2021-04-23, 15:55
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag får instämma i kören att det är fint att se att smittspridningen minskar. Även antal avlidna minskade denna vecka jämfört med förra.

En sak som sticker ut denna vecka är att enbart 4st 80-åringar vårdas på IVA enligt covidstatestik för Åldersfördelning av intensivvårdade efter rapportvecka. Det är ju väldigt få, kan jämföras med 6st 20-åringar. Jaha, var har de tagit vägen? Är det vaccinationen som minskat de så mycket denna vecka eller får de inte plats? Förra veckan var de 13st och veckan innan dess 10st.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja en förklaring kan vara att det är bråda dagar för liemannen såhär års. Inte säkert att det är bra att IVA minskar om det inte är en långsiktig trend.

Det kommer som ett brev på posten när något minskar. Då är det triage.
Citera
2021-04-23, 15:56
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
I England har R-talet, den siffra som visar hur många andra en smittad person smittar i genomsnitt, stigit.

Sky News rapporterar att regionens R-tal just nu ligger mellan 0,8 och 1,0. För en vecka sedan låg R-talet mellan 0,7 och 1,0, skriver de på sin sajt.

Hoppsan
De öppnade väl för ca 2 veckor sedan? Lär vara ganska extrem skillnad i deras rörelsemönster
Citera
2021-04-23, 15:57
Medlem
Villons avatar
Citat:
I England har R-talet, den siffra som visar hur många andra en smittad person smittar i genomsnitt, stigit.

Sky News rapporterar att regionens R-tal just nu ligger mellan 0,8 och 1,0. För en vecka sedan låg R-talet mellan 0,7 och 1,0, skriver de på sin sajt.

Hoppsan
Något annat hade väl inte varit att vänta när restriktionerna hävs, eller?
Citera
2021-04-23, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du kommer och bli varse så småningom när fler och fler beteenden kopplas till till "Vaccinationspass" eller som man nu medvetet döpt om det till "Green Certificate" samt plocka bort "vaccination"

Finns redan idag:https://i.redd.it/1v9lslrjsu831.jpg

Jag återkommer till denna post i framtiden då det blir dags för dig att be om ursäkt. Tiden är på min sida.

Ja typiskt. Överheten har lärt sig att "vaccin-pass" har en väldigt dålig klang hos folket, som känner till både Kina och boken 1984, så nu har namnet ändrats från "vaccin-pass" till "Gröna Passet" eller "Green Certificate". Samma skit men i ny förpackning.

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur länge ska detta gälla? Och varför heter det gröna pass precis som det gör i Israel? Är det WHO som tvingar på alla länder att förtrycka folket?

Globalism, ännu ett exempel på. Samma sak oavsett i vilket land.
Citera
2021-04-23, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon

70% är ju vaccinerade med en dos
Citera
2021-04-23, 16:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
My bad. På covidstatistik står det 32000 (vet inte om det ligger nån cache i min dator så det inte uppdateras, har hänt förr). Men jag räknade ihop Otroligs rapporter och det blir 38 som du säger.

edit: öppnade covidstatistik i ny weebläsare och då fick även jag dagens data inkluderat. Skumt..
Du måste rensa cookies. Covidstatistik låser sig med jämna mellanrum.
Citera
2021-04-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du måste rensa cookies. Covidstatistik låser sig med jämna mellanrum.

Det har inte med cookies att göra. Det är webbläsaren som har cache:at resultatet.

En CTRL+F5 fungerar bättre.
Citera
2021-04-23, 18:00
Medlem
Madagascars avatar
Covid-trycket på sjukhus ser ut fortsätta minska i Stockholm

Nu 510 på sjukhus, varav 91 på iva.
Förra fredagen 579 på sjukhus varav 98 på IVA.

Jättebra!!

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/04/23-april-lagesrapport-om-covid-19/, nyss
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/04/16-april-lagesrapport-om-covid-19/, förra fredagen.
Citera
2021-04-23, 18:01
Medlem
-Veckan som varit-

En tydlig nedgång på antalet fall/dag måste man ändå säga har infunnit sig, och just nu ligger det rullande 7-dagars snittet av nya FHM-fall på 5458 fall/dag.
Snittet för antal döda/dag har återigen sjunkit under 20 döda/dag och är just nu på 19,3 döda/dag.
https://www.bildtagg.se/file/wa0n6bvfm1jmo9xb6jb3wby

En enkel snabbprognos som man kan göra visar också att vi skulle haft ca 16400 döda totalt just nu(..+2500 döda) om dödligheten hade legat på samma nivå som före alla vaccineringar här i Sverige.

Den registrerade dödligheten har som sagt sjunkit efter vaccineringarna men har nu senaste veckorna ökat lite igen för att nu återigen börjat att sjunka, och ligger just nu på 241 fall/död(CFR=0,41 %,, mätt 20 dar mellan smittad & död).
https://www.bildtagg.se/file/l8gfjhdnes97xgy8ld15b356
Citera
2021-04-23, 18:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:

Hoppsan
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Citat:
70% är ju vaccinerade med en dos

Nej. Enligt Our World in Data, så har 49% av britterna fått första dosen.

Ifall man räknar enbart med den del av befolkningen som är äldre än 18 år, så har 63,4% av dessa vaccinerats. Men det är ohederligt att räkna enbart den vuxna befolkningen, såvida man inte tydligt anger det. Att hävda att 70% av britterna har fått första dosen är en bluff.
Citera
2021-04-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vad är ditt problem med smittspridning.. och vilken död?
Svamla inte utan lägg fram fakta.. så jag metodiskt kan hacka sönder den.

Inga siffror du kommer presentera har en bärighet som motiverar dessa frihetsinskränkande åtgärder.

Det har aldrig tidigare varit tydligare att regeringen lyder under en annan makt.. punkt!
Jag har röstat på den sittande regeringen i decennier.
Jag har även röstat för EU
Kanske ett av mitt livs största misstag.

Gällande att stanna i Sverige resten av min tid har jag inte något problem med.
Jag bor bra i min stora villa, badar i min pool, äter bra och dricker dyra viner, kör min sportbil till sommarstugan, åker skidor på vintern.. jag tror jag överlever.
Med en fet plånbok kan man ha riktigt roligt här oxå (men det kanske du inte vet något om)

Helt sant. Jag vet inget om att ha roligt i sverige. Jag tillbringar stor del av min tid på resande fot. Det är långt mer intressant än att sitta vid svenne-banans swimmingpool.

Jag håller helt med dig om att restriktionerna bör lyftas omgående. Det har jag tyckt länge. Helt enkelt för att det mesta är trams som inte betyder någonting.

Vaccinering betyder däremot något.
Citera
2021-04-23, 18:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
-Veckan som varit-

En tydlig nedgång på antalet fall/dag måste man ändå säga har infunnit sig, och just nu ligger det rullande 7-dagars snittet av nya FHM-fall på 5458 fall/dag.
Snittet för antal döda/dag har återigen sjunkit under 20 döda/dag och är just nu på 19,3 döda/dag.
https://www.bildtagg.se/file/wa0n6bvfm1jmo9xb6jb3wby

En enkel snabbprognos som man kan göra visar också att vi skulle haft ca 16400 döda totalt just nu(..+2500 döda) om dödligheten hade legat på samma nivå som före alla vaccineringar här i Sverige.

Den registrerade dödligheten har som sagt sjunkit efter vaccineringarna men har nu senaste veckorna ökat lite igen för att nu återigen börjat att sjunka, och ligger just nu på 241 fall/död(CFR=0,41 %,, mätt 20 dar mellan smittad & död).
https://www.bildtagg.se/file/l8gfjhdnes97xgy8ld15b356
Ja, skönt att nya fall och smittspridningen har gått ner. 10% färre nya fall på en vecka. Jag hoppas det snart kommer droppa av med högre hastighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in