2021-04-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag har funderat på varför han inte ringde henne. Visst, han är ingen Einstein. Men han borde väl ha insett att det skulle se konstigt ut i efterhand och att han skulle få frågor om varför.

Om han förstört hennes mobiltelefon och kastat den så varför inte ringa den?
Knappast känslomässigt svårt, han verkar ju inte vara särskilt bekymrad över hennes frånfälle, hade inte tid att sörja eller vad han sa.

Han säger i förhör att han inte har eller kan hennes nummer...🙄

Edit: I alla fall inledningsvis.
Senast redigerad av uncommon-name 2021-04-23 kl. 16:43.
Citera
2021-04-23, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Visst.
Det var förstås flera andra som anade oråd, att det var något värre.
Tänk bara på hur UW och barnen reagerade. Det dröjde inte länge innan UW larmade och N*a började ringa.

Ssamtidigt är det ju väldigt avvikande att börja prata om rubriker i det här läget. Redan dragit det till ytterläget. Då samtidigt som man själv inte gör ett skit. Inte ens ring a upp N*oa eller UW för att kolla hur det har gått. Om man är oskyldig vill säga, men även om man är skyldig.

Och hur vet han att det är ett våldsbrott, dvs något som skapar rubriker?
Varför skulle det inte kunna vara en olycka? Hon kan ha ramlat någonstans eller något annat som gör att hon inte kan svara? Inlåst i soprummet i misstag.

Hans sätt att han måste vara den som vet, som först konfirmerar, som är i fronten av allt, är bara det i sig väldigt underligt.

Han är en kuf någonstans.
Han måste ha någon underlig annan sida som har gjort att han ändå har vänner och ett hyggligt jobb. Fått Lena och HD på kroken.

Min erfarenhet av män med det där beteendemönstret är att de smälte in bättre i ungdomen, där deras sätt att vara tolkades som en crazy jokester och kompisarna var då själva unga och omogna.

Var de dessutom bra på sport eller motorer eller vad som nu var grejen i deras krets och klädde sig modernt så hade de ännu lättare att bli accepterade i gruppen.

De var lite osäkra och skämtade ofta om andras tillkortakommanden för att rikta fokus från sin egen weirdness.

Sen har åren gått, kompisarna mognat och blivit vuxna, ofta fått en lite annan humor och sätt att vara, medan "SD-killarna" stannat i mognad.

Tjejerna tycker oftast inte längre det är kul med SD-killarnas pubertala humor och skämt om tjocka Lisa.
(Även om de ibland hittar likasinnade, både JG och LW visade ju en pubertal humor med sina smygtagna foton av andras bajs och mens. HD likaså).

De blir lite socialt efter, eftersom de stannat mognadsmässigt nånstans i tonåren. De märker det själva.
Sammanhang med klara regler är enklare för dem.

SD leker polis och uppger fel namn, leker neighborhood watch, fantiserar om att vara superhjältepilot och landa ett plan i nöd, fantiserar ihop Mållgangäng som jagar honom, springer och leker burken i skogen, skrattar åt bajs, retas med småflickor som gillar hästar och kaniner (inte som en pppa, mer som en jämnårig dryg pojke; hästar?! höhö, de ligger i din hamburgare! - Kaniner ha! Hoppråttor kallar jag dem!).

- Jämför med förhöret med kvinnliga geocache-reviewern HÅ som sa att hon inte tycker om SDs sätt att skämta på andras bekostnad, skratta åt istället för med.
Att han var väldigt "på" och social, highfivade och hon uppfattade att han ställde sig in hos henne pga att hon är reviewer. Hon hade alltid haft känslan att något kändes lite off med SD (mina ord).

- SDs egen lillebror vittnar om deras ungdom. Att SD skämtade mycket bland simmarkompisarna men brodern tyckte inte att han var rolig.

- SDs mamma såg inga fel. Han var skämtsam och trevlig! Säkert populär bland flickor. HD var visserligen den första han tog hem (han var runt 23...) "men det hade säkert funnits andra som inte M vetat om".
"Visst retades han med flickorna...."

Mellan raderna kan man ana mycket.

Kanske det var det spontana och barnsliga som LW tyckte var charmigt i början.
"Nu skrattar du lite, vad gulligt" eller vad hon sa på inspelningen i bilen innan han blev våldsam.
Citera
2021-04-23, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är väl det som karaktiserar autism, att det inte är logiskt att ringa till en mobil som är sönder och ägaren är död. Det är slöseri med tid att ens försöka.
Att hela grannskapet letar och undrar, förstår han inte, han vet ju att det inte är någon mening att ens försöka, hon är ju död och snart ska han och HD iväg och börja om..

Men att låtsas planka in på gymmet och simma går bra? Och att dikta ihop en ytterst detaljrik berättelse om kvällens olika aktiviteter, växlar som ska testas, gräs som ska vattnas...

Det var ju också bara spel för gallerierna.

Kanske trodde han helt enkelt att polisen inte skulle lista ut att de haft en relation.
Citera
2021-04-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vem skulle läckan i så fall kunna vara? AnSt? TM?
Dessutom tror jag att dagarna från själva mordet fram till 19e Maj har varit väldigt frustrerande för de inblandade. Som en bomb som skulle brisera när som helst. "Nu måste de väl hitta Lena snart?"

AnSt --> AnSt den äldre --> BA --> SOA
--> HD i bilen kanske.

Satt SD häktad vid tillfället?
Citera
2021-04-23, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Visst.
Det var förstås flera andra som anade oråd, att det var något värre.
Tänk bara på hur UW och barnen reagerade. Det dröjde inte länge innan UW larmade och N*a började ringa.

Ssamtidigt är det ju väldigt avvikande att börja prata om rubriker i det här läget. Redan dragit det till ytterläget. Då samtidigt som man själv inte gör ett skit. Inte ens ring a upp N*oa eller UW för att kolla hur det har gått. Om man är oskyldig vill säga, men även om man är skyldig.

Och hur vet han att det är ett våldsbrott, dvs något som skapar rubriker?
Varför skulle det inte kunna vara en olycka? Hon kan ha ramlat någonstans eller något annat som gör att hon inte kan svara? Inlåst i soprummet i misstag.

Hans sätt att han måste vara den som vet, som först konfirmerar, som är i fronten av allt, är bara det i sig väldigt underligt.

Han är en kuf någonstans.
Han måste ha någon underlig annan sida som har gjort att han ändå har vänner och ett hyggligt jobb. Fått Lena och HD på kroken.

Det fetade visar det mesta. Klart det var så det låg till. Tycker det är uppenbart. Men sen gäller det för åklagarna att göra det till ett helt trovärdigt indicium. Eller rent av bevis. Tyvärr bara att det inte juridiskt bevisar att SD är mördaren. Det är där någonstans som SDs trovärdighet borde sänkas totalt.

Har varit mycket intressant att lyssna på reviewern HÅs vittnesmål idag. Klok person, relevant och med stor kunskap om läget, hur det var vid tiden för mordet, hennes samtal med Lena och hennes kunskaper om människor i allmänhet.
Plus allt tjafs inom geocachingen.

Har även lyssnat på SDs gamle vän sen simmartiden på 80-talet, AM. Han låter som en skolelev från 40-talet med sina korta svar.
Citera
2021-04-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det borde väl gå att ta reda på vilka som loggat in på jobbet den dagen?

Säkert, men såna tekniska sökningar kan inte jag.
Kanske du vet hur man gör för att få tag i tjänstgöringslistorna från 15e Maj 2018? Det borde inte vara sekrestess på sånt.
Citera
2021-04-23, 18:14
Medlem
Citat:
Va? Ska hon höras igen?

Någon vänlig själ lade ut enform av dagboksblad från HR härom dagen. (Kan det ha varit Litenensam?) Att ca 1 timme är avsatt för JS är helt klart, men om jag inte minns helt fel så är HÅ ytterligare ett vittne som ska återhöras.

Lyssna vad hon har att berätta i länken jag lade ut.

Tyckte förut att jag helst skulle vilja höra HD och SOA, men har nu ändrat åsikt. De 2 ovanstående kan vara ännu viktigare. Men om deras vittnesmål räcker för att sänka SD - det vetefan.
Citera
2021-04-23, 18:20
Medlem
develis avatar
Har försökt titta på soppan om vem som vet vad.
Vilket inte är lätt då det är lögner kors och tvärs samt att HD och SD spelar ut varandra.

SD tror att HD inte vet nåt om den fortsatta kontakten. Den bilden tycks HD vilja upprätthålla.

Hon förnekar att hon vet nåt om fortsatt kontakt, det får hon veta på flygplanet (fast hon frågar SD i sms innan de ens åkt.. ).
I slutet på april är hon nojig vid 23-tiden [sic klockslag] att han gått till LW.

Vad som sagts som orsak till skilsmässa från hennes håll är lika snurrigt.

▪️HD påstår att LW har sagt att det vore för allas bästa om hon inte flyttade 60 m från henne. Det tycker HD är ett hot.

▪️HD har ingen kontakt mer med LW digitalt efter cachekriget i början på april.

▪️LW har inte hotat att avslöja nån relation säger HD.

Sen har de väl setts kort då HD var med JS på lakritseventet, det var väl alles.
Men;

HD har sagt till JG, hennes allierade i tystnadspakten "anti official shaming" anno 2017, att LW hotat henne.
Han vet om att SD fortsatt med LW:
Om de olika turerna:
Till sin chef säger hon att en fortsatt kontakt SD/LW är orsak till skilsmässan, men det verkar hon inte säga allmänt.
KH pratar även om att HD läst nåt mail fr LW till HD på hösten.

Till vissa i den inre kretsen berättar hon om otrohet. Oklart om hon offentliggör nytt el avslöjandet 2017?
Systern och troligen modern:
Till JO säger hon däremot" "meningsskiljaktigheter" :
Till en granne har hon sagt att de de typ hade saker att ordna upp:
Snurrigt värre. Speciellt det här:

"Jerry vet även att Lena har hotat Hanna med att offentligöra den relation som hon har haft med Stefan. Detta tror Jerry har hänt bara för en kort tid sedan. Hanna har berättat detta.

Jerry vet att Lena har kontaktat Hanna för bara någon/några veckor sedan avseende
påståenden om att hon inte tänkte godkänna någon FTF som Hanna och Stefan ska ha gjort
tillsammans eftersom hon själv hade varit där med Stefan hand i hand.
Lena kunde på så sätt vara elak mot Hanna."

Sistnämnda lär vara dialogen den 28 april mellan HD och JG.

Det är först då han får veta om deras bråk om cacher (HD loggar 6 april) varav HD säger nåt snarlikt om" "kärleksfulla promenader".
Det ska väl motsvara hans "hand i hand".

.. vilket dock inte ses via LWs skärmdumpar till andra. Antar det HDs omformulerade ordval (drama..) kring LWs argument om att hon och SD tagit cacher där hon bevisligen inte närvarat.

HD till JG 28 april:

" Ja, direkt när jag började ladda upp våra gemensamma. Fick en hel del meddelande från henne som talade om att jag gjorde fel och hon beskrev även några loggar där hon visste att jag inte varit med eftersom de gått kärleksfulla promenader tillsammans."

Då det här kan beröra motiv intresserar det mig att rodda i vad det är för spel som försiggår.

Nån som har nåt mer fr LW eller andra kring hur informationen ser ut så... bring it on.

Ska fortsätta jaga dem med kvasten.
Citera
2021-04-23, 18:22
Medlem
Citat:
Men att låtsas planka in på gymmet och simma går bra? Och att dikta ihop en ytterst detaljrik berättelse om kvällens olika aktiviteter, växlar som ska testas, gräs som ska vattnas...

Det var ju också bara spel för gallerierna.

Kanske trodde han helt enkelt att polisen inte skulle lista ut att de haft en relation.
Ja du, han sover nog gott om natten, för han är en övermänniska som inte kan göra fel.

SDs sätt att tänka (enligt mig)

Om inte Du hade gått över gatan precis när Jag skulle cykla förbi hade Du inte stått i Min väg.
Alltså är det Ditt Eget fel att Du blev påkörd. Be om ursäkt till Mig nu. Du ska mena det också.
Dessutom får Du se till att ordna med min stänkskärm som blev sned. Det var Ditt fel.
Citera
2021-04-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Tack för svar.
Försöker (förgäves) läsa ifatt.

Brukar vara någorlunda lugnt ett par timmar på nattkröken, typ 03.00 - 06.00.
Sen även runt 12.00 - 14.00. Sen drar det igång igen. Uppställningen är fantastisk, har aldrig sett nåt liknande engagemang i någon annan tråd här på fb.

Detta går inte ÅH&co spårlöst förbi, det är jag övertygad om. Eller som ÅH sa: "Jag har aldrig varit med om något liknande" gällande vår egen privatspanare här, som har lämnat in en bunt på 50 sidor gällande det tekniska/it-tekniska, men jag tror att åklagarna även läser en hel del annat här.
Citera
2021-04-23, 18:31
Medlem
Citat:
Jag har funderat på varför han inte ringde henne. Visst, han är ingen Einstein. Men han borde väl ha insett att det skulle se konstigt ut i efterhand och att han skulle få frågor om varför.

Om han förstört hennes mobiltelefon och kastat den så varför inte ringa den?
Knappast känslomässigt svårt, han verkar ju inte vara särskilt bekymrad över hennes frånfälle, hade inte tid att sörja eller vad han sa.

Förutom alla hoten mot Lena så var hans ointresse över hennes försvinnade det mest uppenbara, ja. Det är ett starkt indicium, men tyvärr inget bevis.
Fast jag tror ändå att SD kommer att fällas - såvida han inte golar ner någon annan som han kan bevisa höll i taktpinnen
Citera
2021-04-23, 18:35
Medlem
Citat:
Det är väl det som karaktiserar autism, att det inte är logiskt att ringa till en mobil som är sönder och ägaren är död. Det är slöseri med tid att ens försöka.
Att hela grannskapet letar och undrar, förstår han inte, han vet ju att det inte är någon mening att ens försöka, hon är ju död och snart ska han och HD iväg och börja om..

Ja, det är precis så en sån personlighetstyp som SD agerar - eller ickeagerar i detta fall. Kanske han inbillar sig att det skulle ta bort blickarna från honom själv? Men det blir precis motsatt reaktion från övriga. Han begriper inte ens kognitivt att hans ickebeteende är skumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in