inte ha dem ute nu när det är 0-2 grader nattetid?

När jag säger fuktigt så menar jag fuktigt. Dom ska inte bada i pappret.
Citera
2021-04-22, 15:24
Medlem
Citat:
Självklart slog vädret om till ruggigt och blåsigt utan sol idag, så jag började fundera på om man skulle köra dem under lampa en vecka eller två för att förbereda dem lite innan dem kommer ut i verkligheten

Bra idé?
Och vad kan ni rekommendera för lampa?

Inget för proffsigt och dyrt då det antagligen kommer slängas när dem har fått komma ut, tänkte mig ett par hundralappar.

Det är en god idé. En begagnad lysrörsarmatur torde vara mest prisvärt. Du kan hitta de gratis nu när många byter till LED. Annars går det att köpa en ny för någon hundring. Ha den bara ett par cm ovanför plantorna när de kommit upp och flytta gradvis uppåt allt eftersom de växer.

Men som Perlite säger, plantera redan nu om de groddat. Att man lägger i vatten eller papper är egentligen helt onödigt med bra fröer. Det är ju bara för att se så att de verkligen gror så man inte får tomma krukor. Har man inte brist på plats eller krukor - eller fröer av god kvalite kan man gott så direkt i jorden.
Citera
2021-04-22, 16:15
Medlem
Är det för kallt att sätta ut nästa vecka i Sörmland?
Citera
2021-04-22, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
När jag säger fuktigt så menar jag fuktigt. Dom ska inte bada i pappret.

Den har jag koll på, har kört bra fuktighet hela tiden. Följde order och planterade i kruka direkt

Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Det är en god idé. En begagnad lysrörsarmatur torde vara mest prisvärt. Du kan hitta de gratis nu när många byter till LED. Annars går det att köpa en ny för någon hundring. Ha den bara ett par cm ovanför plantorna när de kommit upp och flytta gradvis uppåt allt eftersom de växer.

Men som Perlite säger, plantera redan nu om de groddat. Att man lägger i vatten eller papper är egentligen helt onödigt med bra fröer. Det är ju bara för att se så att de verkligen gror så man inte får tomma krukor. Har man inte brist på plats eller krukor - eller fröer av god kvalite kan man gott så direkt i jorden.

Det är ju så svårt att veta om det är färska frön när jag inte odlat fram dem själv..
Nu är damerna i krukor, fick rensa ordentligt här hemma för att få ihop 40st
Räcker det med ett T8 rör som blev rekomenderat längre upp?

Och nästa fråga till er båda/alla andra.
Strainsen för i år är - Royal Dane IBL
Mighty Freeze x Erdbei
Nepal
Nordic Ryder auto - Freebie

Skulle jag kunna låta dem stå i krukorna utomhus, eller ni hade själva kört säkert kort och veggat dom en två veckor inomhus?
Har en fru som gärna vill ha dem härifrån ASAP
Citera
2021-04-22, 17:42
Medlem
Citat:
Den har jag koll på, har kört bra fuktighet hela tiden. Följde order och planterade i kruka direkt

Det är ju så svårt att veta om det är färska frön när jag inte odlat fram dem själv..
Nu är damerna i krukor, fick rensa ordentligt här hemma för att få ihop 40st
Räcker det med ett T8 rör som blev rekomenderat längre upp?

Och nästa fråga till er båda/alla andra.
Strainsen för i år är - Royal Dane IBL
Mighty Freeze x Erdbei
Nepal
Nordic Ryder auto - Freebie

Skulle jag kunna låta dem stå i krukorna utomhus, eller ni hade själva kört säkert kort och veggat dom en två veckor inomhus?
Oavsett om du kör T8 rör eller ej så är det bra att ta ut dom lite då och då. Då blir dom härdade och mer tåliga. Det är bra att dom får vind på sig och får känna på lite kyla.

Dom där fröna är så färska som dom kan bli. Nordic genetics är seriösa och dom skulle inte riskera sitt rykte. Förvarar man fröna ordentligt så håller dom sig färska länge.

Jag har för mig att HFH strains inte tycker om artificiellt ljus.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Fönsterkarm med minst 6h sol funkar utmärkt. Sen kan man ta ut dom några timmar om dagen så dom blir härdade.
Citera
2021-04-22, 19:31
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Är det för kallt att sätta ut nästa vecka i Sörmland?

När natt-temp är 8+ och uppåt kan du sätta ut dom mvh
Citera
2021-04-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
När natt-temp är 8+ och uppåt kan du sätta ut dom mvh

Tack!
Citera
2021-04-22, 19:35
Medlem
Citat:

Kan du ha de i någon form av växthus (behöver såklart inte vara ett ordentligt sådant) kan du nog sätta ut de om du bor i de södra delarna av landet. Längre norrut går inte så här tidigt. De kan klara enstaka minusgrader enstaka gånger men det är helt klart en risk. Är det ingen risk för frost så är det ingen fara att ha de ute. De växer extremt långsamt om det är precis över noll, men de klarar sig och sätter igång att växa så fort det blir varmare. Däremot är det en god idé att förodla under säkrare förhållanden ändå, för lite större plantor överlever -mycket- bättre än pyttesmå. Det går att göra såväl inne som ute i växthus.

Risktagande är en bedömning som bara du kan göra... vi vet inte din väderprognos eller hur arg fru du har

edit: du behöver inte vänta tills det är +8 på natten! Det är det ju oftast inte varaktigt förren i juni.
Senast redigerad av GrayPagan 2021-04-22 kl. 19:48.
Citera
2021-04-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Kan du ha de i någon form av växthus (behöver såklart inte vara ett ordentligt sådant) kan du nog sätta ut de om du bor i de södra delarna av landet. Längre norrut går inte så här tidigt. De kan klara enstaka minusgrader enstaka gånger men det är helt klart en risk. Är det ingen risk för frost så är det ingen fara att ha de ute. De växer extremt långsamt om det är precis över noll, men de klarar sig och sätter igång att växa så fort det blir varmare. Däremot är det en god idé att förodla under säkrare förhållanden ändå, för lite större plantor överlever -mycket- bättre än pyttesmå. Det går att göra såväl inne som ute i växthus.

Risktagande är en bedömning som bara du kan göra... vi vet inte din väderprognos eller hur arg fru du har

edit: du behöver inte vänta tills det är +8 på natten! Det är det ju oftast inte varaktigt förren i juni.

Bra skrivet!
Citera
2021-04-22, 20:05
Medlem
Ett litet tips till alla skogsmullar. Valborg infinner sig snart och då kan det vara lägligt att bära ut tung packning och utrustning till din spot. Alla är på landet eller hemma och firar, du kommer med största sannolikhet inte se en människa ute i skogen.

Mvh,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in